Høstferie i Hellas 2008

Totalt 227 nm

TILBAKE TIL REISER

1. oktober, Torp- Athen.

Forsinkelser pga dårrlig vær gjorde at vi fikk veldig lite tid på Schipol, vi måtte faktisk springe for å rekke flyet til Athen.  Vi kom som vanlig til båten 0230, og fant den ved kaia, men denne gangen hadde de ikke klart å legge håndklær og sengeutstyr der!

2. oktober, Athen- Korinth, 42 nm

Vind S- SØ, styrke 4-5, god seilervind.  Etter innsjekk som vi denne gangen måtte gjøre helt selv, var vi på vei kl 1230.  Med den fine vinden gikk det fort østover mot Korintkanalen.  Vi la til ved kaia og gikk for å betale for turen gjennom kanalen.  Dette kostet 142 Euro, noe jeg trodde var både for tur og retur, da jeg sa at vi skulle tilbakesamme vei 7-8 dager seinere.  (Ved returen viste det seg at jeg hadde kun betalt for en vei, altså enda 142 Euro på tilbaketuren!   For 3 år siden kostet det med samme båt 96 Euro (LES HER). Vi lå og ventet ca en halv time før vi kunne gå inn i kanalen rett bak en stor passsasjerbåt.  Turen tok en halv time, og mørket hadde kommet da vi passerte broen på vestsiden av kanalen.  Vi gikk inn til Korinth by, og fant fram i mørket og fikk fortøyd ved den lille kaia der.  Her er det ikke plass til mange båter.  Været var flott og vi tok en lang spassertur på land, men middag i båten.

innløp koritkanal               seil i sol.jpg

Ventekaia til Korintkanalen                                                  Fin seilas

innlpet til korintkanalen.jpg          gjennom kanalen.jpg

Innløpet til kanalen                                                                             På vei gjennom kanalen

3. oktober, Korinth - Eratini, 44 nm

Vi hørte en del bråk og musikk i løpet av natta, og selvfølgelig alle bikkjene som holdt leven i gatene.  En tidlig frokost, og så gikk vi ut av havna og videre vest i Korinth-bukta.  Det var helt vindstille så vi måtte bruke motor, iallefall helt fram til lunchen og et forfriskende bad.  Da blåste det opp, og øket på utover dagen, og vi hadde både sjø, strømog vind imot oss.  Vi forandret planene og gikk inn til en liten by på Nordsiden av bukten, Eratini.  Her var det en lav,  men solid molo, tilholdsted for den lokal fiskeflåten, men ingen jaget oss bort.  Det var et lite samfunn her, med noen butikker og tavernaer, og vi fikk handlet kake og vin, og etter en lang tur langs en fin strand hadde vi god mat i båten.

eratini havn.jpg          brannbil i eratini.jpg

Ved kai i Eratini                                                                                 Brannbil i Eratini

4. oktober, Eratini - Trizona, 19 nm

Vind V - NV 5- 10 m/s.  For det meste sol hele dagen.  Det blåste godt hele natta, men vi lå forholdsvis trygt i den lille havna, som eneste gjestende båt. Etter frokost seilet vi over bukten mot sørsiden, hadde fin vind og sol.  Vi krysset bukten flere ganger, og la til slutt kursen mot Nissis Trizona, en meget populær havn som ligger på en øy, rett ved fastlandet på nordsiden av Korintbukten.  Havna har flere solide moloer, og har beskyttelse for de fleste vindene, selv om kastevinder kan gjøre det svært vanskelig å legge til her.  Det er verken vann eller strøm langs kaiene,og svært begrenset hva man kan få kjøpt her, men det er et fredelig sted, hvor gjestebåter dominerer fulstendig.  Noen har til og med sin vinterhavn her.  Flere båter bar preg av å være forlatt for en stund.  Vi traff flere langturseilere her som vi kom i kontakt med. Vi gikk tur på øya for å se på naturen, og i sør fant vi en liten badestrand som vi benyttet.

