Høstferie 2007: 30. sept - 9. oktober

Kalamaki-Aigina-Poros-Kithnos-Serifos-Kithnos-Kalamki

Mannskap: Bjørn, Petra, Ivar og Stian

Totalt 205 nm

Dag 1: Lørdag 29.sept

Ettermiddagsfly  fra Torp, og ankomst båt kl 02.  Strøm var koblet til, og alt så ut til å være på plass.  Selv om vi var trøtte tok Stian og Ivar seg en tur rundt havna for å se på båter og folk.

Bading Aegina

Kalamaki havn

Dag 2: 30.september

Kalamaki - Poros, 32 nm

Tidlig opp for å sjekke inn.  Vi manglet en del småting i båten som vi fikk utlevert etter hvert, etter litt masing.  Søndag er alle butikker her stengt, men Petra fikk likevel sitte på med en handelsmann helt til Pireus, og kom tilbake med nesten full bil.   Vi gikk ut av havna kl 12..  Lite vind,  men seila opp likevel.  Satte kursen mot nærmeste øy,  Aeigina, ca 12 nm.  Nordøst på øya ligger Aegina Marina, et sted vi har vært før.  Her er en stor bukt velegnet for ankring for dagbesøk, og klart vann for dykking. Her badet vi og spiste lunch før vi gikk for motor videre til Poros.  Byen hadde fått en ny flytebrygge som vi fortøyde i.  Det  er ca 12-15 m dybde her, og man må slippe ut ganske mye kjetting før man bakker inn.  På den måten får ankeret godt feste.  Men dette er det ikke alle som skjønner, og utover kvelden var det flere som dregget, og tok også med seg andre ankere.  Vi spiste god middag på restaurant.  Poros har mange spisesteder å velge på.

Bilder fra Poros havn

Dag 3: 1. oktober

Poros

Det hadde blåst opp en god del i løpet av natta, og meldingene sa også økende vind, fra NØ. så vi bestemte oss for å være her en dag ekstra.  Før guttene hadde stått opp hadde vi vært og leid to scootere.  Dette var populært, og Ivar og Stian kjørte scooter nesten hele dagen, og besøkte alle strendene rundt på øya.  Petra og Bjørn la seg på den nærmeste stranda og slappet av.  Deilig og varm dag.  Vi fikk også utpå ettermiddagen kjørt mopedene rundt øya, kom ikke tilbake før det var mørkt.  Nytt besøk på restaurant på kvelden.

Dag 4: 2. oktober

Poros- Loutra, Kithnos, 65 nm

Vind i natt også, og meldingene var fortsatt 12-15 m/s fra NV,  men vi planla å dra til Kithnos, nesten rett øst for Poros, så vi regnet med god fart østover.  Med en gang vi rundet sørpynten av Poros merket vi godt at sjøen hadde bygd seg skikkelig opp.  Vinden var ganske vestlig til å begynne med, og vi holdt god fart mot den ubebodde klippeøya Ay Yerovios.  Strømmen og vinden hadde tatt oss lengre sør enn beregnet, og vi måtte prøve å holde en mere nordlig kurs.  Bølgene var ca 3-4 m, og plutselig tok en av de og snudde jolla på et blunk.  Den skar ned i sjøen og begge festene røyk momentant!  Full mobilisering!  Oppgavene ble fordelt, og da jeg hadde fått rullet inn begge seila i den sterke vinden, fikk vi snudd båten mot sjøen og utkikken etter den røde jolla kunne vise hvor jeg skulle styre.  Med Ivar på badeplattformen, sikret med line, fikk han tak i jolla på tredje forsøk.  Petra tok over roret og vi gutta fikk sikret jolla på fordekket.  Meget dumt å gå ut med jolla på slep i denne vinden og sjøen!  Vi hadde tapt noe tid og ikke minst høyde på denne operasjonen, og vinden hadde snudd enda mere mot nord, nesten rett nord nå.  Det ble en slitsom dag for hele mannskapet.  For å komme rundt nordspissen av Kithnos måtte vi hjelpe til med motor også.  Målet for dagen var Loutra på østsiden av øya, der de varme kildene lå.  De siste milene mot Loutra surfet vi skikkelig med vinden nesten rett inn bakfra.  Loutra ligger i en trang "fjord", og det viste seg at denne hadde en trakteffekt på sjøen.  Vi la oss til på moloen for å få et overblikk over hvor det var en beskyttet plass.  Hanva er ganske liten, og her var mange båter, men så at det var plass til oss om noen flyttet litt på sine fortøyninger.  Men dette var ikke alle like interessert i.  De nektet å gi plass.  Fikk hjelp av noen nordmenn fra andre båter til å bakke oss inn på kortsiden av fiskemoloen.  Vi lå ganske bra og trygt der, dersom ikke vinden dreiet mot øst. Det hadde vært en skikkelig våt og vindfull dag!

