Høstseilas i Hellas i september 2009

Bjørn og Petra

Totalt 201 nm

Tilbake til reisebeskrivelser

Vår høsttur til Hellas ble denne gangen lagt til september, fra 11.-24.  Vi reiste med Apollo fra Gardermoen direkte til Kos.

11. sept, Oslo - Kos

Lang ventetid på taxi utenfor flyplassen. Delte taxi med et annet par som skulle til sentrum, men begge parene måtte likevel betale full pris hver seg!  Vi fant etter hvert båten vi skulle bruke.  Den het "Ivida", og var en Bavaria 38 fra 2004.  Men den var enda ikke klargjort da vi kom dit, og vi måtte derfor vente kl kl 15, som igjen ble til 18.  Vi måtte selv gå gjennom båten for å se om den var klar, og selv påpeke mangler vi fant.  Dette er ikke en service vi forventer, men slik er det visst blitt for oss eiere.  Bl.a. måtte kjøleanlegget etterfylles med kjølevæske, og ankervinsjen byttes.  Siden det hadde begynt å regne en del, satte vi oss likegodt på en cafe på området.  Denne marinaen er en av de flotteste i Middelhavet, moderne og med gode faciliteter og god plass for alle båtene.  Det er både restaurant, basseng og båtutstyrsbutikker på området, i tillegg til dagligvarer.

kos marina  kso marina

Kos marina

12. september, Kos- Pserimos, 12 nm

Opp kl 0830 etter urolig søvn om natta. Lite vind ut fra havna, men litt utenfor Kos fikk vi vind og kunne seile til Pserimos.  Vi var den eneste båten som lå ved kaia der, så vi la oss likegodt longside.  Lengre ut på dagen kom det en annen norsk båt dit også. Vi gikk en lang tur på den lille øya, badet og solte oss. Her er et bitte lite samfunn, med 2-3 tavernaer og en liten landhandel, men også et hotell.  Stranden er kjempeflott her, og det er vel derfor det alltid kommer store daytripbåter hit fra Kos, med mange turister som soler seg og drikker litt før de forsvinner igjen.  Vinden økte på utover dagen, og vi måtte legge ut alle våre fendre for å holde oss fra betongkaia.  Havna er ikke så godt beskyttet mot svell så vi fikk en veldig urolig natt, med lite søvn.  Bjørn tok likegodt og la seg på en solseng på kaia noen timer.

hus på pserimos  strand pserimos

for slae  pserimos

gresk gjerde

Bilder fra Pserimos

13. september, Pserimos - Pothia (Kalimos), 14 nm

Etter en dårlig natt stod vi tidlig opp og går ut kl 08.  Går videre vestover mot den lille øya Nisos Plati og tar frokost der.  Her ligger vi rolig og lunt, og vi bader og soler oss.  Går så videre, og kursen blir satt mot Kalimnos,nordvestover.  Vi har blitt enige om at vi ikke skal trosse vinden, men velge en kurs som vi kan seile på, så får vi komme dit vinden vil.  Vi får da skikkelig fin seilvind, og går et godt stykke vestover før vi snur og seiler inn mot Pothia.  Vi får fortøyd ved bykaia, og etter hvert blir havna ganske full.  dette er en meget populær havn.  Byen er forholdsvis stor, og har mange restauranter og butikker, men stort sett bare båtturister.  Det er kort vei til stranda, og vi bader og koser oss. Restaurantbesøk om kvelden.

pothia  pothia by

pothia  statuer

14. september, Kalimnos - Xerokambas (Leros), 18 nm

Rolig og stille natt. Må opp til havnepolitiet for å betale avgift, 0,96 Euro!  Fyller opp tankene med vann for samme prisen.  Vi rekker også å handle litt før vi kaster loss og går på vestsiden av øya, opp mot Emborios, der vi også var i 2006.  Her er det utlagte bøyer, men alle var opptatt, og vi går derfor videre nordover.  I dag er det omtrent helt vindstille,og vi må bruke motor hele veien.  Deilig sol og vi koser oss i varmen.  Finner en ledig bøye i den store bukta som er godt beskyttet mot Meltimi fra nord.  Her blir det mye bading og snorkling.  Stille og rolig bukt, og vi ligger sammen med ca 15 andre seilere.  Men seint på kvelden regner det litt, men fortsatt veldig godt og varmt.

