Høstferie 2006

Ivar

Tord

Mannskapet på turen

Dag 1: 30. september

Sandefjord- Rhodos

Vi hadde bestilt reise med Norwegian fra Oslo denne gangen.  Ivar hadde med seg sin klassekamerat Tord.  Flyet var i rute, og etter landing kjørte vi taxi til Rhodos sentrum hvor vi fant båten, en Bavaria 38 fra 2004, lik vår egen.  Båten så grei ut, men hadde en del slitasjer på utstyret.  Alle pakket raskt ut, og så var det middag i gamlebyen.  Herlig varme på kvelden.

Dag 2: 1. oktober

Rodhos- Lindos, 23 nm

Vind V 5-8 m/s  25 grC

Siden vi kom så seint i går måtte vi sjekke inn på formiddagen.  Det var flere som skulle det, så det tok litt tid.  Rhodos havn er gasnke stor, men basen til Kiriacoulis har ikke kontor i havna.  Et par menn på scooter står for det administrative.  Men alle var hyggelige og hjelpsomme.  Men båten hadde noen mangler som vi ville ha fikset før vi dro, og det tok sin tid og det måtte mases på.  Her er det klart forbedringspotensiale!

Etter proviantering for 90 Euro i et nærliggende "supermarked" kunne vi endelig komme oss ut av havna.  Vi seilet på sørsiden av Rhodos, mot vest, og vi fikk god vind.  Etter noen timer fant vi oss en fin bukt med både sand og klipper.  Snorkling og bading i herlig 28 graders sjø!  Her ble det også lunch i cockpiten.  Vi seilet videre til Lindos på sørvestsiden av øyen.  Her ankret vi opp i en kjempefin bukt, omkranset av fjell og hus.  Lindos er en populær utfartsby fra hovedstaden, og mange dagbåter kom dit, flott sted å ligge.

foran på båten

Ivar og tord i dingy

Lindos

petra i Lindos

utsikt fra tempelet

utsikt over lindos

Dag 3: 2. oktober

Lindos -Ak Prasso, 21 nm

Vind v, 2-10 m/s

Petra og Bjørn stod tidlig opp for å besøke den fine borgen som ligger over byen, til minne om Afrodite, fra ca 300 f.kr.  Vi rodde inn til den lille kaia og gikk gjennom trange gater og bratte bakker.  Nydelig utsikt over bukta med alle båtene.  Etter hvert kom masse utfluktsbåter fra Rhodos by, med badegjester.  Da var det på tide for oss å dra videre, etter snorkling og bading rundt båten.  Turen gikk videre  sørvest, til enden av øya, der det skulle være en molo å ligge bak.  Men vinden økte på, og moloen ville ikke gi oss noe ly i det hele tatt.  Nå hadde vi ingen havn.  Her på enden av Rhodos er det et paradis for kitere og vindsurfere, og et hundretals mennesker var ute på sine brett.  Vi så to små fiskebåter lå til ankers helt på enden, og tett inntil land, og der så det rolig ut.  Sakte gikk vi mot disse to, og på 4 meters dybde ankret vi opp.  Vi hadde le fra vinden som kom fra nord, men om den snudde i løpet av natta ville vi drive inn mot land.  Jeg dykket og sjekket at ankeret hadde gravd seg skikkelig ned i sanden.  Det vanlige CQR-ankeret var byttet ut med et av typen Danforth sandanker, og erfaringene med dette var mye bedre enn med CQR. Vi kommer nok til å bruke Danforth ved andre anledninger også.  Plogankeret (CQR) er mye vanskeligere å få til å sitte i den sanden som vi finner her nede.  De lokale fiskerene forsikret oss om at det var trygt å ligge her i natt, så vi følte oss trygge.

