FERIE TIL SVERIGE  AUGUST 2005

TILBAKE TIL REISER

7.august

Sandefjord- Verdens Ende, 13 nm

Motoren hadde fått 50-timers service, og vi hadde pakket i flere dager for å være klar når det sluttet å regne. I dag, på søndag, var det opphold, og meterologene lovet lettere vær framover.  Vi la ut fra Thorøya litt ut på ettermiddagen, og valgte Verdens Ende på Tjøme som første nattehavn.  Der var det god plass, da fellesferien er over, og været ikke er slik som de fleste liker. Vi hadde en deilig middag om bord, og fikk tid til å gå en lang tur innover på Tjøme.

8.august

Verdens Ende- Strømstad, 22 nm

Vi våknet til en grå, regnfull og stille morgen, men rett etter frokost gik vi for motor ut fra den fine havna på Verdens Ende.  Det var lite vind i dag, men dro likevel ut storseilet etter en liten stund.  Sjøen var enda litt grov etter vindene den siste tiden.  Men det lysna etter hvert.  Vi la oss i gjestehavna i Strømstad, ganske god plass her i dag.  Guttene syns turen over fjorden var mere enn lang nok (5,5 timer), så de ville inn i byen med en gang.  Det er veldig stor forskjell på juli og august her, livet i havna var rolig, og det var ingen problemer med å få sove.

9. August

Strømstad-Fjällbacka, 24 nm

Bjørn var i bakeriet tidlig og henta ferskt brød.  Alle hadde sovet godt om natta, og vi så fram til turen sørover langs Svenskekysten.  Stille vær i dag også, så vi gikk for motor ut gjennom leie mot Kosterøyene, og gikk sørover Kosterfjorden.  Vi valgte å gå utaskjæres sør for Koster for å få litt vind i seila.  Vi ville bedsøke Väderöerne, men flertallet av mannskapet syns sjøen etter hvert ble litt grov, og de ville på innsiden av de ytterste øyene.  Derfor gikk vi inn ved Bråmskjær og leia inn til Fjällbacka.  Vi la oss ved Porch, en liten øy på utsiden av Fjällbacka, her hadde vi ligget for to år siden også.  Stille og rolig kveld, med fisking og klatring på fjellet.  Vinden la seg ikke helt, og vi hadde en nordlig vind hele natta, men her er det godt ankerfeste.

10. August

Porsh-Lysekil, 26 nm

Petra og Bjørn spiste frokost alene, guttene fikk stort sett sove så lenge de ville hver morgen hele ferien!  Vi tok nå leia innaskjærs, og det ble motring hele veien, med støtteseil oppe.  Vi gikk i det smale og koselige sundet Hamburgsund og mot Dannemark hvor vi fant en ledig bøye.  Her laga vi frokost.  Trafikken forbi her er stor, men ingen sjenerende bølger eller bråk.  Her har vi vært før, men syns denne delen av kysten er kjempeflott.  Mange trange sund og fine steder å se, og veldig beskyttet fra havet.  Heller ikke i dag gikk vi klar av regnværet, men med den nye kalesjen vår kan vi beskytte oss som vi vil.  En veldig fornuftig investering!  Vi gikk mot Sotenkanalen, og tok den innerste leia.  Spennende å gå her, trangt og til tider ganske grundt, men sjøkartene i Sverige er godt merket, og det er lett å finne igjen sjømerkene.  Været bedret seg, og sola tittet fram, vi hadde det kjempefint!  I Sotenkanalen var det stor trafikk, og skipperen måtte skjerpe seg for å følge med.  Vi kom akkurat til broåpning.  Også i Smögen var det yrende båtliv, men vi fortsatte videre uten å stoppe.  Herfra fikk vi også fin vind, og vi seila for slør mot Lysekil.  Gjestehavna var ganske full, men på de nye flytebryggene inne i byen var det god plass.  Guttene måtte selvsagt utforske byen med en gang.  Ikke så stor og spennende by, men de valgt å gå på kino om kvelden.  De rakk også å stifte bekjentskap med noen svenske tjeier, som de avtalte å møte igjen i Liseberg!

