United Kingdom.gif

Management
Album
Lenker

Her vil vi legge inn reisebeskrivelser fra våre turer i Middelhavet og Norden

2016:

Juli- September:  Vi Seiligen gikk i år i Vestfold, Østfold og litt til Svreige.  Ca 308 nm ble distansen.  Båten var utleid 2 uker i juli. Vi oppsøkte noen stedre vi ikke hadde vært før.  Ganske grei sommer uten de store temperaturene.

Mars -juni: Vi fikk tatt av pressenning ganske tidlig i år, og hadde første tur 30.mars.  Vi brukte båten flittig på våren, ikke så lange turer, men rundt i Vestfold, Østfold og Telemark.

2015:

Oktober: Siste tur med Sea Spell i charter gikk ut fra Athen.  Henri og Ria var med oss.  Det ble ikke mye seiling, men hadde likevel en fin tur.  I tillegg fikk vi mye stress ved klargjøring og avtale for hva som videre skulle skje.

Juli- August: Etter at familien fra Nederland reiste hjem, vasket vi klær og båt,og forberedte oss for del 2 av sommerseilasen vår.  Det ble Sverigetur, ned til Gøteborg og over til Læsø hvor vi fikk 3 flotte dager.

Juli: Vi fikk besøk av Petras søster og mann fra Nederland.  Vi hadde planer om å seile til Kristiansand, hvor de skulle ta bussen tilbake til Torp.  Men for mye motvind gjorde vi snudde i Arendal, og fikk derfra noen flotte seildager tilbake

April -mai: Vi hadde den første vårturen sist i mars, men så ble båten liggende i ro i en mnd. I mai fikk vi mange fine seilturer, selv om været ikke var så varmt.  Det ble turer i Vestfold og Østfold

Totalt seila vi i 2015 858 nm

2014:

August-september: Vi seila med Sea Spell fra Göcek, 2 uker i august/september, sammen med Ria og Henri.  Temperaturen var alt for høy, ca 40 grader den første uka, og det er for varmt.  Bare fint vær, men lite seiling.  Besøke også Marmaris og Fethyie

Juli: Sommerferien i år var planlagt nedover langs sørlandskysten, med endepunkt Farsund.  Det ble bare til Lillesand, og tilbake til Vestfold, og etter en liten pause over til Sverige og Østfold.  En fantastisk flott sommer vi aldri har hatt maken til.  Høye temperaturer både i lufta og i sjøen.

Juni: Etter at Bjørn kom tilbake fra Jotun, ble båten satt opp på land for vask og polering.  Vi fikk noen fine turer i Vestfold, Østfold og Sverige igjen, før Bjørn reiste på jobben igjen.

Mai: Siste uke i mai seila vi ut fra Athen, sammen med Ria, Henri og Tibor. Deilig vær på denne årstiden.

April -mai: Vi kom forholdsvis seint i gang i år, pga jobb. Men før påske fikk vi tatt av pressenning og gjort klart.  Våren kom plutselig og den ble både varm og med rolige vinder, med mye sol.  Turer i Vestfold, Østfold og Sverige.

2013:

September: Vi hadde i lang tid på forhånd bestillt vår seileruke i Kroatia, og inviterte med oss Petras søster og mann, Ria og Henri fra Nederland på turen.  Først 3 dagers opphold i Zadar, i stor leilighet, med bl.a. besøk i gamlebyen., så kunne vi sjekke inn på "Windy", en Bavaria 39 Cruiser.

August: Etter oppholdsperioden på Jotun A ble det nok en seilferie.  Vi dro ut dagen etter at Bjørn kom hjem, og satte straks kursen mot Sverige.  Langs Bohuskysten, ned til Gøteborg og over til Læsø og Skagen.  Stort sett bare fint vær, og mange fine lange seilstrekk.

Juli: Rett etter at våre gjester fra Nederland dro hjem, forberedte vi oss for en ny tur, denne gangen langs kysten av Norge, ned mot Sørlandet, uten et fast mål.  Nesten bare fint vær, og besøkte uthavner vi aldri hadde vært i før.

