Sommerseiling 2015

TILBAKE TIL REISER

16. juli

Sandefjord

Ria og Henri kommer med flyet fra Amsterdam, og vi overnatter i båten

17. juli

Sandefjord - Østre Gomøy, 30 nm

Vind SØ 3-5 m/s, for det meste sol og fint vær.  For motor ut mot Svenner, hvor vi satte storseil og gennaker.  Fikk til tider god fart, selv i lite vind, vi så stadig 8 kn på loggen.  Det ble seiling nesten helt fram, og etter litt motorkjøring ankret vi opp på 11 m, på en rolig ankringsplass.  Flott dag på sjøen.

18. juli

Østre Gomøy - Kragerø (Spa-hotellet), 3 nm

Vind SSV 8-12 m/s, en god del skyer og noe  regn.  Vi hadde også noe regn på natta, og vinden tok seg opp tidlig på dagen.  Vi la oss longside i gjestehavna til Kragerø resort hotell.  Det er til dels mye trafikk forbi her, og en del skvalp og bølger rett mot kaia.  Vi tok ferga inn til byen, og etter noen timer med rusling, shopping og spising, gikk den tilbake igjen.  Etter middag i båten gikk vi opp bakken til hotellet og fikk en deilig SPA-kveld!  Havneavgiften var kr 250,-, og det samme var prisen for SPA-behandling, pr person.

19. juli

Kragerø - Narvika, 20 nm

Vind SSV 8-12 m/s, for det meste skyet, oppholdsvær, men litt regn på kvelden.  Hadde en del vind på natta også, og til tider litt urolig sjø, men alle sov godt etter en vellykka SPA-tur.  Vi tok det rolig dagen etter, venta på noe bedre vær for å fortsette sørover. Vinden løyet ikke så mye, men vi valgte likevel å gå ut , i motvind 10-12 m/s, og god stampesjø.  Distansen er ikke lang, så det gikk bra, men var deilig å komme inn i fjorden igjen og mer i le.  I Narvika ankret vi opp på 8m, og her er det god holdebunn, og bukta beskytter mot alle vindretninger.  Over 15 båter var samlet her.  Stille og rolig kveld.

20. juli

Narrvika - Risør - Åkvåg, 12 nm

En del regn om natta, men sola kom fram på morran som ga en varm dag med blå himmel hele dagen, 20 grC.  Vind SSV 5-10 m/s.  For motor til Risør, hvor vi gikk på land og ruslet rundt i den lille sørlandsbyen, med tilhørende shopping.  En  god del med folk og mye liv i byen.  Vi gikk for motor ut fjorden, og hadde nok en dag med motvind og stampesjø.  Ankret opp inne i den godt beskytta bukta, hvor 2 andre båter også lå.  Vinden løyet ikke helt, så vi droppa grilling i kveld.

21. juli

Åkvåg - Lyngør - Nautholmene, 4 nm

Rolig natt, men litt vind.  I dag var vinden SSV 4-6 m/s, stort sett pent og fin sol.  Rett ut for bukta stoppet vi opp for fiske, og til sammen fikk vi nok til en god fiskesuppe.  Fortøyde ved seilerbrygga på Lyngør, og gikk en tur på den flotte øya.  Etter litt handling gik vi videre ut til Nautholmane og ankret opp på 10 m.  Folksomt her, vi telte ca 40 andre båter.  Det ble en deilig kveld å sitte ute.

22. juli

Nautholmene - Arendal - Seikilen, 21 nm

Vind SV 4-10 m/s, for det meste overksyet og opphold.  Vi måtte bruke motor hele veien.  Selve gjestehavna i Arendal var stappende full, så vi fortøyde i en bøye utenfor tollboden og satte akterfortøyning.  Det var forsåvidt en mye bedre plass enn i gjestehavna også, og et godt alternativ.  Alle gikk på land og ruslet rundt, handlet og spiste is.  Fullt med folk i byen.  Vi bestemte oss for å snu i Arendal, da vi var lei motvind og stampesjø, så vi forlot byen og gikk til Seikilen på Tromøya, hvor vi ankret opp på 12 m.  Her har vi ligget mange ganger tidligere, og også denne gangen var vi helt alene her.  Vi fikk en fin kveld med sol og vindstille.

23. juli

Seilkilen - Jomfrulland - Arøy (Saltskjærholmen), 38 nm

Vind V, 6-12 m/s, sol hele dagen og flotte seilforhold.  Vi satte seil nesten med gang etter Tromøysundet, seila på utsiden av Lyngør, og hadde til tider bra fart.  For seil helt opp til Jomfruland hvor vi ankra opp rett utenfor gjestehavan som forøvrig var helt full.  Det blåste ganske friskt inn sundet, og urolig sjø, så etter en kort stund heisa vi opp ankeret og gikk for motor på vestsiden av Arøy og ankret opp på 11 m.  Det blåste inn i bukta, men vinden løyet helt på kvelden.  En kjempefin dag på sjøen, ca 22 grC.

24. juli

Arøy - Sandefjord, 27 nm

Vind SV 6-13 m/s, for det meste flott sol.  Rolig natt, men litt skvalping når det blåser vestavind.  Gikk ut kl 09, satte straks seil, og fikk fin seilas hele veien hjem.  Litt sjø, 1-2 m, men den fikk vi med oss.  Ganske mange båter ute nå, og vi fikk en strålende seildag igjen.  Etter at vi hadde lagt oss på Thorøya dro vi seinere til sandefjord sentrum, og spiste pizza i byen.  Ria og Henri skulle ta flyet dagen etterpå til Amsterdam, men pga storm i Nederland ble flyet kansellert og de måtte vente en ekstra dag.