PÅSKETUR 2006

Sandefjord-Strømstad-Drøbak-Oslo-Son-Sandefjord

Mannskap: Bjørn og Petra

Totalt 179 nM

Dag 1:  11. april

Sandefjord- Strømstad, 36 nm

Avgang: 1200

Vind: SSV 10-12, opphold, ca 4-6 grC

Før vi kunne dra måtte vi lage nye koplinger til gassflasken.  Den som ble levert med båten (Dansk system??) passer ikke umiddelbart med det norske.  Vi fikk byttet flaske som passet i Sverige i fjor sommer, men de norske 2kg-flaskene har andre gjenger, så en ny regulator og slange samt overganger måtte kjøpes. Dette var ikke så lett å få tak i, men Tess i Sandefjord fikk laget en overgang.  Vannet var enda ikke satt på i båthavna, så vi gikk til Framnæs Maritime for å bunkre vann.  Etter at vi hadde spist var klokka 12, og vi satte ut fjorden i frisk bris rett imot.  Men da vi rundet odden på Vesterøya kunne vi endelig heise seila.  Det blåste frisk bris fra sør-sørvest, og det ga oss god fart, gjennomsnittsfarten lå på ca 6 knop.  Sjøen var urolig, men ikke mer enn ca 1-2 m.  Vi fikk fortøyd i Strømstad kl 1730.  Ica var åpen, og vi fikk fylt vår ”harrykoffert” samt 4 bæreposer.  Dagens middag var røyka laks og omelett med ferskt chiabatta-brød! Deilig måltid.  Man blir temmelig trøtt etter en slik dag, så kvelden ble ikke lang.

Dag 2: 12.april

Strømstad- Englesvik, 26 nm

Avgang: 1300

Vind: S-SSØ 8-12 m/s, lett regn, 5 gr

Natta var rolig, våknet opp til striregn.  Vi skulle hente vår nye gennaker så vi måtte inn i byen.  Besøkte Systembolaget og fikk handlet et par vinkartonger.  Pakken med gennaker fikk vi utlevert på postkontoret.  Etter et rakst, men godt måltid, startet vi på turen nordover.  Seila innaskjærs så lenge det gikk an.  Vi hadde en fin slørseilas innover fjorden.  Etter hvert slutta det også å regne.  Vi vurderte å gå inn til Hankø, men siden vi hadde så fint driv ble det Engelsviken.  En stor fiskerhavn utenfor Fredrikstad.  Vi tok oss en lang spasertur på land, og fikk se den store hyttebyen der, samt campingplassen. Vi var vel de eneste gjestene der denne natta.  En del sjø kom inn i havna, men var ikke så veldig plagsomt.

Dag 3: 13.april (skjærtorsdag)

Engelsviken- Drøbak,  32 nm

Avgang: 1310

Vind: S, 8-12 m/s, regn, seinere opphold, 5-7 gr

Mye regn i løpet av natta.  Vi ville helst ikke ut i striregnet, så det ble en formiddag i båten, med mat, kaffe og kartarbeide, mens vi speidet etter en lysning.  Med en gang regnet stoppet la vi i vei.  Det blåste liten kuling fra sør, og vi holdt lett en fart på 6,5 knop de første timene.  Skydekket var variabelt, men vi slapp regn helt til vi fortøyde i Drøbak.  Da hadde også vinden løyet helt.  Vi fikk lagt oss inntil en annen seilbåt, med hekken mot gjestebrygga.  Kan ikke si at vi er så imponert over havnemulighetene her i Drøbak, trangt og dårlig tilpasset gjestebåter.  Kan bare ane hva slags kaos det kan være på sommers tid.

Påskepyntet

Dag 4: 14. april (langfredag)

Drøbak- Oslo (Aker Brygge), 17 nm

Avgang: 0900

Vind: S-SØ, 2-3 m/s, noe sol, skyet, opphold 7-8 gr

Ei stille natt.  Bjørn var oppe og ordnet med frokost, og vi kom oss av sted som planlagt, kl 09.  Omtrent helt stille på fjorden, i dag ser det ut til å bli en motordag hele veien inn til Aker Brygge.  Lite med båt ute så tidlig, men lengre inn i fjorden møtte vi en del båter som var på vei utover.  På Aker Brygge var det mange ledige plasser, og vi tok sjansen på å ”låne” en reservert plass helt inne ved servicebygget.  Vi var enige med hverandre at vi skulle ligge her og se hva som eventuelt skjedde.  Mest sannsynlig har ikke eierne enda ikke tatt ut sin båt.  Det var deilig å strekke på beina i Oslos gater.  Masse folk over alt i byen, påskesola som kom i dag hadde fått folket til å sprette ut.  Koselig å bare rusle rundt uten å ha noe spesielt mål.

Elin og Chris ringte og sa de var på vei til havna.  Det ble servering av te i salongen på Luna.  Fikk også besøk av søskenbarnet, Terje.  Petra og jeg ba med Elin og Chris på middag i byen, og etterpå tok vi bussen til deres leilighet.  Vi fant veien tilbake selv. Selv seint på kvelden var det masser av folk ute.  Dagen etter fikk vi se på nyhetene at en person var blitt knivstukket ved bussholdeplassen vi nettopp hadde gått av på!  Det ble sagt at dette var et resultat av blind vold!  Skremmende!