Dag 4, 3. oktober

Ak Prasso- Ak Ladhiko, 39 nm

Natta gikk fint uten noe drift, men vi byttet på å sitte ankervakt til kl 02.  Planen var nå å gå vest om Rhodos og så nord til Khalki, men da vi kom rundt sørspissen av Rhodos fikk vi både mye sjø og vind rett imot, og 20 nm i stampesjø og motvind var vi ikke interessert i, så etter kort tid bestemte vi oss for å gå tilbake samme vei som vi kom, altså på sørsiden av Rhodos.  Da fikk vi kjempefine seilforhold også, godt i le av sjøen.  Vi hadde en fantastisk dag med bading fra båten.  Vi svinga også onnom Lindos igjen, og guttene fikk seg en rotur til land for å kjøpe seg gyros.  Det blåste opp mere etter hvert,  fra VNV, så vi søkte le for vinden i en liten, idyllisk bukt noen nm fra Rhodos, Ak Ladhiko.  Inne i den trange bukta var det helt blikk stille, og her lå kun en langturseiler, samt noen turistbåter.  Det er ikke ankerplass til så mange her, men vi fikk feste for ankeret vårt.  Etter bading og snorkling og pannekaker, begynte vinden å dra i båten.  På kvelden merket vi at vi dregget og drev utover.  Derfor besluttet skipperen at vi skulle flytte oss mere mot le av landet.  Det var helt mørkt, og vi hadde ikke sjekket godt nok opp bunnforholdene.  Plutselig ropte Ivar det det var klipper rett under oss!  Da var allerede ankeret droppet, og det hadde satt seg skikkelig fast i klippeformasjonene.  Det var umulig å komme seg ut derfra nå, og vi ble liggende for nære land nå.  Snudde vinden nå ville vi drive mot land i le!  Skipperen beordret guttene til øyeblikkelig å ro ut reserveankeret for å holde oss vekk fra land.  De var veldig flinke og fikk rodd ut 50-60 med tau i vanskeligeforhold.  Det ble nå satt ankervakt for resten av natta, men vinden løyet etter hvert, og alt gikk bra.

i et tempel

liten fin by

Dag 5, 4. oktober

Ak Ladhiko- Simi, 39 nm

Da det var lyst måtte Bjørn dykke for å se etter anker og kjetting, og fikk da se hvor dumt det hadde vært å forsøke å flytte om natta.  Kjettingen lå slynget rundt klipper, og det ville være umulig å bruke vinsjen til å dra inn.  Men med  hjelp fra Ivar og Petra i jolla fikk vi dratt opp både kjetting og anker, og kom oss ut av bukta.  Meltinien kom etter hvert, og vi fikk en fin kryss østover mot Tyrkia. Vi seilet helt inntil land, der fikk vi god le, men måtte bruke motor vestover langs land.  Her møtte vi mange båter.  Vi ankret opp i en flott bukt, Ormos Nanom.  Her ble det bading og snorkling igjen i fine omgivelser.  Etterpå gikk vi til Simi by.  Her var det ganske fullt med båter nå, men det er alltids plass til en til.  En "havnelos" dirigerer båten med hjelp av en skarp fløyte.  Det blir fortøyd rett i gata, rett ved trafikken.  Byen er liten, men med mange fine bygninger, og godt utvalg av restauranter og butikker.  Etter middag og byvandring var det tid for å ta kvelden.  Med hjelp av silikonpropper i ørene fikk vi stengt trafikken ute, og sov bra.

pserimos havn

på tur inn i landet

ute på landet

kirke på pserimos

i havn

yacht

Dag 6, 5. oktober

Simi- Kos by, 42 nm

Opp tidlig og av sted før de fleste.  Stille og rolig på sjøen, med fin soloppgang.  Vi gikk i et trangt sund, Nimossundet, og så nesten rett vest.  Vi gikk også i dag langs den tyrkiske kysten, og fant oss deren flott bukt helt for oss selv nær vestpunktet av Tyrkia.  Bading og snorkling, og guttene fikk prøvd harpunene de kjøpte på Simi.  Ivar fikk til og med en bitte liten fisk på harpunen!  Vi fortsatte mot Kos by.  Her fikk vi ligge midt i byen, og kunne også få strøm ombord, samt fylt vanntankene.  Dette måtte vi betale 22 Euro for.  Det var overraskende lite charterbåter i havna, de fleste bruker sikkert den helt nye og flotte marinaen rett utenfor byen.   Deilig, diger souvlaki på restaurant.  Når mørket kom ca kl 1930 var det yrende folkeliv i gatene,  og vi fikk også shoppet litt alle sammen.