Dag 5: 3. oktober

Loutra-  Livadho, Serifos, 23 nm

Etter frokost gikk vi til den varme kilden ved badestranden.  Været var grått, og litt kjølig, så det fristet ikke med bad, men fikk varmet føtter.  Kl 1145 gikk vi ut av havna i stor motsjø, men da kursen ble lagt sørover, fik vi dratt ut litt av seila, og gjorde god fart, helt oppi 11 kn!  Det blåste fortsatt stiv kuling, men nå hadde vi både sjø og vind bakfra, og det var ikke ubehagelig.  Vi skulle til Livadho i dag, et sted vi har besøkt flere ganger tidligere.  Her skulle vi kose oss på en strand og bare slappe av.  Fikk plass ytterst på piren, var ganske mange båter her.  Petra og Bjørn gikk en tur rundt hele bukta, mens Ivar og Stian jogget (!!) helt opp til Choraen, og bedrev fjellklatring fra hus til hus på veien ned igjen.  Det hadde vært noen halsbrekkende øvelser, etter hva de sa selv, og etter hvordan deres armer og bein så ut!

Dag 6: 4. oktober

Livadho.

Fortsatt en god del vind fra nord, og i løpet av natta  måtte noen båter som lå på lo side av kaia gå ut og legge seg for ankers i bukta.  Vi badet og koste oss hele dagen.  Selv om det blåser er det ganske varmt i lufta.

Dag 7:  5. oktober

Livadho- Merikha, Kithnos, 32 nm

Etter frokost og proviantering forlot vi Serifos.  Vi merket at det fortsatt var endel sjø og vind fra nord, så vi fikk dette rett mot oss i ca 5 nm.  Dreide så mere vestover og satte kursen mot sørspissen av Kithnos. Oppover kysten løyet vinden, og Volvo Penta måtte gjøre jobben igjen.  Vi går til Ormos Apokriosis hvor det er flere fine ankringsplasser.  Her er en del båter allerede.  Vinden tar ganske mye, og vi ligger urolig.  Men vannet er herlig å bade i.  Her får vi vår første "toalettpropp" noensinne!  Men med hjelp av gummibåt og to sterke unge mannskap og luftpumpen, får vi løsnet pluggen med et smell!  Guttene ville helst inn til land, og da vi egentlig ikke lå så bra her, heiste vi opp ankeret igjen og gikk til Merikha, bare en mil unna.  Her hadde vi søkt havn seint en kveld for tre år siden, og minns fra den gangen at det var en rolig by uten noe spesielt å se.  Det var god plass i havna da vi kom, men etter hvert fyltes den opp av stadig flere båter, og det ble ganske trangt etter hvert.  Ved siden av oss kom en "norsk" båt, en familie fra Bærum med 3 store ungdommer.  Etter at Stian hadde laget dagens rett i båten, ruslet vi i byen, som nå var adskillig livligere enn hva vi opplevde sist her.  Sosialt samvær med de andre nordmennene på en restaurant.

