Seiling i Tyrkia 2014

Bjørn, Petra, Ria og Henri

Totalt 218 nm

TILBAKE TIL REISER

Dag 1 - 24. August

Göcek - Fethie (Adasi), 12 nm

Vi hadde tatt Norwegian fra Torp til Antalya dagen før, og hadde leiebil fra flyplassen.  Kjørte om kvelden (natta) og fram til Göcek, og til båten vår, hvor vi på forhånd hadde avtalt med Pupa at vi kunne overnatte i.  Kom fram ca 0130, og fant båten ved kaia.  Vi la oss med en gang, men hadde ikke så god søvn.  Musikken fra disco rett ved kaia forstyrrer svært mye her, og samtidig var det veldig varmt, rundt 35 grC!

På formiddag sjekket vi inn tidlig, gjorde en god del shopping og proviantering, før Bjørn kjørte til flyplassen i Dalaman og hentet Ria og Henri.  Vi ville så tidlig ut av havna som mulig, da temperaturen på dagen blir opp i 40 grader.  Det ble motor og seil østover mot Fethiye.  Vinden var fra SV, 8-15 kn.  Vi ankret opp innenfor Adasi (en stor befolket øy rett utenfor Fethie), og badet og svømte mye.  Vannet her var ikke klart, men veldig varmt.

Dag 2 - 25. August

Fethiye - Kizilkuyruk, 13 nm

Tidliig på morran gikk vi inn til den store marinaen rett utenfor sentrum av Fethiye, og fortøyde longside på utsiden av pontongen.  Her var det ikke strøm, men kunne fylle vann.  Ingen vakter kom og ba om registrering eller penger, så vi regnet med det gikk an å ligge her noen timer.  Petra hadde på forhånd bestillt tannlegetime i byen, for å sette inn ny krone. Vi fant kontoret, og første delen av jobben ble gjort (måtte tilbake etter ca en uke).  Etter litt spising og enda mere shopping gikk vi ut av havna igjen.  Ingen avgift ble betalt. For motor krysset vi bukta vestover igjen, og fant en fin bukt å ligge i.  Det er ganske dypt over alt her, og ankeret ble sluppet på ca 20 m, og all kjetting ute, og med fortøyning akter, med lang line til fjellet.  Her er det klart vann, og deilig å bade.

Dag 3 - 26. August

Kizilkuyruk - Ekincik Iskelesi, 25 nm

Vi hadde en del swell om natta, som gjorde at båten rulla ubehagelig, og med den varmen som var, ble det lite søvn.  Litt vind på dagen, men ikke for seiling, så motor ble brukt hele veien.  Sol fra blå himmel hele dagen, og veldig varmt.  På veien mot bukta, stoppa vi bak en liten øy, Bada Adasi, for bading og lunch.  I Ekincik ankra vi opp ute i bukta, på 5 m, i flott sandbunn, og håpet at det ikke ble swell inn om natta.  Ble mye bading og vi svømte på land og tok oss noe å drikke der.  Flott sted, og ikke mye båter her.  De fleste ser ut til å like å gå inn til en brygge og fortøye, og gå på restuarant.

