Seilferie 2, sommer 2013

Vestfold, Telemark, Sørlandet

Totalt 211 nm

3. juli, Sandefjord - Risør (Pjolter Bay), 41 nm

Vind S, dreiende til SØ, 6-11 m/s, skyet, noe regn ut på dagen, 15 grC.

Vi har bodd i båten hele tiden og har hatt stort sett pent vær.

Satte seil ut for Kjerringvik, og hadde kryss hele veien, med god fart.  Lå lenge rundt 9-10 kn sørover.  Planen var å gå til Kragerø, men hadde så fin fart og seilas at vi fortsate sørover.  Sjøen var rolig og vi hadde en flott seilas, og med mange båter å se.  Ankret opp i bukta på 11 m, i helt stille vær.  Noen andre båter lå her også.

4. juli, Risør - Nordfjorden - Sørfjorden, Narvika15 nm

Vind S-SV, 3-5 m/s, for det meste pent vær, en del sol og 20 grC.  Hadde litt regn på natta, og tåke og yr tidlig på formiddag, så vi ventet litt før vi dro.  Rodde over til "SY Enjoyster", en nederlandsk Oyster på 52 fot, for en prat  (LES OM DERES BÅT OG TUR HER).  Vi traff den samme båten i Stavern i juni.  De skal ned til Middelhavet, og tar med seg gjester på turen.  Vi har aldri gått inn i fjorden rundt Risør, så vi fikk sett mange idylliske steder i  begge fjordene.  Her inne er det nesten ingen båt å treffe, selv om det er mange fine steder å ligge.  Vi var nesten helt innerst i Sørfjorden og snudde og gikk ut igjen, til Narvika i Nordfjorden, hvor vi ankret opp på 8 m.  Innløpet her er svært trangt, men god dybde.  Svært rolig her.  Middag i cockpit.

5. juli, Narvika - Åmlandskilen, 8 nm

Vind V, 4-10 m/s, for det meste sol og varmt, 24 grC.  Rolig natt, blikk stille.  For seil ut fjorden, rolig seilas til Risør hvor vi måtte starte motor.  Mye kastevind og motvind inn Sandnesfjorden.  Ankret opp på 11 m.

6. juli, Åmlandskilen - Åkvågkilen, 7 nm

Vind S-SV, 3-5 m/s, sol hele dagen, 24 grC.  Stille om  natta, og vi stor tidlig opp i dag.  For motor til Sørlandscamping hvor Petra rodde på land med søppel.  Ut fjorden, og ute i havgapet stoppet vi opp for å fiske, og fikk raskt nok til en fin grillmiddag seinere på dagen, torsk og makrell.  Motorseiling videre, da vi hadde ugunstig retning på vinden.  Inn den trange åpninga, og ankret opp på 11 m.  Grilling på land, og så spising  av god fisk i båten.  Stort sett veldig rolig natt, kun høy musikk fra en c-plass fram til midnatt forstyrret idyllen.

7. juli, Åkvågkilen - Furuøya Tvedestrand), 11 nm

Vind SSV, 4-11 m/s, SOL hele dagen og varmt.  Veldig rolig natt.  For motor hele veien ut fjorden, på innsiden av Lyngør.  Mye trafikk i dag.  Ved Furuøya ligger det kun en bøye, og den var ledig, så vi fortøyde i denne.  Nesten hele bukta var full av mindre båter som var fortøyd i land. Mye trafikk i sundet og rundt øyene her.  Gik tur på begge øyene som henger sammen med en bro.  Idyllisk sted.  Fikk også årets første sjøbad, hele 23 gr i sjøen så langt inn!

8. juli, Tvedestrand - Tromlingene, 11 nm

Vind NØ, 4-6 m/s, for det meste sol og flott vær, og igjen en varm dag.  For motor ut fra Tvedestrand (dvs vi besøkte ikke byen), og også i dag var det tett med båttrafikk i den smale fjorden.  Ut på østsiden av Tromøya, men for lite vind til seiling.  Gikk inn på innsiden av Tromlingene og ankret opp på 11 m.  Vi tok jolla på land og gikk tur på øya som blir kalt for "mini-Jomfruland".  Her var en del telt, samt mange sauer som beita.  Flott langgrunn strand.  Sjøen var 18 gr så langt ut, men nesten ingen brennmaneter. Seinere på dagen kjørte vi med jolla til Tromøya og gikk en tur langs veiene.

