Molde - Sandefjord

Mannskap: Bjørn , Gunvar og Oddbjørn

Totalt logget 507 nm

Tilbake til reisebeskrivelser

Dag 1, onsdag 23. august

Fræna- Måløy, 89 nm

Vind V-SV, 5-7 m/s,  15-20 grC

Min kollega fra Jotun A, Gunvar Eriksen fra Vedavågen, ble med på turen fra Romsdalen til Koppervik.  Han hadde liten seilererfaring, men er en sjøvant maskinsjef, kjent på kysten.  Gunvar hadde kommet til Fræna dagen før meg, og overnattet i båten til dagen etter.  Jeg kom med flyet på ettermiddagen mandag, og etter en god middag hos mine foreldre, provianterte vi litt for turen.

gjendemsfjellet

ut frenafjorden

sunnmøre fra sjøen

gunvar styrer over stadt

Bilder fra første etappe

Vi startet kl 0730, og satte kursen ut Frænafjorden, sør om Aukra, ut Harøyfjorden og over Lepsøyrevet igjen.  Været var nydelig, helt havbleike, og sola begynte å varme.  Det var flott å være på sjøen denne dagen.  Seiling ble det mindre med, til å begynne med, så Volvoen fikk gjøre jobben.  Vi passerte Ålesund, ut Breisundet og mot Rimøy og Nordre Vaulen.  Et smalt sund med broforbindelse.  Over Holmefjorden og forbi Fosnavågen, videre gjennom nok et smalt sund, Søndre Vaulen.  Det var mange fiskebåter å se, store trålere og snurpere, og Gunvar foreviget sikkert hundrevis av de på turen.  Ved passering av Nerlandsøy, og etter et godt måltid, kom havvinden.  Vi satte kursen mot Stadtlandet, det var enda godt lyst, og vi ville over Stadt før vi tok kvelden.  Her fikk vi en fin seilas med bris fra Vest.  Vi seilet nær land her, på innsiden av Bukketjuvane, og fulgte så landet sørover, mot passering av Gamla.  Over Sildagapet ga vestavinden oss god fart, og Volvoen kunne hvile.  Det var mørkt da vi kom inn i Ulvesundet, men leia er godt merket med lykter.  Vi fortøyde ved gjestebrygga i Måløy kl 2330, etter en herlig dag på sjøen.  Begge var godt fornøyd med dagens innsats.  Etter et solid måltid sovnet vi raskt.

fiskebåter på sunnmøre

forbi sunnmørskysten

båt vi møtte over stadt

Skipperen koser seg over stadt

Dag 2, torsdag 24. august

Måløy- Fedje, 79 nm

Vind NV,  5-10 m/s, 12-20 grC

Opp tidlig, etter en rolig natt, for fylling av diesel for videre tur.  Vi startet med skyet vær og litt kjølig, men utover dagen ble det sol fra skyfri himmel, og vi fikk til og med bruk for shorts!  Denne gangen så jeg ikke toppen av Hornelden, den var dekket av skyer, men naturen er likevel imponerende her.  Vi gikk for motor helt til vi kunne legge kursen mere mot sørvest igjen, og ut Frøysjøen.  Da fikk vi utnyttet vinden bra.  Solen varmet godt, og vi kunne nyte seilasen til fulle.  Gunvar var meget fornøyd når han kunne få stå bak roret, det var nesten vanskelig å få gjort vaktbytte.  Vi tok en deilig lunch rett etter passering av innløpet til Florø, seilte så vest for Askrova, over Stavfjorden mot Alden (Den Norske Hesten) som er et flott merkepunkt på denne strekningen.  Vinden var hele tiden stabil fra NV, og vi gjorde god fart.  Savnet gennakeren nå.  I stedenfor å gå gjennom Steinsundet la vi kursen mere vestlig, og seila på utsiden av Ytre Sula.  Vi hadde Utvær i baugen, Norges vestligste fyr, og fikk en herlig lens med spridde seil sørover.  Det gikk veldig bra bare rormannen konsentrerte seg.  Vi passerte øst for Utvær, og siktet så mot Holmengrå fyr.  Det gikk unna i 7-9 knop!  Fedje ble vår natthavn, og der la vi til ca kl 21.  En stor spaghettigryte ble kokt sammen.  Det ble litt duskregn da vi ankom Fedje, så det ble ikke store turen på land.