klosterklokker       landskap

Dag 7, 6. oktober

Kos - Pothia (Kalimnos), 18 nm

Ut av havna kl 08, og mot Tyrkia igjen, som ligger bare noen få nm fra Kos.  Vi ville ligge der for å ta lunch, men det var ikke noe kai å ligge inntil.  Gikk derfor videre vestover mot den lille øya Pserimos.  Her er en flott havn med en deilig lang strand av finkornet sand.  Det lå bare en charterbåt der når vi kom, men utover formiddagen ble det ganske mange.  Også de store tyrkiske yachtene kom hit med turister fra Kos.  Petra og jeg tok oss en lang tur i området, og fikk sett hvor fattigslig (etter vår målestokk) det var her.  For å gjerde inne geiter og sauer ble alt mulig "søppel" brukt, gamle dører, bildekk, badekar osv.  Det som var holdt skikkelig pent var kirken og kirkegården.  Etterpå var det å ligge på stranden og slikke sol og slappe av.  En herlig og avslappende dag.  Lunch på strandbar.  Vi setter kursen mot Kalimnos som ligger rett vest for oss.  Pothia er den "store" byen på øya,og har en stor havn, og vi finner et sted å legge oss, selv om det er trangt om plassen her.  Byen er støyete og er ikke så koselig.  Scootere og mopeder støyforurenser en god del.  Pothia skal være svampdykkerenes hjemplass,og her er det mange svampverksteder som reklamerer med ekte og billig svamp.  Vi finner et slik sted og plukker ut en del svamper etter omvisning.  Prisen overrasker oss, vi må betale over 30 Euro for 4-5 svamper.  Senere fikk vi se at dette var veldig overpriset!  Kjøp heller svampen fra kiosker ved kaia, eller også på andre øyer.  Også her var det tilkobling for landstrøm, så guttene kunne spille litt data før de tok kvelden.  Kostet 5 Euro.  Varm og deilig kveld i cockpit.

svampverksted

Bjørn i Pothia

Dag 8, 7. oktober

Pothia - Leros (Ormos Xerokambos), 19 nm

Gikk tidlig ut fra havna i dag også, langs kysten i sør, og fulgte den nordover på vestsiden.  Naturen var ensformig, helt til vi kom i sundet mellom øya og Steno Telendhos.  Her var det nesten som i norske fjorder!  La oss til i en bukt , Ormos Emborios.  Her er det utlagt noen bøyer som er beregnet for besøkende til de 3-4 tavernaene som lå i bukten.  Men det var lite aktivitet her nå, så vi lå med god samvittighet uten å spise på land.  Vi skulle egentlig ankre opp i en fin bukt rett ved siden av men her så vi digre betongblokker og rester etter skjellfarmer, så sjansen for at ankeret hadde satt seg fast i skrotet var stor.  Skyer skygget for solen så badingen ble droppet, man blir ganske bortskjemt med sol her.  Etter lunchen gikk vi de 6 nm til en bukt på sørsiden av Leros, Ormos Xerokambos.  Her ligger også 8-10 bøyer, beregnet for gjestebåter.  Bukta er stor, men gir god le for Meltemien.  Vi la oss ved den bøya som lå nærmest land.  Flere båter var allerede her, og etter hvert ble alle fylt opp.  Selve stedet har etpar tavernaer, men ikke stort annet.  Stranden er lang, men ikke med fin sand, og nå var den også fylt opp med tørt sjøgress.  Vi fant ihvertfall noen solstoler som vi benyttet.  Vi hadde avtalt med våre venner fra Stavanger, Helge og Sally, å møtes i denne bukten.  De tok sin båt "Hera", en ny Bavaria 46, ut fra deres base på Kos en uke før vi kom.  Ut på ettermiddagen fikk vi øye på det norske flagget.  Koselig samvær på stranden, med utveksling av erfaringer.  Etter middag på hver vår båt satt vi i deres store cockpit til langt ut på kvelden med vin og snacks.

