Seilferie 3

395 nm

TILBAKE TIL REISER

31. juli, Sandefjord - Otterön, 42 nm

Vind SV, 6-12 m/s, sol hele dagen, flott vær.  For motor ut fjorden, satte seil med kurs 130 grader mot Svenskekysten.  Noe krapp sjø, senere økende vind og høye bølger, ca 2 m.  Vi gjorde god fart, 8-18 kn, så det var en flott seilas.  Siste biten tok vi innaskjærs, hele veien for seil, helt inn til Gräbbestad.  For motor forbi Tanumstrand, og ankret opp i Södra Dyvik, på 5 m. her lå 15 andre båter også.  Vinden løyet helt utover kvelden.

1. august, Otterön - Danemark - Slaholmen (Näverkärrkilen), 27 nm

Vind VSV, 3-4 m/s, for det meste sol, noen få skyer, godt og varmt vær.  Rolig natt her i bukta som har godt beskyttelse for nordlige vinder.  Vi fikk også badet litt, 20,5 grC i sjøen!,og ingen  maneter.  Motorseiling videre sørover.  Vi gikk utenfor Hamburgsund, for å forsøke å seile utaskjærs, men ble møtt av dønninger og lite vind, så vi gikk inn igjen og ankret opp i Danemark.  Hadde en tur rundt om på øya. Mange båter lå her, og ingen ledige blå bøyer.  På ettermiddagen gikk vi så videre for motor, gjennom Sotenkanalen, og forbi Smøgen, og inn Brofjorden til Näverkärrkilen.  Her fant vi faktisk en ledig blå bøye vi fortøyde i.  Flott utekveld.

2. august, Slaholmen -Mollön (Slubbersholmen), 18 nm

Vind, vekslende 1-3 m/s, en del skyer, men også fin sol, varmt, ca 25 grC.  Hadde sein frokost,og så bading i 21 gr.  Rodde og besøkte Pelle og Cecillie fra svenske Bavariaklubben.  Fikk også en liten tu rpå øya.  Her er en veldig fin og trygg bukt å ligge i, og mange ankringsmuligheter.  Etter mere soling og bading, og middag, gikk vi for motor sørover forbil Lysekil og Gullholmen, og inn til Slubbersholmen, langt ute i havgapet.  Ankret  opp på 10 m her.  Bukta er beskyttet godt for nordlige og østlige vinder, og her lå mange båter, festet i fjellet.

3. august, Slubbersholmen.

Vind 4-15 m/s, SV, senere V, en del skyer og til dels kraftig regn med heftig tordenbyger ut på ettermiddagen.  Nesten alle båtene forsvant i løpet av dagen, da det var meldt kraftig vind fra vest, dvs nesten rett inn her.  Vi la oss da i en SXK-bøye.  Det ble etter hvert mye vind som tok godt i båten, men innløpet er godt beskyttet så det blir ikke sjø her inne.  Vinden sto på hele kvelden og natta, og det var ikke så behagelig å ligge her.  Kun 3 andre båter lå her om natta.

4. august, Slubbersholmen - Gøteborg (Långedrag), 30nm

Vind V, så SV og S, 5-8 m/s, for det meste sol og varmt.  Svært urolig natt, og mye lyd fra fortøyningen mot bøya, så Bjørn måtte legge seg i salongen.  Vi kastet loss kl 09, og fikk en flott seilas nesten helt fram til Gøteborg.  Hadde på forhånd forhørt oss om kaiplas, og betalte Skr 340,- pr natt, strøm inkl, men ingen WiFi.  Tok trikken til byen, ruslet rundt og spiste biff-middag.  Flott avveksling til seiling.

5. august, Gøteborg

Pent vær hele dagen.  Trikken til byen, mye gåing rundt, besøkte også Haga.  Lunch i byen.

6. august, Gøteborg - Læsø, 38 n

Vind S-SV, 10 -16 m/s, fo rdet meste sol og pent.  Rolig da vi gikk ut fra havna, men møtte ganske grov sjø etter hvert.  Vinden øket også på utover dagen, og vi hadde revet seilene ganske mye, så det var ingen problemer med styring.  desverre hadde vi ikke lukket luka i lugaren vår godt nok, og oppdaget dette etter at vi hadde fått mye sjø over dekk!  Klisvått sengetøy og noe klær.  Vi hadde en flott seiltur over, med god fart.  Så ingen andre båter på turen, så det var nok i drøyeste laget for de fleste, men vi fikk prøve båten vår i stiv kuling, og det gikk veldig bra.  Inne i Østerhavna fikk vi legge oss på siden av en Grand Banks fra Norge.  Leide sykler og trådde over halveøya.  Flotte sykkelveier her, og herlig når det er  så flatt!  Fikk handlet litt i Brugsen også,billig vin og drikke her.  Havneavgifta ble på Dkr 260,- ink strøm.  God middag i båten.  På kvelden gikk vi sammen med eierene av GB (Delphin) på bar og tok noe godt å drikke.

7. august, Læsø - Skagen, 30 nm

Vind VNV, 4-6 m/s, sol hele dagen, 26 grC. Herlig dag på sjøen.  Hadde en rolig natt. Ut for motor kl 1100, og sjøen var nå helt rolig.  Planen var å seile tilbake til Sverige, men vinden tilsa kurs mot Skagen.  På nesten hele turen ahdde vi invasjon av sandveps.  Utrolig irriterende, og ikke skjønner vi hvor de kom fra, men fikk knerta hundrevis av slaget! Vi seila rolig nesten hele veien til Skagen, i vekslende fart, så vi hadde en avslappende seilas.  La oss longside på piren der de mindre fiskebåtene har sted.Havna var langt fra full, sådet var godt med plass nesten over alt.   Tok en tur i byen og handlet litt mat også. Havneavgifta var på Dkr 280, strøm og wifi inkludert.

