Seilferien sommer 2014

TILBAKE TIL REISER

2. juli

Sandefjord - Arøy, 30 nm

Vind SSV 4-10 m/s, stort sett fin sol og 22 grC.  For motor ut fjorden, motrorseiling forbi Tvisstein, og satte så seil mot Telemark.  Siste del fikk vi motvind, så motor måtte startes  igjen.  Ankret opp på 13 m.  Vi har ligget til ankers her tdiligere og vet det er godt holdebunn.  Kom litt regn på kvelden

Southern Actor                                                                                                           Båten til soloseiler Kristin Songe-Møller

3. juli,

Arøy - Kragerø - Skjørsvika, 11 nm

Vind SV 4-6 m/s, for det meste fint og varmt.  Noe regn om natta, men sola kom tidlig på morran og varmet godt.  For motor gjennom Kreppa, og la til i Kragerø Nord, utenpå en annen seilbåt.  På land for handling.  Det er tydelige sommerpriser for turister her, men et yrende folkeliv.  Gikk over fjorden mot Resort-hotellet, da vi hadde tenkt å bruke spa-anlegget, men gjestebrygga, som forøvrig er stor og helt ny, hadde ingen fortøyningsmuligheter på utsiden, så vi gitt videre til Skjørsvika og ankret opp på 10 m.  Rolig kveld, noe bølger fra passerende båter, men helt blikk stille.

4. juli

Skjørsvika - Narvika, 14 nm

Vind 2-4 m/s S-SØ, for det meste lettskyet , og noe duskregn, men mest opphold, og sola varmet etter hvert opp til 22 grC.  Tidlig av sted for motor/seil.  Værmeldinga sa vi skulle få økende vind fra S, men vinden døde omtrent helt ut. Etter å ha sjekket flere mulige ankringsplasser gikk vi inn i Narvika og ankret opp på 10 m.  Her er det blikk stille.  Vi rodde på land og gikk tur.  Hadde god middag i båten, og fikk sett VM i fotball.

5. juli

Narvika - Risør - Pjolter Bay, 8 nm

Vind 2-4 m/s, varierende, skyet, for det meste pent vær.  Litt regn på natta, men klarnet opp på morrran.  La oss til i Risør og ruslet inn til byen.  Også her er det mye folk og mange turister, og båthavna ble etter hvert fylt opp.  Etter å ha sett 1. omgang på VM-fotball, bestemte vi oss for å gå ut til Pjolter Bay, og ankret der.  Her lå kun 4 båter nå til ankers, så god plass.  Blikk stille, og en flott kveld.

6. juli

Pjolter Bay - Nautholmane (Askerøya), 9 nm

Vind 3 m/s, SØ, litt regn og yr, men 20 grC.  Veldig rolig natt.  For motor og litt seil mot Lyngør, og gikk ut gapet og inn til Nautholmane.  Ankret opp på 9 m.  Veldig idyllisk og flott sted, og ikke så mye båt heller.  Været klarnet fint opp ut over dagen.

7. juli

Askerøy - Tromøy (Seikilen), 15 nm

Vind SV 5-10 m/s, en god del regn tidlig på morran, men etter hvert oppklarende og pent vær, over 22 grC og sol.  For motor hele veien.  Fikk noe skvalpesjø fra havet.  Ankret opp på 14 helt innerst i Seikilen.

8. juli

Tromøya - Hestholmbukta, 22 nm

Vind N-NØ, 4-6 m/s, for det meste skyet, enkelte harde regnbyger, 19 grC.  Rolig natt. For motor ut fjorden, og så motorseiling nesten hele veien.  Ankret opp på 12 m.  Oppklarende på ettermiddag.  Tok jolla på land og gikk en fin tur på øya.  Flott natur her,og rester etter en del gamle hustufter.  Midt på øya ligger det en stor, eldre bygning.  Vinden var fortsatt ganske sterk (8-10 m/s), og rett inn i bukta, så vi bestemte oss for å flytte på andre siden av øya.  Da vi heiste opp ankeret så vi det hadde festet seg i en gammmel, grov kjetting.  Ved hjelp av noen jenter i jolle fikk vi hekta av kjettingen og kom oss ut.  På sørsiden av øya ankret vi opp på 10 m.  Her er det lunt for N-vinder, og mange båter lå fortøyd til land her.  Vi fikk en mye roligere kveld her.