kveldsmåltid i Måløy

ved kai Fedje

nordre Vaulen

mot utvær

Nordre Vaulen på Sunnmøre                                                                           Mot Utvær, Norges vestligste fyr

Dag 3, fredag 25. august

Fedje- Kopervik, 100 nm

Vind SV, 2-5 m/s, 13-22 grC

Opp kl 0530 etter nok en rolig natt!  I dag ville vi langt, ihvertfall Gunvar som helst ville nå helt hjem denne dagen.  Blikk stille sørover Hjeltefjorden, lite trafikk, bare noen få fraktebåter, og ihvertfall ingen lystfartøy.  Grått og skyet tidlig på dagen, og motorseiling helt til vi var i Bømlafjorden.  Denne gangen gikk vi vest for Bjørøy.  Her møtte vi mange båter som skulle til en trebåtfestival i Bergen, flotte gamle skuter og passasjerbåter.  Gunvar fotograferte ivrig vekk både disse og alle fiskefartøyene vi passerte, og det var ikke få.  Her ligger mye penger fortøyd!  Vi gikk forbi Skorpo og inn i Hundvåkosen,  og så i Møkstrafjorden, forbi Bekkjarvik og så ut i Selbjørnsfjorden.  Utrolig flott her!  Istedenfor å gå Langenuen gikk vi vest for Stord, inn i øyriket.  Her er et mylder av øyer og bukter og trange sund, hvor en lett kunne ha tilbragt en hel ferie. Nydelig natur og område som sterkt kan anbefales!  Gunvar hadde vært opp og ned langs vestlandskysten mange ganger, men hadde aldri gått på denne siden av Stord.  Vi gikk under en av de store broene som danner 3-kantforbindelsen mellom Stord, Bømlo og fastlandet.  Ut Bømlafjorden fikk vi endelig vind i seilene igjen, og turen over Sletta gikk også denne gangen kjempeflott.  Det ble servert fleskepannekaker til kvelds, og vi fikk en flott solnedgang i vest.  Nå var det klart at vi skulle fortsette helt til Koppervik, selv om det ble mørkeseilas gjennom Karmsundet.  Men  Gunvar var nå på sine hjemtrakter, og seilasen gjennom sundet gikk fint, selv med mye trafikk ved Karmøy fabrikker, hvor både los -og slepefartøy med alle sine lanterner jobbet med et stort lasteskip.  Her var det mange lys å forholde seg til.  Gunvar loset oss trygt helt inn i havna i Kopervik.  Fikk fortøyd langs brygga, og Gunvar ble hentet av sin kone.  Etter en lang dag på sjøen sovnet jeg raskt.