9. juli, Tromlingene - Arendal - Burøy, 14 nm

Vind for det meste V, 2-7 m/s, sol og varmt, 24-25 grC.  Rolig natt.  For motor hele veien langs utsiden av Tromøya, og inn til Arendal for litt handling og fylling av vann.  Spiste pizza i Pollen, mye folk her på en slik flott dag.  Seiling nordover i Tromøysundet, og gikk vest for Buøy og ankret opp på 9 m nesten helt innerst i fjorden.  Herlig og varm dag.  Tok jolla over til Burøy og gikk tur på fine stier.

10. juli, Burøy - Kragerø (Skjørsviksbukta), 34nm

Vind NV, senere SV, 4-7 m/s, for det meste sol og varmt.  Rolig natt, men på morran begynte det å blåse lit opp slik at vinden stod rett inn mot ankringsplassen vår, så derfor heisa vi opp ankeret og gikk helt til utløpet av fjorden og ankret opp på nytt, i le for nordavinden.  Ut på dagen snudde vinden, og kl 1400 satte vi seil og hadde en flott slørseilas på utsiden av Lyngør.  Ut på kvelden løyet solgangsbrisen, og de siste 8 milene gikk vi for motor.  Ankret opp på 8 m i en blikkstille bukt.

11. juli, Skjørsvikskilen - Kragerø - Kilsfjorden - Gumøy, 15 nm

Vind vekslende, 1-4 m/s, sol hele dagen og ca 25 grC.  Rolig natt i en fin ankringsbukt. For motor inn til Kragerø, og fortøyde på utsiden av flytebryggene.  Her er det veldig urolig pga mye trafikk, samt vind og litt skvalpesjø som alltid står inn mot brygga.  Innerst i havna var det omtrent helt stappfullt, og også trangt.  Vi fikk en tur i byen, med litt handling.  For motor inn Kilsfjorden, hvor vi ankret opp på 12 m i Ramsdalen, på sørsiden av fjorden. Fin bukt, og stille og roli her, men antageligvis ikke en trygg ankringshavn om det blåser litt, for vi kjente at ankeret slepte seg over stein/fjellbunn.  Det ble bading og soling, og vi hadde en herlig dag.  Da vi skulle dra videre og skulle heise opp ankeret fikk vi med oss en tykk elektrisk kabel!!  Denne var ikke merket opp på kartet, derimot var det et mytt luftspenn her, så antageligvis var dette den gamle kabelen som lå tilbake her?  Vi fikk iallefall slippet den løs etter hvert.  For motor rundt Brattøy for å finne en god ankringsplass for natta, men her er det stort sett veldig dypt, og vi ville ikke ligge inntil fjellet.  Derfor gikk vi ut fjorden og forbi Kragerø og gjennom Skåtøysundet, til sør-vest på Gumøy hvor vi har vært før.  Her er det en kjempefin ankringsbukt godt beskyttet for de fleste vinder.  Det lå kun en annen båt her.  Herlig dag!

12. juli, Gumøy - Jomfruland - Trosbyfjorden, 9 nm

Vind vekslende, 2-5 m/s, solgangsbris på ettermiddagen, og for det meste sol og varmt, 24 grC.  Veldig rolig natt.  For motor i sundene til Jomfruland, hvor vi ankret op på 20 m på utsiden av gjestehavna.  Mange båter til ankers her, og full havn.  Sikkert et greit sted å ligge, men veldig mye uro fra stor båttrafikk hele tiden.  Vi tok jolla til land og gikk hele veien til nordenden av øya, samt på østsiden.  Mye folk på tur her.  Heiste så anker og satte seil nordover.  Inn det trange innløpet til Trosbyfjorden, og ankret  opp på 10 m rett sør for innløpet, ved en båthavn og c-plass.  Var alene her som lå ankra opp.  Herlig dag igjen.

