2016 Seiling i Tyrkia

Bjørn og Petra

222 Nm

TILBAKE TIL REISER

Dag 1, Marmaris

Onsdag 14. Sept

Ankomst Netzel marina ca 0330, etter en del forsinkelser. Rett i seng, og sovnet tross i heavy disco i byen. Våknet 0930 og pakket ut alt vi hadde og ryddet på plass. Mark kom etter hvert og pratet med oss. Veldig rolig i havna, lite charter. Så at de tingene vi hadde bedt om ikke var gjort, bl.a flytte landgang. Ikke var det spleiset tauet heller, og gass var omtrent tom. Fikk ny tyrkisk gass. Mange butikker var stengt pga Byaran, men fikk handlet en del til båten.  Så at årene til dingy var borte, så måtte kjøpe nye. Handlet ankerkrok også, pluss router for internett.  Koselig i byen. Bestemte å ikke begynne installere kartplotter fra Norge. Sjøkart hadde de ingen steder i byen. Petra laget god mat i båten. I 10-tiden begynte disko igjen, og varer til over kl 4!! Må sove med ørepropper.

Dag 2

Torsdag 15.

Marmaris - Koyu, 36 nm

Vind VSV, 4-8 m/s.

Opp kl 730 for å forberede utsjekk og avgang. Etter frokost sa vi farvell til Mark. Vi tok båten til tollkaia og sjekket ut av Tyrkia, med transitlog. 250 Tl, takk!

Fylte tanken full med diesel, pluss 22 l ekstrakanne, 900 Tl. For motor ut bukta, og satte seil. Fikk fin vind etter hvert, og sløra av sted i 6 kn. Gunstig vindretning mesteparten av tiden, men ble lens etter hvert, og vi starta motor 1,5 nm fra odden. Ankra opp i Koyu med line til land. Var litt lite forberedt så vi måtte flytte en gang. Ikke lett med få hender. Bading i deilig vann, over 24 gr. Masse veps til middag. De er innpåslitne, men forsvant da sola gikk ned.  Det ligger ca 10 båter her, mer i bukta lengre syd.  Rolig kveld, men vi får litt svell inn her, og det blir en del rulling.

Netzel Marina I Marmaris, forlater for siste gang?

Dag 3

Fredag 16

Koyu - Yesilkøy Limani (Kalkan), 36 nm.

Vind 1-3 m/s fra vekslende hold.

Ubehagelig rulling om natta så vi sov ikke så godt. Opp tidlig, rett etter at sola stod opp, og vi gikk ut. For motor hele veien. Hadde sett oss ut i bukt halvveis, men denne var dyp og lite egnet for ankring over natta.  Her så vi noen vesen i sjøen som minnet om sjøslanger, men det var nok bare en type fisk.  Rett før Kalkan er det en lang sandstrand, over flere km. Vi ankret opp på 5 m og bada og spiste og sola oss. Vi fikk ankret opp på 15 m og med line til land. Her lå ca 10 andre båter også. Stor bukt med plass til mange båter. Bading og snorking i veldig klart vann.  Helt stille her, og vi sovna fort, men våknet ved midnatt at det hadde blåst opp. Det var meldt stille vær, men det blåste likevel 5-7 m/s i mange timer som forstyrret nattesøvnen.

Deilige dager i sjøen

Vi lå stort sett alene i buktene

Dag 4,

Lørdag 17

Kalkan - Kastelliorizon , 17 nm

Vind, 1-4 vekslende, ingen seiling.

På morran var det helt rolig igjen, og vi kosa oss og bada.

Vi fikk målt opp kjettingen og markert den. Rodde så rundt i bukta og også litt på land. Ingen strand, bare stein. Bakte boller.

