Ferie til kroatia 2006

Mannskap: Bjørn- Petra- Ivar

Totalt 150 nm

Tilbake til reisebeskrivelser

Dag 1, 23. mai:

Sandefjord-Split

Vi hadde valgt å reise med Norwegian fra Oslo til Split denne gangen. Vi startet kl 0545 fra Sandefjord for å rekke flyet, regnet med å ha god tid da.  Men vi er ikke vant til køen som starter ved Asker!  Jeg så raskt at her går det ikke an å ligge i "normalfilen", skal vi rekke flyet, så det ble "taxifilen" helt fram til Fornebu og ring 3.  Vi rakk flyet, men det ble litt mere stress en nødvendig.

På Split flyplass hadde vi avtalt å bli hentet av eieren av leiligheten vi skulle leie iI 3 dager før vi dro til Zadar der båten ligger.  Leiligheten lå ca 6 km sør for selve Split sentrum, rett ved stranden.  Bra leilighet med alt utsyr vi trengte.  Sjøen holdt ca 21 gr så det ble bading før vi dro til sentrum med bussen.  Split er en ganske spenennde by, den nest størstei Kroatia med ca 800 000 innbyggere.  Det er masse historie I denne byen, og spesielt innenfor de gamle borgmurene er det et spenennde område med marked og mange spsieplasser.  Det ble deilig middag på strandpromenaden.

Split

gamle split

split blomster

Gamlebyen I Split                                                          Promenaden I Split

Dag 2, 24. mai:

Split

Vi dro inn til byen med 8-bussen.  Været var litt skyet,  så det passet med en bydag.  Vi besøkte markedet igjen, og kikket nærmere på den gamle byen.  Vi rekker også en tur rundt om i resten av byen, som ikke er spesielt spennende.  Det blir selvsagt en del handling også.  Etter noen timer og en lett luch tar vi bussen tilbake til vår leilighet.  Vi har stranda nesten for oss selv, sesongen har enda ikke helt begynt.  Sjøen er behagelig, og sola steiker.

buss i split

i havna split

kirke split

Buss I Split som trenger renovering                     Ivar og Bjørn I havna                            Kirke I Split

Dag 3, 25. mai:

Split og Trogir

I dag ville vi besøke en annen gammel by, Trogir, som skal ha en veldig flott "gammelby" og spenennde marked.  Tar bussen til Split, og derfra videre til Trogir.  Veiene er ikke akkurat av høy standard, så det blir mye humping i  ca 50 km, og bussen blir også ganske stappfull.  Trogir viser seg å være en flott by,ihvertfall den gamle bydelene, som blir omgitt av høye borgmurer.  Innenfor murene er det hus og leiligheter, butikker i alle fasonger, marked, kirker og restauranter og cafeer.  Det er også en stor havn med fin kai rett ved borgmuren.  Vi rekker en rundtur I byen for å kikke på alle severdighetene.

blomsterdame i Split

Blomsterdame i Split

Vi satte oss I bussen som skulle ta oss tilbake til Split, men den rakk bare å kjøre etpar km før det ble fullstendig stopp I trafikken.  Vi skjønte det måtte være noe ekstra som hadde skjedd, siden det både kom politi og ambulanse.  Lange køer på begge sidene av ulykkesstedet, og vi skjønte at her blir det lenge før vi kommer oss av gårde.  Petra foreslo at vi skulle haike tilbake.  Det viste seg at en motorsyklist hadde krasjet med en bil,og vrakrester lå strødd rundt om I hele kjørebanen, og det var tydelig at det kunne være en tragisk utgang på ulykken.  Vi fikk faktisk haik med en minibuss.  Dvs han var ute etter å plukke opp folk som trengte skyss, og vi fikk "haike" tilbake til Split for 200 Kuna (=ca 200 nKr).  En meget pratsom sjåfør forklarte at han drev med "taxivirksomhet" som bijobb.  På begrenset engelsk fikk vi vite en god del om Split og Kroatia.  Han kjørte oss helt "hjem".  Vi fortalte vi skulle til Zadar dagen etter, en avstand på ca 150 km, og han tilbød seg straks å hente og kjøre oss for 600 Kuna.  Vi diskuterte dette sammen på kvelden, og etter å ha undersøk med bussforbindelser osv, ringte vi tilbake til han og avtalte avreisetidspunkt dagen etter.