Petra i Lysekil            hotell lysekil
                                                                    Gjestehavna Lysekil                                                                                   Hotell i Lysekil

11.august

Lysekil-Göteborg, 48 nm

Endelig en solfull start på dagen!  Etter frokosten satte vi kursen mot sør igjen. Vi gikk i sundet ved Gullholmen, et nydelig sted!  Stor trafikk begge veier, men opplever at svenskene er flinke til å ta hensyn, og alt går uten problemer.  Hele veien paserer vi idylliske steder.  Virkelig flott her!  Vi brukte moter stort sett hele formiddagen, vinden ville ikke gi oss nok fart til å rekke fram før det ble for seint. For etter hvert bestemte vi oss for å rekke Göteborg i dag.  Vi la kursen vest om Marstrand, vinden hadde øket på, og vi seila friskt utenfor Klåveröen, forbi Björkö, gjennom Kalvsund, og ned til innløpet til Göteborg.  Mange båter på samme kurs, ganske stor trafikk.  Innseilinga til Göteborg er lang, og motstrømmen øker jo lengre opp i elva man kommer, så de siste milene går seint.  Her må man også passe seg for nyttetrafikken på vei inn og ut i Götaälv.  Gjestehavana, Stora Bommen, ligger helt oppe i byen.  En hektisk og trang havn.  Alle plassene var opptatt, og vi ble nødt til å legge oss ved  elvebredden like ved havna.  Det var igrunnen like greit.  Vi lå gratis, hadde god plass, og ble ikke forstyrret av festing i havna.  Her ligger man nesten rett i sentrum, med gåavstand til det meste.  Denne uka var det musikkfestival i hele Göteborg, med masse aktiviteter og konserter over alt.  Spennende, både for oss voksne og guttene.  De ville selvfølgelig til Liseberg,  men vi fant det lurest å vente til dagen etter, da dagen var blitt til kveld.  Men besøk på kjøpesenter og andre butikker fikk vi gjort.  Vi var også ombord på den digre seilbåten som ligger fast her oppe i elva, VIKING.  Den er nå restaurant og hotell, stilig!

12.august

Göteborg

Musikkfestivalen og tivoli holdt oss våkne lenge, men likevel fikk vi en god natts søvn.  Regn i dag også, men Ivar og Ole Kristian ville til Liseberg, og vi tok derfor alle trikken dit.  Vi voksne hadde hele dagen for oss selv,og det ble både restaurantbesøk og "rundt-byen-tur" med åpen buss.  Vi fikk sett Göteborg fra en annen synsvinkel, og byen har mange flotte bygninger og attraksjoner å by på. Grått vær, men regnet holdt seg borte, stort sett.  Guttene hadde avtale om å komme tilbake på kvelden, og de tok trikken tilbake selv.  Alle hadde hatt en vellykka dag!

Gjestehavn i Gøteborg Luna i Gøteborg
                                                                             Gøteborg Gjestehavn                                                Luna til kais i Gøteborg

13. August

Göteborg-Instön, 22 nm

Vi våknet til ganske bra vær.  Guttene ønsket selvfølgelig å oppleve mere i Göteborg, men vi holdt skipsråd.  De ønsker ikke å seile lange strekk om gangen, men likevel skal vi  komme langt.  Derfor besluttet vi at alle kunne få seg en liten tur på land, men avgang ble satt til kl 12. Farten nedover elva var bra, og snart kunne vi legge kursen nordover igjen.  Sola var framme, og vi hadde vel 17-18 gr i lufta.  Vi fulgte nesten samme rute som motsatt vei, men gikk nå øst om Björkö, og Nordre Älvs Fjord, opp mot Marstrand.  Men vi gikk heller ikke denne gangen inn til denne byen, vi hadde sett oss ut en øy som heter Insö, ut fra Svensk Krysserklubbs havnebok.  Nord på denne øya er det en liten bukt som kalles Söh.  Her var allerede noen båter, både norske og svenske.  Det er grunt langs land, men vi ble henvist plass..  Her lå vi trygt og godt, og hadde en flott kveld.