Dag 4 - 27. August

Ekincik - Marmaris , 34 nm

Vi fikkl noe swell om natta, men fikk likevel sove en del.  Om morgonen hadde vi masse veps i båten, noe som vi forresten fikk oppleve hver eneste dag.  De er innpåslitne, men ikke veldig aggressive, men skal visstnok være ganske giftige dersom de stikker.  Vi forlot bukta tidlig, da vi skulle langt, og det var heller ikke vind i dag, så motor ble brukt.  Før vi kom inn i bukta der Marmaris ligger, stoppa vi opp ved en liten øy utenfor, ankra opp og bade i deilig vann.  Veldig populært område, for det kom turistbåter der hele tiden, med badeglade turister.  Vi hadde avtale med to unge damer som skulle være med oss på en liten båttur, og de fikk vi plukka opp inne ved marinaen.  Det ble litt seiling, før vi ankra opp på samme sted igjen. Enda mer bading og deilig lunch til alle sammen. På ettermiddag la vi oss i marinaen i Marmaris, til en pris på 220 TL.  Her hadde vi avtale med Mark og Stef, i Sailing in Turkey (www.sailinturkey.com).  Vi håper de kan ta over management for Sea Spell fra 2016, og vi ville derfor gjerne ha en prat med dem om hvordan dette foregikk.  Veldig hyggelig par, som ga oss et godt inntrykk.  På kvelden gikk vi til byen, ruslet rundt, og møtte igjen de to unge damene som ble med oss ut og spiste god middag. Yrende folkeliv her i Marmaris, og veldig koselig.  Det blir mye musikk og en god del støy, men siden marinaen er litt utenfor sentrum går det an å sove her.

Dag 5- 28. August

Marmaris - Kizilkuyruk Bay, 40 nm

Før vi gikk ut ble det litt handling av mat i byen.  Også i dag var det lite vind, og motoren ble brukt hele dagen.  Styoop igjen ved samme lille øy og bada og hadde lunch.  Etter stoppen fikk vi tatt ut seila en kort tid.  Hele dagen var veldig varm, og blå himmel, men lite vind.  I området rundt Göcek er det mange bukter å velge på, og vi ankret opp på et litt annet sted enn sist. Over alt er det krystallklart og varmt vann.

Dag 6- 29. August

Kizilkuyruk - Wall Bay, 14 nm

Rolig natt, men varmt.  Her også er det masse veps som irriterer oss, og gjør det nesten umulig å sitte ute og spise om dagen, så frokostene ble som regel tatt inne.  Mye bading igjen.  Vi hadde litt vind fra S, så vi seila over bukta og tilbake igjen, og inn mellom øyene som ligger i åpningen inn til Göcekbukta.  Vi gikk langt inn i bukta, og i Wall Bay er det to lange pirer som man kan fortøye longside ved.  Her ligger det en restaurant som visstnok skal være veldig bra.  Vi bestemte å spise her påkvelden,og det skulle være et måltid med "all inclusive", for 60 TL pr person. det ble mange forretter, og fisk til hovedmåltid.  Fisken var saftig og god, men Henris kjøtt var tørt.  Innpåslitne veps hele tiden, men vi fikk en slags røkelse (av kaffebønner) på bordet som holdt den litt borte.  Det skulle arrangeres bryllup på restauranten,og flere båter kom med forsterkere osv, så alle ble invitert på land.  Petra og Ria gikk dit på kvelden, mens vi mannfolka tok noen drinker på båten.  Musikken var kjempehøy, og ikke tyrkisk, men skikkelig disco!  Det ble veldig slitsomt utover kvelden, og natta, og ørepropper måtte til igjen.

Dag 7- 30. August

Wall Bay - Göcek Adi, 11 nm

Vi gikk for motor i hele dag. Innom flere bukter for bading og lunch.  I Tersane er det veldig beskyttet, og en trygg plass dersom det blåser.  Det er litt trangt her, men vi ankret opp på 5 m og kosa oss med svømming.  Ved Yassice Adalari er det bøyer utlagt, da det er så dypt å ankre opp.  Rundt i  området så vi mange bøyer, og det var stort sett ikke vanskelig å få plass der.  Med akterfortøyning til land ligger alle samme veien.  På ettermiddag gikk vi md båten inn til Göcek og shoppet litt igjen, og måtte også forandre (fornye) på transit-loggen, da Ria og Henri skulle reise hjem i morgen.  Trodde dette var en enkel sak, bare å stryke navna på listen, men det var ikke helt som vi trodde.  Hele loggen måtte fornyes, slik at kun våre to navn ble igjen, og for dette skulle de ha 60 Euro!  Det var en stor overraskelse, men det nyttet ikke å klage.  I ettertid kan vi tenke at det i det hele tatt var unødvendig å lage ny, og vi skulle nok heller bare blåst i hele loggen!

