Seiling i Hellas mai 2014

Bjørn, Petra, Ria, Henri og Tibor

194 nm

TILBAKE TIL REISER

dag 1 - 23. mai

Athen

Reiste via Amsterdam, og ankom Athen og Kalamaki ca kl 1300.  Ria, Henri og Tibor var allerede kommet i båten, og tok imot oss.  De hadde også proviantert for nesten en uke. Vi hadde bestillt en ny Bavaria 41 Cruiser, og fikk en som kun hadde blitt brukt en tur før oss.  Vi sjekket inn tidlig på dagen for å komme oss ut tidlig, men ved gjennomgang av båten viste det seg at autopiloten ikke virket.  Flere "teknikere" jobbet iherdig for å bytte det de kalte "den sorte boksen", uten at det resulterte i noe som helst.  De påstod de manget deler og det kunne ta 3-4 dager før disse kom.  Vi ble eninge om en reduksjon i prisen for dette.  (Hadde jeg selv sjekket opp hva som kunne være galt, hadde jeg med en gang sett at hele driveren var borte, den hadde aldri vært montert!  Desverre undersøkte jeg ikke dette, da jeg regnet med at de visste hva de snakket om.  Først etter mange dager kikket jeg inn i rommet ved roret.)   Feilsøkninga hadde tatt såpass lang tid at vi ikke ville gå ut nå, så vi tok trikken inn til sentrum, rusla rudnt og spiste på restaurant.  På kaia traff jeg også Ingve Kjeldsrud som holdt på med klargjøring og vasking av sin "Summer Star".  Vi gikk  sammen på kystskipper'en i Sandefjord noen år tidligere, og det ble en del hyggelig prat.

dag 2 - 24. mai,

Kalimaki - Kea, Ormos Koundouros

Mye musikk fra diskoene rundt havna, men vi sov alle likevel noenlunde bra.  Opp tidlig for å komme oss ut.  Det var lite med seilervind, så det ble for motor og manuell styring langs kysten østover.  Ankret opp i en bukt for lunch og bading.  Deilig sjøvann.  Så viderre  for motor mot Kea, hvor vi ankret opp på 7 m.  Det ble også helt blikk stille, og vi bada og kosa oss, og fikk også god middag og dessert i cockpit.  Da det er så vindstille om natta, får vi en del swell rett i bukta, og det ble en del ubehagelig rulling.

dag 3 - 25. mai

Kea - Siros, Ormos Grammata, 35 nm

Også lite vind i dag. Flott sol og varmt. Vi stod opp tidlig og gikk ut kl 08, da vi var lei swell.  For motor og seil sørover til nord-enden av Siros.  Denne bukta er veldig bra, og ligger lunt til.  Vi svømte inn til den lille stranda.  Veldig avslappende her.  Kortspill og god mat.

dag 4 - 26. mai

Siros - Tinos, 17 nm

Litt vind om natta, men ikke ubehagelig.  Også i dag gikk vi ut tidlig, for vi ville bruke litt tid i byen Tinos.  Det var god plass i havna, og her ligger vi midt i byen. Vi gikk opp til monesteriet, kikket på kirkenog bygningene.  Det er en morsom handlegate som går fra havna og opp til monesteriet. I dag spiste vi lunch ute, slappa av i båten og bare kosa oss.  Det ble middag også på en restaurant.  Som vanlig er det mye trafikk langs kaia, med biler og scootere, til langt ut på natta.

dag 5 - 27. mai

Tinos - Serifos, Levadia, 37 nm

Litt vind om natta, men det er stort sett godt ankerfeste her, så vi lå trygt.  Petra og Bjørn var ekstra tidlig oppe for å ta båten ut, og måtte da slite med at en båt som hadde kommet etter oss, hadde droppet hans anker over vårt!  Heldigvis vindstille, så vi fikk ordna  det alene.  Etter å ha kommet et stykke fra land begynte det å blåste en god del, 11 m/s, og vi fikk en fin seiling, men etter 3-4 nm døde vinden helt ut, og vi måtte ha motorkjøring igjen.  Før vi kom inn i Levadia ankra vi opp rett utenfor den flotte stranda der, bada og slappa av.  Rodde til land og tok kaffe og is også. Det var ganske mange båter ved kaia, men vi fikk plass på nordsiden av kaia.  Rusletur i byen og shopping, før vi tok bussen opp til Chora.  Flott utsikt der oppe fra!  Vi hadde på forhånd sett på rutetidene for bussen tilbake, men da vi kom til snuplassen viste det seg at bussen  allerede hadde kjørt tilbake, og det var en time til neste buss.  Mørket kom, og det ble kaldt i de tynne klærne vi hadde på oss.  Men til slutt kunne vi endelig få satt oss inn i bussen og kjøre den slyngete veien ned.  Det ble gresk mat på en restaurant før vi spilte kort i cabinen.

