Vårseiling 2016

FØRSTE TUR!

30. mars

Sandefjord - Verdens Ende, 10 nm

Vind 2-5 m/s, vekslende.  For det meste skyet, litt sol, 6-8 grC.  Fylte vann på Framnæs før vi dro, da vannet enda ikke var koblet til på Thorøya.  For motor ut fjorden, rullet ut genoa og motorseilet til Tjøme.  Her var det kun en annen båt ved bryggene når vi kom, noen flere utover kvelden.  Fortøyde ved flytebrygga og gikk en tur på 5 km.  Flott dag

31. mars

Verdens Ende - Fjærholmen, 15 nm

Vind 2-5 m/s, vekslende.  En god del sol og pent vær, ca 6-8 grC.  Rolig natt ved bryggene her.  Ble motorkjøring hele turen, forbi Hvasser og inn i Nøtterøyskjærgården, mot Østre Bolærne, som var målet.  Men her var det anleggsmaskiner som holdt  på med graving, og det var så støyende at vi gikk videre til Fjærholmen og la oss til på utsiden av ytre brygge.  Det blåste opp mer fra N, så vi lå  godt skjermet der.  Gikk kyststien til "sentrum" av Foynland, hvor vi handlet litt, og så tilbake.  Fikk koblet til strøm også, og vi lå gratis her.  Ble god middag og film i båten.

1. April

Fjærholmen - Verksholmane, 10 nm

Vind fra sør, 3-6 m/s, fin sol hele dagen, 7-10 grC, men vinden er fortsatt ganske kald.  Gikk for motor gjennom Vrengen og fortøyde til blå bøye.  På denne tiden er det omtrent ingen andre båter å se.

2. April

Verksholmane - Sandefjord, 11 nm

Vind S, 8-13 m/s, skyet hele dagen.  Noe vind om natta, men vi ligger veldig godt beskyttet fra sørlige vinder her.  Det kom også etter hvert litt regn.  Det ble motorkjøring ut hele fjorden, og møtte både sjø og vind rett imot.  Det  hadde bygd seg opp skvalpesjø ved "Tønna".  Vi var eneste båt ute i dag.

8. April

Sandefjord - Skutebukta, 8,5 nm

Vind NØ, 3-5 m/s, skyet, ca 7 grC.  Ut kl 1330 og for motor gjennom Kjerringvik og indre lei.  Noe gammel dønning, ellers vedlig rolig.  Fortøyd i bøye.

9. April

Skutebukta - Stavern - Havneholmen, 5 nm

Helt stille i bukta om natta.  Vind 1-3 m/s, vekslende.  Noe regn om natta, men ut på dagen klarner det opp og sola skinner etter hvert.  For motor til Stavern, litt tur og handling.  Spiste litt i båten, så på tur i byen igjen.  Havnevakt ville ha betaling for å ligge der, så vi gikk ut og fortøyde i blå bøye ved Havneholmen.  Lesing i cockpit, deilig sol, ca 8-9 grC.  Fikk en veldig rolig kveld.

10. April

Havneholmen - Sandefjord, 9 nm

Rolig natt.  Hele dagen fin sol, og for motor hjemover.

15. April

Sandefjord - Hui, 9 nm

Vind  S 7-9 m/s.  For det meste  skyet, noe regn, men også litt sol utover kvelden, 8 grC.  For motor hele veien, og fikk fortøyd i blå bøye.  Inne i bukta ligger det nå to blå bøyer, den andre langt inn i lagunen.  Ingen andre båter å se på sjøen i dag.  Varmt og godt i salongen, og vi leste og spiste god mat, og så på film.  Seinere på kvelden kom det to båter til og fortøye langs fjellet.

16. April

Hui - Sandefjord, 9 nm

Vind SØ 3-4 m/s, for det meste skyet, men litt sol, ca 10 grC.  Det var litt urolig vind utover kvelden, men roet seg før natta.  På morgenen var det blikk stille.  Frokost og lunch i båten. Vi valgte å gå hjem da det var meldt dårlig vær med mye regn og det ble for motor hele veien hjem.