Vi fikk iallefall fylt opp med vann, og litt strøm før vi gikk ut igjen, bort på ankringsplassen utenfor byen, men etter en liten stund skjønte vi at her ville det bli høy musikk igjen, så i full fart letta vi anker og for full motorkraft ut mot nærmeste øy, hvor vi tidligere hadde sett bøyer.  Det begynte å bli mørkt, og det gjør ankring usikker og vanskelig, uten en bøye.  Heldigvis var det en ledig bøye, og vi fikk akterfortøyninga i land og lå godt.  Herlig bading.  Siste kvelden for Ria og Henri nå, så vi ville ikke ligge for langt vekk fra byen heller, da de må rekke flyet fra Dalaman i morgen.

Dag 8 - 31. August

Göcek Adi - Fethie, 12 nm

Selv med over en nm fra land hørte vi musikken veldig godt om natta, så det hadde vært forferdelig å ligget der inne.  Vi fikk bada en del før vi måtte gå inn til byen og sette gjestene på land.  Etterpå gikk vi for motor østover langs land.  Fant en deilig skjermet bukt som vi ankra opp i, men etter en kort stund kom det en del store båter der som laga masse støy!  Vi gikk ut, og etter en stund kom det bra vind som gjorde at vi seila hele veien, og inn i bukta som heter Pacariz Bay, ret utenfor Fetiye, et sted med masse tyrkere på land i telt og c-vogner, og med fin strand.  Det blåste fortsatt en del, og båten jaga mye fram og tilbake, så vi letta anker igjen etter en stund, og  gikk bak øya Adassi igjen.  Ankret opp nær land på 11 m.  Nå rodde vi til land og gikk en lang tur rundt øya.  Dette er tydligvis en øy for øvre middelklassen, med fine og store hus, og med en ganske dyr restaurnat.  Temperaturen er litt lavere nå, og det er litt mere behagelig på natta å sove.

Dag 9 - 1. september

Fethie - Yassica Adasi, 11 nm

Vi ventet på at det skulle komme en "dolbåt", en ferge som gikk inn til fastlandet, for det fikk vi vite av en lokalkjent.  Men det viste seg å være feil, så vi tok vår egen båt inn til marinaen igjen, og fortøyde på samme sted som sist.  Nå kom det en vakt og sa vi måtte sjekke inn og betale.  Vi betalte for 3 timer, 60 TL!  Petra var hos tannlegen og fikk flott ny krone,og vi spiste god lunch på land, og litt handling.  For motor ut, og så seil over bukta mot Göcek igjen.  Vi fant en bøye som vi fortøyde i, og lå godt der.  bada og kosa oss, stille og rolig.  På ettermiddag kom en tyrkerbåt med mange unge menensker,og det var slutt på freden!  Høy musikk og skåling og festing til langt utpå natta.  Merkelig at de ikke kan dra til et mer egnet sted for dette, da de fleste andre båter vil ha rolige kvelder.

Dag 10 - 2. september

Yassica Adasi - Bestias Linami, 17 nm

Måtte bruke propper i ørene i natt, pga den båten som  lå så nære oss.  Men på morran var vi tidlig oppe og laga masse støy i vannet, og bråka litt ekstra, og da fikk vi advarende "HYSJ!!" fra nabobåten, hehe.  Vi bare lo av dem, og bemerket deres støy fra kvelden forut.  Vi motorseilet østover, over hele bukta, og ankra opp i en flott bukt, Karacaören, hvor noen unge menn driver en

restaurant.  De har også en god del med bøyer man kan bruke, med forventning på at man spiser i restauranten.  Vi gikk lengre inn i fjorden, og fikk hjelp av en iskrem-mann i båt til å fortøye akterut.  Virkelig en flott bukt dette, og bare en båt til her.  Vi rodde litt inn til land, og gikk en kort tur.  Flott å bade også. På natta fikk vi litt rulling igjen, av dønningene som sniker seg rundt oddene. Ellers var det helt stille her.