dag 6 - 28.mai

Serifos - Kithnos, Ormos Kolon, 17 nm

Vindstille i dag også, så det ble motorkjøring hele veien nordover.  Blikk stille på sjøen, litt dis og varmt.  I bukta der den varme kilden renner ut, ankret vi opp som eneste båt.  Den varme kilden er der fortsatt.  Deilig vann her, så vi svømte og badet mye.  Etter hvert kom det også flere båter inn i bukta.  God middag igjen, og avsluttet kvelden med kortspill.

dag 7 - 29. mai

Kithnos - Nissis Gaidouroniso, 30 nm

Helt stille natt.  Vi kosa ossmed en del bading på morran før vi gikk ut, på vei tilbake til kalamaki.  Det begynte med litt svak vind fra sør, og vi kunne etter en liten stund heise seila.  Hele dagen økte vinden mer og mer,og vi måtte reve flere ganger.  17 m/s viste vindmåleren!  Med de rådende vindforholdene er det omtrent ikke le å finne på denne kyststrekningen, men vi regnet med at inne i Fokaia var det litt le så vi kunne ligge der om natta.  Sjøen bygde seg mer og mer opp, 3-4 m høye bølger, men vi hadde den aktenfor tvers og fikk god fart. Da vi svinga inn i bukta hadde vi sjøen akter, og da innså vi ganske fort at det ikke kunne være bra le der inne.  Bjørn kontaktet basen i Kalamaki,og fikk beskjed om at vinden ikke ville legge seg hel e natta, og at eneste sikre sted var nå i Kalimaki!  Dit var det ca 20 nm enda, og da alle var ganske så slitne bestemte skipperen at vi måtte snu, og prøve å finne le bak N. Gaidouroniso som vi hadde pasert 2 nm tidligere.  Det ble et skikkelig slit med å snu opp mot vinden, og sjøen slo hele tiden inn over båten, og gjorde alle kliss bløte.  Jolla holdt på å slite seg, men den fikk vi berget med å dra halvveis inni cockpiten.  For fullt pådrag på motoren stampa vi oss sakte sørover, og alle håpet å finne le bak den forholdsvise store og høye øya.  Der ligger et par fiskeoppdrettsanlegg på nordsiden av øya, og vi gikk inntil disse, og slapp ankeret på 5m dybde.  Det blåste stiv kuling, men heldigvis fikk vi godt feste med en gang.  Bak fjellet her var det kastevinder som kom i helt motsatt retning, og båten jaget kontinuerlig rundt.  5-6 andre båter søkte også le bak øya, men det virket som om de fleste hadde problemer med å få ankerfeste.  Dette fortsatte også i mørket.  Vi besluttet å gå ankervakt, 2 og 2, og hele tiden sjekke posisjonen, om vi kom nærmere stranda som lå ca 50 m fra oss.  det ble ikke mye søvn denne natta, men heldigvis lå vi stort sett på samme sted gjennom hele natta.

dag 8 - 30. mai

N. Gaidouroniso - Kalamaki, 23 nm

Hele natta blåste det godt, og kastevindene var ubehagelige og skumle.  Sjøen var rolig bak her, men vi følte oss ikke så veldig trygge likevel.  Kl 0730 heisa vi opp ankeret, og fikk da en forklaring på hvorfor vi lå så godt.  I ankeret hang det en stor betongkloss som antageligvis hadde hjulpet oss!  Vinden hadde snudd til mer vestlig, og var altså imot oss, og sjøen var fortsatt grov.  Sola var framme hele dagen,og det ble etter hvert ganske varmt.  Vi nådde endelig fram til målet, og fortsatt blåste det ganske heftig inne i havna, men vi fikk hjelp med fortøyninger og alt gikk bra.  Vi fikk høre fra andre nordmenn som haddeligget der om natta at det hadde vært helt forferdelig inne i havna også.  Vi hadde hørt på VHF at mange hadde ropt om hjelp, og at det var redningsaksjoner på gang.  Et resultat av vinden og sjøen så vi på en båt ved kaia, de hadde fått knekt en mast ute i havet!  Hele uka har vi hatt strålende vær, uten vind, og var ikek forberedt på dette, da vi ikke hadde sjekket værvarslingene.  Slike sterke vinder som kommer plutselig fra sør skal visstnok heller ikke være så lett å melde, så denkom overraskende på de aller fleste.

Etter å ha pakka, tok vi trikken til byen, hvor vi tok sightseeing-toget gjennom byen, besøkte Akropolis, og til slutt spiste gresk på en takterrasse.  Kvaliteten på restaurant-maten er svært varierende, og vi fikk vel ikke den beste maten heller.  Prisene holder seg dog ganske høye.  Seint på kvelden, med siste trikk, kom vi tilbake til båten, og alle gjorde seg kalre til å reise hjem dagen etterpå.

Oppsummering: En kjempeflott tid å reise på, passende varmt,og ikke for mye folk.  Sjøen har god badetemperatur.  Vinden var nesten fraværende, så motor ble brukt mye.  Det er viktig å innhente værvarsling, men Scirocco (sørlig, sterk vind fra Sahara) er vanskelig å melde på forhånd,og vi fikk ikke høre noe fra de lokale heller.  Vi var heldige som fant ankerfeste den natta, og heldigvis hadde vi med oss gjester som hjalp til, denne gangen.