Vår tredje tur.

Fra Kalmaki og rundt i Cycladene

• Mannskap: Bjørn , Petra og Ivar.

Totalt 246Nm

Tur til Hellas oktober 2004

Dag 1(lørdag) (Sandefjord – Athen)

Kjørte fra Kastetskogen presis kl 10, med Gardermoen som destinasjon.  Grunnen til at vi valgte å reise fra Gardermoen denne gangen var at vi valgte å reise på lørdag, og vi har erfart at reise fra Torp rundt ei helg er mye dyrere enn ellers i uka.  Vi måtte reise på lørdag også fordi Oryx var utleid uka etter, og vi ville ha mest mulig ut av turen.. Vi hadde avtalt parkering ved Dahlen Parkering, kr 370,- for 9 dager.

Lite folk på Gardermoen i dag på lørdag. Innsjekkingen gikk fint. Flyet var i rute.  Vi fikk sandwich som mat, pluss drikke da..

Reiserute: Gardermoen- München-Athen

Flyplassen i München er ikke så stor som Schipol, men vi rusla da rundt og kikket.  Det var 3 timer å vente på vårt fly til Athen.  Ankom Athen ca 2215, lokal tid. (Klokka stilt en time fram).  Vi fant buss N96, og det gikk i full fart mot Kalimaki, og Edam som stoppested.

Båten var åpen og klar, med litt lys tent i salongen, men vi måtte lete etter den først, den lå ikke på ”vår” plass.  Alt ble pakket ut  og lagt på plass.  Noe som vi hadde tenkt mye på, var om vi fant vår utstyrsbag tilbake som vi hadde plassert i rommet aktenfor akterlugaren.  Det er upraktisk å stadig dra fram og tilbake med utstyrt som kun blir brukt i båten, derfor hadde vi pakket alt godt ned i en bag, og satt en stor lapp på med tekst: ”OWNER”.  Ivar krøp inn med en gang, men der var tomt!  Skitt! Vi som hadde masse utstyr der som vi hadde bruk for.  OK, tenkte vi, Kiriacoulis hadde vel tatt vare på den, vi fikk den nok i morgen.

Ivar var trøtt og gikk til sengs, mens Petra og Bjørn satt litt i cockpiten og nøt det fine været på natta, ca 20 gr.

Dag 2. (Kalamaki- Fokaia),  19 nm

Vi stod opp ca kl 8 for vi ville sjekke inn tidlig og komme oss ut i sjøen.  Det var vanskeligere gjort enn tenkt.  Søndag er den store utsjekkdagen, og det lå vel ca 10 båter der som skulle ut.  Vi måtte mase litt.  ”Avgiften” på 281 Euro ble betalt denne gangen også.  Det viste seg at ikke alt utstyret som er normalt charterutstyr var intakt, vi manglet både glass og tallerkener, og ikke minst var våre to nyinnkjøpte fendere fra forrige gang borte!!  Kiriacoulis ble konfrontert med dette, samt mysteriet med bagen vår.  Der var det lite hjelp å få, de bare løftet på skuldrene og sa sorry, dette er ikke utstyr som tilhører båten, og det kan lett bli borte. Selv om deres representant ved siste utsjekk bemerket at vi hadde nye fendere og at det var fornuftig å sikre båten, mente han  nå at de bare kunne flytte fendrene til andre båter etter behov, for standard utstyr er kun 6 stk!!… Vi ville ha de til å skrive en erklæring på alt dette for at vi skulle ha noe å vise til forsikringsselskapet, men det var ikke mulig.  Veldig ergerlig at både bagen og fendrene var borte. Dette satte en demper på stemningen, og vi måtte gå til innkjøp av noe nødvendig småtteri, ikke så lett på en søndag, bare kiosken er åpen da.  Glass fikk vi, men tallerkener (kun 3 stk. igjen) mente de holdt siden vi kun var 3 personer, merkelig holdning.  De var stressa og servicen var ikke god denne gangen.  Oktober er en av de travligste mnd de har med charter, fikk vi vite.

Vi var ute av havna 1230, og satte kursen sørover langs fastlandet.  Vi ville komme lengst mulig for å ha kortest distanse til målet dagen etter, som var Kithnos.