katter

15. september, Leros - Lera (Lipso), 16 nm

Stille og rolig natt.  Morgenbad og frokost ute.  Kastet loss kl 1030, og fin seilvind på østsiden av Leros, og vi gjør 4-5 knop helt opp til sørenden av Lipso hvor det skal være noen fine og godt beskyttede bukter.  Vi ankrer opp litt vekk fra de aller fleste og nyter den deilige varmen og sjøen.  Vi teller over 25 båter i de 2-3 buktene her.  Utover ettermiddagen blåser det opp igjen, og alle båter flytter til den vestligste bukta som ser ut til å ha bedre le fra meltimien enn der vi ligger.  Vi blir liggende, og får testet at ankeret holdre meget godt. Det blåser godt hele natta, men vi ligger på samme sted.

lipso  ivida, båten

16. september, Lipso -Skala (Patmos), 15 nm

Hele natta blåser det fra NNV, og vi sover urolig.  Etter frokost bestemmer vi oss for å seile til Patmos, dersom vind og sjø er gunstig for oss, og det viste den seg å være.  Vi seilet helt til Skala i ett slag.  Hadde nydelig vær og herlig seilas hele dagen.  I Skala handlet vi mat og hadde lunch i båten.  Etterpå var det tur til stranda, som ligger like utenfor byen, helt fram  til kl 1800, da sola begynner å gå ned.  Her krevde myndighetene 3 Euro for ei natt.

skala Skala havn

utsalg av svamp

17. september, Skala - Ormos Kambos (Patmos), 3 nm

Etter ei rolig natt og frokost og handling, gikk vi for motor litt nord for byen, der vi fant ei av de fine buktene som er her i distriktet, og vi ankret opp.  Her var vi den eneste båten som lå. Mye bading og soling, herlig dag.  Vinden ble også helt borte, så vi besteme oss for å bli her om natta.

petras seiler    svamp

18. september, Patmos - Agathonisi, 24 nm

Etter ei stille natt med dønninger inn i bukta, blåste det litt opp fra nord igjen.  Satte seil med en gang og fikk en flott seilervind fra NNV, og vi gjorde fart mellom 6 og 8 kn.  Flott seilforhold hele dagen, og vi seilet helt inn til sørsiden av Agathonisi hvor vi ankret opp på 8-10 m.  Forholdene forandret seg slik at vi flyttet oss inn til "byen" helt innerst i bukta.  Her lå vi i veldig godt le for nordavinden, og ankret opp på 7 m et stykke fra stranda og ei lita kai som er her. Ved land lå det allerede 4-5 båter, og da var det ikke plass for flere.  Vi liker oss godt på svai, og hadde ikke noe lyst til å trenge oss mellom de som lå der.  Bading og soling igjen i deilig vann.  Vi svømte også inn til stranda og så litt på den lille byen.  Utpå dagen kom et gresk marinefartøy og la seg ved fergekaia, og den laget bråk der den lå med flere motorer i gang.

agathonisi gresk krigsskip

19. september, Agathonisi - Xerokambes (Leros), 25 nm

Det blåste litt opp i løpet av natta, og båten lå urolig, og det ble dårlig med søvn.  Etter en enkel frokost satte vi seil og lenset sørover igjen, denne gangen på østsiden av Leros.  Farta var 5-7 kn hele dagen, og vi hadde en flott seilas med sjø og vind i ryggen, og sola steikende hele tiden.  Vi hadde Pandeli som mål, en ganske bra havn på østsiden av Leros, men da vi nærmet oss innløpet så vi at havna var full av lokale fiskebåter, og det så ikke ut som båtturister var velkomne.  Dette står forsåvidt i pilotboka også, men vi ville da sjekke selv.  Vi fortsatte derfor videre sørover, og inn i bukta helt på sørsiden hvor vi lå for 5 dager siden.  Her fant vi oss en bøye igjen.  Lunch i båten.  Noe bading ble det også, men vinden løyet ikke utover kvelden, så det ble litt kjølig.

fin seilas

20. september, Leros - Kos, 25 nm

Natta ble urolig med mye bevegelse i båten.  Opp tidlig og avsted kl 0730.  Vi fikk også i dag flott seilervind videre sørover, for slør hele tiden.  Noen skyer i dag, men veldig varmt og flott etter hvert.  Vi tok ikke inn seila før vi nesten var inne i Kos by.  Vi fortøyde til den kommunale brygga, og ikke i gjestebryggene rett over på andre siden av "hesteskoen"  Her ligger vi gratis, men uten strøm. Strøm er i det hele tatt ikke så vanlig, og vi venner oss til å ikke ha det.  Kjøla kan ikke brukes uten landstrøm da den tar for mye strøm fra det ene forbruksbatteriet, så den starter vi kun når vi går for motor.  Det blir en vane det også.  En tur inn i byen for deilig lunch.  Etterpå var det tur til stranda og være "normale" solturister, blandt mange skandinaver og engelskmenn og solstoler og parasoller.

