Seiling på våren 2008

Totalt ca 213 nm

TILBAKE TIL REISER

14. mars.

Tatt av presenning, klargjort båten for sesongen og prøvekjørt motor, alt OK.  Sola skinner, ca 10 grC.

luna på land      i hjemmehavn

17.-19. mars: Sandefjord

Overnatting i båten hele helgen. Kjølig ute, men varmeapparatet holder god varme inne.  Vi har bestemt å bestille bimini og letrekk til sesongen begynner.

19. 20. april: Sandefjord  - Stavern, retur, totalt 42 nm

Årets første tur med båten. Flott seiltur mot Stavern hvor vi overnattet.  Nesten bare oss i gjestehavna, stille og rolig. Flott seilvær hjemover dagen etter også.

petra bak roret         norske flagg

23. april: Sandefjord, 12 nm

Flott tur ut fjorden og tilbake, fine forhold.

26.-27. april, Sandefjord

Vask av båt både inn- og utvendig.  Tok opp loggen som ikke viser noe fart, den var helt gjengrodd av groe.  Løst opp i eddik, men viser fortsatt for lite, så det er nok mye groe rundt giveren utvendig.

petra og gonni        fint seilvær

2. - 4. mai, Sandefjord - Hvaler, retur, totalt 52 nm

For motor ut fjorden, og kan heise seil når kursen settes østover.  Seiler mot Søre Missingen hvor vi har hørt det skal være en fin havn, men de beste plassene er opptatt, og det er for trangt i havna, syns vi, så vi går videre til Hankø.  Her var det god plass ved gjestebrygga.  God mat i båten.  Dagen etter seiler vi til Vikerhavn på Hvaler.  Lang gåtur på land.  Vi lå bak moloen, men ved lavvann merket vi at båten berørte bunn.  Der er en utstikkende fjellnabb som stikker ut, men vi forhalte oss lengre inn, og da fløt vi.  Seint på kvelden kom en trimaran inn og la seg bak oss.  Sol og fint vær.  Neste dag var det helt vindstille, og vi måtte gå for motor hele veien hjem til Sandefjord.  Mange båter ute denne helga, i det flotte været.

10.-13. juni: Sandefjord

Tatt båten opp på Framnæs, høytrykkvasket,  polert og vokset.  Jeg var spent på hvor godt arbeid  LP Yacht hadde gjort med bunnstoffing og grunning.  Det hadde kommet lite groe på båten, men mye skjell og groe rundt logg og ekkoloddgiver, samt på drevet og under roret.  Jeg valgte å bruke Jotun Non Stop under vannlinjen.  På drevet brukte jeg antifoul på sprayboks, også fra Jotun.  Alt av sinkanoder ytterst på propellen var borte.  Skiftet også gearolje.  Satte ut båten igjen den 13. juni.

!4. - 15. juni, Sandefjord - Tønsberg - Sandefjord, 45 nm

Petra og jeg brukte den fine vinden til å seile til Tønsberg.  Det blåste SV, 6-12 m/s, og etter motorbruk ut fjorden fikk vi en herlig slør innover Tønsbergfjorden.  God plass i gjestehavna.  Mindre vind dagen etter, så det ble motorseiling hjemover.

styrekonsoll        Kjølvann

20. - 21. juni, Sandefjord - Tønsberg - Sandefjord, 50 nm

Vind, SV 8-14 m/s, sol.  Motor ut fjorden, en del sjø.  Flott seilas over mot Tjøme, og videre sløret vi inn fjorden mot Tønsberg, i god fart, opp til 10 knop!  Også denne helga var det god plass ved gjestebrygga.  En rusletur i byen, kikket litt på fotball-VM.  Dagen etter var vi klar når kanalbrua åpnet kl 09.  Motorseiling utover Huikjæla, lite vind, men vi hadde god tid.  Planen var å seile til Østfold, men vinden gjorde at det var gunstigere å seile vestover, så det ble kryss utover mot Store Færder.  Økning til SV 8-10 m/s nå, og sjøen hadde ikke lagt seg fra i går.  Vi brukte mange slag før vi kunne sette kursen rett inn Sandefjordsfjorden igjen.  Vi la oss på vår egne plass på Thorøya.  Tok bilen til sentrum for å se på Nederland - Russland i VM.  Det ble første omgang på James Clark,og andre i båten.  Desverre tapte Nederland for et meget godtspillende Russland.

10. juli. Sandefjordsfjorden, 12 nm

Deilig kryssing ut fjorden.  Vi hadde med oss Petras veninne fra Nederland.