4. mai

Sandefjord - Burø, 12 nm

Vind SV 5-8 m/s, sol hele dagen.  Av sted kl 1300, og motor ut fjorden før vi satte seil og seila helt fram, med til tider god fart.  Enda er det svært lite båt å se utpå.  Vi fikk fortøyd i blå bøye igjen.  Vinden sto på til langt utover kvelden før det roa seg.  Det var ganske deilig i sola, 13-15 grC, men kald vind, og vi satt ute i cockpit, under teltet til langt utover kvelden.  Etter middag i cockpiten var det film inne i god varme i salongen.

5. mai

Burø - Søndre Langø, Sverige (Hestebukta), 25 nm

Vind SSV 4-8 m/s, flott sol hele dagen.  Rolig natt, men vinden kom ganske tidlig på morran.  For motor og ut ved Ildverket, og satte seil og kurs for Sverige.  Vi seilet med revet seil, men fikk likevel god fart, 7-9 kn hele veien over:  Fjorden var ganske rolig så vi fikk en herlig seilas over.  Ankret opp på 8 m.  I dag møtte vi en del båter også.

6. mai

Søndre Langø - Strømstad - S.Langø, 4 nm

Sørlig vind, 1-3 m/s.  Flott sol hele dagen, kjempefin dag.   Vi lå alene i bukta og hadde en rolig natt.  Gikk for motor til Strømstad for å handle litt, og for å hente nytt bord til båten.  Det var blitt levert på feil sted, så vi måtte gå et godt stykke, og ved hjelp av tralla vår fikk vi det tilbake til båten.  Mye folk her i dag, og mest norske båter i havna.  Vi spiste i båten før vi gikk tilbake til der vi kom fra, og ankret opp på samme sted.  Helt blikk stille så vi la oss på dekk og sola oss.  15 grC og vindstille.  Fikk montert nytt bord ut over kvelden, og for en forskjell!

7. mai

Søndre Langø - Nordre Sandøy (Apalvik), 9 nm

Vekslende vind, 1-3 m/s, flott sol og temperatur kom opp i 20 grC.  Veldig rolig natt, da vi lå helt alene her.  Seila litt i sundet for å lage bilder, og så for motor innover fjorden, og ankret opp på 9 m i flotte omgivelser.  Vi gikk ogås en tur på øya, helt over til andre siden, til Tordenskjoldsbukta.

8. mai

N. Sandøy - Akerøy, 8 nm

Vind 1-4 m/s, vekslende, så godt som vindstille og sol hele dagen, 22-24 grC.  Rolig natt, det var bare oss som lå i bukta.  Lesing og avslapping, måtte til og med sette over taket for å beskytte oss for sola!  For motor forbi Skjærhalden, og til Akerøy.  Mange båter ute i dag, det er kjempeflott vær.  Ankret opp i bukta og spiste middag.  Etter middag rodde vi på land og gikk en tur på øya.  Som vanlig er det her mange sauer og lam.

9. mai, Akerøy - Sandefjord, 24 nm

Vind NNV, 4 m/s, etter hvert stille og dreining til S.  Sol hele dagen.  Natta var rolig, og etter frokost gik vi ut for motor og satte seil, og fikk god fart over fjorden.  Ved Færder døde vinden helt ut, og vi gikk resten av distansen for motor.  Veldig varm og fin dag.  Vi dro hjem og fikk vasket klær.

10. mai

Sandefjord

Rolig natt i havna.  Fikk oljet det nye bordet med to lag.  Flott dag, helt vindstille og dielig sol, 24 grC.  På kvelden blåste det opp mye fra nord, og det varte hele natta.

