Seiling på forsommer 2014

Totalt 117 nm

TILBAKE TIL REISER

2. Juni, båt på land Thorøya

Veldig mye groe i år. Tykt lag med skjell og ruer på kjøl, ror og propell, i tillegg til i baugen.  Det var nok ikke så lurt å bruke så høyt trykk for å vaske vekk groe og slim i fjor.  Bunnstoffet skal være godt nok for to sesonger, men antar at høytrykkspylingen i fjor tok vekk alt for mye av virkestoffet.  Måtte nå pusse over skroget under vannlinjen for å få vekk ruren.  Brukte 5 bokser med Jotun Nonstop som bunnstoff.  Fikk heldigvis hjelp av Ivar og Ylber med å polere skutesiden, så den skinte som bare det etterpå.

5. juni.

Båten ut på sjøen igjen.  Fylt full tank diesel og vann, pluss proviant for mange dager.  Overnatter i båten så vi skal være klare for å dra neste dag.

6. juni

Sandefjord - Hvalø, 20 nm

Nesten vindstille så vi brukte motor ut fjorden, og satte så seil, og hadde behagelig fart fram mot Tjøme.  Helt utrolig forskjell fra før den ble rengjort, nå glir den veldig fint gjennom sjøen, og det er lett å få fart i båten.  Motor gjennom Vrengen-sundet, og inn i Nøtterøyskjærgården.  Ankret opp i sundet mellom Gåsø og Hvalø.  Stille og rolig kveld.  Mange båter på sjøen i det flotte været.

7. juni

Hvalø - Fredagshølet, 13 nm

Vind S-SV, 4-6 m/s, sol hele dagen og varmt.  Hadde en rolig natt, og etter frokost rodde vi på land og gikk en lang tur på Gåsø.  Mye sau her, og folk i noen av hyttene.  Etter lunch heisa vi anker og seila i fin fart (6-8 kn) over fjorden.  Ankret opp helt inne i Fredagshølet på 8 m.  En god del båt her.  Fint og varmt hele dagen.  Etter middag rodde vi bort til "UT-sia" som lå ved land, og hadde der en fin kveld sammen med Unni og Tommy.  Koselig besøk.

8. juni

Fredagshølet - Enhusholmen, 7 nm

Vind SV 4-7 m/s, stort sett sol hele dagen.  Vi hadde endel musikk fra andre båter nesten hele natta.  Utrolig at noen kan lage så mye støy i en slik stille og rolig bukt, der folk nyter stilleheten!  Etter frokost og lunch rodde vi til land igjen, og hadde kaffe og lapper sammenmed Unni og Tommy.  Vi fikk oss også en omvisning på øya med dem.  Etter å ha spist middag i båten gikk vi ut fra Fredagshølet og inn Vestrefjorden mot Fredrikstad.  Ankret opp i elva på 5 m, rett ut for hytta til noen venner, Marianne og Jan Petter, på Enhusholmen.  Der ble det omvisning i deres nye hytte som er under ombygging, og en lang tur utover øya, og etter hvert ble det både kaffi, pizza og noe godt å drikke.  Rodde ut til båten igjen 2330.

9. juni

Vestrefjorden - Fredagshølet - Vestrefjorden - S. Langø, 29 nm

Vind SSV, 4-6 m/s, sol og varmt hele dagen, 24 grC!  Noe bølgeskvalp gjennom hele natta, og båten svinga mest med strømmen ut elva, men vi fikk en god søvn.  Marianne og Jan Petter kom på besøk i båten, og vi seila sammen til Fredagshølet og hadde en hyggelig lunch der.  Fikk seila mesteparten av veien tilbake også, og rodde dem så på land med jolla.  Vi gikk for motor ut fjorden, ut til Søstrene, hvor vi kunne sette seil igjen, og hadde fin seilvind hele veien fram til S. Langö i Sverige.  Det var lite sjø, og etter hvert dreide vinden mere mot vest og ga gode seileforhold.  Farta ble 6-8 kn ved 4-6 m/s.  Ankret opp i "Hestebukta".  En annen norsk båt lå også her, og de hadde også brukt denne bukta i mange år.  Deilig og varm både dagen og kvelden, og vi kunne nyte en god middag ute i cockpiten.

10. juni

S. Langö - Strømstad - S. Langö, 4 nm

Varmt og fin sol, med lite vind.  Gikk inn til Strømstad for å handle litt, og så tilbake til bukta "vår".  Her ble det bading for første gang i sjøen i år! 20 grader allerede!

11. juni

S. Langö - Sandefjord, 31 nm

Vind S-SV, 4-10 m/s, stort sett sol hele dagen.  Vi satte avgårde rett etter frokost.  Satte seil rett ved utløpet, og hadde flott seilbør hele veien hjem, og farta lå på 6-8 kn.  Litt skvalpesjø, men veldig gode forhold.

12. juni

Overnatting i båten ved Thorøya

13. juni

Overnatting i båten ved Thorøya.

Så på VM-fotball på kvelden,og fikk se at Nederland knuste Spania med 5-1 !!  Fikk ettter hvert mye vind om natta, fra Nord.

14. juni

Sandefjord - Yxeney, 7 nm

Vind N 4-5 m/s, sol og varmt.  Motorseilet ut fjorden, men etter hvert ble det bare for motor.  Vi gikk ut til Leikarhausen og prøvde fiskelykken, og det ble iallefall nok med fisk til en god middag.  Fikk fortøye i ene av de blå bøyene her.  Vinden driede helt om, slik at vi etter hvert ble sittende i skyggen bak sprayhood'en,

15. juni

Yxeney - Sandefjord, 6 nm

Vind SSV, 6-8 m/s, for det meste fin sol og varme, men litt kjølig i vinden.  Hadde en rolig natt, men utover dagen blåser det mer opp.  Vi ror inn til stranda og går oss en tur langs veien, helt til hestegården.  Soling og avslapping før vi for både motor og seil går hjemover.

Bjørn må nå igjen på jobben, mens Petra fortsatt tilbringer mange netter i båten.  Det er så rolig i havna, og gir en god avkobling etter jobben.