innlopet Trizonia.jpg   Trizoni.jpg

Innseilinga til Trizona                                                                              Trizona havn

trizonia havn.jpg   trizonia havn2.jpg

Trizona havn                                                                            En av kaiene i Trizona

5. oktober, Trizona

Kuling styrke fra vest, så ingen båter gikk ut i dag.  Her ligger vi trygt, og vi ble også enige om å forandre våre planer om å seile ut hele Korintbukten.  Nå skulle vi ta det med ro og utforske fastlandssiden i bukten.  Vi fulgte stiene som var på øya, og fikk strekt godt på beina.  Lunch ble tilberedt i båten igjen.  Oppdaget nå også at utløpet fra septiktanken var plugget igjen!  Ved hjelp av pumpa til jolla fikk jeg blåst opp utløpet utenfra.  Det 90-graders bendet som sitter helt inntil skroget går fort tett om man kaster papir i toalettet eller ikke bruker nok vann ved skylling.  På øya er det noen få tavernaer som er åpne på denne tiden av året, og vi spiste en grei middag der, ikke stort utvalg.

bukt paa Trizonia.jpg    diger katamaran.jpg

6. oktober, Trizona - Galaxidi, 20 nm

Vind, V 10-16 m/s, for det meste sol og fint vær.  I dag gikk mange båter ut fra havna, en del var på vei til Tyrkia for vinteropplag.  Da vi kom ut av le merket vi godt den sterke vinden, men den ga oss en kjempefin slør/lens-seilas østover, fart mellom 6 og 9 knop.  Sjeøn hadde også lagt seg, så det var bare herlig å seile.  Vi hadde sett oss ut en bukt litt sør for Galaxidi, men her blåste det for mye så vi gikk videre til den lille byen og fikk en plass alongside bykaia.  Her traff vi også igjen flere fra Trzona.  Seiner kom det en engelsk Bavaria 33, med 2 eldre par, og la seg utenpå oss.  Vi fikk også anledning til en lang spasertur her.

kaktusplanter.jpg        stille ver.jpg

7. oktober, Galaxidi.

Sol og varmt, nesten vindstille.  Vi hadde avtalt med et australsk ektepar (Philip og Ann som hadde kjøpt stor seilbåt i Barcelona og nå var på vei til vinterhavn i Marmaris) å ta bussen opp til Delphi.  Bussen gik fra byen kl 10, og med et bytte i Ithea fikk vi en fin tur  på utrolig svingete veier helt fram til den gamle oltidsplassen Delphi.  Mange busslaster med turister fra Athen var her også, og vi gik i nærmest kø på stiene.  Imponerende byggverk å se over alt!  Litt venting på buss for tilbaketuren.  Etter middag i båten ruslet vi rundt i byen, i tange gater og med mange små butikker.  Gjestehavna i Itea var stor og så ganske fin ut, men der lå det nesten ingen båter, i Galaxidi var havna liten, men det var gratis, også med strøm, etter at mørket kom.

Galaxidi havn.jpg    Galaxidi havn2.jpg

Havna i Galaxidi

Delphi utsikt.jpg   soyler Delphi.jpg

tempel i Delphi2.jpg   tempel i Delphi.jpg  Bilder fra Delphi

8. oktober, Galaxidi - Ormos Andreas, 15 nm

Nesten vindstille, sol og varmt.  Så vi gikk for motor hele veien.  Ormos Andreas er en ganske stor bukt lengre inn i Korintbukten, med le for vestlige vinder.  Stranda er steinete, men holdebunnen er god.  Bading og soling i båten, vi var nesten helt alene i bukten. Flott dag!

ormos Andreas.jpg            bukt Ormos Vathi.jpg

Ormos Andreas                                                                                         Ormos Vathi