gamle trogir

borg trogir

Gamlebyen I Trogir                                                                       Slott i Trogir

Dag 3, 26.mai:

Split- Zadar

Var spent på om vår sjåfør ville dukke opp, men han kom til avtalt tid!  Nå kunne vi slappe av og la oss bli kjørt helt fram til døra på neste leilighet, I Zadar.  Vi fikk vite at ulykken I går hadde kostet en tysker livet.  Det var helt vanlig der med en dødsulykke hver dag, spesielt på MC-førere.  Sjåføren fortalte mye om Kroatia, om politikken, fattigdommen, misnøyen og været I landet.  Det var tydelig at folket I Split ikke var fornøyd med styresettet I landet.  Utenlandsk kapital kjøpte opp all lønnsom industri, og regjeringen solgte villig vekk, iflg han.  Mesteparten av pengene gikk til hovedstaden Zagreb, noe som folk I Split var svært misfornøyd med.  Også forholdet til nabolandene kom vi inn på, og det var tydligvis ikke så bra.  Vi så ihvertfall selv at her trengs det penger til veibygging, infrastruktur og økning av generell levestandard.  Landet var helt klart ikke blandt de rikeste, og skjønte at utlendinger var velkomne når de la igjen penger.  det er spesielt tyskere som kommer hit, og folk flest snakket mere tysk enn engelsk.

Sjåføren fant etter litt leten fram til vår neste leilighet, som lå litt utenfor selve Zadar, rett ved en diger marina, men desverre ikke den vi skulle reise ut fra.  Leiligheten var ikke av den største, men alt var rent og fint, vi skulle bare være her en natt.  På ettermiddagen gikk vi inn mot sentrum, ca 2 km. Også her er det en "gamleby", og byen var litt lik de andre, men merkbart mere merkeklær her.  I sentrum ligger også marinaen båten "vår" hører til.  Det viste seg at vi kunne ha ringt direkte til basen I Zadar, og dermed fått overnattet I båten, da den var ledig, men Kiriacoulis (i Athen) hadde avvist dette!

iv og pe loppemarked

pes salong

seiling ut fra zadar

Ivar og Petra på loppemarked I Split                      Petras salong?                              Ut fra Zadar

Dag 4, 27. mai

Zadar-Soliscia,Dugi Otok, 19 nm

Vi stod opp tidlig I dag, vi skulle jo sjekke inn I båten.  Vi kjørte I taxi til marinaen. Provianteringen ble gjort I et lite supermarked ikke langt fra marinaen. Været var litt overskyet, med bare en liten bris fra sør, og ca 22 gr.  betjeningen I Zadar ver veldig hyggelig og hjelpsom.

Vi krysset "fjorden" nord-vestover mot Molat., passerte nordspisen av Dugi Otok og gikk der inn I en "fjord". Her var det helt stille og godt beskyttet for alle vinder. Ei flott bukt!  Vi badet og koste oss I det krystallkalre vannet, og fikk slikket litt sol etterpå.

ivar styrer

pe godt kledd

oppvask

Ivar og Petra

Dag 4, 28. mai

Soliscia- Iz Veli, 27 nm

Natta var helt stille og rolig.  Etter et morgenbad og frokost sløra vi ut fjorden, mot nord, til nordenden av Dugi Otok.  derfra var det kryss sørøstover mellom øyene.  Vi la oss til I en liten bukt, Lucina, fortsatt på Dugi Otok.  Her var ankerbøyer lagt ut, noe som er en flott ordning.  Dugi Otok er av de strøste øyene utenfor Zadar, og kysten er preget av bare klipper, uten så mange gode havner.  Vi fant en liten by, Iz Veli, en koselig og gasnke bra havn, men veldig grunt der.  Etter hvert ble hele havna fylt av regattabåter, og det ble mye liv I den ellers så stille byen.  Seilerene fra båtene festa til langt på natt.  Vi skulle spise middag ute, tenkte vi, men ingender I byen tok noen form for kredittkort, og ikke fantes det minibank heller, så vi måtte spise hjemmelaget mat igjen.

