Sommerseiling 2016

Video Luna

6. juli

Sandefjord - Akerøy, 23 nm

Vind N-NNØ, 4-6 m/s. For det meste sol hele dagen.  satte seil ved Kvernberget, og hadde rolig fart utover fjorden vår.  Etter hvert økte vinden på noe, og vi fikk svært fine seilerforhold over fjorden, og seila hele veien til Akerøy.  Etter hvert som vi nærmet oss Østfold så vi at det var kraftig bygeaktivitet i Vestfold med både regn og torden, men på østsiden fikk vi ingen ting av dette i dag.  Noen få båter lå ankret opp i havna, og vi ankret opp på 6 m.  Vi fikk også en liten vindøkning utpå kvelden, men fikk oss en deilig middag og tok en lur i cockpit etterpå.

7. juli

Akerøy - S. Langøy, 12 nm

Vind NØ, dreiende til V og SV, 3-5 m/s, økende på utover ettermiddagen. Stort sett sol hele dagen.  Litt skvalpesjø inn i bukta på morran, og like etter frokost satte vi seil og satte kurs mot Koster.  Etter hvert døde vinden nesten helt ut, og vi fikk dønning fra fjorden.  Gikk derfor inn mot Skjærhallen for å gå på land en tur.  Havneguiden ville ha kr 130,- for et en time ved kaia, så da gikk vi videre mot Strømstad, men ankret opp i vår "Hestebukt".  Ved den økende vinden på ettermiddag ble den også litt kaldere.

8. juli

S. Langø - Sandefjord, 30 nm

For seil stort sett hele veien hjem.

Vi dro hjem for å klargjøre båten for utleie i 2 uker.

11. juli - 26. juli var det en familie fra Belgia som seila med Luna, i Vestfold og Telemark.  De seila ca 132 nm i sin ferie.

27. juli

Sandefjord - Hankø - Elingårdskilen, 28 nm

Vind SSV, 4-8 m/s, mest skyet vær, men også noe sol, ca 22 grC, men vinden er fortsatt litt kald.  Etter at vi gikk for motor ut fjorden satte vi seil og fikk god fart, ca 8 kn.  Det var en del krapp sjø i fjorden i dag. Vi gikk nord for Færder, og seila helt  inn i innløpet til Hankø, hvor vi rulla inn seilene.  Det var mange båter ved bryggene til hotellet, samt at mange lå til ankers i sundet.  Vi gikk for motor videre innover Elingårdsfjorden hvor vi ankret opp på 7 m, som eneste båt her.  Etter hvert stilna vinden og vi rodde med jolla inn til land og gikk en lang tur, og oppdaget at her lå det et flott herregård fra 1600--tallet!  I området er det mange fine turstier.  Rett etter at vi kom om bord igjen begynte det å regne så vi satte opp teltet og satt helt tørt.  Vi hadde bådelitt vind og regn gjennm natta, men her lå vi veldig rolig likevel.

28. juli

Elingårdskilen - Jeløya, 23 nm

Vind SSV-SØ, 6-11 m/s, for det meste sol og varmt, ca 23 grC.  For motor ut i fjorden, og vi fikk en kjempefin slør -og lensseilas nordover i Oslofjorden, til tider opp i 9 kn.  Det ble litt roligere etter at vi passerte Gullholmen.  Vi ankret opp på 17 m(!!) i Kølabånn, N på Jeløya, med line fra hekken og til land, akkurat som i Tyrkia. Det var en god del båt som lå her, men kun oss med denne ankringsmetoden.  Sjøen var ganske varm, helt oppi 21 grC, og vi bada mye utover dagen.  Flott og idyllisk sted, helt i le for sønnavinden.  Mange småbåter forsvant etter hvert utover kvelden.

29. juli

Jeløya - Horten - Evjesundet, 23 nm

Vind SSØ, 4-8 m/s, skyet hele dagen, ca 21 grC.  Veldig rolig natt.  For motor ut Bevøysundet.  Her ser det veldig trangt ut på kartet med en markert grunne, men det går greit å gå gjennom her.  Vi tok en skarp kryss, og med to slag kom vi akkurat inn innløpet ved Vealø.  Vi gikk inn i det store havnebassenget og la os ved flytebrygga til Solviken båtforening.  Vi gikk en tur på land, og fikk ladet litt batteriene, før vi forlot havna og satte seil ved utløpet.  Det ble kryss igjen, og med 2 slag rakk vi fram til Revlingen hvor vi rulla seila inn og gikk for motor inn i Evjesundet og ankret opp på 7 m.  Det lå ganske mange båter i det indre bassenget, få i det ytre.  Ut over kvelden kom det enda flre båter, da her er det veldig god le for sørlige vinder.  Sjøen er ca 20 grC., og vi bada og vaska oss i lett regn.  Regnet tiltok utover kvelden