9. oktober, Ormos Andreas - Ormos Vathi, 25 nm

Nesten vindstille fra morgenen av, litt skyer og kjølig i begynnelsen av dagen.  Natta hadde vært stille og vi fikk en god natts søvn.  Vi startet kl 09 med kurs østover igjen.  Naturen var imponerende, med høye og til dels dramtiske fjell, og i tillegg store grønne områder.  Vi fant en trang bukt, Ormos Ioannou, omkranset av høye bergknauser, og kun åpen mot SØ.  Vi ankret opp på 10 m og strekte akterfortøyning til land.  Men rett etter blåste det kraftig opp, og vinden dreide inn i bukta rett mot oss.  Vi følte at her var det utrygt, og tok inn fortøyningen og ankeret og gikk videre til en annen bukt som var merket av som ankringsplass.  Men her var det et digert bryggeanlegg og vi ble høflig avvist.  Gikk deretter helt inn i Ormos Vathi, en stor bukt omgitt av fjell.  Her ankret vi opp på 10 m og spiste og koset oss.  Vinden øket på utover kvelden, fra varierende retning, og vinden vedvarte hele natta, men ankeret satt godt og vi dregget ikke.  Her var vi helt alene.

landskap.jpg     tehani-li.jpg

Stilig landskap langs Korintbukta                                                        "SY Theani-Li" fra Australia

10. oktober, O. Vathi - Korinth, 21 nm

Vind fra V og S, varierende styrke.  Noe skyer, for det meste sol.  Vi stod tidlig opp, hadde ikke hatt så god søvn pga vinden.  Rett etter frokost kl 08 gikk vi ut. Da vi kom ut av le heiste vi seilet og sløret over Korintbukten.  Etter hvert som vi kom lengre ut i bukten fikk vi en del sjø også.  Turen til Korinth gikk fint, og vi rakk å handle i byen.  Vi fikk plass ytterst på den lille moloen, men her er det ganske grunt ved lavvann, så vi var nær bunnen, og vi måtte forhale litt.  Lesing og avslapping i båten.

Korinth havn.jpg      liten seilbaat Korinth.jpg

Havna i Korinth

11. oktober, Korinth - Kalamaki, 41 nm

Vind, N 8-14 m/s, for det meste sol og varmt.  Tidlig opp og spiste frokost for å gjøre oss klar for å passere gjennom Korintkanalen igjen. Etter kontakt på VHF med kanalsentralen gikk vi inn i kanalen kl 0930, rett bak et stort lasteskip.  En nederlandsk seilbåt vi hadde truffet tidligere, "Happy Day" kom også inn samtidig.  Tok med meg de samme papirene jeg hadde fått da vi gikk inn i kanalen, til kontoret for å få bekreftelse på at jeg hadde passert.  Vi måtte nok en gang ut med 140 Euro!  Den nederlandske båten på 54 for måtte betale  310 Euro for en vei!!  Båter som skal gjennom her bør sjekke prisen på forhånd, det har øket med 50% på 3 år!  Turen rundt Peloponnisos er lang, og må man bruke motor mesteparten av distansen blir det nok like dyrt, men kan man seile er det verdt turen,  På østsiden av kanalinnløpet blåste det friskt fra nord, og vi fikk til tider veldig god fart, og kunne bruke seil omtrent hele veien fram til Kalamaki.  "Happy Day" på 54 fot klarte ikke å holde samme fart som oss, og de svingte inn mot Athen for å finne en havn i nærheten.  Vi hadde noen flere dager igjen av ferien, men i de rådende vindene og værvarslet for de kommende dagene valgte vi å gå helt til vår hjemmehavn, for der visste vi at vi lå trygt.  Havna var nå ganske full, og vi måtte ligge som båt nr 3 ut fra kaia, stevn mot akter.  Det betydde at vi ikke kunne få strøm eller vann.  Chartersesongen går mot slutten, og mange båter blir nå løftet opp.  Havna fylles også opp av båter som har sin vinterbase her.

seiling mot athen.jpg          kalamaki havn.jpg

På vei til Athen                                                                                       Kalamaki havn

kaos i kalamaki havn.jpg        reparasjon av bil i athen.jpg

En full Kalamaki havn                                                                             Reparasjon av bil i Athen

12. - 14. oktober, Kalamaki

Etter hvert som noen båter gikk ut fikk vi til slutt plass inne ved kaia, og kunne strekke strømkabel ombord.  Dagene i havna brukte vi til å reise inn til Athen og kikke oss omkring.