Ferie i Hellas 2010

Athen- Cycladene

Totalt 262 nm

Tilbake til reisebeskrivelser

Dag 1: 26. juni, Kalamaki - Ormos Souniou, 23 nm

Ankom flyplassen i Athen i rute, kl 0030, lokal tid.  Bussen direkte til Kalamaki marina.  Vi fant båten langs piren, og den så OK ut, bortsett fra at den ikke hadde landstrøm!  Varmt vær, men vi la oss til å sove til full diskomusikk fra baren i nærheten.  Lugaren i forpiggen var  trang, så vi foretrakk å sove i ene akterlugaren.  Vi sjekket båten ut tidlig samme morgen, og fikk gjort unna handlinga før vi dro ut. Det ble mest motorkjøring sørøstover langs fastlandet.  Stoppet for lunch og bading ved øya Nisis Fleves.  Deretter ble det fin seiling helt til spissen av fastlandet, til Ormos Souniou.  Her er en stor bukt hvor mange båter ligger og venter på å krysse over til Cycladene.  Vi var ca 25 båter som lå på svai her.  Etter hvert ble det helt vindstile, og pga bølger fra ferger og annen stor trafikk ble det mye rulling på båten om natta, da bukten er helt åpen mot sør.

til ankers   fin bukt

på Kea  Petra lager mat

Dag 2, 27. juli, Ormos Souniou - Kea, 13 nm

Det ble nesten ingen søvn om natta pga knirking og stadig rulling av båten.  Vi forlot bukta kl 08, og satte kursen rett mot Kea.  Det var blikk stille i sundet, Steno Keas.  Båten gjør ikke spesiell god fart for motor, fikk den opp i maks 8 knop med 3500 omdr, meden VP 2030, og det syns jeg var dårlig.  Mistenker at propellen er for liten med denne motoren. Vi ankrer opp i bukten utenfor byen for å spise litt, og etterpå flytter vi oss helt inn i bukta rett utenfor bykaia i Vourkari og ankrer opp på 15 meter.  Opplever at en fransk seiler sitter fast med ankeret der,og må ha hjelp av en lokal dykker for å få det løst, så her ligger det visstnok en del skrot på bunnen.  Vi fikk svømt mange runder rundt båten, og på kvelden ror vi inn til byen og ser at Tyskland slaår England med 4-1 i fotball-VM.

Kea  flott seilbaat

langs Kea       Kea

Dag 3, 28 juni, Kea - Kithnos, 18 nm

Stille og rolig natt.  Det kom etter hvert mange båter til kaia, også noen digre yachter som presset seg inn mellom andre.  Skjønner godt de må ha besøk av slike rikinger her, når man ser på prisene i "design"-butikkene!  Etter froksot og enda flere runder rundt båten drar vi av sted kl 11.  Vi får seilt det meste av distansen.  Vinden er 4-5 m/s, fra Nord.  Vi ankrer opp i Ormos Kolona, med den varme kilden, der vi har vært to ganger tidligere.  Legger oss nå helt innerst i bukta, mot den flotte stranden som deler hele sundet.  Svømmer mye og koser oss, deilig vær og varm sol.  Vi tar også en svømmetur helt inn til stranda og går en tur i området.  På dden andre siden av stranden ligger det nå ca 15 andre seilbåter til ankers.

Dag 4, 29. juni, Kithnos - Serifos, 21 nm

Vind i dag er VSV 4 m/s, og sol hele dagen, som vanlig.  Rolig natt igjen, og etter frokost og 10 runder svømming rundt båten, motorseiler vi videre.  Lite vind som gir dårlig fart.  Ankret opp i Ormos Koutala, helt syd på øya.  Her lå noen få båter.  Vi så en båt med norsk flagg som vi rodde bort og pratet med.  Det var "Poppy II" fra Oslo, med Per og Solveig som lå der i sin HR 42.  Se deres hjemmeside her  Vi utvekslet en del erfaringer og tips, og de skulle også følge nesten samme rute som oss videre.

