Sommerseiling 2015 del 2

TILBAKE TIL REISER

28. juli

Sandefjord - Sverige (Seläter), 34 nm

Vind NNV 6-11 m/s, for det meste skyet, litt regn og 15 grC.  For motor ut fjorden, satte seil ved utløpet.  Korrigerte kursen etter vindretningen, og da passet Strømstad fint, og vi holdet farten mellom 7 og 9 knop mesteparten av tiden.  Vinden dreide litt utover dagen, så den siste biten ble også med litt motrorkraft.  Vi ankret opp rett utenfor badeanlegget, der sklia er, på 8-9 m.  Her ligger også en rørledning man skal være OBS på.  Deilig middag i båten.

29. juli

Seläter - Killingen (Havstensund), 12 nm

Vind SSV 3-8 m/s, skyet og en del regnbyger nesten hele dagen.  Rolig om natta, men det regnet en god del.  Frokost og lunch og venting utover dagen, før vi heiste anker kl 1730 og for motor sørover i Kosterfjorden. Gikk inn mellom Kalvö og Killingen, og fant en ledig SXX bøye.  Her lå vi sammen med 5 andre båter, i en svært godt beskyttet bukt, og fine omgivelser.

30. juli

Havstensund - Gullholmen (Hermanö), 42 nm

Vind NV-V, 4-7 m/s, sol og fint hele dagen, 22 grC.  For motor ut Havstensund, og ut ved Gule Humpen hvor vi satte seil, og seila ytre lei hele veien.  God fart og lite sjø, en herlig seildag.  Gikk inn ved Islandberg og motor forbi Gullholmen.  Ankret opp på 6 m.  Her ligger 3 bøyer, men alle var opptatt.  5-6 båter lå her om natta.

31. juli

Gullholmen - Göteborg, 38 nm

Vind V, 4-11 m/s, for det meste skyet, men opphold.  Hadde en rolig natt, og etter frokost gikk vi for motor mot Kärringøn, satte seil og fulgte også i dag ytre leia forbi Marstrand.  Flott seiling hele dagen, noe dønning ved helt åpent hav, men også en del beskyttet farvann.  For motor inn til Långedrag, og nå hadde vinden øket betraktelig, og det ble litt slitsomt å få lagt seg inn i en bås, mellom 2 pæler.  Betalte Skr 340, inkl strøm.  Tok trikken inn til byen hvor det myldret av folk.  Vi tok det helt rolig, ruslet rundt og spiste deilig indonesisk middag.  Trikk tilbake ved 22-tiden, og vinden hadde enda ikke løyet, det blåste stort sett hele natta.

1. August

Göteborg - Mønster, 22 nm

Vind SSV, 4-6 m/s, for det meste sol, men litt skyer.  Kald vind, men godt i sola,ca 20 grC.  For det meste seiling sørover, men vinden dreier så de site 10 nm blir for motor.  Inn sundet ved Malö, og ankret opp på 8 m.  Det ligger 2 stk SXX bøyer her, men begge opptatt.

2. August

Mønster - Læsø (Østerhavn), 30 nm

Vind  SV4-8 m/s, for det meste skyet.  Litt urolig natt, da sjødraget kommer inn sundet, men godt feste her.  Opp tidlig, for motor ut og satte så seil, men litt ugunstig retning på vinden, da den presset oss lengre nord enn vi ønsket.  Strømmen satte også nordover og førte oss mer enn 20 grader ut av kurs.   Lite båt på overfarten, selv om forholdene var ganske bra.  De siste 9 nm måtte vi bruke motor for å komme inn i havna.  Fikk plass helt inne ved kaia, da en del båter gikk ut.  Ble kjent med et norsk par i Bavaria 42, Silje. Vi hadde oss også en tur på land for litt handling

3. August

Læsø

Fint vær, sol og ca 20 grC.  Leide sykkel og sykla tilsammen 35 km i dag.  Flott dag.  Havna blir fyllt mer og mer opp, og selv i fikserhavna blir dte helt fullt.  Havnesjefen smilte bra, og sa det alltid var plass til en båt til.  Det var 5-6 båten utenpå hverandre over alt, men god stemning og rolige forhold.  På kvelden blåser det  opp.

4. August

Vind fra SØ, for det meste pent vær, men striregn innimellom. Vi går en lang tur, helt til golfbanen, og hadde med oss pledd og la oss på stranda også.   Nesten ingen båter går ut i dag.  På kvelden får vi kraftig torden og lyn.