Helge og Sally

SY Unicorne

Helge og Sally fra Stavanger

SY Unicorne fra Sverige

Dag 9, 8. oktober

Leros- Skala, Patmos, 22 nm

Klokka ringt kl 07, og etter te og kaffe slapp vi bøyen og gikk stille ut av bukten.  Det var bare vi som beveget oss.  Været var grått og skyet, med lite vind.  Vi gikk på østsiden av Leros, og nordover mot Patmos.  Det var godt med plass i den fine havna i Skala, øyas hovedstad.  Petra og jeg leide oss en fin scooter hver, fikk prutet på prisen nå så seint på sesongen, ga 20 Euro for begge to, bensin inkl.  Vi tok noen tuer rundt på øya, fant småveier og bortgjemte bukter.  Det meste var stengt nå.  På ettermiddagen fikk vi en gutt hver som passasjer på scooteren, og vi kjørte opp mot fjellet over byen, der Johannesklosteret ligger.  Et mektig og flott bygg, som inneholder mye kultur.  Vi gikk selvfølgelig gjennom alt der.  Siden vi enda hadde bensin igjen tok vi også flere turer rundt på øya, uten at det var så mye spenennde å se.  Scooter er et greit framkomstmiddel her, og billig å leie.  Vi kommer nok til å gjøre det mere.  I Skala traff jeg også et svensk par på SY UNICORNE, som har reist rundt i Middelhavet i flere år, se her.

blekksprutfisker

blekksprutfisker 2

mann med blekksprut

Fiskere viser hvordan man gjør blekkspruten klar for grilling.                                                                Klar for grillen

Dag 10, 9. oktober

Patmos - Kalimnos (Vathi), 35 nm

Igjen av sted før de aller fleste charterfolkene var våkne.  Vi har avtale med guttene at vi skal starte tidlig for å komme lengst mulig før de står opp, de kan sove nesten så lenge de vil. Da blir ikke dagen så lang ombord for de unge.  For vår del setter vi mest pris på seilturene, derfor blir det et kompromis på denne måten.  I dag gikk vi til en bukt Bjørn hadde vært i ca 20 år tidligere, Vathi helt sør på Kalimnos.  Minnet var at dette var et idyllisk, lite sted innerst i en trang bukt med krystallklart vann, omgitt av steile fjellvegger som man kunne stupe fra.  Vi kom til Vathi kl 1330, og fikk lagt til på østsiden av den lille betongkaien.  Ankeret måtte droppes helt inntil fjellveggen, før jeg bakket inntil kaien.  Kortenden av kaien var i pilotboken merket av for daycharterbåter, men et nederlandsk og et tysk par hadde oversett dette, noe som førte til heftige diskusjoner da de store utfluktsbåtene fra Kos kom inn.  Mye diskusjon og kjefting, men til slutt ga nederlenderene også opp og la seg på plassen ved siden av oss.  Vi hjalp til med å få de fortøyd.  Petra og jeg gikk en lang tur i området, kikket på ruiner av kapell, olivenlunder og fruktdyrking.  Det er synd at sjøen ikke er lengre så klar som før, nå var sikten nesten mindre enn to meter her.  Alt for mye båttrafikk og utslipp har forandret på dette.  På kvelden ble vi bedt om bord i den tyske seilbåten, en privateid Hallberg Rassey på 42 fot, på snaps og vin.  Vår akevitt smakte ikke så bra for tyskere eller nederlendere.  Men det var interessant å høre om deres levesett, 6-7 mnd i Middelhavet på sin egen seilbåt, og resten hjemme.  Vi fikk tips om baser og marinaer vhor det var  muligheter for årsleie.