Innover fjorden

Dag 5: 15.april (påskeaften)

Oslo- Son, 26 nm

Avgang: 1000

Vind: S, 2-10 m/s, noe sol, opphold, økende vind utover dagen, ca 8-10gr

Natta ved Aker Brygge var stille og rolig, bare avbrutt av knirk fra brygga, og faktisk litt gynging.  Det er en fordel å ligge på innsiden av flytebryggene her hvis en foretrekker en natt uten for mye bevegelser i båten.

Lite trafikk utover fjorden.  Vi har vinden nesten rett fra sør, og seilet gir ikke stor effekt før vi kan sette kursen mer vest.  Vi valgte å gå på vestsiden av Håøya nå. Her er det flere flotte steder å ligge ved seinere anledninger.  For å komme ut i fjorden igjen, måtte vi passere den smale åpningen i den kunstige muren under havoverflaten ved Oscarsborg festning.  Den er godt merket med staker, og det gikk problemfritt.  Nå hadde vinden øket til 10 m/s, rett fra sør.  Vi benyttet vinden til litt frisk seiling, og krysset utover fjorden.  Målet var Horten, men innså at det ville bli for langt å krysse dit i dag, vi begynte også å bli sultne. Så vi la oss på østsiden av fjorden og startet motoren og gikk mot Son.  Her er det en kjempefin marina. Vi la oss ved gjestebrygga, på den ytterste piren.  Selv om det var langt ute i påsken, hadde ikke havnevesenet sett seg i stand til å sette på vannet på bryggene, det er dårlig service.  Vår tank var helt tom, så det ble ikke store vasken på oss, men fikk nok vann til både kaffe og te. Sjøen her inne var helt brun og skitten, verre enn i Oslo, ikke mye tiltalende!  En lang spasertur i koselige Son før middag.  Strøm fikk vi gratis, og kvelden ble avsluttet med tv-titting.

Dag 6: 16. april (1. Påskedag)

Son- Valløy, 19 nm

Avgang: 1100

Vind: SSØ, 4-8 m/s, lett regn, seinere regnbyger, 8 gr

Etter en rolig natt sov vi lenge.  For motor gikk vi utover, og tok ut seila da vi kom utenfor Bevøya.  Vi holdt kursen rett mot Horten, og gjorde bra fart SV.  Målet i dag var Valløy på utsiden av Tønsberg.  Skulle vi seile hele veien hadde det blitt mye kryssing nedover fjorden.  Vi valgte derfor å seile vest for Bastøy, mot Åsgårdstrand.  Derfra gikk vi for motor forbi Slagen og ned til Valløy.  I Surka var servicestasjonen åpen, og vi fikk endelig ferskvann i tanken igjen.  Benyttet også anledningen til å bunkre diesel.  Vi la oss i en ledig bås i Marinaen for natta.  Hentet pizza på Redningen og hadde ”hjemmekveld” i båten.

Petra Seiler

Dag 7: 17. april

Valløy-Sandefjord, 23 nm

Avgang 0945

Vind: SSV 5-12 m/s, sol, lite sjø inne i fjorden, grov sjø fra Hollenderbåen og til Vesterøya.

Vi hadde valget om enten å gå inne i Nøtterøy-skjærgården og gjennom Vrengen og følge Tønsbergsfjorden ut, eller å seile ut fjorden mot Færder og legge vestover der.  Sjøen var rolig til å begynne med, og vi hadde god tid, og ønsket om å bruke seila var sterkere enn ønsket om rolig sjø mesteparten av turen.  Vi gjorde god fart og holdt fin høyde forbi Bollærne, og hadde kurs rett mot Hollenderen.  Sola skinte og vi kosa oss.  Hadde faktisk venta å se langt flere båter ute en slik fin dag, men det er enda mange som ikke har fått satt båten på sjøen, og varmen var heller ikke påtrengende.  Men med gode ytterklær, og flere lag under, er det bare en nytelse.  Da vi ville dreie mer vest for å komme nord for Færder fyr, møtte vi grovere og grovere sjø, og vinden presset oss for langt øst.  Vi la derfor kursen nord for Store Færder for å komme litt i le for sjøen.  Derfra gikk vi for motor rett mot vinden og sjøen, til vi passerte Tjømebåene.  Da  kunne vi sette kursen rett mot spissen av Vesterøya, og med stiv kuling og 3 m sjø, hadde vi bare oppe en liten del av storseilet.  Dette ga oss god fart, og båten var lett å håndtere.  Dette veivalget tok klart lengre tid (og var mye lengre) enn det ville ha gjort ved å gå innaskjærs og bruke motor mesteparten av strekket, samtidig som vi fikk mye mer sjøgang. Men godt å få prøve seg litt i sterk vind og mye sjø også!  Da vi endelig kunne sløre innover Sandefjordsfjorden i 7-8 knop, hadde klokka blitt 17.

Oppsummering: En kjempefin tur, overraskende lite båt ute, vår båt fungerte utmerket, fikk bekrefte at Mikuni holder lett varmen, og går raskt ned på det laveste trinnet. Det går fint an å ”bo” i båten over lengre tid. Vi har lært oss å reve tidlig for behagelig seilas.  Autopiloten (ST 4000+ MkII) klarer ikke å styre godt nok i grov sjø eller skarp kryss.  Utpumpinga fra dusjen er på helt feil plass.  Kalesjen som vi la over hver kveld, gjorde kabinen lun og behagelig, og alt var tørt som var under den.

Totalt distanse, iflg Kysthåndboka: 179 nm.  Utseilt distanse ukjent da vår logg ikke virket etter vinteren.