HENTING AV LUNA I EGENSE

Totalt 165 nm

Til Reisebeskrivelser

Seiltid ca 28 timer

De som var med foruten skipperen:

Arve Sæthre fra Skien. Han jobber sammen med meg på produksjonsskipet Jotun A.

Knut Arvid Kristiansen fra Sandefjord.  Han jobber på Statfjord B.  Vi er alle  tidligere maskinister som har seilt i Sig. Bergesen d.y., mens vi nå alle jobber som prosessoperatører offshore.

Vi tok ferga fraLarvik kl 1530 til Hirtshals hvor Flemming fra LP Yatch hentet oss og kjørte oss direkte til båten som de hadde sjøsatt tidligere på dagen.  Heldigvis hadde vi med oss vifteovn, for varmeapparatet fikk vi ikke til å virke den kvelden.  Med elektrisk hjelp fikk vi  opp temperaturen i salongen.  Neste morgen kjørte Flemming oss til kolonialen for proviantering, mens LP monterte seilene.  Vi fikk fikset diesel-varmeren, og kl 1230 kunne vi sette kursen ut av Limfjorden.  Ute i den grunne fjorden hadde vi sterk stampesjø og motvind, og det føltes som båten stod stille, men GPS'en viste 5 kn.  Da vi endelig kunne legge kursen nordover og fikk heisa seila, fikk vi farten opp.  Med vinden inn fra babord låring seila vi mellom 7-9 knop nordover mot Skagen.  Det meste vi leste av på GPS'en var 11,1 kn!  Egentlig hadde jeg ikke regnet med å komme lengre enn til Sæby denne dagen, da mørket kommer ca kl 2030-2100, men vinden var stabil fra vest, og hele tiden viste GPS'en at vi hadde god fart. Været var ganske bra, litt sol og opphold, men kjølig, så varmt tøy, luer, votter er helt nødvendig.  Vi hadde jo også muligheten å varme oss i salongen, der varmeren gikk kontinuerlig.

Sjøen gjorde det første strekket litt ubehagelig der den kom på låringa, men vinden holdt båten ganske stabil.  Det er uvant å seile så langt fra land og samtidig bare ha 6 m med vann under kjølen.  Ble dybden over 15 m følte vi nesten som å være i en dypvannsrenne!  Mila gikk unna, og vi passerte Sæby mens dagen enda var ung, og vi bestemte oss for å satse på Skagen.  Vi så svært lite båter på denne turen, hverken fritidsbåter eller nyttetrafikk.  Da vi nærmet oss Skagen ble været grått og enda kjøligere, og vinden kom litt mere mot oss.  For å komme inn i havna måtte vi derfor gå for motor den siste mila.  Skagen var helt "dødt" på denne tiden, bare fiskebåter og måker var å se.  Vel fortøyd, ble det etter en dusj, tid for ankerdram!  Vi var veldig fornøyd med den første dagen.  Strekningen Hals (utløpet av Limfjorden)- Skagen er 56 nm, og vi gjorde unna turen på 8 timer, altså en gjennomsnittsfart på 7kn!!   Etter en god middag på restaurant ble det tidlig kveld.  Alle sov meget godt denne natta!

DAG 2: Skagen-Hamburgsund

Opp kl 0730.  Etter en deilig frokost kastet vi loss og satte kursen NE mot Smøgen i Sverige.  Utseilinga til Skagen er lang før man kan legge kursen nordover, mange bøyer å passere.  Jeg har blitt frarådet til å ta "shortcuts" her, så vi fortsetter ut til den siste østbøyen.  Sola skinner, og vinden er fortsatt vestlig, frisk bris til liten kuling, så dette går fort!  Etter hvert fik vi litt av all salags mulig vær, til og med hagel/snø på dekk!

Også Smøgen lå i dvale.  Vi var eneste fritids-båt der.  Arve og Knut-Arvid gikk til Fiskehallen, mens jeg vaskeet opp og ryddet etter overfarten.  Et deilig måltid med reker, makrell, fersk loff og en øl!  Klokka var bare 1730, og jeg ville videre fram til det ble mørkt.  Vi hadde bestemt å gå Sotenkanalen og innaskjærs nordover til Koster.  Sotenbron måtte åpnes, og det fikk vi ordnet via Stenungsund havneradio og så direkte tlf til brovakten.  Da vi nådde fram til broren var han allerede på plass, og den svingte ut akkurat til passende tid.  Mange flotte plasser innaskjærs her.  Hamburgsund var målet for natten, og dit rakk vi akkurat før det mørknet.  En rolig havn for natta.  Vi måtte strekke på beina etter 9 timer i båten, så derfor tok vi oss en tur rundt i Hamburgsund.  Et lite sted og ikke mange mennesker å se. Etter en ankerdram tok det ikke lang tid før slitne seilere sov.

DAG 3: Hamburgsund-Sandefjord

Tidlig oop i dag også. Flott sol, men kaldt i været.  Godt at varmeapparatet fungerte perfekt.   Etter en varm kopp kaffe fortsatte vi innaskjærs i den flotte skjærgården, mot Gräbbestad.  I den ellers så travle lille byen var det nå helt stille, bare noen fiskebåter langs kaiene.  Her hadde vi frokost med ferskt brød og egg.

Vi fulgte den merka leie nordover mot Kosterfjorden, nesten helt speilblankt på fjorden, nydelig morgen.  Vi heisa seila så snart det kom en liten bris, og vel ute i Kosterfjorden hadde vi laber bris fra SV.  Lengre utpå formiddagen, da vi var på høyde med Koster friska det på, og da vi la kursen mere mot vest hadde vi fin bris fra sør, og farten holdt seg på ca 6-7 kn.  Ved pasering av grensemerket skinte sola herlig, og vi var enige om at dette er det gode livet!

En herlig overfart mot Vestfold, temperaturen steg, og sola ble nydt på fordekket.  Vi nådde Sandefjord kl 1700, og velkomstkomiteen var på plass.

Luna oppførte seg eksemplarisk på hele turen, og gjorde overraskende god fart.  Den seiler bra også i lette vinder på kryss og bidevind, ikke så bra på lens.  Blir seila revet når vinden frisker på, har vi en behagelig seilas, og båten blir da lett å håndtere.  Ikke en eneste gang følte jeg at roret var for lite, noe som har blitt diskutert på Bavariasidene.  Luna lystret enhver kursforandring med letthet.

Når jeg ser tilbake på turen, er jeg ikke tvil om at jeg ville ha gjort dette en gang til!  Men man må være forberedt på kaldt vært på denne tiden av året, og varmt og vanntett tøy er nødvendig.  vi savnet vanntette hansker.  Våte "skihansker" holder ikke på en overfart som dette!  Varmeapparatet var til uvurderlig hjelp.  Vi hadde kartplotter med gode elektroniske kart for hele området, i tillegg til papirkarta.

Selvfølgelig kan man ta turen på kortere tid, men noe av hensikten var også å få en tur ut av det.  Historier fra den ganske verden gikk livlig rundt om bordet til ankerdramme, samt i cockpiten under seilasen.  Jeg takker Arve og Knut Arvid for hjelpen med å ta Luna hjem til Sandefjord!