Seiling sommer og høst 2012

Totalt 569 nm

TILBAKE TIL REISER

8. juni, Vrengensundet - Sandefjord - Skutebukta. 16 nm

Vår første tur med den nye båten. Vi ble henta hjemme i sandefjord av selger, og kjørt til Tjøme der båten lå. Sol og stille vær, 18 grader og herlig på sjøen.  Vi gik rolig for motor til vår hjemmeplass på Thorøya.  Vi hadde enda ikke fått skiftet til plass i båthavna, da største bredde normalt var 4,3 m, og vår har en bredde på 4,4 m!  Derfor la vi oss på utsiden av betongbrygga og hentet om bord en del saker vi hadde lagret hjemme.  Petra manøvrerte flott inntil brygga, og fikk også brukt baugpropellen.  Det ble etter hvert mange store kasser og bag'er å bære om bord, men vi trengte en del for vi hadde planer om å bo i båten hele juni.  Etter middag og besøk av Ivar kastet vi loss og gikk for motor til Malmøya i Viksfjorden.  Stort sett pent vær, men litt regn etrte hvert.  Koselig kveld i båten, og en veldig rolig natt.

Ved kaia i Stavern

9. juni, Skutebukta - Stavern - Tallakshavn, 20 nm

Vind S-SV 4-8 m/s. Vekslende skydekke, både sol og regn, 16 grC.  Sov godt hele natta, i en helt blikk stille bukt.  Gikk så til Stavern for å handle litt mat.  Ut fra Stavern satte vi seil for første gang og seila med god fart helt inn i Tallakshavn.  Vi festa oss til den ene bøya der, og tilbragte natta sammen med kun en annen båt i bukta.

10. -16. juni, Tallakshavn - Sandefjord, 8 nm.

På vei tilbake til Sandefjord fikk vi vite at vi hadde fått en stor nok plass i havna.  det var trangt å bakke inn, men med hjelp av baugpropellen og forsiktighet fikk vi bakka trygt inn i båsen vår.  Vi bodde i båten hele uka mens petra var på jobb, og Bjørn ordnet en del småting som fast fortøyning og fendring, TV etc.  Vi malte også innredningen i lys farge, og det ble veldig fint, syns vi. Hele uka hadde vi stort sett pent vær.

I hjemmehavna

16. juni, Sandefjord - Strømstad, 34 nm

Vind S 5-8 m/s, opphold, noe sol, 16 grC.  Ut fra brygga kl 1445, sammen med Ivar og hans kjæreste.  Satte seil ved utløpet av fjorden og hadde fin seiling hele veien inn til Strømstad, 7-8 kn.  Vi gikk på land og fikk oss god kebab, og handlet så litt mat.  Gikk så for motor ut mot Store Langön, og til vår "faste" bukt.  Spilte yatzie til over midnatt. Alle fornøyde etter en flott dag på sjøen.

Svenner fyrhavn

17. juni

Strømstad - Sandefjord, 32 nm

Vind SSV 8-10 m/s, for det meste skyet og oppholdsvær, 15 grC.  Vi hadde litt regn på natta, men helt stille i bukta, og alle sov godt og lenge neste dag.  Ut fra bukta og satte seil ved Holmengrå, og seila med god fart helt inn til Thorøya.  Fikk noe ruskete sjø etter hvert, men båten tar den veldig bra.  Vi var fortøyd kl 1730, og på kvelden var det EM i fotball mellom Nederland og Portugal.

På Svenner

I Brevik

18. - 19. juni, Sandefjord

Vi bor i båten hele tiden, herlig å våkne om morran til ærfugl og måkeskrik, uten skrikende barn!  Stort sett veldig rolig i havna, uten stor aktivitet.

Thorøya marina                                                                                                                     Color Viking på vei til Strømstad

20. juni, Sandefjord - Svenner, 9 nm

Vind S 4-5 m/s, for det meste fin sol, 16 grC.  Etter at Petra kom fra jobben går vi for motor ut til Svenner hvor vi fortøyde rett nedenfor innseilingsmerket.  Stille og rolig, noen få andre båter her.

21. juni, Svenner - Risøysund, 14 nm

Vind SØ-S, 2-3 m/s, sol hele dagen, over 20 grC!  En del svell i havna, men roligere på natta, og vi sov helt utmerket.  Gikk rolig for motor in nBreviksfjorden og ankret opp på 10 m ved Siktesøya.

Taubåten BALDER tauer tankbåten ODIN

22. juni, Risøysund - Brevik - Løvøysund, 5 nm

Vind ØSØ 6-10 m/s, senere Ø og 4 m/s.  Skyet for det meste opphold. litt regn på slutten av dagen.  Vindstille på kvelden, 16 - 18 grC.  Rolig natt.  Etter en god frokost ble det motorseiling innover fjorden til Brevik hvor vi fikk besøk av Morten og Mary.  Vi gikk også en tur rundt i den lille byen, det var første gang vi lå her.  Seinere kom Arve med sin båt og la seg ved siden av oss.  Lenge siden jeg har pratet med han. (Les her om min tur med Arve).  Vi gikk så for motor til Løvøysundet og ankret opp på 9 m.  Dette er en veldig idyllisk og helt beskyttet bukt  i alle vinder.  På begge sider av sundet er det en del hyttebebyggelse, men lite folk å se.  En del båter går videre innover sundet.