11. mai

Sandefjord - Havneholmen, 9 nm

Vind Ø, 3-4 m/s, sol hele dagen, varmt.  Etter at Petra kom fra jobben, gikk vi til Framnæs og fylt full diesletank, og gikk siden til Havneholmen hvor vi ankret opp på 10 m, da den blå bøya var opptatt.  Etter middag fikk Petra endelig prøvd sin nye kajakk.  Det var blikk stille i bukta og fine muligheter for å padle rundt.

12. mai

Havneholmen - Svensvika (Siktesøya), 15 nm

Vind SSV, 4-7 m/s, stort sett sol hele dagen, noen skyer, pent vær. men litt kjøligere, ca 16 grC.  Rolig natt i bukta ,og på formiddag gikk vi for motor til Herregårdsbåen hvor vi satte seil og seila helt fram.  Fortøyde i bøye som tilhører Brevik Seilforening.  Lite båt å se i dag.  Vi rodde i land og gikk tvers over øya.

13. mai

Svensvika - Langangen - Eidangerfjorden - Seivall, 13 nm

Vind N, 5-9 m/s, noen skyer, men mest sol.  Rolig natt, men det begynte å blåse opp tidlig på morran, så rett etter frokost gikk vi ut og innover Langangsfjorden for å se hvordan det var her.  Lite bebyggelse og ikke så idyllisk innerst i fjorden.  Ut fjorden gikk det fint å seile, og vi svinga etterpå inn Eidangerfjorden for å se der.  Det ligger flere havner innover fjorden, på vestsiden, og med en del fine strender også.  Innerst inne var åpningen mellom land og Kattøya avstengt med en flytende molo.  For motor utover fjorden igjen, og etterpå fortøyde vi ved det flotte anlegget til Brevik Seilforening.  Gjestfrie folk tok imot oss, og ønsket oss et godt opphold her, med gratis overnatting og strøm.  Vi lå på utsiden av flytebryggen , og fikk derfor en del skvulp fra båttrafikken i fjorden, men det roet seg helt utover kvelden.  Vi gikk en lang tur på land, og kvelden ble også veldig fin, og vi satte ute under teltet til langt på kvelden.  Temp ca 15 grC

14. mai

Seivall - Siktesøya, 3 nm

Vind N, 3-7 m/s, for det meste sol, ca 16 grC, men vinden er fortsatt kald.  Natta var rolig, men det blåste litt opp fra kl 09.  Etter lunch gikk vi utover fjorden igjen, og inn på vestsiden av Siktesøya og ankret opp på 8 m.  Her er det ganske bra le for nordavinden, og vi ligger i flotte omgivelser.  En god del båter i leia har, som går til Andedammen., hvor de fortøyer langs fjellet.

15. mai

Siktesøya - Sandefjord (Sperrvika), 25 nm

Vinbd N, 4-9 m/s, for det meste flott sol, men kjølig vind, ca 16 grC.  Rolig natt, men en del trafikk i sundet, da vi ligger i et veldig populært område.  Vi fikk besøk av Arve og Laila, de fortøyde i oss, og vi hadde en hyggelig formiddag sammen.  For motor utover fjorden, og satte seil ved utløpet, og fikk en kjempefin seilas hjemover, og med 3 slag kunne vi rulle inn seilene ved Kjerringvik, og for motor inn til blå bøye.  Nordavinden står rett på her, og den roet seg ikke før langt ut på kvelden.  En kjempefin seildag.

16. mai

Sperrvika - Sandefjord, 2 nm

Rolig natt, og vi gikk for motor inntil vår egen havn.

18. mai

Sandefjord - Mefjorden - Tallakshavn, 16 nm

Vind SSV, 5-10 m/s, for det meste sol, 15 grC.  Etter litt handling og fylling av vann gikk vi for motor ut fjorden, og satte seil ved Holteskjæra, og fikk en fin lens innover Mefjorden, nesten helt inn til Gokstadholmen.  Vi fortøyde i en blå bøye rett ved Kastet, hvor vi bodde før.  Vinden var fortsatt veldig kjølig, og selv så langt inne i fjorden tok den godt her, og den løyet heller ikke, så vi bestemte oss for å gå ut igjen.  Var også innom Yxeney, men også der var det vindfullt, så vi gikk videre til Tallakshavn hvor vi fant en ledig blå bøye.  Her er det (som alltid) rolig, og både vind og sjø tar lite her.