iz veli

pe i iz veli

landskap

Havna I Iz Veli                                                                                                                  Utover fjorden

Dag 5, 29. mai

Iz Veli- Skolj, 26 nm

Med propper I ørene sov vi godt.  Etter en rask handletur dro vi avsted kl 10.  Vi fikk en frisk bris fra SØ som økte på etter hvert, den såkalte "Sciroccioen".  Vi hadde god bør i seilene, og kom helt inn til Sali på Dugi Otok, hvor vi tok en lunchpause.  Vi fikk ligge alongside ved kaia, men vinden stod rett inn der, så etter litt handling dro vi videre.  Nå hadde vi motvind, så det ble framdrift ved hjelp av Volvoen.  Vi kom fram til Telascica, nasjonalaprken, helt på sørsiden av Dugi Otok.  Vi passerte noen smale sund hvor strømmen gikk stritt.  Etter å ha lagt om kursen igjen kunne vi sløre helt inn I bunnen av Telascica, til Skolj.  Her er det spennende natur over alt, og mange båter hadde funnet veien hit til den godt beskyttede bukta.  Vi fotøyde I en av de mange utlagte bøyene.  Det var nok meninga at vi skulle betale her også, men da vi overtok bøya etter en som gikk, ble det vel ikke registrert. Deilig bading utover kvelden i det klare vannet .

bading

iv bader

måke

Dag 6, 30. mai

Skolj-Biograd,  22 nm

Herlig seilvær I dag, og kursen ble satt mot Biograd, en ganske stor by på fastlandet.  Vi rakk å ta et lunchbad på veien.  Det var værtegn som tydet på dårlig vær da vi nærmet oss havna, og vi måtte skynde oss.  Det dårlige været braket løs akkurat da vi hadde fortøyd I den store og fine marinaen I Biograd.  Men prisen er drøy: ca 370 kr + 5 kr pr person!  Byen var ikke så spennende som vi trodde, bare noen få gater og små butikker, og her var det lite folk ute I gatene.  Vi fant en ganske bra restaurant etter å ha trålet rundt byen noen ganger.  Været var ganske kjølig nå, og etter en liten rusletur endte vi ombord igjen.

biograd havn

fiskebåter i bigrad

Biograd Marina                                                                Fiskebåter I Biograd

Dag 7, 31. mai

Biograd- U. Soline, 11 nm

En stille marina ga oss god søvn.  Etter handling på Konzum gikk vi ut av marinaen.  Vinden hadde nå dreide nordlig, og vi bestemte oss for å gå rundt sørenden av Pasman, og så der dreie nordover derfra.  Det ble mest motorseiling, fram til en bukt vi hadde sett oss ut, på sør-vestenden av Pasman, U. Soline.  Bukta ga le for både nordlige og sørlige vinder.  Også her fikk vi fortøyd I en utlagt bøye, som lå rundt nesten hele den store bukta.  Ut på kvelden da omtrent alle bøyene var opptatt, kom det en bitte liten jolle med to damer som skulle ha betaling, ca 100 kr kostet det for natta her.  Syns Kroaterene gjør mye for å "suge" ut penger fra turistene.  det er jo nesten like dyrt å ligge I en bøye I en "øde" bukt som å ligge I en gjestehavn enkelte steder I Noge!  Alle steder I Hellas er det gratis, til en sammenligning!  Det ble bading I ettermiddag også, men været var nå begynt å bli en del kjøligere, og gråe skyer var å se over alt.