30. juli

Evjesundet - Lervik - Hankøysundet, 25 nm

Vind S, 5-10 m/s, sol hele dagen, 22 grC.  Rolig natt, med en del regn.  Men våknet til sol og et deilig morgenbad.  Vi pumpet opp den nye kajakken og padlet rundt i sundet her.  Ca 1230 gikk vi ut og satte seil rett utenfor åpningen og kryssa over fjorden.  Vinden økte på utover dagen, og litt sjø bygde seg opp.  Vi gjorde et slag ved Ringshaug og neste leg til Rauer, med fart ca 8 kn.  Ankret opp i Klokkerbukta, men her var det alt for lite le, så etter litt mat gikk vi fo rmotor lengre sørover og inn Hankøsundet hvor vi ankret opp på 7 m.  Her var veldig mye båt i dag som lå til ankers, på begge sidene av sundet.  Vi rodde i land med jolla og gikk en lang tur.

31. juli

Hankø - Nøtterøy - Tallakshavn, 27 nm

Vind SV 7-12 m/s, sol  hele dagen, 22 grC.  Rolig natt.  Gikk ut ca kl 1000 og så at det hadde bygd seg opp en del sjø i løpet av natta.  Satte kurs mot Bollærne og fikk god fart med sterkt redusert seilføring.  Gikk for motor til Hvalø hvor vi ankret opp og tok litt mat før vi fortsatte gjennom Vrengensundet og til Tallakshavn.  Hadde både motvind og motsjø utover fjorden, så det var deilig å kunne svinge inn i den lune bukta, og vi fant også en ledig blå bøye!  På ettermiddag og kveld kom en del skyer, men det var varmt nok til et godt kveldsbad.

1. August

Tallakshavn - Hellesøya - Sandefjord, 8 nm

Vind SSV 5-8 m/s, sol hele dagen, 22 grC.  Rolig natt, og etter frokost for motor hjemover.  En del stampesjø ved Tønna, ellers ganske rolig.  Fortøyde i blå bøye ved Hellesøya og tok lunch.  Gikk litt seinere inn til vår plass på Thorøya.  Selv om det enda er fin sommer ser det ut til at de fleste er ferdig med sin båtferie, adskillig mindre båt å se ute på sjøen.

7. August

Sandefjord -Malmøya -Sandefjord, 20

nm

Vind SSV 6-14 m/s, overskyet , noe regn og regnbyger, ca 15 grC.  Vi hadde invitert Jørgen og Elisabeth med barna på tur i dag, og de stilte opp, tross det ikke så veldig pene været.  Vi gikk for motor gjennom Kjerringvik, og fortøyde etter hvert i en rød bøye i Skutebukta.  Her ble det mat og drikke til alle, under teltet som var oppe.  Etterpå gikk vi for motor ut til Knabben hvor vi satte litt seil og kunne seile helt inn til havna, med god fart.  Noen av gjestene ble litt sjøsyke, men alle greide seg bra.  Fin tur.

15. August

Sandefjord - Skutebukta, 9 nm

Vind først N, seinere SSV 3-5 m/s, sol hele dagen og ganske varmt, men vinden er kjølig, ca 20grC.  For motor ut fjorden, med plan om å krysse fjorden, men ugunstig vind gjorde at vi valgte å snu om ved Holteskjæra og gikk heller til Havneholmen og ankra opp.  Spiste litt før vi gikk til Skutebukta og fortøyde i en bøye.  Det lå en del båter her, men de fleste gikk på kvelden, og kun 2 andre seilbåter lå over natta.  Dagen hadde vært fin og kvelden var blikk stille.

16. August

Skutebukta - Kosterhavn, 37 nm

Vind NNØ, senere NNV, 4-9 m/s.  For det meste sol og fint vær, 23 grC.  Satte seil og kurs mot Telemark, men lite vind rett aktenfor, med liten fart, gjorde at vi snudde og gikk sør for Rauer og mot Sverige.  Til tider var vinden gunstig og vi gjorde god fart.  Vi seila helt til innløpet nord om Koster, og så for motor til Kosterhavn, hvor vi ankret opp på 4,5 m.  Det var kun 4 andre båter her.  Vi tok jolla på land og gikk en lang tur  på øya.

17. August

Kosterhavn - Sandefjord, 35 nm

Vind NNØ, 4-8 m/s, opphold og noe sol, til dels pent vær.  Noe vind om natta.  Vi tok av sted kl 1000, og satte seil ved utløpet N-Koster, og hadde fin seiltur helt hjem, med noe varierende fart.  Lite sjø.

7. september

Sandefjord - Kjerringvik - Sandefjord, 8 nm

Vind SSV 4-9 m/s, sol og en del tåke ute i fjorden. Jan Inge og Morten var med meg, og vi gikk for motor inn til Kjerringvik, og så for seil tilbake.  Ankret opp ved Hellesøy for reker og loff.  Ankom Thorøya 2030 og tok kaffe i havna.  En fin tur.  Dette ble faktisk den siste turen i år i Norge.  Etter dette reiste vi til Tyrkia for seilas til Alanya!