Fokaia, som ligger på fastlandet var en helt OK havn å ankre opp i, på ca 4 m dypt vann. Temp i sjøen er enda ca 26-27 grC.  Bunnen var litt hard så vi måtte gjøre to forsøk før ankeret satt godt.  Det er en liten molo der også, men den er okkupert av fiskebåter.  Vi fikk bada i deilig vann.  Etterpå rodde vi med jolla for å ta en titt i byen.   Ivar fikk kjøpt ny snorkel og etter et deilig måltid på restaurant var det handling på et lite utemarked.  Selv om det blir mørkt i halv 9-tiden, fant vi ORYX tilbake da vi rodde utover.  Vi hadde planer om å starte tidlig dagen etter, derfor ble det køya ca kl 23.

Dag 3 (Fokia-Kithnos),  31 nm

Vi hadde forberedt oss på en ganske lang seilas i dag, derfor løfta vi anker og dro fra Fokia før sola stod opp, dvs ca 0630.  Stille vær  så vi brukte motor for det meste, men så snart det var litt bris kom begge seila opp, og etter hvert frisket det til. Flott seilas mot Ormos Kolona, en flott bukt nordvest på Kithnos, der det etter boka skulle finnes varme kilder.  Vi fant bukta, og ankret opp ved siden av en diger yatch.  Sjøvannstemperaturen var fortsatt ca 26,5 gr, og etter en lunch med nystekte chiabata bada vi, og Ivar var på leting etter den varme kilden.  Den fant vi ikke helt, muligens var den tørket inn for sesongen, men vi merket at vannet var annerledes der enn andre steder, uten at det var så merkbar høyere temperatur.  I hvertfall en veldig flott bukt. Litt  lengre inn i sundet ligger en fin sandstrand, også med gode ankringsmuligheter. Det begynte å blåse opp etter hvert, og vi bestemte oss for heller å legge oss til i Lutra, ”hovedstaden” på øya, hvor vi fra før visste at det var en varm kilde.  Det var bare ca 1 ½ time unna.  Der lå vi trygt, og alle fikk varma seg skikkelig i den varme strømmen som kommer fra den gamle vulkanen.  Velvære for kroppen. Byen har mange restauranter, men lite utvalg i ”supermarked”.  Havna er rolig og god, men litt trang å manøvrere i. Det ble grøt i cockpiten den kvelden.

ormos

loutra

Ormos Kolona

Loutra

lutra

loutraLoutra

Dag 4 (Kithnos- Siros, Ermoupolis),  39 nm

Meningen var å stå tidlig opp for å komme til Siros tidlig på dagen.  Vi ville prøve å få kjøpt ferskt brød før vi dro, men butikkene var ikke åpne kl 08, så derfor dro vi rett etter.  Som dagen før starta det med stille vind, men som frisknet til ca kl 10, og begge seila kom opp. I motsetning til dagene før fikk vi vind fra nord-nordøst. Vi motorseilet i litt tåke fram mot Siros.  Vi ville ta lunch og dagens bad i en fin bukt på sørsiden av øya, og det ble Ormos Varis.  Et idyllisk sted med noen hotell, tavernaer og litt bebyggelse, og også en butikk hvor Ivar handlet brød.  Værmeldinga som vi får via Navtex, meldte kulingvarsel, og derfor ble ikke oppholdet i bukta så lenge, for vi ønsket å komme i havn før vinden ble for sterk.  Nattehavna skulle bli Ermoupolis, hovedstaden på Siros.  En av de største havnene i Hellas, med både skipsverft, fiskehavn, fergehavn og ny marina.  Her var det i tidligere tider senter for skipstrafikk i Sykladene, og også nasjonalt.  I følge boka var det en ganske bråkete og ikke helt rein havn, men vi tok sjansen likevel.  Butikkene var stengt da vi ankom ca kl 14, men vi rusla rundt og kikka.  Det ble også tid for sein lunch med gresk salat  og tilbehør rett ved båten.  Etter hvert ble det veldig folksomt i gatene, og da vi fikk vite at butikkene åpnet kl 18, var dagen reddet!  Vi lå fortøyd rett ved utestedene, og musikken holdt på til i hvert fall kl 02, uten at det var for brysomt.  Masse folk ute i byen også, og mange butikker å kikke i, heldigvis nesten ikke samme suvenirbutikker som på de fleste andre øyene.  Vi merket heller ikke til den kloakklukta som skulle være her, men at det er svell er sant!  Hele natta merket vi det.  Middagsmat ble tatt i salongen.  Det ble etter hvert fullt med båter rundt oss, mest tyskere

oryx i ermoupolis

Oryx  fortøyd rett ved taverna Ermoupolis

Dag 5 (Ermoupolis)