5. August

Læsø - Danholmen, 50 nm

Vind SV-S, 4-7 m/s, for det meste pent vær med mye sol.  Regnet om natta også, men fint da vi var oppe før kl 07.  Mange båter skulle av sted i dag, og det var ingen problemer med å komme ut.  Vi satte seil rett utenfor havna, og satte kurs for Gullholmen.  Fikk til tider bra fart, ca 8 kn nordover, og hadde lite sjø.  Vinden dreide mer mot S og løyet litt, så vi satte gennaker, men da måtte også kursen korrigeres litt mot vest.  Etter hvert sikta vi litt nord for Marstrand, og seila i god fart.  Gikk for motor forbi Kyrkosund og Melløsund.  Ankra til slutt opp på 8 m ved Vestre Danholme.  Flott dag på sjøen.

7. August

Danholmen - Trossö (Havstensund), 48 nm

Vind S, 3-5 m/s.  Sol og flott hele dagen, men lite seilervind, så vi gikk for motor hele dagen.  Gjennom Sotenkanalen og for det meste indre lei.  Satt i t-skjorte og shorts hele dagen.  Ankret opp på 12 m

8. August

Havstensund -Sandefjord, 40 nm

Vind NØ, 5-7 m/s, pent vær med noe sol.  Planla å gå ut sør for Koster, men dønning og ugunstig vind gjorde at vi seila nord i Kosterfjorden og ut ved Kløvningane.  Fikk etter hvert mer gunstig vind og gjorde god fart vestover.  Ved Færder døde vinden ut igjen,, så for motor resten av distansen hjem.  Flott dag på sjøen.

Det ble pause med seiling i ca 2 uker, da Bjørn skulle på jobb i Nordsjøen

28. August

Sandefjord - Akreø, 25 nm

Vind SV 8-13 m/s, sol hele dagen, ca 20 grC.  Satte seil ved utløpet av Sandefjordsfjorden og fikk god fart østover, 7-9 kn.  En god del sjø hadde bygd seg opp.  Vi seila nesten helt inn i havna, og fikk fortøyd i blå bøye.  Vi var eneste båt her denne dagen.  Det blåste en god del hele natta, opp i 10 m/s, og det var litt urolig å ligge her.

29. August

Akerø - Tallakshavn, 22 nm

Vind SV, 4-8 m/s, for det meste pent vær.  Satte seil rett utenfor øya og fikk en flott seiltur over fjorden igjen, og inn Vrengensundet.  Måtte gå for motor derfra og til Tallakshavn.  Til ankers lå det der en svensk båt med 3 engelske par som hadde problem med motoren sin.  Vi la oss inntil dem og Bjørn feilsøkte, og kunne konstatere at startmotor ikke virket.  Fikk kontakt med svensk eier, samt Redningsselskapet i Tønsberg, og laget avtale for seilerne.  De fikk seila inn til Tønsberg alene, hvor båteier kom med ny startmotor.   Vi fortøyde i blå bøye, og det ble en rolig kveld.

30. August

Tallakshavn - Sandefjord, 8 nm

NV svak vind, så for motor helt hjem.

17. september

Sandefjord - Burøy, 18 nm

Vind SSV 6-13 m/s, først fin sol, så noe skyet.  Forholdsvis varmt, 17 grC.  For motor ut fjorden og satta storseil og satte kursen mot Tjøme, så gjennom Vrengensundet, hvor vi måtte starte motor. Fortøyde ved blå bøye ved Burø.  En del mer båter her i skjærgården enn hjemme.  Rolig kveld og natt

18. september

Burøy

På bøye hele dagen. Sol og deilig vær, med lite vind.  Bare avslapping i båten hele dagen.

19. september

Burøy - Sandefjord, 15 nm

Vind NØ, 3-6 m/s, pent vær  med mye sol.  Etter froksot og lunch gikk vi for motor ut forbi Hvasser, så seil nestenhelt hjem.  Flott dag med mange båter ute.

26. september

Sandefjord - Verdens Ende, 10 nm

Vind SV 3-6  m/s, sol hele dagen, 17 grC.  Fortøyd ved flytebrygge,og her var ca 15 båter i dag.  Masse folk på tur ut til Verdens Ende.  Vi gikk en lang tur også.  I kveld besøkte vi restauranten på toppen, og hadde en utsøkt middag.  Det var ingen avgift å betale nå.

27. september

Verdens Ende - Sandefjord, 9 nm

Vind VN 3-5 m/s, sol hele dagen.  Rolig natt, og vi hadde også enda en fin dag.  Mye folk her i dag også.  Måtte bruke motor tilbake.