Etter lunch gikk vi ut og mot den greske øya Kastelliorizon. Vi ankret med akterfortøyning mot kaia, omtrent helt inn til restaurantene. Det er ikke så godt ankerfeste i havna så mye kjetting må brukes. Vi gikk en tur i byen, opp til borgen og på en sti langs sjøen. Veldig spesiell natur her, og føles rart å være i Hellas igjen, midt i tyrkisk farvann. Det ble også litt shopping. Spiste middag på den nærmeste restauranten, og tok så en hvil i cockpiten etterpå.  Havna er fin, men det var bare 5 gjestebåter her.  På kvelden ble det et yrende folkeliv, og det så ut som hele øyas innbyggere, ca 200 personer, var ute og spiste og kosa seg.  Mange tyrkere var her også, da det var siste dag av Bayran. Vi ville helst ikke ha noe med myndighetene å gjøre her, så vi var litt engstelig at de skulle komme på besøk og kreve innsjekk etc, men heldigvis kom de ikke til vår båt, som nå hadde norsk flagg oppe, og gresk gjesteflagg. Mye musikk og folk, men det ble rolig før midnatt.

På Gresk jord igjen

Dag 5

Søndag 18

Kastellorizon - Polemos Buku, (Kekova Roads), 14 nm

Vind 1- 3 m/s, fra sørlig retning, ingen seilvind

Rolig natt med god søvn. Våknet når sola hadde stått opp, og gikk ut før frokost, da vi så coastguard var klar i sine båter. De enset ikke oss, så vi fortsatte vår tur, og bytta igjen til tyrkisk gjesteflagg.  Lite båter å se her på denne strekningen. Gikk inn ved øya Kekova og innerst i bukta hvor vi ankret opp på 7 m. To andre båter lå her. Vannet er ikke helt klart her da vi ikke kunne se bunnen.  Mye bading i herlig vann. Bakte bananboller.  Det blåste opp litt, og vi merket vi hadde dregget noen meter. Ankret på nytt og ga ut 30 m kjetting og bakket ankeret godt fast.  Vinden roet seg helt igjen, og det ble en flott kveld, og månen dukket også opp på kvelden.

Dag 6

Mandag 19

Polemos Buku - Finike, 20 nm

Vind 2-4 m/s, fra V til S.

For motor gjennom Kekova Roads, og kikket innom flere bukter som vi må besøke neste gang. Området her er fantastisk og med mange ankringsmuligheter. Ble litt motorseiling etter at vi kom ut av sundet, men motoren gjorde den største jobben.  Før ankomst Finike løfta vi jolla på dekk og gjorde oss klar for havna, og kontaktet kontoret via VHF.  Her blir man møtt av havnepersonell i dingy som anviser og hjelper oss på plass. Det hele gikk veldig greit for seg. Vi henvendte oss på marinakontoret og fikk tak i agenten som gjorde jobben med innsjekk og transitlog.  Dette kostet oss litt over 1200 Nok! Vi valgte å bli her i to netter da værmeldingen meldte om svært kraftig vind dagen etter.  Havneoppholdet kostet ca 850 kr for de to nettene, noe som ikke er urimelig pris her, sies det!  Vi gikk en tur langs pirene, og så en båt vi kjente igjen fra Alanya, Panta Rei med hollandsk flagg.  Vi ble invitert ombord på kaffe og hyggelig prat, om både seiling i Tyrkia og deres erfaringer fra Alanya marina. Seinere på kvelden ble vi invitert om bord i en norsk båt som har hatt base i Finike i 10 år. De har seilet mye i området her, og kjente mange bukter og havner. Hyggelige pensjonister som også har hytte i Stavern.  Etterpå gikk vi en tur til byen. Det var en skuffelse i forhold til hva vi hadde forventet oss av en by med over 46000 innbyggere. Det finnes omtrent intet sentrum, og også lite med butikker, så den virket litt kjedelig. Fikk handlet litt is med oss tilbake til båten, og som smakte godt på den varme kvelden. Veldig rolig i havna her, og vi sovna fort.

Dag 7

Tirsdag 20

Finike

Sov veldig godt om natta da det lufta litt.  Frokos t i cockpit, og kom i prat med 3 nordmenn som kom inn seint i går kveld.  De er også på vei for å legge båten i Alanya marina, så de ser vi nok igjen flere ganger. På formiddagen blåste det ikke så mye, men sjøen hadde bygd seg litt opp på utsiden, så det ble ikke anledning til å bade på utsiden av moloen.  Vi tok heller en dusj på anlegget her, rent og fint.  Gikk etterpå en lang tur langs strandpromenaden og litt gjennom byen.  Det er heller lite med butikker her, men en del spisesteder, uten at disse var så veldig tiltrekkende. Vi bestilte likevel noe som skulle være kebab, men kjøttet var uspiselig for oss, det var nok fake kjøtt, med blanding av lever og annet!  Ingen stor opplevelse.  Nå kom det mørke skyer og regn, og etter hvert økte vinden til kuling styrke, og fra vekslende retninger.  Heldigvis lå vi i havn!  Både vind og regnbyger holdt på til langt ut på kvelden.