Mai/Juni: Våren kom seint i år, og dermed ble også båtsesongen startet seint.  Første tur var først 10. mai.  Dette er det seineste vi noen  gang har hatt årets første seiltur.

Før sesongen startet hadde jeg noen prosjekt med båten.  Jeg la inn vannboren varme, med oppvarming av varmtsvannstank, bytta aktre toalett til elektrisk, samt bytta armaturene på begge bada.  Se på disse prosjektene under "TIPS".

2012:

Juni: Ny båt. Se bilder fra de første turene

Juli/august: Seilferie i Tyrkia. Etter at vi hadde vært i vår leilighet I Olive City leide vi bil og kjørte 400 km til Göcek marina.  Der møtte vi Ria og Henri som ble med oss på seilturen opp til Bodrum.

Juni seiling i ny båt : Etter at vi overtok vår nye båt ble det seiling i Vestfold og Telemark, samt noen turer over til Sverige, totalt 569 nm.

2011:

Mars: Vi valgte i år å bruke våre charteruker i Karibia.  Reiste til Martinique og hadde Le Marin som base.  Hadde med oss Petras søster, Ria, og hennes mann Henri.

April: Litt seint ute i år, da vi var både i Karibia og i Tyrkia for å kjøpe leilighet.  Hadde noen fine turer rundt i Vestfold

2010:

Oktober- November: Vi har byttet ORYX i en Bavaria 43 Cruiser, som skal ligge i Tyrkia.  Vår første tur var helt i slutten av sesongen. Flott vær, men lite seiling.

August - September: Vi brukte fortsatt våre langhelger i båten.  Litt kjøligere om natta, men mange fine dager.  Nesten ingen båter å se på denne tiden.

Juli-august: Etter at vi kom hjem fra Hellas var det rett i vår båt her hjemme en uke, og så i august i langhelger.

Juni - juli: To uker i Hellas, med bare sol og deilig varme!

April- Juni: Siden båten ligger ute hele året kan vi starte sesongen tidlig.  Allerede 2. april hadde vi vår første tur med overnatting. Da fikk vi også oppleve å seile i is. Ellers gikk turene i Vestfold og Østfold.

2009:

Mars-juni: Klargjøring og installsjon av nytt utstyr ble gjort i mars. Første turen på fjorden 11. april.  I løpet av våren og forsommeren hadde vi en del fine turer i Vestfold, Østfold og Sverige .LES HER

Juni - juli: Båten ble leid ut noen perioder i juni/juli.  Men vi fikk også mange fine turer selv.  Spesielt i slutten av juni var det kjempefint vær.  Totalt ca 590 nm

LES HER

Juli: Sommerferien 2009 planla vi en lang seilas langs sørlandskysten, muligens helt rundt til Rogaland, men med alternativ til Danmark og Sverige dersom været tilsa det. Dette kunne vi ikke gjennomføre pga dødsfall i familien. Totalt 387 nm  LES HER

September: Vi valgte Kos som starthavn for årets seiling i Middelhavet. Kos marina er en av de fineste marinaene i Middelhavet, med gode faciliteter. Vi valgte å seile der vinden blåste, uten for mange mål. Totalt ca 200 nm.  LES HER

2008:

Vi gjorde båten sjøklar tidlig på våren og hadde mange fine turer før sommerferien.

LES HER

Startet tidlig på våren med forberedelser, og tok en seiltur så snart forholdene var gode.  Seilet litt i skjjærgården både i Vestfold og Østfold.  Flere fine turer og mange overnattinger.

Juli: Hadde planglagt tur til Vestlandet, via Danmark i år, men pga sykdom i familien valgte vi å holde oss i nærheten av hjemhavna. Turen gikk til Gräbbestad-Hunnebostrand- Havstensund     LES HER

Oktober: I høstferien dro vi nok en gang til Hellas.  Været var denne gangen ikke så bra som vi hadde håpet på, men fikk mye vind og mye fin seiling, men desto mindre bading.  Totalt 227 nm.  LES HER

August til november:  Både i August, september og November fikk vi flere fine langhelgeturer.  Seilte i Vestfold, Sverige og Telemark,  Totalt 265 nm.  LES HER

Desember: Vi tilbragte både jul og nyttår i båten i Athen, uten seiling.  LES HER

2007:

Ny båt ble bestilt I februar, og den "gamle" ble solgt I mars.

