Seiling høsten 2010

TILBAKE TIL REISER

29. august, Sandefjord -Stavern -Sandefjord, 28 nm

Vind NNØ, 4-10 m/s, for det meste skyet, litt sol, 16-18 grC

Tur med Ivar og Stian.  Ut fra havna kl 1400, og satte seil rett utenfor havna.  Fin slør utover fjorden mot Bonden, satte så kurs mot Stavern.  Ivar og Stian laget smørbrød til oss alle.  I Stavern tok vi oss en liten tur på land, og spiste en stor soft-is mens vi satt i sola. Siste dagen kiosken er åpen.  Satte seil i ytre havn og med kurs østover.  Fulgte indre lei mot Holteskjær, fin seiling, men for motor den siste mila inn til havna, og da kom også regnet.  Vi hadde en flott dag på sjøen, med god seiling, og guttene var svært fornøyd!

ivar og stian  Ivar

ivar og stian  Stian lager mat

Ivar og Stian på seiltur til Stavern                                    Steking av omelett

tresnkke Stavern  tresnkkker stavern

Flotte tresnekker i Stavern

Stian  Stavern

4. september, Sandefjord - Viksfjord, 9 nm

Lite vind og pent vær, sakte fart med seil, men en herlig tur.  Vi la oss til ankers i "Daisy Bay", vår stille bukt nesten innerst i Viksfjorden. Mange sauer beiter rundt på holmene, og det er mye fugleliv her, fint naturområde.  Stille og rolig dag, med avslapping i båten, flott stjernehimmel da det ble mørkt.

viksfjorden

Stemningsbilder fra Viksfjorden

5. september, Viksfjord - Sandefjord, 13 nm

Lite vind, skyfri himmel, deilig dag i båten.  Lang formiddag i båten, med soling og god kaffi. Helt speilblank sjø på veien hjemover.

seiling

18. september, Sandefjord - Verdens Ende, 10 nm

Vind NNV 2-3 m/s, sol og fint vær, 15-18 grC

For motor hele distansen.  Noe dønning som gjorde at seilene ikke stod, så vi tok de ned.  Hadde tenkt oss til Sverige, men pga lite vind ble det Tjøme.  En del båter å se i dag, ca 8-10 stk lå fortøyd på Verdens Ende.

verdens ende verdens ende

Hacan på Verdens Ende

verdens ende vippefyretVippefyret

Verdens Ende, Tjøme

19. september, Verdens Ende - Fredrikstad, 22 nm

Vekslende vind 2-3 m/s, for det meste sol, 16 grC, fint vær.

Frokost i cockpit i sola, og så en tur på land før vi kastet loss og gikk østover.  Vi hadde dønninger i dag også, og dårlige seilforhold.  La oss longside i Fredrikstad, på østre side av elva.  En lang tur i byen med tilhørende middag.

Inn mot Fredrikstad  Fredrikstad

Fredrikstad

20. september, Fredrikstad - Hankø, 10 nm

Vind SV 4-6 m/s, noe sol, men seinere skyet, 15 grC.

Etter frokost gikk vi en tur i byen og shoppet litt, fant mange billige bøker på Fretex.  For motor ut elva og helt til Strømtangen, der vi satte seil, og fulgte indre lei nordover.  La oss til på en gjesteplass ved Hankø marina.  I dag så vi ingen andre båter på tur.  Vi fikk oss en god tur på land før regnet kom.  Vinden dreiet mot NV og økte til stiv kuling, noe som også var meldt, men her lå vi trygt. God biffmiddag i båten.

Hankø  På Koster

Hankø                                                                     Vättnet på Koster

21. september, Hankø - Koster, 21 nm

Vind NV, 5-11 m/s, flott sol, 15-18 grC.

Litt handling etter frokost.  Rett før vi skulle gå kom betjeningen og krevde kr 150,- for plassen.  Vi fikk en flott lens sørover, med lite sjø, og vi holdt god fart. Heller ikke i dag var det noen andre ute med båtene sine.  Vinden løyet etter hvert, og ved Kløvningarne måtte vi starte motoren.  La oss til ved flytebrygga ved Vättnet.  Vi gikk en lang tur på Koster, helt til havna, hvor noen andre båter lå, siden gikk vi til campingplassen. Havna var sterkt oppgradert nå siden sist vi var her, med flotte betongelement og godt med strømtilkobling. Butikken var steng for sesongen, men vi hadde nok mat i båten.

Koster

22.september, Koster - Tallakshavn, 27 nm

Vind SV 8-13 m/s, noe sol og opphold, 13-15 grC.

Hadde en rolig natt, men vi ligger litt utsatt til her, for vind og sjø, så vi hadde en del rykking i fortøyningene.  Etter frokost tok vi en spasertur til campingplassen.  For motor ut sundet, og satte så seil helt til Tallakshavn.  Det var lite sjø og vi fikk en flott kryss over fjorden. Vinden øket på utover dagen så vi måtte reve kraftig på begge seila.  Etter hvert ble sjøen grovere også, så vi valgte å legge kursen innover fjorden.  Som eneste båt fortøyde vi til den ene bøya som ligger her.

23. september, Tallakshavn - Sandefjord, 8 nm

Vind SV 6-8 m/s, overskyet, disig, 14 grC.

Litt vind hele natta, men vi sov godt.  Gikk ut rett etter frokost og hjemover, for motor.  Fortsatt en del sjø.

26. september, Sandefjord - Stavern, 11 nm

Vind NØ 8-11 m/s, lite sjø, gode forhold

Ut av havna kl 1400.  Ett rev i storseilet og revet genoa, og med 5-9 knops fart ut fjorden.  Fortøyde ved flytebrygga.  Vi traff en annen seilbåt her, far og sønn på vei med nyinnkjøpt seilbåt, Dehler 42, fra Asker til Harstad!  Tøft gjort på denne årstiden, siden turen er på ca 1030 nm!

Petra på kafe i Stavern

26. september, Stavern

Vind NNV 8-11 m/s, sol hele dagen, 15 grC.

Tok flere turer i Stavern, men med lunch og lesing i cockpiten.  Enda en seiler kom inn, denne gangen en aleneseiler i en eldre trebåt, innkjøpt i Åsgårdstrand. Han skulle seile til Stord.  Det viste seg at både seil og rigg var i dårlig forfatning, og mannen måtte kjøpe masse nytt tauverk, og også en lensepumpe, da båten lakk en god del ved seiling.  God middag og film på kvelden.

27. september, Stavern -Sandefjord, 18 nm

Vind NNV 7-11 m/s, flott sol hele dagen, 15 grC.

Skarp kryss mot Rauer, noen slag og så innover fjorden mot Sandefjord og Thorøya.  God fart i båten, og nok en herlig dag på sjøen.  Ingen andre båter ute nå.

Dette ble vår siste seiltur i år i hjemlige farvann, nå venter seinhøstseilas i Tyrkia, i ny båt!

Vi har seilt ca 1000 nm med Luna i år, utleieperioden inkludert.  Vi har brukt nesten hver helg til å seile, og har hatt mange fine turer, uten uhell eller noen feil på båten.  Fylte dieseltanken på Framnæs, og preserverte motor og klargjorde drikkevannssystemet i november.  Vinteren kom så brått og uventet på at jeg ikke har fått tatt av seilene enda, og heller ikke dekt til båten med pressenning.  Får ta dette når vi får litt mildvær igjen.