19. mai

Tallakshavn - Verksholmane, 5 nm

Vind SSV, 5-10 m/s, for det meste skyet, ca 15 grC.  Rolig natt, men litt bevegelse pga sjøen som kom inn.  God søvn.  Vi fikk tatt en tur til Tønna før vi gikk ut av havna.  For motor hele veien inn fjorden, og fortøyde til blå bøye,og her ligger vi veldig godt i le.

20. mai

Verksholmane - Sandefjord, 15 nm

Vind SSV, 6-10 m/s.  Grått og en del regn, samt kald vind.  Natta var ganske rolig.  Vurderte å gå til Tønsberg, men det var lite bedring i værmeldingene, så vi bestemte oss for å gå hjem igjen.  Vi møtte tung sjø, spesielt ved Tønna.

23. mai

Framnæs for opptak.

Lite vind, grått og noe regn.  Veldig lite groe på båten og propellen, noe slim i vannlinja.  Vasket hele båten godt utvendig.

26. mai

Framnæs - Thorøya - Yxeney, 6 nm

Etter at jeg fikk hjelp av Ivar med polering, og jeg selv stoffet hele båten med 5 bokser Hempel Bunnstoff, ble båten løftet ut igjen.  Propeller og drev fikk to lag med Jotun drev antifouling.  Zink rundt propelleren var helt borte. På ettermiddagen gikk vi til Yxeney hvor vi fortøyde  i blå bøye, flott dag, 18 grC.

27. mai

Yxeney - Fredgashølet, 22 nm

Vind N-NØ, 4-10 m/s, skyet, men en god del sol, først på dagen, 18 grC.  Rolig natt og god søvn.  Etter frokost gikk vi ut fjorden, satte seil og god fart gjennom rolig sjø, sør for Færder.  Holdt kurs mot Søstrene.  Vinden dreide litt etter hvert, og vi måtte gå for motor fra Søstrene og inn i bukta.  Ankret opp på 8 m.  En god del båt her i dag.

28. mai

Fredagshølet - Epleholmen, 6 nm

Vind NØ, 1-5 m/s, en god del sol, 18-20 grC.  Rolig natt.  For motor til Langøya utenfor Fredrikstad hvor vi rodde inn og besøkte Marianne og Jan Petter på hytta deres.  Hadde da ankret opp i elva på 5 m.  Etter en god lunch gikk vi en fin tur i området, før vi rodde til båten igjen.  Ved Epleholmen, rett utenfor, fortøyde vi i blå bøye.  Det er veldig grundt i området, under 3 m mange steder.  Fine omgivelser her, og vi har en flott kveld.

29. mai

Epleholmen - Sandefjord, 25 nm

Vind NNØ, 3-9 m/s, for det meste skyet, litt yr, men oppklaring etter hvert.  For motor ut til Søndre Søstrene, hvor vi satte seil og fikk etter hvert god fart vestover.  Da vi nærmet oss Sandefjordsfjorden måtte vi rulle inn seilene og gå for motor til havna.

12. juni

Sandefjord - Tallakshavn, 8 nm

Vind SV 1-4 m/s, sol og varmt omtrent hele dagen, 19 grC, og økende utover kvelden.  For motor hele veien, og fortøyde i blå bøye.  Noen båter her, men omtrent alle forsvant utover kvelden.

13. juni

Tallakshavn - Hellesøya, 6 nm

Vind 0-3 m/s, sørlig.  Strålende sol hele dageb, 23 grC, og en veldig rolig natt.  For motor og fortøyde i blå bøye.

14. juni

Hellesøya - Thorøya, 2 nm

Rolig og fin natt, og ut på dagen gikk vi til vår egen havn.