Vi hadde god tid denne dagen, for Petra måtte i banken og ordne med minibanken som tok tilbake hennes penger dagen før.  Det kunne ikke skje før kl 10.  I tillegg hadde det blitt sendt ut kulingvarsel både på VHF og Navtexen, og det slo til også.  Fra NE, så det var rett imot den planlagte ruta til Tinos.  Vi så også på sjøen utenfor at det ville bli for voldsomt å gå mot Tinos idag.  Dagen ble derfor tilbrakt i byen.  Butikkene hadde vi sett i dagen før, derfor ble det tid til kulturelle innslag.  Vi ville se på kirker, og valgte å starte med St.Georges som ligger høyt over byen.  Taxi dit ble bare 2,5 Euro.  Dessverre var kirken stengt, men vi fikk en nydelig utsikt derfra.  Ikke langt unna var en annen kirke, og den var åpen.  Mye fin utsmykning.  Vi brukte beina ned derfra mot byen igjen, en flott spasertur i trange smug , om man tåler trapper!  På båten ventet deilige, store donuts!     Ellers var det ikke mye å ta seg til, bare vente og rusle rundt.  Hadde vår rute skulle gått sørover hadde vi tatt sjansen på å gå ut, da med vinden bakfra, men ønsket om å komme til Tinos igjen gjorde at vi ble her.

Fra Ermoupolis

Dag 6 (Siros-Mykinos), 21 nm

Vi våkna kl 0730, og før kl 8 var vi på vei til Tinos.  Det blåste fortsatt ganske bra fra NNE, men det ga oss en flott kryss over til Tinos. I havna var det overraskende lite med båt, og vi fikk lagt oss alongside, ved fergekaia.  Lunchen ble inntatt på båten ved ankomst. Ivar fikk sett den flotte handlegata, og ble hekta opp i alle  butikkene i den bratte gata opp mot klosteret.  Vi fikk kjøpt oss noe alle sammen.  Selvsagt skulle vi besøke den store kirken (klosteret) igjen.  Etter nødvendige innkjøp kastet vi loss og la kursen sørover mot Mykinos.  Før overfarten fant vi oss en liten bukt helt sør på øya, i le av nordavinden.  Her  badet og vasket vi oss.  Det ble en herlig kryss mot Mykinos, og Ivar styrte Oryx i opptil 7,9 knop på loggen!  Vi ville ligge i marinaen utenfor Mykinos by, og så ta buss inn til byen for å kikke.  Marinaen så ikke så innbydende ut, lignet mest på en stor byggeplass og parkering.  Men den var trygg å ligge i, og vi fant oss et sted langs kaia.  Middag ble laget i båten. Et stort italiensk cruiseskip lå der også.  Vi skifta og tok bussen inn til byen, 1 Euro pr.person. Mykinos er helt tydelig en by for turister, også rike.  Gullbutikkene og designbutikkene lå tett i tett, sammen med kunstbutikker.  Veldig spennende å gå i de smale gatene, nesten som en labyrint! Det var masse med folk der, mest fra cruiseskipet. Kafeene med havutsikt tok seg godt betalt, norske priser på drikkevarer for eksempel  Vi tok taxi tilbake til båten.  Etter  yatzie-spill utover kvelden sov vi godt.  En meget opplevelsesrik dag dette!

Dag 7 (Mykinos-Paros), 26 nm

Vi starta også i dag tidlig, ca kl 0630.  Det ble en kjempefin seilas sørover mot Paros, og vi fikk en fin plass på utsiden av moloen.  Det viste seg at omtrent alle plasser på innsiden var opptatt av lokale fiskebåter.  Vi ble vist plass bak en ”norsk” båt, Yngve fra Tromsø, som hadde samme management-avtale som oss.  Vi fikk utvekslet mange erfaringer.  Etter en rask lunch la vi oss på den nærmeste stranda, rett på utsiden av byen.  Stille og rolig der nå som turistsesongen var over, og vi tok en formiddagslur etter bading.  Poros var en veldig koselig by, men nesten ikke folk der i forhold til det man opplever sommers tid.  Vi spiste middag på restaurant, og is etterpå.  Her fikk vi også litt lett regn.