Gammel dampbåt

Royal

Et gammelt passasjerskip på vei til Bergen

Royal, en godt restaurert skute

over Sletta

solnedgan på Sletta

Over Sletta nord for haugesund

Solnedgang over Sletta

slør mot utvær

ryvarden

Fin seilas mot Utvær

Ryvarden fyr utenfor Haugesund

Dag 4, lørdag 26. august

Kopervik- Vassøy, 34 nm

Vind SV 0-7 m/s, 13-24 grC

Før jeg dro videre alene fikk jeg hjelp av Gunvar til å fylle diesel.  Dagen startet med motvind utover Karmsundet, men jeg dreide østover nord for Vestre Bokn, og så inn i sundet mellom Austre og Vestre Bokn.  Jeg hadde god tid, og krysset meg sakte sørover.  Ute i Boknafjorden ble det etter hvert helt blikk stille, og jeg lå og drev og nyte sola som skinte fra blå himmel.  Kunne spise en god lunch mens båten drev i 2 knop.  Målet var Stavanger gjestehavn i kveld, men da jeg kom nærmere byen og  snakket på telefon med en kollega på Vassøy, fikk jeg vite at alle plassene i byen var opptatt pga en regatta som gikk der i helga.  Terje Lirhus (min kollega)  fikk ordnet med kaiplass til meg på Vassøy, rett nedenfor huset hans.  Jeg hadde en rolig og fin dag helt alene i båten, med sol og etter hvert også passende vind.  Fortøyde på Vassøy ca kl 1730, og rett etterpå kom striregnet.  Jeg ble invitert til Terje og hans familie.  På kvelden dro vi med hurtigbåten inn til byen for å se på livet.  Det ble en restaurantmiddag før vi var innom diverse steder.  Rakk også hurtigbåten tilbake til Vassøy igjen på natta.

Vassøy

hos Helge

Båthavn på Vassøy

Hos helge på Bru

Dag 4, søndag 27. august

Vassøy- Bru, 10 nm

Vind S 0-3 m/s, 12-14 grC

Sov lenge for en gangs skyld.  Grått vær med litt regn i lufta.  Terje ble med på en liten tur ut i fjorden, hans første seiltur, men fikk vel ikke så godt inntrykk av dette, pga været ikke var det mest ideelle.  Jeg seilet videre alene utover mot Bru, der en annen kollega, Helge Vestad, bor.  Han har et flott hus med egen brygge der, og jeg fikk lånt plass hos han.  Ble bedt inn til Helge og Sally på god middag.

Bjørn til rors

solnedgang

Dag 5, mandag 28. august

Landligge på Bru

En regnfull og kald dag.  Sov godt og lenge i båten.  Ble med Helge på handlerunde, og provianterte også litt for videre tur.  En kamerat og erfaren seiler fra Sandefjord, Oddbjørn Moen, skulle komme fra Torp i kveld for å bli med videre.  Istedenfor å gå inn til byen med båten og ligge der om natta, avtalte jeg med Oddbjørn at jeg skulle hente han med bil på Sola.  Vi  kunne dermed spare nesten en times tur dagen etterpå, da jeg fikk låne brygga til Helge nok ei natt.  Vi la oss mens det regnet og blåste skikkelig ute.  Værmeldingen meldte om NV liten kuling over Jærens Rev til dagen etter, og det ville bli gode forhold for oss da.

Oddbjørn

kuling over revet

Oddbjørn Moen til rors ut fra Ny Hellesund

Kuling over revet

Dag 6, tirsdag 29. august

Bru- Egersund, 49 nm

Vind SV 10-20 m/s, 8-12 grC

Hele natta blåste det, men jeg følte det var fra en annen retning enn det meterologene meldte.  Denne antagelsen var riktig, og det merket vi til gangs da vi kom ut Byfjorden og skulle runde Tungeneset.  Her fikk vi vinden nesten rett i mot, og sjøen var ganske grov.  Men med gunstige værvarsler som ble bekreftet på radioen var vi trygge på at vinden ville snu og gi oss god fart sørover.  Vinden og sjøen presset oss inn mot land, og vi måtte styre ganske langt vest for å komme klar.  Etter hvert som vi kunne dreie mere mot sør fikk vi også vinden litt inn kryss.  Med storseilet litt ute, og Volvoen på høyt turtall, avanserte vi sakte sørover.  Farten var noen ganger helt nede i 2-3 knop over grunnen.  Sjøen var 3-5 m, og den slo hele tiden inn over oss.  Det var bare et fåtalls fiskebåter og et supplyfartøy vi så på turen.  De lurte vel på hva en liten seilbåt gjorde ute i dette været? Vi byttet ofte på å styre, for autopiloten klarte ikke disse forholdene.  Dette var absolutt ingen familieseilas, men vi følte oss trygge, og var sikker på at båten tålte dette.  Etter runding av bøyen på Revet og nedover langs Obrestad fikk vi gunstigere vind.  Rogaland radio bekreftet på VHF at det skulle være NV liten kuling, men jeg rapporterte tilbake at vi nå faktisk hadde SV stiv til sterk kuling!  Etter hvert kunne vi også se Nordregapet, innseilinga til Egersund.  Det skummet og sjøen gikk hvit over alt i innløpet, men vi hadde god kontroll i kartet hvor vi var.  En stor fordel å være to med såpass erfaring i slike forhold.  Straks vi kom inn i sundet mellom Eigerøy og fastlandet roet det hele seg ned.  Ganske slitne fortøyde vi i gjestehavna i Egersund.  Nå måtte vi strekke på beina, og gikk en lang tur gjennom og rundt byen.