Dag 8: 6. oktober

Merikha - Ormos Kolona, 3 nm

Vi fikk en stille og rolig natt.  Vi skulle handle litt før vi gikk, men det var bare bakeriet som var åpent før 0900.  Det ble en kort etappe i dag, bare en times tur litt lengre nord, og på andre siden av halvøya Ay Loukas, og inn i den fine ankringsbukta der.  Her har vi også vært en gang tidligere.  En diger seilbåt og motoryacht lå her, men det var god plass til oss. Vi fikk godt feste med ankeret, og det ble mye bading og snorkling her.  Etter hvert kom mange båter til bukta, tydligvis et populært sted for Athenere i helgene.  Det vanlige er å ankre opp og så ha ut akterfortøyning.  Vi lå på svai uten dette.  Inne på stranden var det også en varm kilde, og her kunne 2-3 personer sitte i det oppmurte "bassenget".  Denne var uttørret sist vi var her.  Vi bestemte oss for å bli her en natt.  Deuilig vær nå, varmt og stille, og sjøen er herlig!

Stian lager mat                              Stor seilbåt

Dag 9: 7. oktober

Ormos Kolona - Fokaia, 27 nm

Rolig natt.  Deilige morgenbad, med svømmetur til stranda og i den varme kilden igjen.  Det var litt disig i dag, og vindstille, så det ble motorseiling mot fastlandet.  Vi gikk mot Fokaia, og trodde vi kunne finne en plass innenfor moloen.  Her ligger fiskebåter og bare lokale mindre seilbåter i sine bøyer.  Det er grunt innenfor moloen, ca 2 m, og ankring er ikke tilrådelig her, bunnen er full av tauverk og skrot.  Det ble ankring ute i bukten, omtrent på samme sted vi lå oppankret for 3 år siden.  Her er helt åpent sørfra, og det blåste en del rett inn, men det er godt med ankerfeste her, om man legger ankeret der det er sand, og vi lå trygt.  Etter hvert ankret det også opp ganske mange båter rundt oss.  Mye bading og akrobatikk fra hekken.  På kvelden rodde vi i land, og etter å ha vært på marked og pruta på diverse, spiste vi på restaurant.  Ikke så veldig mye å skryte av maten her da, både mindre og dyrere enn ute på øyene.  Vinden hadde roet seg helt da vi rodde tilbake.

Dag 10: 8. oktober

Fokaia - Kalimaki, 23 nm

Morgenbad er friskt og godt, og det er noe som vi nesten alltid gjør.  Det er lite vind i dag også, så vi måtte motorseile i dag også.  Vi gikk langs land, nordvestover.  Vi hadde god tid, for familien skulle ikke med flyet før imorgen middag.  Derfor ville vi innom et sted til for å snorkle og bade.  Den lille øya Nissis Fleves, halvveis til Kalamaki, var et passende sted å stoppe på.  Vi hadde hørt at det skulle være en skjermet bukt på vestsiden av øya.  Vi fant bukta, og her ankret vi opp på 8 meters dybde.  Det lå en stor og rusten bøye midt i bukta som vi sikkert også kunne ha fortøyd til.  Dette så ut som et gammelt millitærsted, og med utrolig mye søppel rundt om på land.  Det var lite fristende å ta jolla inn og rusle på land her, men vi badet og snorklet likevel.  Fikk også besøk av en fransk katamaran her.  Etter lunch gikk vi resten av strekket til Kalamaki, og nå kunne vi seile nesten helt fram.

På kvelden tok vi trikken til sentrum, ruslet rundt og spiste middag og deilig is!  En fin kveld.  Tilbake i båten ved midnatt.

Dag 11: 9. oktober

Kalamaki

Stian var i supermarkedet og kjøpte fersk mat til frokost, og etter pakking, og bading på stranden, fulgte jeg mitt mannskap til bussen.  De skulle nå reise hjem, mens jeg skulle være i båten i enda 10 dager.   Jeg  ventet på at to kollegaer skulle komme på ettermiddagsflyet.

Oppsummering:

Planen var å seile rett  til sørlige Sykladene, men ugunstig vind alt fra første dag gjorde at vi valgte en annen rute.  Fikk føle  litt på hvordan meltemien kan virke, med ekstra landligge flere ganger.  Temperaturen er fin i oktober, både i sjøen og i lufta, mellom 20-27 grader, og behagelig å få sove om natta.  Så flere båter nå enn forrige år på samme tid.  Mange har lite peil på ankring i litt vind, med dregging og problemer for mange andre som resultat.  Fortsatt nesten ikke havneavgifter å betale på øyene vi var.