9. juli

Hestholmbukta - Lillesand, 2 nm

En del vindkast gjennom natta, og vi fikk ikke sovet så veldig godt.  Gikk tidlig ut, men møtte 13-15 m/s movind, og ruskete sjø.  Snudde etter kort tid og gikk inn til Lillesand hvor vi etter mye om og men fikk fortøyd med hekken inn til flytebrygga, og med fortøyning til en bøye fra baugen.  Mye vind utover dagen også, men roet seg seint på kvelden.  Vi fikk plass på en pub hvor de viste semifinalen mellom Nederland og Argentina, hvor Nederland dessverre tapte etter straffesparkkonkurranse.  Ikke i seng før 0130.  Kvelden/natta var flott og varm, og vi fikk tropenatt!

10. juli

Lillesand

Rolig natt.  Petra fikk en kraftig hodepine da hun skulle stå opp, og den gikk ikke over.  Så vi gikk til Røde Kors som var like i nærheten, og ble sendt til legesenteret i byen.  Derfra gikk det med ambulanse til Kristiansand sykehus, da de ikke kunne finne ut hva det var!  Skremmende opplevelse, men helsetjenesten fungerte godt på sykehuset, og Petra ble tatt godt hånd om.  Diagnosen ble Krystallsyke!  Langt ut på ettermiddagen kunne vi kjøre taxi tilbake til båten, og Petra fikk lagt seg ned etter en svært slitsom dag.  Kjempeflott sol og varme hele dagen, over 30 grC!

11. juli

Lillesand - Bufjorden (Nørholmskilen), 9 nm

Vind NØ, 4-6 m/s, sol hele dagen, og over 25 grC.  Rolig natt, og da vi våknet var Petra mye bedre, og svimmmelheten nesten helt borte.  Vi bestemte oss for ikke å fortsette videre sørover, så vi satte kursen mot nord-øst igjen. Hele turen for motor, og inn i Bufjorden, hvor det kun er en svært smal passasje, og man må holde kloss inntil land på babord side.  Ankret opp i flotte omgivelser på 12 m.

12. juli

Bufjorden - Tromøya (seikilen), 15 nm

Vind NØ, 3-6 m/s, for det meste pent og varmt og med flott sol.  Motorkjøring hele veien.  Stopp for lunch og bading ved Hesnesøya, hvor vi ankret på 12m.  Flotte omgivelser her.  Ankret etter hvert opp i Seikilen på samme sted som for noen dager siden.  Det ble en god del bading og soling her, sjøtemp var nå kommet opp i 21 grC!  Vi rodde også inn til land og gikk en tur i området.  Seinere på kvelden så vi bronsefinalen hvor Nederland slo Brasil med 3-0!!

13.juli

Seikilen

Vekslende vær, noe skyet og noen harde vindkast,og litt regn på kvelden.  Vi fikk oss nok en tur på land og spasering.  I kveld var det VM-finale, hvor Tyskland slo Argentina.  Kjettingen uroet oss en del gjennom natta, med skraping over bunnen, tydeligvis stinete bunn her, men festet holdt godt.

14.juli

Seikilen - Lyngør - Kvernkilen, 17 nm

Vind Ø, 2-4 m/s, skyet på starten av dagen, etter hvert flott vær med fin sol og 25 grC.  For motor hele veien.  Ankret for lunch i Vågskilen, før Lyngør, og så til Lyngør hvor vi fikk ligge ved brygga til seilmakeren.  Gikk en tur på den flotte og idylliske øya, og også litt handling hos landhandleren.  Etterpå ankret vi opp på 11 m i Kvernkilen, hvor vi badet og sola oss.  Flott dag!

15.juli

Kvernkilen - Haslumkilen (Stølefjorden), 17 nm

Vind SSV 6-13 m/s, en del skyet, men også flott sol, 23 grC i lufta, og 22 grC i sjøen.  Rolig natt, men merket vinden tok seg litt opp, og etter å ha kommet til utløpet av fjorden satte vi kun genoa og seila omtrent hele veien.  Ved Knubbehausen svinga vi babord og inn Stølefjorden hvor vi  aldri har vært tidligere.  For motor de siste 2 nm.  Flotte omgivelser her!  Ankra opp på 10 m, og vi lå helt beskyttet for vind og sjø.  Kun en annen seilbåt lå her.