dessertPetra og Ivar spiser dessert

Dag 8 (Paros-Kithnos), 60 nm

Opp tidlig i dag også, for en lang tur venter oss.  Vi ble nødt til å navigere i mørket, og måtte passe på å komme nord for klippene som en ferge gikk på i september 2000,  og 80 personer druknet. Stilige, men farlige klipper ved innseilinga til Paros.  Det byr ikke på store problemer bare man følger med i kartet. Flott vind vestover, og ved ett-tiden gikk vi inn i Ormos Koutala, en fin bukt på sørsiden av Serifos.  Her var det spor etter malmgruver, og fjellet hadde mange farger som tydet på både jern og kobber.  Stranda hadde deilig, fin sand. Vi hadde stranda nesten helt for oss selv, og bada og snorklet.  Ivar fikk se 4 blekkspruter, noen på bare en halv meters avstand!  Det var sørlige vind så vi ville finne en bukt for natta hvor vi kunne ligge i le av vinden som var meldt.  Vi  gikk derfor til Mega Livadhi litt utpå ettermiddagen, hvor det var markert ankringsplass.  Men vi var ikke helt fornøyd med verken bunnen (veldig skrånende bunn), eller de sterke vindkastene som presset seg inn der, og følte at her ville vi ikke ligge trygt.  Prøvde litt lengre nordvest, Ormos Avesalos, men der var det enda verre med vindforholdene.  Det var nå bare en time før det begynte å mørkne, og vi hadde ikke noen gode ankrings-alternativer på vestsiden av Serifos.  Vi tok da beslutningen om å seile til Kithnos, og satse på å komme i havn i Merikha, en ganske liten havn på vestkysten, men det eneste sikre alternativet vi så i den vinden som kom.  Det betydde at vi kom inn der når det var bekmørkt! Det ville bli vår første nattseiling. Til å begynne med hadde vi bra fart nordover, rundt 7 knop, med sjøen aktenfor tvers, en  ganske ubehagelig seilas. Det er ikke mange fyr å navigere etter rundt disse øyene, men med GPS sammen med logg og kompass nærmet vi oss Merikha på en sikker måte.  Vi fant lykta for innseilingen, og siden lyset som står ytterst på moloen.  Det var litt nifst, da vi aldri hadde vært her før, og så på kartet at det var grunner ved innløpet.  Innenfor kaia fikk vi anvisning av noen tyskere hvor vi kunne ligge.  Det var bare oss og tyskerne som var i havna, så derfor la vi oss alongside, pga sterk vind fra siden.  Havna har mye svell ved sørlige vinder, så det ble urolig hele natta, og lite søvn.  Byen var ikke så stor, men flere restauranter og barer og hoteller rundt havneområdet.

Kirker på Siros

Dag 9 (Kithnos- Kalamaki), 50 nm

Vi bestemte oss for å nå helt fram til Kalamaki på denne dagen.  Opp før det lysnet, og frisk seilas.  I starten hadde vi 7 knop i gjennomsnitt, med ganske grov sjø, og det sliter på etter mange timer.  Petra fikk hvile det meste av dagen, og Bjørn fikk litt hjelp til styring av Ivar innimellom.  Den grove sjøen holdt seg nesten hele turen nordvestover til Kalimaki.  Men temperaturen var deilig og vi kosa oss det siste strekket også.  Ved ankomst var alle plassene opptatt, men vi ble dirigert inn med baugen først, for så å presse oss mellom andre båter.  Det er ikke rart at rekkewirer blir strukket, fendrene ble hardt belastet.  Vi fikk i hvert fall avtalt tid til  utsjekk  dagen etter.  Etter en dusj tok vi derfor bussen  inn til sentrum.  Det yrende folkelivet i Athen fasinerer.  Mange butikker og restauranter var selvfølgelig åpne, og vi fikk både mat og drikke, samt de siste suvenirene.  Vi sov godt i båten den siste natta,  og satt ute seint og nøyt varmen og atmosfæren, og drømte allerede om neste tur en gang sommeren 2005.

stor yacht

loutra

Privat lystyacht vi lå ved siden av på Siros