Dag 11 - 3. september

Bestias - 22 fth Bay, 22 nm

Tidlig oppe..koser oss med mye bading i deilig sjøvann.  Flotte omgivelser her, grønne trær og fjellformasjoner.  Vi går videre i fjorden, mot Ödü Denz, en lang flott strand som skal være kjent.  Tidligere kunne man gå med båten inn i lagunen som er der, men den er stengt nå, pga for mye forurensning fra båter og folk.  Masse liv på stranda, og mye båt og biler der.  Vi fortsatte utover igjen, for her var det ikke noe sted å ligge rolig.  Etter hvert får vi fin vind også, og kan krysse bukta for seil, helt inn i Göcek-bukta. Vi gikk i 22 favner-bukta, og la oss for anker her.  Rolig sted, og kun noen få båter.  Det er ganske dypt i bukta, så vi må ligge nære land, og med mye kjetting ute.  Det finnes en liten og skral kai her også, og der lå en innfødt båt seg.  Vi rodde inn til land og gikk opp på åsen over bukta.  Her bor det ei gammel dame med noen esler.

Dag 12 - 4. september

For anker i 22 fth Bay

Mye svømming og avslapping.  Deilig og rolig sted, uten for mange båter. Det blåser mer opp utover dagen,og det fortsetter hele dagen og langt utover kvelden.  Vi ror til land igjen, og går en lengre tur.  Kommer i prat med han som eier kaia, og får noen kopper te av ham, og treffer på flere båtturister der.  Blir en helt avslappende dag i dag, uten forflytning.  Kjettingen som skraper langs bunn lager mye lyd, men heldigvis roer vinden seg litt etter kl 21..og vi sover godt.

Dag 13 - 5. september

22fth Bay - Yassica Adalari, 6 nm

Etter en litt vindfull natt, blir det helt rolig på morran igjen.  Nok en tur på land, og hilser på kaieieren.  For motor ut bukta og så fin seilvind.  Vi finner en bøye nærmerre Göcek.  Heldigvis ser vi en båt som akkurat går ut når vi nærmer oss.  Det er enklere med bøyer enn anker,og det er lagt opp til akterfortøyning på land. Deilig med bading og lesing, og vinden roer seg også helt påkvelden. Flott og rolig kveld.

Dag 14. 6. september

Yassica - Göcek, 3 nm

Rolig natt.  Bading og frokost.  For motor til en marina hvor de har tømmestasjon for septiken.  Vi har med oss et "blue card" som skal vises fram og registreres når man tømmer.  De mener dette skal være bra for miljøet, men i praksis er det mest for pengenes skyld.  De tar 20 Tl for en tømming.  Etterpå til marinaen vår, og blir geleidet inn på annen plass enn tidligere.  Fyller diesel, 82 l.  Sjekker båten ut, og venter så på bussen som skal til Antalya.  4 timer med buss over fjellet, og så videre med lokalbussen til flybussen.  Alt fungerer godt, og vi rekker fram til flyavgangen med god tid.  Billettprisen for bussturen er 50 TL pr person.

Oppsummering: Rolge vinder hele tiden, så lite seiling.  Alt for varmt på denne tiden, syns vi, med ca 40 gr om dagen, og over 30 om natta.  Vanskelig å få sove.  Mye musikk og støy fra de store Tyrkerbåtene, eller fra land.  Det ser ut til at en allmenn oppfatning blandt tyrkere er at jo høyere musikken står på, jo bedre er det!  Mange tar lite hensyn til andre.  Men folk er hyggelige, og sjøen her er krystallklar.  Ganske dypt nesten helt inntil land, og skulle mange ganger ønske man hadde lengre kjetting.  Ikke så mye båter her, og området er stort, så man får alltid plass.  Fint med bøyer som er utlagt mange steder.