kos havn kos

kos kirke  kos beach

kos petra  lapper

21. desember, Kos - Kardamena (Kos), 16 nm

Litt urolig natt, da kaia ligger helt ved åpningen, og sjødønninger når lett inn her.  Tidlig opp og på land for å handle brød og pålegg.  Da vi skulle heise opp ankeret oppdaget vi at vi hadde fått en diger, gammel kjetting på kroken!  Etter godt samarbeid fikk vi løsnet hele dritten fra ankeret vårt, og vi kunne gå ut av havna.  Vi seilet langs sør-øst kysten av Kos, og hadde stort sett rolige forhold.  Men da vi passerte de høyeste fjellene (846 m), fikk vi oppleve hva fallvinder var for noe!  Det økte til storm styrke og sjøen gikk helt hvit.  Ingen fare, men etter hvert måtte seilene reves helt og vi startet motoren det siste stykket inn til Kardamena.  Havna er liten, men godt beskyttet for meltimien.  Både pilotboka og kartet beskriver den som grunn, og det fikk vi virkelig se også.  Loddet viste helt ned til 0,6 m, godt det var vann under kjølen det målte!  Men vel inne var det dypere igjen.  Her lå 3-4 store seilbåter, pluss en diger motorbåt på 80 fot, så vi regnet også med at det var dypt nok for oss. Vi tok med oss håndklede og la oss på stranda og var solturister igjen.  Her er mange restauranter å velge på, og det var fristende menyer over alt.  Vi fikk en aldeles nydelig gresk rett.

kardamenha  havn

marina  hest på vent

22. september, Kardamena

Rolig natt, men barene rett oppi gata var fulle av ungdom og hadde åpent til over ett.  Lang spasertur langs stranda før lunch.  Enda mere soling og avslapping på stranda.  Kardamena er et fint sted å ligge med båt, men det er mye bråk om kvelden og natta fra alle barene som ligger langs hele kaia.  Enda sesongen er på hell er det full guffe her, og mange ungdommer drikker og fester.  Det er god anledning til shopping her, og et uttall av restauranter som underbyr hverandre på pris og overbyr på innhold i menyen.  Byen preges mest av engelskmenn, her traff vi ikke en eneste nordmann.  I vintersesongen stenges alt her, og menneskene flytter enten hjem til England eller til Kos by.

blomst  skoleskip

23. september, Kos - Yiali, 9 nm

Rolig natt etter at discoene stengte.  Etter en spasertur på land og handling av mat gik vi ut av havna, og hadde motorseiling til den nærmeste øys i sør som heter Yiali.  Her er ikke bebyggelse, kun gruver og fabrikker som utvinner stein.  Sørsiden av øya har en flott strand og gode ankringsplasser med le for meltimi.  Hit kommer daytripbåter med turister fra både Kos og Tyrkia og ankrer opp for bading i et par timer før de går videre.  Bading og soling, lang svømmetur.

24. september, Yiali - Kos, 24 nm

Stort sett rolig natt, noe slingring da det er helt åpent mot sør, og sjøen ruller inn.  Bading og soling igjen.  Kl 13 heiser vi ankeret og drar ut seil for turen tilbake til Kos marina.  Vinden er variabel, fra stille til 7-8 m/s og varierende retninger.  Vi har god tid og tar det som det kommer, og når det blir helt stille hopper vi ut i sjøen igjen for avkjøling, og lar oss slepe sakte etter båten.  Herlig vann her nå!  Etter litt kryssing når vi skal mere nord, kommer vi Kos marina kl 1730.  Ingen fra Kiriacoulis er å se så vi venter til dagen etter for å sjekke ut.  Spasertur til sentrum, og deilig mat på restaurant.  Utrolig utvalg det er her, og til lave priser.  Det er tydelig sesongen er på hell, og turistene er mindre, for man blir dratt inn på restaurantene for å bli vist det de har.

bjørn bader  petra bader

25. september. Kos - hjem

Stille og rolig natt.  Det er lørdag i dag, og vi ser heller ikke i dag agenten for Kiriacoulis, så vi legger bare alle papirene foran døra hans, og skriver en lapp på de manglene vi fant.  Taxi tar oss til flyplassen, og vi har god tid før flyet går tilbake til gardermoen.

En fin høsttur hvor vi stort sett bare seilet der vinden var gunstigst, og det ga gode forhold og avslappende dager.  Motoren brukte vi utrolig lite denne gangen.