Dag 8

Finike - Seneviz,  27 nm

Vind, 3-6 m/s, vekslende retning (motvind hele tiden). Rolig natt, og vinden ble borte også. Fylte diesel før vi forlot Finike, 44 l, dvs et forbruk på 2 l/t.  For motor ut den store bukta, rundt den sørlige odden og så nordover. Det ser ut til at vinden følger landet, og vi måtte gå for motor hele veien. Litt rotete sjø i bukta, men roligere videre.  I bukta lå allerede 4 tyrkerbåter, med akterfortøyning til land. Vi ankret opp på 7 m og lå på svai, da planen var å gå ut på natta. Deilig badevann i en spekuler bukt, omgitt av høye og bratte fjell.  Vi lå på dekk og sola oss til sola ble borte bak fjella.  Litt seinere kom også den norske båten Savoritsa med Bjørn og Magne inn, og vi avtalte å gå ut sammen og over til Alanya, med avgang kl 0300.  Da mørket seig på kom det sterke fallvinder som svinga båten i alle retninger. Litt skremmende, men vi visste ankeret satt godt.  Petra la seg i sovelugaren, mens Bjørn lå i cockpit, delvis i salongen.

Dag 9

Seneviz -Alanya, 72 nm

Vind NNØ, 4 - 10 m/s. Nabobåten ringte kl 0200 og sa de kunne tenke seg å gå ut da. Vi var straks på beina og gjorde oss klare for kryssingen. Det var nesten komplett mørkt, da det hadde skyet til, men månen hjalp litt til. Vi kom oss ut av bukta og satte kurs mot Alanya. Vi hadde vinden inn i baugen, og det hadde bygd seg opp en del sjø som gjorde at båten rulla i alle retninger. Sola er ikke oppe før 0645 nå, men det ble lyst en halvtime tidligere, så da rulla vi ut litt av genoaen og fikk god fart. Vi hadde tidligere måttet holde en lav fart, da vi ville gå sammen med den andre båten (Juneau 35) i mørket. Fikk etter hvert ut storseilet også, og holdt opp til 7 kn. Da sola fikk tak løyet vinden, og vi måtte motorseile. Vi fikk en del rulling resten av veien, men nærmet oss iallefall vår nye hjemmehavn,  Da vi var rett utenfor innløpet kontaktet vi havnekontoret på VHF, og ble møtt med dinghy og kunne velge hvor vi ville legge oss.  Personalet hjalp godt til med fortøyningene og vi fikk en fin plass her, romslig mellom hver båt.  Vi var litt slitne etter natta, og etter en liten hvil gikk vi bort til restauranten rett på utsiden av marina.  Vi bestilte litt mat og drikke, og etter ca en time kunne vi også se at Magne og Bjørn kom for motor med Savoritsa mot innløpet.  De hadde sin plass ikke så langt fra oss.  Nå var det å begynne å planlegge opplaget for vinteren.  Vi avtalte med Magne og Bjørn at vi skulle hjelpe hverandre med å pakke seil og gummibåt, for begge båtene skulle settes på land etter at vi dro fra Alanya.  Vi tok taxi hjem til vår leilighet I Olive City og lå der resten av ferien vår.  Godt å ha fast grunn under seg hele tiden,og med deilig svømmebasseng tilgjengelig hele tiden.  Etter hvert avtalte vi med Alanya Marina når tid båten skulle ut igjen (15. mai neste år).  Vi har planer om å bytte ut en del skroggjennomføringer, flytte landgangen og bytte noen lamperi båten før neste år.

Her blir vi tatt i mot av havnepersonell i Alanya Marina