Seiling på våren of forsommer 2009

Totalt ca 227 nm

TILBAKE TIL REISER

15. mars.

Tatt av presenning, klargjort båten for sesongen og prøvekjørt motor, alt OK.  Satt på strorseil og installert ny varmer som bruker kjølevann fra motor som varmemedium.  Denne ser ut til å virke godt!  Trekte også ny kabel i taket for radar. Sola skinner, ca 10 grC.

12. April (Påskehelg): Sandefjord - Lindholmen, 9nm

Sol og helt vindstille.  Gikk for motor til n-siden av Lindholmen hvor vi ankret opp med akterfortøyning til land.  Sjøen var grå/brun og vi kunne ikke se dypere enn 50 cm.  Sola skinte og vi slappet av og solte oss i cockpiten hel til kl 20.

Luna ved Lindholmen   Solnedgang Lindholmen

Luna ankret opp med akterfortøyning ved Lindholmen i Tønsbergsfjorden

flotte formasjoner på Lindholmen   søppel

Litt av naturen på Lindholmen                                                        Kan man skjønne hva enkelte mennesker tenker på???

Vi fant dette og enda mere søppel i skogen på Lindholmen

13. april: Lindholmen - Knarberg, 13 nm

Etter en stille og rolig natt våknet vi til sol, mmed litt dis, svak vind fra SØ. Kjølig ute så vi tok frokosten inne.  Tok jolla inn til øya og gikk tur.  Gikk så for motor gjennom Vrengen og gjennom den flotte skjærgården rundt Nøtterøy.  La oss til ved Knarberg gjestehavn kl 17.

14. april: Knarberg - Sandefjord, 19 nm

Vind NV 3-7 m/s. litt regn og temp 6-8 grC.  For motor og seil ut fjorden.  Nesten ingen andre båter å se i dag.  I hjemhavn kl 1600

2. mai, Sandefjordsfjorden, 22 nm.

Vind SSV 3-6 m/s, delvis sol, 12-14 grC.

Hadde med oss Hilde og Morten på tur.  For motor ut fjorden, siden seiling mot Færder og Tjømebåene og deretter sørover mot Holteskjæra.  Fin seilervind og vi fikk etter hvert god fart på båten.  Flott dag på sjøen.

10. mai, Sandefjordsfjorden, totalt 7 nm

FVind VSV 3-6 m/s og delvis sol, 14 grC.  Flott kryss ut fjorden og hjem igjen.  Lite båt i det flotte været.

14. mai: Sandefjord - Verdens Ende, 12 nm

Vind ØNØ 3-6 m/s, skyet men opphold, 12 grC.

For seil ut fjorden.  Lite båt i dag også.  Fikk prøvd radaren i dag, og prøvde de forskellige innstillingene for å lære å tolke signalene osv.  Måte ta motor i bruk for å komme inn til Verdens Ende, og her lå vi sammen med kun en annen båt.  Det var strøm på gjestebrykka, men strømmen ble slått av kl 08 om morgenen, men det gjorde ikke noe for oss.

15. mai, Verdens Ende- Alvekilen, Sverige, 38 nm

Vind ØNØ 3-9 m/s  og sol hele dagen, flatt hav, 12-18 grC.

Seilet 30 nm til sør for Ursholmen hvor vi gikk innenskjærs og mot Alvekilen, rett ved Havstensund, ett av våre favorittsteder.  Her det lunt for alle vinder og vi ligger idyllisk til med godt ankerfeste.  Deilig dag på sjøen, men litt kald vind enda.  Fortsatt nesten ingen andre båter å se, og i kilen der lå vi helt alene.  Deilig kveld i cockpit.

Alvekilen    ut alvekilen

Her er en av våre favoritthavner, Alvekilen i Sverige

16. mai, Alvekilen - Koster, 22nm

Vind, SØ 4-8m/s, for det meste fin sol.  Veldig rolig natt.  Fikk en flott seilas nordover i Kostergjorden, og seilet inn til Strømstad.  Her ble det litt handling og spising i båten. Motorseilet videre til Vättnet (Koster) hvor vi la oss til på innsiden av flytebryggen som eneste båt. Vinden økte på etter hvert og vi fikk litt urolig sjø rett inn der.  Havneavgift på 140 kr.  Vi hørte litt på GP- finalen som Norge vant, fin opptakt til nasjonaldagen etter!

gennakersetting gennakersetting

gennakersetting  gennakersetting

gennakersetting  Bjørn heiser gennaker

Se film!

17. mai, Koster - Sandefjord, 26nm

Vind Ø 1-4 m/s.  For det meste sol og pent vær, 14-18 grC.  Merket vinden og litt sjø om natta.  Heiste seil kl 10 og satte kursen mot Sandefjord.  Vi fikk prøvd vår nye gennaker for første gang også, og mitt egenkonstruerte baugspryd virket utmerket!  Vinden døde ut etter hvert så vi måtte ta ned alle seil og gå for motor halve distansen.

badeplass    fredagshølet

fredagshølet   fredagshølet

Fredagshølet på Hvaler er en godt besøkt og trygg havn

21. mai, Sandefjord - Fredagshølet, 25 nm

Vind 6-11 m/s, for det meste sol og varmt, 12-16 grC.  Satte seil ved Kvernberget og fikk en god fart over fjorden, med slør i 6-8 kn.  Det kom skyer på ettermiddagen.  Seilte inn til  Papperhavn og for motor inn i Fredagshølet.  Her lå det en god del båter, men det er palss til mange her så vi fikk ankret opp utenfor badeplassen.  Det vanligste ser ut til å være anker ut akter og med baugen mot land.  Etter hvert ble det helt vindstille.  Havna er godt beskyttet mot de fleste vinder.

seiling  seiling

22. mai, Fredagshølet

Det regnet lbåde natta, formiddagen og ettermiddagen så vi ble liggende her.  Vinden økte også på, fra N opp til 6 m/s.  Vi leste litt, spilte kort og så på TV og film.

23. mai, Fredagsølet - Tallakshavn, 26 nm

Vind VSV, 6- 10 m/s, sol og fint vær, 16- 18 grC.  Deilig sol da vi våknet og frokosten ble tatt i cockpiten.  Slappet av og nøt det fine været, og etter hvert kom det ganske mange båter inn i havna.  Satte seil etter lunch, og krysset oss vestover.  Målet var Verdens Ende, men vi så at her var det ganske fullt, så vi forandret kursen mot vår andre favoritthavn: Tallakshavn.  God middag utendørs og hadde en fin kveld.

tallakshavn      tallakshavn

Vår andre favoritthavn, Tallakshavn eller Nordre Trubervik øst for Sandefjord

24. mai, Tallakshavn - Sandefjord, 8 nm

Vind SV 6-9 m/s, sol og pent vær, 16-19 grC.  Vi hadde litt havdønning inn på ankringsplassen vår om natta,  men ellers veldig stille.  Frokost og lunch før vi gikk hjemover for motor.  Ved innløpet av fjorden fikk vi god seilervind og motoren kunne stoppes igjen.  Båten ble nå klargjort for uteleie i Pinsehelga.