i Vathi

Vathi

Ved kaia i Vathi og innløpet til bukta

Dag 11, 10. oktober

Kalimnos - Bodrum (Tyrkia), 21 nm

Startet igjen tidlig, og gikk sørøstover mot Tyrkia.  Mørke skyer rundt oss og lite vind. Etter hvert kom både vind og sol, og vi fikk likevel en flott seildag.  Vi seilet nord for Kos, mot Bodrum.  Marinaen i Bodrum er diger, og allerede ute på reia ligger det mange store fartøyer ankret opp.  Vi ble møtt av en vaktbåt som viste oss vei inn til en plass.  Alle var veldig behjelpelig, og vi fikk nesten ikke gjort noe for å fortøye.  God mottagelse av blide tyrkere.  Kontoret på marinaen var rett ved siden av, og vi sjekket inn der.  Havneleien var på 40 Euro, for en natt!  Men da var det også inkl strøm og vann og trådløst internett.  Etter masse papirarbeid og kopier av alt mulig var vi ferdig der.  Men det var enda mere som måtte gjøres når vi kom til et annet land.  Både politi, toll, helsevesen og havnevesen skulle ha sine papirer og stempel og kopier.  For dette måtte vi betale 36 Euro i tillegg for, på forhånd.  Nå var alle disse kontorene stengt en time eller to, så vi fikk anledning til å shoppe og spise før vi kunne gå den store runden.  Vi ble enige om at skipperen skulle gjøre dette, mens de andre skulle kose seg i byen.  Med en stor bunke med papirer i sekken begynte jeg på stemplingsturen.  Det var ikke enkelt.  Rekkefølgen av besøk var viktig, og der tok jeg feil, og ble sendt fram og tilbake, og kontorene lå langt fra hverandre.  Ikke så mye behjelpelige med dette.  Etter en vurdering av situasjonen, og kikk på klokka, bestemte jeg meg for å droppe hele greia!  Vi hadde tross alt betalt for oss, og det er vel det de egentlig er ute etter??  En sjanse å ta, man kan ikke vite hva tyrkerene finner på, men jeg tok sjansen, så får vi se hva som skjer......

Bodrum

Bodrum var fargerik og hektisk, med masete butikkfolk, men også mye morsomt og spennende å se.  Bazaren i byen ble også besøkt, en morsom, men slitsom opplevelse, med alle de overivrige selgerene.  Det er umulig å stoppe litt for å bare se, man blir da straks dratt ufrivillig inn i en pruterunde, noe som er uvant for oss.   Guttene syntes også det var spennende, og Tord fikk gjort noen kupp med sin prutekunst.  Vi tok også en god middag i byen, og ruslet seint på kvelden til båten igjen.  Fikk også sjekket mail her på det trådløse nettverket.  Nå var vi litt spent på om manglende papirarbeid fra oss førte til komplikasjoner i morgen...

Fisking med harpun

Stort seilskip

Dag 12, 11. oktober

Bodrum - Nisiros (Palon), 27 nm

Vi sov godt, og kastet stille og forsiktig loss.  Prøvde å late som ingenting da en vaktbåt kom etter oss ut innløpet av marinaen, og pratet ivrig på sin VHF.  Men han fikk antageligvis beskjed om at vi hadde betalt for oss, og vi ble ikke stoppet.  Vi fikk fin slørevind sørvestover forbi Kos, og mot den runde vulkanøya Nisiros.  Her er det to små havner, og vi valgte Palon.  Et veldig smalt innløp, og grunt inne i havna.  Vinden kom inn fra siden og det gjorde det litt vanskelig å bakke inn.  Men ankeret vårt satt godt fast, noe som ikke var gjeldende for alle etter hvert.  Her leide vi også to scootere, i dårlig stand, og uten muligheter for pruting.  Den store attraksjonen på denne lille øya er den aktive vulkanen som ligger i sentrum av øya.  Det virket som om "alle" skulle besøke vulkanen, og derfor ble også alle scooterene og bilene utleiebutikken hadde, leid bort.  Smale veier førte oss mot senteret, et mektig syn å stå på toppen og se ned mot bunnen av krateret.  Vi kjørte helt ned, og her var selve krateret enda lavere, et sirkelrundt krater med diameter på ca 500 m.  Det luktet svovel lang vei, og kratersidene bestod av bare porøst materiale.  En sti førte ned i bunnen.  Her røyk det gul, illeluktende svovelrøyk over alt, og bunnen føltes varm og sviktende.  Midt i så vi vulkanmasse boble og koke, veldig spenennde for alle.