8. august, Skagen - Instön, 40 nm

Vind NNV, 5-8 m/s.  Grått vær, litt regn.  Rolig natt, og vi sov godt tross en del støy fra kjølevifter fra noen bygninger.   Hadde regn på natta og litt på morgenen og formiddag.  Sjekka været og bestemte oss så for å seile mot Sverige.  satte seil rett utenfor havneutløpet og gjorde god fart ( gjennomsnitt 8 kn) hele veien, forbi Marstrand og inn til Instøen. Her fant vi en ledig SXK-bøye, og fortøyde i den.  Kunne se tilbake påen flott seilas.  Traff lite med båt ute, selv om sjøen var "flat".

9. august, Instön - Oxholmen, 23 nm

Vind VSV, 3-6 m/s, noe sol og opphold, 23 grC.  Rolig natt i bøya.  Av gårde etter morgenbadet og frokost.  For seil hele veien innover fjorden, og helt fram til Oxholmen, hvor vi ankret opp på 10 m.  En del sjenerende vind rett inn fra V, opptil 10 m/s, men godt ankerfeste her.  Vinden løyet som vanlig utover kvelden.

10. august, Oxholmen - Rörbäckkilen, 15 nm

Vind SV, 2-6 m/s, veldig vekslende vind, og varierende vær, alt fra deilig sol til regn,  lyn og torden.  For det meste med motor hele veien.Lite båter å treffe på dene tiden, skal  tro alle har gått i vinteropplag?  Gikk inn i kilen og fant en av to SXK-bøyer, og fortøyde i den.  Veldig skjermet bukt, og godt bunn for ankring også.  Baking av boller og lesing i båten.

11. september, Rörbäckkilen - Hamburgsund, 38 nm

Vind SV 6-12 m/s, for det meste sol og pent vær, ca 23 grC.  Blikk stille på natta, og etter frokost kl 0800 gikk vi ut for motor mot fjorden og Strömmarne. Motorseiling til Lysekil hvor vi la oss til for å handle litt mat.  Videre for seil til Smøgen, hvor vi valgte ytre lei.  Mye sjø og vind rett i mot en stund,men fikk så satt seil og stabil båt, med kurs mot Danemark. Fant en ledig SXK-bøye, men det er så grundt rundt den at alarmen gikk hele tiden.  Gikk så for motor til Hamburgsund hvor vi fortøyde utenpå en tysk bavaria 47, på Hamburgøy-siden. Veldig godt i le her, og mange båter lå fortøyd, da det var meldt kuling om natta.  Kr 310,- i havneavgift, uten strøm.

12. september, Hamburgsund - Alvekilen, 15 nm

Vind V, 4-7 m/s, for det meste sol og fint vær.  Rolig natt.  For motor hele veien inn innerst i  kilen. Her er det nesten alltid helt stille, og beskyttet for vinder fra alle kanter, og det er ogsågodt ankerfeste.  Vi merket kastevinden innimellom, men ingen problemer.  Her lå også 5 andre båter ankret opp. På ettermiddagen rodde vi påland og gikk tur.  Lang kveld ute i cockpit, rolig og stille med fin sol.

13. september, Alvekilen - Nord Koster, 17 nm

Vind 3-5 m/s, for det meste sol og pent vær, men også litt skyet.  Rolig natt, og etter frokost gikk vi for motor ut til Kosterfjorden.  det var ikke særlig gode seilerforhold, så motoren sørget for framdriften hele veien.  Fortøyde ved flytebrygga, utenpåen dansk Bavaria.  Kr 300,- i havneleie, strøm inkl.  Gikk en lang tur på øya, til campingplassen, og så helt på toppen til de 2 fyrtårnene. God sikt til alle kanter her.  En god del båter i havna, men stille og rolig.

14. september, Koster - Sandefjord, 30 nm

Vind VSV, 5-9 m/s, for det meste pent vær.  Rolig natt.  For motor ut sundet, og satte så seil, men vinden var for vestlig til at vi kunne holde kursen mot Sandefjordsfjorden.  Måtte gå for motor fra Kjerringvik og inn til den blåbøya som ligger vest i fjorden.  Litt mat før vi gikk til vår egen havn.  Flott sol etter hvert.

17. august, Sandefjord - Stavern - Sandefjord, 32 nm

Vind SV, 7-11 m/s. Fin sol og varmt.  Tur med Ivar og Kasper.  Ut fjorden for motor, og så seiling en stund.  Prøvde å fiske, men for mye sjø og stor avdrift.  Satte så seil mot Stavern, og med noen slag kom vi helt inn i havna.  Fortøyde langs den ytterste flytebrygga, men med sørvesten stående inn er det svært utrolig og ubehagelig å ligge her.  Gikk en tur i området, og spsite så middag i byen, før vi bestemte oss for å seile hjem igjen.  satte seil inne i havna,og fikk god bør, med slør og lens hjemover.  Seila nå indre lei.  Flott tur på sjøen i dag.

Oppsummering: Nok en kjempefin seilferie.  En del lange strekk, med mye god seiling.  Stort sett bare fint vær.  Kjekt med trådløst nettverk slik at værmelding kan sjekkes opp reglemessig.  Båten har fungert utmerket,men ser tydelig at batteriene trengs å byttes.  Det får bli et høstprosjekt.