16. juli

Haslumkilen - Jomfruland - Gumøy, 12 nm

Vind SV, 4-10 m/s, sol og varmt hele dagen.  Rolig natt.  Motorseilet mot Jomfruland, og ankret opp på 10 m rett  utenfor stranda. Vinden øker på etter hvert, og det er mye skvulp av både båter og sjø, og gjestehavna er helt full.  Vi leser og soler oss i båten, og på kvelden går vi for motor inn leia til Gumøy, og inn i bukta vi har vært mange ganger før.  Vinden står nå rett inn, men her er det godt ankerfeste på 10 m.  Lesing og avslapping, og bading til kl 22, med sjøvannstemperatur på 22 grC.

17. juli

Gumøy - Sandefjord, 32 nm

Vind S, 8-12 m/s, noe skyer, lettere ut over dagen og sol og varmt. Motor ut Kreppa, så seil og god fart hele veien hjem.  Noe sjø hadde vi, men den kom aktenfor tvers, og vi seila godt.  Fortøyde i båthavna vår.

18. juli

Sandefjord

Vask av klær hjeme.  Tok en tur til Tønsberg og kjøpte ny bil, BMW X1!!

19. juli

Sandefjord - Tallakshavn, 8 nm

Vind SV 3-5 m/s, sol og varmt hele dagen.  For motor til Tallakshavn.  Mange båter her, så vi ankret opp, og kosa oss med bading og soling.

20. juli

Tallakshavn

Bare sol og varmt og helt vindstille hele dagen, nydelig dag.  Mange båter gikk i dag, mens vi badet hele dagen.  På ettermiddag rodde vi på land og gikk tur.  22 grC i sjøen.

21. juli

Tallakshavn - Brøtsø (Tjøme), 10 nm

Vind NØ, 1-3 m/s, sol hele dagen, opp til 35 grC!  Deilig med bading i sjøen nå, helt klart vann og ikke brennmaneter, så dette er helt fantastisk.  Ut forbi Tjømebåene, satte gennaker i lite vind, og gjorde bra fart.  Petra hang etter i jolla og filmet.  Det er nå 23 grC i sjøen helt ute i havet, og deilig å bare stoppe og bade.  Gikk inn til Hvasser, og møtte mye båt over alt.  Ankret opp øst for Brøtsø på 8 m.  Helt stille, og vi badet helt til midnatt.  Natta var også rolig

22. juli

Brøtsø - S. Langø (Trollholmene), 22 nm

Vind NV 3-6 m/s, for det meste sol og varmt.  Bading på morran, før vi startet motor og gikk ut i fjorden, satte gennaker og seila med fin fart og i gode forhold mot Sverige. Helt rolig sjø nå, og vi gjorde 5-8 kn med 3-6 m/s vind.  Ankret opp på innsiden av Karholmen,  på 10 m.  Flotte omgivelser her, og fritt for bølger fra passerende båter i sundet.

Varme dager sommeren 2014

23.. juli

S. Langö - Strømstad -Kosterhavn, 8 nm

Vind V, 3-5 m/s, sol og varmt, over 30 grC.  Målte hele 25 grC i sjøen i dag, og fortsatt ingen brennmaneter.  Handlet litt i Strømstad, mye båt her.  Motor ut til Kosterhavn hvor vi også traff Trond- Vidar i "Helene".  Deilig bading fra båten.  Det ligger over 35 båter til ankers her, og god stemning.  På kvelden tar vi jolla til land og går en lang tur på øya.  Flott kveld.

24. juli

Kosterhavn - N. Sandø (Tordenskjoldsbukta, senere Apalvik), 12 nm

Vind V, 3-6 m/s, for det meste sol, men noen  skyer på kvelden.  Bading før vi krysset ut i Kosterfjorden og mot Hvaler.  Fikk flott seiling i god fart, og klarte også å passere en Elan 35!.  Ankret opp på 17 m i Tordenskjoldsbukta.  Mye båt og trafikk her, men de fleste holder sakte fart.  Etter hvert kom mørke skyer fra øst, og vinden tok seg opp, rett inn i bukta, med stor styrke.  Vi heiste opp ankeret og gikk rundt øya og ankret opp på 10 m i Apalvika.  Rolig her, så det ble mye bading i 25 grC vann!

25. juli

N. Sandø - Akerø, 11 nm

Omtrent vindstille, litt bris fra NV.  Rolig natt.  For motor til Akerøy, hvor det allerede lå mange båter.  Ankret opp å 7 m, og hadde en flott og rolig dag med mye bading.  Tok jolle inn til festningsøya og gikk rundtur på fortet.

26. juli

Akerø - Sandefjord, 22 nm

Vindstille og varmt. For motor hele veien.  Stoppet opp utenfor Færder for bading, termometer viste 25,5 grC!  Overnattet i båten på Thorøya.