Båten ble hentet I Mou 1. juni, SE HER

Juni: Første helgetur var med Ivar og noen av hans skolekamerater, avslutning på Varden Ungdomsskole. Til Sverige og Hvaler.  Totalt 75 nm

LES HER

Neste helg ble guttetur med søskenbarn og barndomskamerat, Terje og Lars. Til Bolærne og Sverige.  Totalt  108 nm

Juli og august: Petra og Bjørn valgte Sverige denne sommeren.  Været var preget av ustabile lavtrykk hele juli og august.  Planen var å seile rundt sørspissen av Sverige, via København, men vi måtte forandre planene etter hvert.  Totalt  612 nm

Oktober:  Petra, Bjørn, Ivar og Stian reiste til Athen på høstferie. Reiseruta gikk ikke etter planen, men vi hadde en fin høstferie.  Totalt  205 nm

LES HER

Oktober: Bjørn hadde invitert styret i fagforeninga til seiltur i oktober.  Det kom to kollegaer da familien reiste hjem.  Totalt  125 nm

2006

PÅSKETUREN: Sandefjord-Strømstad-Drøbak-Oslo-Son-Sandefjord

Vi startet i fin sol og god vind fra sør. God fart til Strømstad, overfart på 5, 5 timer.  Regn I Sverige, men sløret nordover i god sønnavind. Rolig sjø innover fjorden. Mest motvind og kryss på hjemveien, stor sjø i ytre Oslofjord.  Lite båt å se på hele turen. Varmeapparat var nødvendig.  Overrasket at ikke vannet var satt påi flere havner.

Totalt 179 Nm

Mai-juni: Tur til Kroatia

Vi kombinerte denne ferie med noen dager i ferieleilighet i Split, siden det var nærmest flyplassen, og Split er den nest største byen i Kroatia.  Vi fikk dermed en kombinert storbyferie og seil-ferie. Ferieværet var denne gangen ikke helt med oss, ihvertfall ikke den siste uken.

Totalt seilt 150 nm

JUNI: Sandefjord til Stavanger

Jeg fikk med meg min tidligere kollega, Hans Øvrum på transportetappen fra Sandefjord til Stavanger. Jeg ville la båten ligge I Stavanger mens jeg fullførte min oppholdsperiode på Jotun.  Petra skulle komme til Stavanger når jeg kom fra plattformen, og sammen skal vi seile nordover til Molde.

Totalt 297 Nm

Juni/Juli: Tur Stavanger til Molde

Petra kom til Stavanger da jeg var ferdig med min oppholdsperiode på Jotun A.  Vi besøkte bl.a. Preikestolen, Skudefestivalen, Baroniet Rosendal, øya til Ole Bull, Bergen, Sollund, Måløy, Ålesund, Geiranger og Bjørnsund  Dette var ikke bare en ferietur, men målet var også vårt bryllup.  Vi giftet oss i Molde den 21. juli

Totalt 365 nm

August/september: Tilbaketur fra Molde til Sandefjord

Jeg var på jobb en periode før jeg skulle hente Luna hjem til Sandefjord igjen.  Min kollega, Gunvar Eriksen fra Karmøy, ble med på første etappe.  En seilkamerat fra Sandefjord, Oddbjørn Moen, mønstra på i Stavanger

Totalt 507 nm

September: Tur til Sverige og Østfold:

Petra og jeg hadde en flott langhelgetur til Koster, Skjeberg og Strømstad

Totalt 154 nm

Oktober. Tur til Rhodos i høstferien

Sammen med Ivar og hans klassekamerat Tord, reiste vi ut fraRhodos.  Besøkte sørkysten av Rhodos, seila så mot den tyrkiske kysten, og videre vest og nord.  Kjempefint vær nesten hele tiden.  Mye bading og snorkling.

