Seilferie i Kroatia september 2013, i Bavaria 39 CR, "WINDY"

Bjørn, Petra, Ria og Henri

Zadar-Pasman - Skradin - Sibenik - Kornati - Mir - Sali - Iz Veli - Zadar

133 nm

TILBAKE TIL REISER

Vi tok flyet fra Rygge til Zadar, leide en fin leilighet litt utenfor sentrum noen dager før båten var ledig.

21. september, Zadar - Triluke (Pasman), 19 nm

Vind NØ, 5-8 m/s, sol og fint hele dagen.  Fikk installere oss i båten ca kl 11, så vi prøvde å komme ut av havna så tidlig som mulig.  Lørdag er byttedag for nesten alle charterselskap, og havna var nesten full nå.  Sesongen er enda på topp her, og værmeldinga for en uke framover tilsa kjempefine forhold, med mye sol og gunstig vind.  Etter proviantering og sjekking av båten gikk vi ut kl 1400.  Satte straks seil og sløra rolig sørvestover i Zadar-stredet, og seinere Pasmakanalen, som er trang og grunn.  Vi ankra opp i en beskyttet bukt (for nordavind) helt sør på Pasman, kalt Triluke Bay.  Vi var alene her, men utover kvelden fikk vi besøk av 5-6 båter til.  Noe kastevind bak den høye åsen, men det roet seg en del utpå kvelden.  Deilig middag i båten.

22. september, Pasman - Kaprije, 17 nm

Vind NØ, 5-10 m/s, sol hele dagen, 24 grC.  Natta ble ikke helt rolig, da vinden fikk båten til å jage en god del, men ankerfestet var godt. Her ble det selvfølgelig også morgenbad i klart, friskt vann.  Vi seilet ut ganske tidlig på formiddagen, og ankret opp i Kosirina Bay (Murter) for bading og lunch.  Her er en kjempeflott bukt med masse camping rundt hele bukten og med naturiststrand! Etter en pause seila vi videre sørover og på vestsiden av Kaprije.  En bra bukt å ligge, men her er det bare bøyer, i tillegg til en ikke alt for stor kai. Vi festet oss i en bøye, og i bukta lå det sikkert 50 andre båter også.  Det kom billettbåt ut, og da han så vårt norske flagg gliste han og og sa: "Norway very rich!", og krevde 220 kr for natta.  Å legge til ved kaia kostet 100 til.  En del bading rundt båten.

23. september, Kaprije - Skradin. 25 nm

Vind NØ-N, 3-8 m/s, sol hele dagen.  Her lå vi helt rolig hele natta.  Etter morrabadet og frokost gikk vi for motor gjennom sundet, satte så seil og fortsatte sørøst, og hadde en flott slør helt mot sørenden av Zlarin, hvor vinden forsvant helt, og vi gikk for motor resten av dagen.  Turen gikk inn den smale "fjorden", forbi Sibenik, og helt inn til Skradin, hvor vi skulle besøke fossen og nasjonalparken.  Veldig flott natur her, innover hele fjorden, og mange båter begge veier.  Det er 2 store marinaer i Skradin, og flere vinket på oss, men vi ankret opp på andre siden, på 5 m, og fikk godt feste her. Etter hvert ble det liggende 15 båter til ankers her.  Utrolig nok var  det gratis å ligge med eget anker.  Vi rodde alle med jolla til land, og fikk med oss site tur med båten oppover elva inn i nasjonalparken.  Kjempeflott natur og fine fosser.  Etter turen tok vi middag, og ruslet en del i den lille byen.  Mye folk her.  Traff også en båt fra Tønsberg her, han har båten liggende fast i Kroatia hele året, og seiler her hver høst.  Fikk vite at havneavgiften var ca 360 kr.

24. september, Skradin - Sibenik, 10 nm.

Vind SV 2 m/s, sol hele dagen.  Svært rolig natt.  Bjørn rodde på land og hentet  ferskt brød før frokost.  Gikk så for motor ut fjorden igjen, og la oss i havna i Sibernik for å gå på land og handle litt.  Havnesjefen forlangte 140 kroner for 4 timer, noe vi aksepterte, men etter det tok vi vekk det norske flagget.  Sibenik så ikke så spennende ut fra sjøen, men hadde en fin gammelby, med mange smale smug og gater.  Litt spising ble det også.  Fylte vann her, det var inkl havneleie.  Etterpå gikk vi nesten helt til utløpet av fjorden, og så inn i en trang bukt på nordsiden av sundet.  Ankret opp på 7 m her.  Noen få andre båter kom også hit. Bading og avslapping før deilig middag.

