Vårseiling 2014

11. april

Jomfrutur 2014

Sandefjord Tønsberg, 20 nm

Vind SV, 6-8 m/s, en del sol, men kald vind.  For motor ut fjorden, og seil innover Tønsbergfjorden med 3-4 kn.  Mye groe på båten som bremser veldig på farta.  Tenkte å legge oss ved Tenvik brygge, men der var det bare PRIVAT BRYGGE.  For motor videre til Tønsberg.  Ved gjestebrygga var det nesten ingen båter.  La til på utsiden av brygga, men vinden snudde etter hvert til NV så vi ble liggende pressa inntil brygga.  Tok en tur i byten, kald og surt. Ut på ettermiddag kom det flere båter.  Rolig natt.  Ingen avgift enda

12. april

Tønsberg

Vind fra SV, 5-8 m/s, en del regn, surt og kjølig.  Lå ved brygga hele dagen, men skiftet til innsiden hvor det er litt roligere.  Tur i byen og på Farmandstredet.  Hadde det koselig inne, med varme og lys, og lesing.

13. april

Tønsberg Sandefjord, 20 nm

Vind S, 7-12 m/s, en del sol, men også skyet.  Kjølig vind.  For motor hele veien hjem.  Vasket båten grundig utvendig, så den skinte mye mer etter vinteropplaget.

15. april

Sandefjord Tjøme, 14 nm

Vind N-NØ, 7-12 m/s.  Sol hele dagen, men kald vind.  Venta til Petra var ferdig med jobben før vi dro ut.  For seil ut fjorden og forbi Svartskjær, før vi måtte bruke motor.  Den blå bøya ved Burø var opptatt, så vi ankra opp utenfor Grimestad.  Stile og rolig her, og vi kunne nyte sola i cockpiten helt fram til kl 19.  Fin kveld inne i båten også.

16. april

Tjøme Hankø, 14 nm

Vind SV, 6-11 m/s, for det meste skyet.  Rolig natt med helt blikk stille sjø og fint måneskinn.  For motor til Mostein hvor vi satte seil og hadde flotte seilforhold over fjorden, med nesten ikke sjø.  For motor inn sundet og fant en ledig blå bøye.

17. april (skjærtorsdag)

Hankøsund, i blå bøye

Vind NØ, 6-10 m/s, for det meste overskyet og litt regn.  Var i båten mesteparten av dagen, leste og slappet av  Men tok også jolla inn til land og gikk opp til hotellet..

Interiør fra Hankø Hotell

18. april (langfredag)

Hankøsundet -  Skjærhallen, 19 nm

Vind N, 8-13 m/s, pent vær, en god del sol, men kald vind.  Hørte en god del vind og knirk gjennom natta også.  For motor ut sundet1130, for seil sørover i god fart på bare genoa. Seilet nesten helt fram.  Mottatt på brygga av Tommy og Unni, og de hadde med seg is og kjeks, så vi satt i cockpit og kosa oss.  På kvelden gikk vi på pizzarestaurant sammen med Tommy og Unni ,og seinkvelden tok vi i vår salong, en veldig hyggelig kveld.  Det er mye båt i havna i påsken, nesten helt fullt, og det er «påskepriser» på å ligge der, kr 200,-.  På kvelden la vinden seg helt, og det var forholdsvis varmt i sola, ca 10 gr i skyggen.  Mye skravling og prat i båtene ved siden av.

19. april

Skjærhallen Syd Langö, 6 nm.

Rolige forhold på natta, men mye folkeliv og prat.  Vind SV, 2-4 m/s med sol hele dagen, ca 12-14 grC!  Sov lenge, og etterpå var det litt shopping på land, pluss en fin spasertur også.  Etter hvert gikk vi for motor inn i Sverige og la oss på anker i «Hestbukta».  Her lå vi helt alene, slappa av og sola oss, deilig og rolig.

20. april

S. Lyngö Strømstad S. Öddö, 8 nm (påskedag)

Vind NV, 1-4 m/s, sol og fint hele dageb, ca 15-16 grC.  Rolig natt, og etter frokost satt vi ute i sola fram til lunch, før vi heiv opp ankeret og gikk til Strømstad for litt handling.  Rusla litt i byen også før vi gikk ut igjen.  Vi gikk til Styrsö, men syntes ikke det så så trivelig ut, så vi gikk inn lengre innover i «fjorden», og fant en lun bukt hvor vi ankra opp på 7 m.  Helt vindstille, og vi satt i sola til kl 20, herlig dag!

Fra Strømstad

21. april (2. påskedag)

S. Öddö Akerøy, 14 nm

Vind ØNØ,  2-6 m/s, sol hele dagen, 17 grC. Rolig natt.  Ut i Kosterfjorden for motor, satte så seil og kom helt til Trestenene, før vi måtte bruke motor, og inn til blå bøye ved Akerøy.  Vinden står inn i bukta, men ikke mer enn 5 m/s.  Soling i cockpit i dag også, deilig dag!

22. april

Akerøy Østerøya (Strandvika), 21 nm

Vind NNØ, 5-9 m/s, og nok en flott soldag, 17 grC.  Litt urolig natt da vinden stod rett inn i bukta, og vi ble forstyrra av skvulp og bråkete fortøyning, og fikk litt lite søvn.  Tidlig frokost og ut på formiddagen, og over fjorden for seil, hele veien, 6-8 kn.  Omtrent ikke en båt å se.  Fortøyd i blå bøye, flott sted.

23. april

Yxeney Sandefjord, 6 nm

Vind NØ, 2-4 m/s, for det meste sol, men noen skyer utover dagen.  Rolig natt.  Vi tok jolla på land og gikk tur mot Tønsberg Tønne.  Etter lunch ble det motorkjøring hjem.

25. april

Sandefjord,  Overnattet i båten, rolig og fin kveld.

26. april

Sandefjord Hui, 9 nm

Vind N, 2-5 m/s, sol hele dagen, 20 grC.  Etter en rolig natt på Thorøya, og en god frokost, gikk vi for motor til Hui, og fortøyde i blå bøye inne i lagunen. Mye båt fortøyd langs land.  Vi gikk en flott tur på land.  Leirvirksomheten hadde enda ikke startet opp, så det var ikke folk på øya nesten.  Rolig og idyllisk sted å ligge.

27. april

Hui Sandefjord, 9 nm

Vind SV, 2-4 m/s, sol og fin varme hele dagen.  Frokost og lunch i båten.  For motor hele veien hjem.

30.april

Sandefjord Sperrvika, 2 nm

Seint ut med båten, da Petra jobbet. Vind, SV, svak vind på vei ut.  Fortøyde i blå bøye, og rett etterpå snudde vinden mot N, og et stort lavtrykk kom over oss, med vind opp i 13 m/s!  Vi fikk mye bølgeskvulp og vind rett inn, og vi fant ut at dette var helt feil plass å ligge i dette været, men vinden roet seg heller ikke utover kvelden, så vi hadde en urolig natt.

1 mai

Sperrvika Thorøya, 16 nm

Urolig natt, kald vind.  Vind N 2-8 m/s, sol hele dagen.  På ettermiddag drening til SV, 4-6 m/s.  Seila ut fjorden etter at vi hadde frokost, mot Færder, i forholdsvis god fart.  Inn til Yxeney og blå bøye for lunch og soling i cockpit.  Motror til Holteskjær og så seil inn fjorden.  Det er tid for Bjørn å reise ut på Jotun for 14 dagers jobb, mens Petra blir en del i båten.