Etter vulkanbesøket utforsket vi alle veiene på øya.  Vi fulgte også en dårlig vei snirklende oppover fjellsiden for å besøke et "berømt" kloster, som var nesten bare ruiner.  Hovedstaden var heller ikke så spenennde, men vi fikk ihvertfall snirklet oss gjennom smale smug og sett lokalbefolkningen.  På kvelden blåste det opp, med lyn og torden, og sjøen gikk høy på utsiden av moloen.

Inne i vulkanen

Vulkan

Dag 13, 12. oktober

Nisiros - Simi, 36 nm

På natta blåste det enda mere opp, og det regnet til tider sterkt.  Men ankeret vårt holdt bra. Været ble diskutert blandt seilerene, og mange var usikre på om de kunne gå videre.  Vi provianterte litt, og avventet til flere hadde gått ut.  Vi hadde et langt strekk til dagens mål, Simi by, hvor vi var for en uke siden.   Men vinden var sterk på utsiden av havna, og vi fikk både den og sjøen rett imot oss.  Distansen var ikke så lang, men med disse forholdene ville det ta lang tid.  Vi måtte vurdere andre alternativer, men ville ogås komme oss så nærme Rhodos som mulig, for vi måtte sjekke inn dagen etter.  Det ble en strevsom tur, kuling, lyn og torden, og til tider var det helt mørkt i de sterke regnbygene.  Det er nesten ingen fyr eller lykter å gå etter her, så å ankomme Simi på andre siden av øya i mørket ville vi helst ikke gjøre.  Og mørket begynner kl 19, og en halv time seinere er det helt mørkt.  Vi staket derfor kursen ut litt lengre sør, helt på sørenden av Simi, der pilotboka beskrev en lun bukt, Panormittis.  Vind og sjø var mot oss nesten helt inn, men rett på innsiden av innløpet var det en utrolig flott og stor lagune, helt blikkstille.  Vi fikk droppet ankeret kl 18.  Her lå ca 20 andre båter også.  Vi fikk så vidt sett de flotte omgivelsene her før mørket kom.

stille bukt

striregn

Panormittis                                                                                             I striregn

Dag 14, 13 oktober

Simi - Rhodos, 27 nm

En rolig natt, hvor vi sov godt.  Fikk et morgenbad i solskinn før vi forlot bukta med kurs for Rhodos.  Det ble motorseiling mot havna, sola varmet skikkelig i dag, en herlig dag på sjøen, nesten for gale å avslutte nå.  Vi fikk lagt båten på plass kl 1415, og begynte å pakke litt.  Men det var veldig varmt i dag, så alle gikk til stranden rett på utsiden av byen.  Vi hadde også rusleturer rundt borgen som omgir gamlebyen, flere km med murer.  Rhodos er en by som har mange butikker og mye kultur å se på.

borg i Rhodos

Petra i Rhodos

Dag 15, 14. oktober

Hjemreise

Alt var pakket ned kvelden før, så etter frokost begynte vi å losse bagasjen over i en annen båt som vi fikk bruke til lager inntil vi skulle dra til flyplassen.  Ved innsjekk fikk vi fortalt om ting som burde utbedres på båten, og om ting som ikke var som forventet.  Flyet skulle gå på kvelden, så vi dro til stranden og brukte de siste timene av ferien til bading og soling.  Deilig avslutning av en fin ferie.  Taxi til flyplassen, og flyet var nesten i rute.  I Sandefjord var vi ikke før kl 0230 om natta.

Rhodos

Rhodos havn

Oppsummering: Høstferien er en fin periode å seile i Middelhavet.  Deilig temperatur om dagen, og ikke for varmt om natta.  Sjøen holder enda 25-28 gr C.  Vi hadde laget en rute på forhånd, men heldigvis forandret vi denne i forhold til vindene.  Første delen av ferien var varm og fin, med nordlige vinder, andre delen mere skyet og lavere dagtemperaturer, og sørlige vinder.  Det meste fungerte bra på båten, men vi oppdaget en del skader på den, så vedlikeholdet er antageligvis ikke så bra som vi burde forvente.  Alle steder fikk vi plass i havnene.  Besøket i Bodrum angret vi på, burde heller tatt en hurtigbåt fra Kos for å se på byen.