Totalt  369 nm

Oppsummering for 2006: Vi har seilt med Luna her hjemme ca 1600 nm fra april til oktober.  I Middelhavet har vi seilt ca 510 nm, alt uten uhell eller skader.

2005

APRIL:  Mou- Skagen- Hamburgsund- Sandefjord

Totalt  165 Nm

JUNI-JULI:  (Tur rundt Peliponnisos) Athen- Kanakia- Korintkanalen- Korinth- Kiato- Patra- One House Bay- Vathi- Sivota- Kefalonia- Zakinthos- Katakolon- Pilos- Korini- Porto Kayio- Monemvasia- Leonido- Koialdhia- Porto Kheli- Poros- Angistri- Athen

Totalt 673 Nm

AUGUST: Sandefjord- Strømstad- Fjellbäcka- Lysekil- Göteborg- Marstrand- Hamburgsund- Tanum Strand- Koster- Sandefjord.

Totalt  256 Nm

2004

APRIL-MAI:   Aegina- Poros-  Hydra- Spetses- Kiparassi- Monevasia- Kithera- Milos- Serifos- Aegina- Athen

Totalt  402 Nm

Vår første reise til Middelhavetgjorde vi fra 27.april til 10.mai.  Vi hadde all slags vær, både strålende sol og vindstille til liten storm og regnvær.  Sjøen holdt en temperatur  på ca 19-20 grC, og i lufta varierte det mellom 17 og 30 grC.  Mai er en flott tid å seile i Middelhavet, ikke for varmt, og lett å få plass over alt. Vi startet turen i Kalimaki, der båten ligger, en diger marina like utenfor Athen.  Vi seila sørover mot Poros og Hydra, videre nedover Peloponnes, rundet sørspissen. og til Kithera.  Vi vurderte også å seile til Kreta derfra, men pga vinden ble det nordøstover til Cyckladene

JUNI:   Athen- Porta Rafti- Megalo- Panayia (Evia)- Nea Marimari- Andros- Tinos- Serifos- Kithnos- Kea- Athen

Totalt  318 Nm

Vår andre tur var fra 15.juni til 29.juni

Vi reiste da også fra Athen. Turen gikk nordøstover mot Evia, og planen var å gå rundt denne store øya og til Sporandene, til Skopelos bl.a. men også denne gangen ville vinden noe annet.  Så vi snudde sørover mot Cyckladene og bl-a.innom Andros, Tinos. Været var mye varmere enn i mai, sjøen holdt ca 27-30 grC, og i lufta var det 25-35 grC.  Men det var ikke noe problemer å få sove.  Det er mye bedre å være i båt enn å ligge på land!  Vi hadde også denne gangen både vindstille og sterk kuling. Ingen ganger fikk vi problemer med å finne plass.

OKTOBER:   Athen- Fokia- Kithnos- Siros- Tinos- Mykinos- Paros- Kithnos- Athen

Totalt  246 Nm

Vår tredje tur var fra 10. til 19.oktober .  Oktober er en hrelig måned å reise i.  Sjøvannstemperaturen er fortsatt  27-29 grC, og dagtemperaturen varierer mellom 20 og 27 grC.  Litt kjøligere om kvelden på denne tiden, men det gjør at man sover godt!  Vi seilet også denne gangen fra Athen og østover til Cycladene.  Besøkte bl.a. Kithnos, Siros, Tinos, Mykonos og Paros.  Det var ledige plasser over alt vi kom, og charterturistene hadde stort sett dratt hjem.  Vinden var akkurat passe.  Vi måtte også seile i total mørke på denne turen, noe som er  ganske forskjellig  fra mørkeseiling her hjemme.  Det er lite med lykter å navigere etter, og i tillegg stemmer ikke alltid karakteristikken med det som står på kartet!

Copyright 1996-1999 by Namo Interactive Inc.