Gøteborg gjestehavn       busstur i gøtheborg

Gjestehavna i Göteborg                                                                                På busstur i byen

14. August

Instön-Lyr, 20 nm

Natta var rolig og vi fikk sove godt.  I dag ville vi seile rundt Tjorn, så vi satte kursen nord i Stakefjorden.  Ikke mye trafikk her i dag.  Lite vind, og skyet vær, ca 16 grC.  Så Volvo Penta fikk hjelpe oss i dag også.  Vi måtte også i dag beundre den flotte naturen her, og alle de koselige stedene langs fjorden.  Vi gikk under broa i Almösund, og slapp ankeret ved Björnholmarna, hvor en god lunch ble fortært.  Turen gikk i smale renner og sund vestover.  Her må man holde tunga rett i munnen, for det er mye grunnmark rundt om.  Havneboka vår beskrev en fin havn øst på Lyr, Bäckevik.  Her er en østerfarm, men god plass til 5-6 båter.  En liten strand finnes også her, men den var opptatt av noen tyskere på telt og kajakk-tur.  Dypt helt inntil fjellet, og godt feste for ankeret.  Guttene badet, tross i at været ikke var helt topp.  Alle fikk seg en lengre tur på land.

petra i regnbuen

Ved Bäckevik

15. August

Lyr-Store Kornö, 20 nm

Enda en stille og rolig natt.  Vi fikk litt seilervind i dag, og sola var også framme og varmet litt.  Kursen var nord. Diesel ble fylt i Mollösund, hvor også vi provianterte litt,og fikk fersk brød til frokost.  Vi fikk ikke ligge ved kaien der vi fylte diesel, men gikk inn i selve havna.  Fin og lun havn.  Det viste seg i etterkant at diesel-mannen hadde lurt meg skikkelig på dieselprisen, han hadde belastet meg med en dieselpris tilsvarende 12 SeK/liter!!  Såå dyrt kan det umulig være i Sverige?  Vi seila ut sundet og opp mot Gullholmen igjen. Må nok en gang si at dette er et kjempefint sted, og vi kan tenke oss å komme tilbake hit igjen.  Forbi Islandsberg var sjøen krapp og urolig, men straks kursen blir lagt østlig igjen, blir det rolig.  Vinden er gunstig, og vi har en fin bidevindsseilas gjennom dagen  Vi må innom Lysekil i dag også, det er tomt for gass.   Her får vi bytta vår 2,5 kg flaske for Sek 360!  Hvem sier det er så billig i Sverige?  I boka fra Svensk Kryssarklubben fant vi en havn som så bra ut, og hvor det også fantes en bøye.  Stedet var Norre Grundsund, og en holme som heter Buchholmen. Bøya var selvfølgelig opptatt, og vinden var ugunstig for å legge seg til der, i tillegg var det ganske grundt.  Vi la kursen lengre vestover, og ved Store Kornö fant vi en privat(??)  bøye som vi festa oss til. Det var tanken bare å ligge der for å bade litt, en fin strand var like i nærheten.  Mens vi fiska og guttene nøt det deilige(?) vannet, fant vi ut at vi tok sjansen på å ligge her i natt.  Natta var urolig, med økende vind, men festet holdt.