Poppy II    Petra

Dag 5, 30. juni, Serios - Sifnos, 22 nm

Lite vind, men varm og herlig sol og varme hele dagen.  Vi hadde omtrent ikke noe søvn i natt pga stadig rullig av båten.  Når det blir blikk stille om natta legger båten seg på tvers av bølger inn bukta, og rullingen bare blir mere og mere.  Utrolig slitsomt, og umulig å få sammenhengende søvn.  Bjørn stod opp kl 03 og satt heller i cockpiten og så på at det skulle bli lyst.  Da Petra også stod tidlig opp ble det tidlig frokost og avgang.  Vi måtte bruke motor helt til Sifnos i dag, først til Ormos Vathi hvor vi tenkte å ligge for anker resten av dagen, men "byen" viste seg å være bitte liten, og det så ikke så bra ut å ligge her. Kaia kunne ta imot kun 4 båter, og den var opptatt.  Vi ankret opp og rodde inn og handlet (dyrt her..) litt før vi dro videre sør på øya.  Vi ankret opp i Faros, en smal bukt helt syd.  Her var det bare oss  som lå, men vi lå trygt her for natta.  Vi rodde på land og kikket oss rundt i den lille byen, som hadde noen appartements og tavernaer.  En god del folk på stranda.  Vi badet og svømte mye.  For å hindre rulling i natt la jeg ut et hekkanker, for å holde båten i posisjon rett mot bølgene.  dette hjalp veldig godt, og vi hadde en rolig natt.

Faros   Fra Faros

Fra Faros   Fra faros

Dag 6, 1. juli, Sifnos - Paros, 21 nm

Vind fortsatt fra Nord, ca 3-5 m/s. Vi fikk seilet hele strekket mot Paros, deilig dag på sjøen som var helt rolig.  Ved Paros by (Paroika) var det god plass ved kaia da vi kom fram, på utsiden.  Det er en del svell her, da vi lå på utsiden av piren.  Vi ruslet i byen som viste seg å ha et koselig sentrum, og på kvelden ble det restaurant.

innløpet til Paros   Paros by

Paros    Paros

Dag 7, Paros, 2. juli

Veldig varmt om natta, og litt svell og bevegelse i båten.  Vi tok med oss madrasser og gikk til stranda og slappet av i mange timer.  På kvelden var det fotball, Nederland og Brasil, og til vår store glede vant Nederland med 2-1!!  Feiret med deilig biff i båten!

Kirke i Paros    På Paros

Dag 8, 3. juli, Paros - Serifos, 29 nm

Rolig natt.  Våknet kl 08 og ventet på "vannmannen" som skulle komme på kaia kl 09.  Han er den eneste med nøkkel til vannkassen.  Flere ventet på samme gamle mannen, men først kl 10 dukket han opp.  Det var travelt i havna, da mange begynner og avslutter sin charter her i dag.  Før vi forlot Paros fikk vi også handlet litt.  Utenfor øya møtte vi krapp og grov sjø og sterkt vind fra N, så vår plan om å gå nordover til Tinos måtte forandres til en mere vestlig kurs, og da ble det Serifos.  Vi finner liten grunn til å stampe i motsjø og motvind i 2-3 knop med motor, og derfor  var det ikke så vanskelig å velge Serifos.  En skikkelig frisk og herlig seilas nesten rett vestover, med god fart i båten.  Vi ankret opp i den store bukta sammen med sikkert 20 andre båter.  Det er til dels sterke fallvinder ned fra fjellene her, men ankeret har godt feste.  Kaia i byen var full, iallefall på le side, og de som forsøkte å bruke lo side oppdaget fort at det er dårlig feste der, og det ble stadig kaos og "underholdning" inne ved kaia.  Vi har vært her flere ganger tidligere og kjenner forholdene der godt.

På Paros  På Paros

Dag 9, 4. juli, Serifos.

Rolig natt etter midnatt, men før det underholdt gresk livemusikk oss med høyt volum.  Gresk folkemusikk kan være fint å høre på, men etter noen timer er det ikke fullt så festlig, iallefall ikke når volumet er skrudd opp til maks!  Ørepropper er godt å ha med seg da!  Vi slappet av i dag, med lesing og bading.  Rodde også på land for å sjekke værmeldinger framover, fortsatt NV frisk bris, og ingen Meltimi enda.  Vi fikk oss også en kveldsvandring.

Dag 10, 5. juli, Serifos - Siros, 25 nm.

Stille natt.  Opp tidlig, og etter forkost fikk vi en herlig seilas i NV frisk bris med en del sjø.  Vi ankret opp i ei bukt sør for Finikes, men fikk både vind og sjø inn her.  Seinere gikk vi inn til havna og ankret opp rett utenfor, på 6 m dybde.  Det lå over 20 båter til ankers her, samt at marinaen var helt full.  Vi rodde på land på ettermiddagen og gikk en tur i den lille "byen" med tavernaer og barer.  Musikk og folkeliv om kvelden.