Dag 8, 1. juni

U. Soline- Molat, 30 nm

Selv om natta var litt urolig og det blåste opp litt sover man trygt når man ligger fortøyd I en fast bøye.  Nordlig vind som meldt,og det ga oss en fin bidevindseilas I flere timer, med fart melllom 6 og 8 knop!  På veien til Molat ville vi proviantere litt, og så I kartetog pilotboka at det fantes en liten by som heter Sestrunj, I en liten bukt som lå langs vår rute,  På denne siden av Ugljan er det ganske ensformig natur,og lite spenennde å se, stort sett grått fjell.  Det var ei lita kai der, og vi fikk lagt oss inntil en gammel fiskebåt.  Her var det en fergekai og 4 hus, men iflg boka skulle det finnes en landsby ca 1 km innover på land.  Vi tok med oss ryggsekk og skulle på handletur, og ruslet opp dalen til "landsbyen".  Der fantes en kirke, noen få velstelte hus, men ingen åpen butikk.  Etter en lunch seila vi videre mot Molat.  Vi la inntil en liten kai på sørvestsiden av øya, dro på land og handla det nødvendige, og gikk så til en lun bukt like ved og lå der til ankers.  Været var fortsatt grått, og nå også litt kjølig

luna butikk

i sestrunj

sali havn

Fint butikknavn                                             I Sestrunj havn                                         I Sali havn

Dag 9, 2. juni

Molat- Zadar, 21 nm

Den varierende vinden ga oss lite nattesøvn, ankerfestet måtte sjekkes flere ganger I løpet av natta, men ankeret satt godt.  Da vi kom på utsida av bukta merket vi virkelig hvor sterk vinden somkom fra NØ var.  Men det ga oss god fart videre.  Vi valgte å gå I beskyttet farvann, på innsiden av Sestrunj, og så der ut I Zadar-kanalen, nord for Ugljan.  Fin kryss I 6-8 knop, men stadig kjølig vind.  Sørover fra sundet mot Zadar gikk det strykende.  Først hadde vi tenkt å finne en lun bukt for lunch, men under veis ombestemte vi oss, og seilet inn til Zadar marina, der vi kunne ligge gratis.  Personalet på basen tok vel imot oss, og vi fikk sjekket båten ut.  Seinere gikk vi I byen og shoppet og spiste, før vi tok deilig middag I båten, og startet med pakking.

Dag 10, 3. juni

Vi hadde igjen avtalt med "vår sjåfør" om å hente oss I Zadar og kjøre oss de ca 150 km til Split flyplass.  Spent var vi på om han holdt avtale.  Sjåføren dukket opp et kvarter etter avtalt tid, og vi ble kjørt behagelig til flyplassen.  Vi skyndte oss å sjekke inn og gå gjennom sikkerhetskontrollen, for å komme inn I avgangshallen og få oss litt mat.  men det var en stor skuffelse!  Her var det kun to små kiosker som kun hadde noen tørre baguetter og litt drikke, og I tillegg var det passasjerer til 5-6 fly i den forholdsvise lille hallen.  Det hadde vært mye bedre å vente med å gå inn.  Flyet var I tillegg litt forsinket, så mange passasjerer var ganske irritert.

Oppsummering:  Kroatia har en meget beskyttet "skjærgård" hvor det er liten sjanse for stor sjø, og det er enkelt å navigere her.  Naturen vi opplevde var til dels kjedelig og ensformig, bortsett fra nasjonalparken, Telascica, som derimot var mektig og spennende!  Vi var uheldig med været, hadde sol og varme kun de første dagene, og sjøvannstemperaturen sank også etter hvert.  Vindene var skiftende og ustabile.  Langs noen øyer er det lite med ankringsplasser, og der det er utlagte bøyer tar de seg godt betalt.  Marinaene er store og flotte, men dyre!  Vi møtte kun på hyggelige og hjelpsomme folk, men engelskkunnskapen er ofte dårlig, man kommer lengre med tysk.  Maten er ofte ganske dyr I forhold til levestandaren, men restauranter er forholdsvis billig.  Det var for langt fra Split flyplass til basen I Zadar.