25. september, Sibenik - Lavsa - Dugi Otok, 23 nm

Vind SSV 5-6 m/s, sol og fint vær.  Helt rolig natt igjen, og etter litt bading og frokost på morran gikk vi for motor ut fjorden, og så et par timer før vi kunne sette seil.  Fin fart nordvestover, og kom helt inn i Kornati, den store nasjonalparken her.  Naturen er spesiell, med sin grå fjell og lite vegitasjon de fleste stedene.  Mye båt som går her.  Vi gikk inn i en liten trang lagune, Lavs, og fortøyde i bøye.  Her var det en del båter, og vi lå veldig tett på hverandre.  Vannet er nydelig og klart, og det ble mye bading, men vi fant ut at vi ikke ville ligge så tett hele natta, og derfor bestemte vi oss for å gå så langt vi kunne før det ble mørkt, og havna helt inn i Dugi Otok, og fortøyde i en bøye her.  Stor bukt her, og sikkert 100 bøyer, men god plass mellom båtene.  Vaktbåten kom ut til oss med en gang, og forlangte ca 350,- for en natt!  Vi hadde nå ikke det norske flagget oppe, og gjestene våre prutet på nederlandsk, ned til 250 kr!  Men da uten kvittering, og med beskjed om å komme oss vekk før kl 9 dagen etter.

26. september, Dugi Otok - Sali -Rava - Iz, 21nm

Nesten helt vindstille hele dagen.  Litt skyet helt først på dagen, siden strålende sol igjen.  Vi gikk for motor helt innerst i naturparken, stilig natur.  Traff også på en liten flokk med delfiner.  Vi gikk ut det trange sundet og svinget så nordover mot Sali, hvor vi fortøyde i kaia.  På land for litt handling og strekke beina.  Her fikk vi ligge gratis de 2 timene vi var der.  Seinere fortøyde vi i en bøye på øya Rava.  Mange bøyer ligger her.  Her er det også krystallklart vann, og vi badet sammen med mye fisk.  Til vår store forskrekkelse fikk vi også øye på en diger manet, gul og oransje med korte tråder, men med en samling av fisk under.  Det er første gangen vi har sett slik manet i Middelhavet.  På land satt en stor ugle og kikket på oss, med vaktsomme øyner.  rett før det skulle bli mørkt kom en gammel mann i jolle og krevde 180 kroner for å ligge der.  Det var ikke rom for pruting, så av prinsipp startet vi raskt opp motoren og gikk for full fart over til neste øy, til NV-siden av Iz, og kom inn på ankringsplassen i mørket.  Ankret opp på 7 m, trygt og godt.  En del andre båter også, samt skjellfarmer.  Rolig kveld.

27. september, Iz - Iz Veli - Dugo Selo, 11 nm

Nesten helt vindstille, noen skyer på formiddag, seinere sol igjen.  Morgenbad som vanlig, og etter frokost for motor til Iz Veli, en liten og kjedelig liten landsby som ikke har så mye annet å tilby enn en ganske stor marina og verksted for fritidsbåter.  En del aktivitet der.  Fikk først ikke lov å bruke kaia, selv om det var godt med plass her.  En liten tankbåt blokkerte nesten resten av havna, og det var lite hjelpsomhet blandt folket for å ta imot oss.  Vi la oss likevel til slutt inntil kaia til marinaen, og sa vi skulle handle i byen, og fikk til slutt lov å ligge der noen timer.  Etter spasertur gikk vi for motor og litt seil nordover, og ankret opp i bukta helt nord mot Ugljan, på 9 m.  Det var veldig varmt, og vi badet mye.  Rodde også på land og gikk tur.  Stor fin bukt, men åpen mot nord, men i natt skulle det værre helt stille, så det var en grei ankringshavn.

28. september, Ugljan - Zadar, 7 nm

Vind S, 4-6 m/s, noe skyer, men varmt.  Deilig morgenbad, i rent vann.  Gikk for motor hele veien mot Zadar.  Møtte mange båter, da det er byttedag.  Fylte diesel, 20 liter, før båten ble manøvrert trygt inn på plass.  Vi hadde på forhånd bestillt leilighet for den siste natta, og tok taxi dit når båten var overlevert.

En fin tur på en fin årstid for seiling.  Ikke for mange båter, men så oppsøkte vi heller ikke de travleste hanvene.  Som forrige gang vi var her, i 2006, opplevde vi ikke den store gjestfriheten som vi kjenner igjen fra Hellas og Tyrkia.  det er tydelig at kommunismens klamme hånd enda ikke helt har slippet taket på alle.  Det virker som ikke alle er innstilt på å jobbe hardt for å bygge opp landet igjen, men heller vil ha pensjon og støtte pga borgerkrigen.  Havneavgifter står ikke i stil til resten av økonomien, mens mat og drikke fortsatt er svært billig.  Som seilerområde er Kroatia helt topp, med til dels godt beskyttet "skjærgård", og mange øyer.  Sjøen er veldig klar og temperaturen på denne årstiden gjør det enkelt å få sove i båten.