Siros  Siros

Dag 11, 6. juli, Siros - Kithnos, 21 nm

Rolig natt igjen. Satte seil kl 0930 og kurs mot østsiden av Kithnos.  Flott seilas i lite sjø og god vind.  Det var god plass i Loutra når vi kom der midt på dagen, men etter hvert fyltes havna opp.  Havna er veldig liten, men det var greit med plass såpass tidlig på dagen.  Etter hvert ble det mere enn fullt i våre øyner, men "havnesjefen" fikk presset inn enda noen ekstra båter, så fenderene ble omtrent klemt helt sammen.  Etter en god lunch gikk vi til en strand rett utenfor byen ogi badet og sola oss.  Middag på restaurant med påfølgende semifinale mellom Nederland og Uruguay.  Nederland til finalen med seier 3-2...hup Holland!!

Båten vi leide  Loutra

Loutra  Loutra

Dag 12, 7. juli, Kithnos - Kea, 14 nm

Vi gikk for motortil nordenden av øya, og så satte seil for overfarten av sundet til Kea, en fin seiltur.  Ankret opp i en bukt på vestsiden av Kea, Ormos Kavia.  Det er en ganske stor bukt, og åpen mot vest. Bukten har noen veldig flotte badestrender, og også et stort hotell som ligger der.  Prøvde noen ganger før ankeret satt godt, på 6 m.  Dykket ned som vanlig for å sjekke at det hadde gravd seg ordentlig ned i sanden.  Legger også godt ut med kjetting.  Vinden hadde roet seg helt nå, og vi badet og snorklet rundt om i bukta.  En del andre båter lå også her.  Ved sjekk av ankeret oppdaget Bjørn en stor blekksprut som satt fast i kjettingen vår.  Da han dykket ned og sjekket nærmere sprutet blekkspruten ut masse sort blekk og forsvant i en fart!  På kvelden ble det mørkebading i herlig temperatur.

Dag 13, 8. juli, Kea - Kalamaki, 38 nm

Nok en rolig natt, også denne gangen med hekkanker ute for å legge båten med hekken mot bølgene/svellet.  Etter frokost begynte det å blåse opp, og Meltimien (sterk vind/kuling fra Nord) som var meldt lengre øst kom også hit. Vi satte bare litt seil ut, og utenfor landet som ga le så vi at det var mere enn nok med seilføring.  Sjøen begynte også å bli grov, og bølgene vokste.  Vi fikk en veldig frisk seilas over sundet til fastlandet, ca 8-9 nm.  Båten klarte seg bra, og etter et par timer kom vi til en viss grad i le av fastlandet, og vi kunne ankre opp i bukta vi lå første natta.  Mange båter lå ankret opp her nå. Her ble det bare litt lunch før vi satte avgårde igjen, nå med kurs mot Kalamaki og hjemmehavna.  Nå hadde vi vinden inn fra siden og kunne sløre i god fart vestover.  Vel inne i Kalamaki var det ganske stille, og etter litt mat og dusj, tenkte vi å ta trikken til Athen sentrum for å spise.  Men det viste seg at all offentlig transport hadde en 24-timers streik, så det ble istedenfor et godt måltid på tavernaen på stranda like ved.

Båten vi leide

Dag 14, 9. juli, Kalamaki

Hele kvelden og natta dundra det ut med høy diskomusikk fra utestedene rundt marinaen, og det ble nødvendig med ørepropper for å få sove. Dagen etter sjekket vi ut og fylte diesel.  Vi har en sterkt mistanke om at telleverket på tankbilen ikke er helt riktig, da de påstod at vi hadde brukt 61 liter.  Vi hadde ikke brukt motoren mye, syns vi, og mente dette var feil, men hva hjalp da det?  I tillegg tok de også ca kr 13,- pr liter! Vi la oss på stranda og slappet av og solte oss, badet og spiste litt.  På kvelden var trikken i drift igjen, og vi kunne reise til Athen og rusle rundt der.

Oppsummering:  Deilig og varmt hver eneste dag, med strålende sol og rundt 30 grader om dagen og minimum 20 om natta.  Vinden var hele tiden fra nord, ca 4-7 m/s (unntatt nest siste dag), og vi seilet mye.  La turen dit vinden var gunstig, og unngikk motvind og motsjø.  Vi ankret opp de fleste nettene i en bukt, kun 2 ganger i havn.  Mye båter på denne tiden, god plass i bukter, men fullt i havner/marinaer.  Båten var en eldre GibSea 37, uten landstrøm, og med dårlig varmtvannsvarmer, men vi greide oss fint uten begge deler.