Dag 7, onsdag 30. august

Egersund - Ny-Hellesund, 77 nm

Vind SØ/V 2-12 m/s, 8-15 grC

Natta var rolig, og det var meldt mindre vind i dag, og fra V.  Rett  ut av Søregapet kunne vi dra ut seilene, og sammen med motorkraft satte vi kursen SØ langs kysten.  Dagen startet tørr, men vi fikk litt regn etter hvert.  Ved passering av Lista kom endelig vinden fra en mere sørlig kant, og dreide også til Vest, og vi fikk en flott seilas rett øst.  Nå kom også sola fram og varmet godt.  Vi måtte ha diesel, og valgte igjen Mandal.  Siden det var lite vind nå valgte vi å gå innaskjærs, i de fine og trange sundene sør for Trægde.  Nå ble det videre motrorseiling mot Ny-Hellesund, hvor vi fortøyde kl 21.  Det var tomt på brygga der, og vi tok derfor sjansen på å legge til for natta.  Ny-Hellesund er et idyllisk sted, med få fastboende.  Velholdte hus og brygger langs sjøen.  Det er her sesongens "Farmen" blir spilt inn, for de som følge med der.

Ny hellesund

solskinn skagerak

Gallionsfigur på brygga Ny Hellesund                                                          Fin Seilas i Skagerak

Dag 8, torsdag 31. august

Ny-Hellesund- Sandefjord, 118 nm

Vind V/NV, 5-12 m/s, 10-20 grC

Vinden var perfekt i dag.  Ga oss god fart langs sørlandskysten, og motoren hvilte for det meste.  Vi passerte det ene kystfyret etter det andre, og siden vi gikk så langt ut kunne vi holde en stabil kurs.  Etter passering Tromøya begynte jeg å regne på når vi eventuelt kunne komme til Sandefjord hvis vi fortsatte.  Det var fristende å ta hele dette strekket på en gang.  Alternetivet var å legge seg til i Lyngør eller Risør, men det ville egentlig være en ekstra distanse.  Med den farten vi holdt langs Agder kunne vi nå Sandefjord ved midnatt, og vi styrte derfor rett mot Svenner.  Ut på kvelden fikk vi mere sjø, og vinden dreide også mot NV, og ga mindre fart.  I tillegg fikk vi også den sterke Skagerakstrømmen rett imot oss, opp mot 2 knop.  Farten over land gikk ned, og vi så at det ville bli ut på natta før vi kunne fortøye i hjemmehavna.  Men begge var enige om å fortsette.  Det ble et mye lengre strekk enn vi hadde håpet på, men med stadig bytting på rortørn, og med varm kaffe og brødmat gikk det bra.  Svenner fyr viste vei, vi gikk øst for fyret, mellom Bonden og den grønne staken, og rett på lykta på Holteskjæra.  Nå fikk vi brukt seila igjen, og strekket innover Sandefjordsfjorden gikk fint.  Vi var fortøyd kl 02, og ble hentet av Oddbjørns kone.

Oppsummering:  En flott tur med stort sett nydelig vær.  Vi kan klare lange strekk daglig, og det går fint å seile på lyktene når man er to. Forbrukt ca 160 l diesel.  Kysten langs vestlandet er fantastisk, anbefaler på det varmeste å tilbringe en ferie der.  Lite fritidsbåter å se, vi var stort sett de eneste.  Det er helt klart en fordel med mannskap som kan lese kart og hjelpe til.