13. juli, Trosbyfjorden - Åbyfjorden, 6 nm

Vind vekslende, 3-5 m/s, for det meste pent vær.  Rolig natt.  Rodde på land og gikk tur i området.  Fant en god del fin blåbær i skogen.  Etterpå for motor ut i fjorden igjen, og så inn i Åbyfjorden.  Stoppet under veis for å prøve fiskelykken, og Petra fikk napp med 2 små, som fikk leve videre.  Ankret opp på 15 i Høvika.  Stille og rolig sted, og vi sola og kosa oss i cockpiten.  På kvelden blåste det opp fra N 7-10 m/s, og vinden tok ganske mye inne i bukta vi lå, men det var godt ankerfeste.  Det ble en urolig kveld og natt, så vi satt lenge oppe.

14. juli, Åbyfjorden - Løvøysundet - Smedvik i Ormefjorden, 10 nm

Vind NV 3-6 m/s, noe overskyet, men varmt, 22-24 grC.  Urolig natt med mye vind, og skipper var flere ganger oppe for å sjekke ankerfeste.  Etter en kort frokost heiste vi opp ankeret og gikk innerst i fjorden, ved Arneplass, og ankret opp på 12 m.  Hadde tur med jolla inn til land og gikk en tur.Her var det helt vindstille.  Seinere for motor inn Langesundsfjorden, og inn på nordsiden av Sandøya, hvor vi ankret opp på 6 m i det trange Løvøysundet.  Jolla til c-plassen og en lang tur over Sandøya.  Vinden hadde øket på, og den stod etter hvert rett inn sundet, og gjorde at båten dregga!  Vi heiste fort opp ankeret og gikk østover i fjorden, og helt inn i Ormefjorden, og ankret opp på 12 m rett utenfor c-plassen i Smedvik.  Her var det vindstille og rolig, god ankringsplass ved nordlige vinder.

15. juli, Smedvik - Stathelle, 2,5 nm

Vind NV, 3-6 m/s, for det meste sol utover dagen, og varmt igjen.  Fikk en rolig natt, og etter frokost tok vi jolla til land og gikk en tur i skogen  For motor til Stathelle for å handle litt mat.  Vi måtte ha mange forsøk for å  få lagt oss til på utsiden av flytebrygga ved marinaen, pga vind og strøm.  Dette er en privat marina,men vi tok etter hvert sjansen på å ligge her om natta.  Den var stengt med porter, så vi måtte ta jolla til land, og opp til Brutorvet for å handle mat.  Mye skavlp og urolig sjø her, men roa seg litt utpå kvelden og natta.

16. juli, Stathelle - Helgeroa - Skutebukta, 20 nm

Vind S-SV, 5-8 m/s, for det meste sol og varmt igjen!  Rolig vind på morran.  For motor ut fjorden, mye dønning i mot, så vi gikk til Helgeroa og ankret opp i bukta, og nyter sola.  Seinere gikk vi ut igjen, og nå hadde det roet seg litt. Satte seil og fikk en flott seilas, først kryss, så slør og lens, med bra fart mot Vestfold.  Ankret opp i Skutebukta, og her lå nå 4 andre seilbåter, plus en del motorbåter også.

17. juli, Skutebukta - Sandefjord, 14 nm

Vind SSV, 4-7 m/s, for det meste sol, 27 grC!  Rolig natt, og ut på formiddagen kom det enda e ngod del båter inn her.  Ut for motor, og satte seil og fikk slør og lens helt til havna.

Oppsummering: En fantastisk flott sommer og båttur.  Hadde ikke en dråpe regn på hele turen.  Lite vind, sådet ble små distanser, men vi fikk anledning til å besøke mange ny havner vi tidligere har seilt forbi.  Ikke en natt i betalende marina, men hva skal man med det så lenge det finnes så utrolig mange flotte ankringssteder??