Ivar i jolla  Ole K fisker

IVAR                                                                                      OLE KRISTIAN

16.august

Store Kornö- Hamburgsund, 20 nm

Vi fikk ikke noe veldig god søvn i natt, sjøen og vinden gjorde det urolig.  Vi starta tidlig i dag, og kryssa Malmöfjorden i ganske stor fart, flere cargoskip lå ankret der. Så nordover med Malmöen på babord side, rundet den og vest mot Smögen og Kungshavn.  Hele tiden med seila oppe, men motoren ble også brukt.  Også denne gangen kom vi akkurat fram når brua svingte til åpen posisjon over Sotenkanalen.  Etter at kanalen var ferdig satte vi kursen mot Bovallstrand for proviantering igjen.  En liten by, men med stor gjestebrygge.  Vinden stod rett på brygga, men det gikk fint.  Ut fra Bovallstrand gikk vi nordover igjen, litt i "åpent" farvann, og så inn i godt beskyttet skjærgård igjen. Forbi Dannemark og inn i det trange sundet mot Hamburgsund.  Nå var tiden inne for at vi ville finne et overnattingssted, for guttene ville på land igjen.  I sundet er det en campingplass (Hombro Camping), de har en liten gjestehavn, og der fant vi oss en plass.  Guttene dro på land og badet på stranden med en gang.  Vi ruslet rundt på den store campingplassen, og seinere på kvelden spilte vi minigolf på området der.  En flott dag!

Ivar og Ole K på stranden      Ivar minigolfer

17. August

Hamburgsund-Tanumstrand, 9 nm

Vi tok det veldig med ro i dag, spiste god frokost før vi kastet loss.  Målet i dag er Tanum Strand, for nå vil guttene ha varmt vann å bade i! Vi gikk den vanlige leia nordover, opp forbi Fjällbacka og passerte Musöen og Otteröen, inn i sundet til Tanumstrand.  Her ligger et stort hotell og sommerhusanlegg.  Flott gjestebrygge med både strøm og vann, godt beskyttet.  Ivar og Ole Kristian ville bade og kose seg i badeanlegget, mens vi gikk en lang tur i området.  Her fikk vi virkelig strekt på beina, turen ble noen km lengre enn vi hadde regnet med!  Litt shopping fikk vi gjort også, REA over alt...  Vinden løya ikke i kveld, og vi var glade for at vi hadde valgt gjestebryggen her, framfor noen av de uthavnene vi kunne valgt å ligge i.

spill i båten

18.august

Tanumstrand- Nordkoster, 18 nm

En sein frokost i dag også.  Før vi dro videre benytta vi oss av muligheten til å spille minigolf igjen, en spennende og morsom bane her.  Kan tenke meg at det er svært så livlig her midt på sommeren, men nå var mange boder stengt, og vi var bare 5-6 båter som lå her.  Vi kom oss ut i leia igjen, og mot Gula Humpen, en liten åpen overseiling.  Her sjøer det litt, men det tar jo bare en halv time over. Så inn i trange farvann og sund igjen.  Mye vakker natur og flotte steder hele veien.  Vi hadde bra vind hele dagen, og i Kosterfjorden sløra vi i god fart.  Vi valgte Nordkoster som siste havn i Sverige.  Bra havn og godt med plass, det var bare en båt mellom oss og brygga, og ingen på utsiden.  Vi besøkte landhandelen  for å finne  noe godt til middag.

Ole K golfer            Ivar i konsentrasjon

19. August

Koster- Sandefjord, 32 nm

Frokost i cockpiten, stille og rolig her på denne tiden.  Sola kom også etter hvert fram.  Nord for Koster kunne vi legge kursen vestover, mot Færder og videre mot sørspisen av Vesterøya.  Sola varmet oss litt i dag, men vinden var litt spak, så motoren måtte gå mesteparten av overfarten.  Alle var veldig fornøyd med turen.  Vi liker oss godt langs svenskekysten, og tar helt sikkert flere turer der.

Det virker som om sesongen er over for de fleste båtfolk nå, men vi ser framover til enda mange fine turer denne sesongen. Med varmeapparat  og kalesje kan sesongen strekke seg til langt ut på høsten