Utsikt fra kirkenhaugeni i Brevik

23. juni, Løvøysund - Viksfjord, 20 nm

Vind S, 8-10 m/s, overskyet og noe regn, 15 grC.  Rolig  natt, med en del regn som fortsatte utover tidlig formiddag.  Tett skydekke,  men ikke regn under seilasen til Viksfjorden.  Vi brukte motor ut fjorden mot Selsvik hvor vi tenkte å ligge siden det var St. Hans-aften, men bestemte oss for for å seile tilbake til Vestfold.  Det ble ruskete stampesjø utover fjorden, helt forbi staken utenfor Mølen hvor vi svinga mere østover og fikk god seilvind resten av turen, med mye revet seil gjorde vi behagelige 7-8 knop.  Vi seila helt innerst i Viksfjorden, til "vårt" ankringssted, "Daisy bay".  Det var lite med bål, og kvelden ble for mange ødelagt pga regnet som etter hvert kom.  Vinden løyet ikke så mye utover kvelden.

Brevik kirke

24. juni, Viksfjord - Sandefjord, 12 nm

Vind S-SV 7 m/s, gråvær.  Vi motorseilet hjemover.

14. august, Sandefjord - Tønsberg, 21 nm

Nesten vindstille, sol og varmt.  På tur med styremedlemmer i fagforeninga.  For motor hele veien.

15. august, Tønsberg, 10 nm

Sol og stille vær, varmt, over 20 grC.  Arrangerte styremøte i båten.  På kvelden var det båttur for motor i skjærgården rundt Tønsberg.

16, august, Tønsberg - Sandefjord, 20 nm

Nesten vindstille, for det meste fin sol, 20-24 grC.  Gikk alene for motor hjem til Sandefjord.  Petra tok imot meg i havna.

30. august, Sandefjord - Skutebukta, 9 nm

Vind SV 7-10 m/s, sol og deilig vær.  For  motor og litt seil i indre lei til Skutebukta.  Her lå vi som eneste båt, stille og rolig kveld.

31. august, Skutebukta - Skåtøy, 20 nm

Vind N 4-6 m/s, flott sol hele dagen, 20-23 grC.  For seil sørover forbi Jomfruland, i 4-7 knop.  God medstrøm.  Inn mot Kragerø sør for Jomfruland.  Ankret opp på 12 m i Østre Dønnevika.  I Vestre Dønnevika der Havneguiden sier skal være en fin ankringsbukt, er det lagt ut bøyer og en del småbåter som i praksis sperrer for andre å ankre opp.  Vi hadde en fin rotur rund i den store, litt åpne bukta. Herlig dag og vi nøt sola i cockpiten fram til kl 1800.

1. september, Skåtøy - Jomfruland, 9 nm

Vind  N 1-3 m/s, for det meste sol og blå himmel, 20-24 grC.  På ettermiddag/kveld fikk vi vinddreining til SV og økning til 11 m/s og det skyet over.  Etter en rolig natt tok vi faktisk et morrabad i 16 gr!..brrrrrr... Gikk for motor mot Jomfruland og fortøyde på den sørligste flytebrygga.  Lunch i båten før vi gikk en lang tur nordover på øya.  Utrolig flott øy.  Besøkte den langgrunne stranda på nordsiden, med fin sand og rolig sjø.  Utover ettremiddagen begynner det å blåse opp, og sjøen blir rotete, og det skvslper ganske mye over kaia, så jeg må sette flere trosser.  Siden det nå er lavsesong, betaler vi kun kr 100,- for ei natt her.

Bading i 16 gr.                                                                          Fortøyd på Jomfruland

Fra havna på Jomfruland

Jomfruland

2. september, Jomfruland - Sandefjord, 29 nm

Vind VSV 8-12 m/s, for det meste sol og flott vær.  Vi setter seil straks vi er utenfor flytebrygga, og vinden gir oss kjempefin bør hjemover, med fart opp i 10 knop med sterkt revet seil.  Sjøen hadde i løpet av natta bygd seg opp, men vi fikk den aktenfor tvers, og siden helt aktenfra, så det gikk kjempeflott, og autopiloten hadde ingen problemer med å holde kursen.  Vi seila helt inn til Thorøya.

7. september, Sandefjord - Verdens Ende, 9 nm

Vind V 9-12 m/s, sol og fint vær.  Nå tok vi den årlige "gutteturen" med kjekk ungdom som hjelper oss med alt vi ber om ellers i året. Hadde en fin og behagelig seiltur fram til Tjøme.  La oss til ved flytebryggen.  En god del båter var fortøyd i havna her.  Vi fant fram grill og mat og benyttet den fint tilrettelagte grillplassen i god le ved fjellet.

8. september, Tjøme - Strømstad - Koster, 38 nm

Vind VSV 8-14 m/s, stort sett pent vær, men en del sjø som kom aktenfor tvers slik at det ble mye bevegelse i båten, men alle klarte seg veldig bra. Vi gjorde meget god fart, selv med bare 3/4 storseil, som tok oss helt inn i havna i Strømstad.  Vinden gjorde det litt vanskelig å legge til, da de aller fleste plassene innerst i havna var opptatt.  Alle fikk anledning til å handle litt og spise på land før vi satte kursen mot Nord-Koster.  Det ble mye stamping på veien ut der, men inne i sundet var det ganske rolige forhold.  Hele flytebrygga var full av båter.   Etter en lang tur over øya ble det grilling nede ved gjestehavna.  God mat og drikke til alle.  En cafe var åpen, og der havna de fleste ungdommene, til langt utover natta.  Ettersesongpris nå, kr 200,-.

9. september, Koster - Sandefjord, 30 nm

Vind S-SV 8-12 m/s, for det meste pent vær. Rolig natt i havna.  Tidlig frokost da vi ville komme oss hjemover før det skulle bli litt dårligere vær.  Flott seiling hjem, med god fart, men med noen slitne unge menn som ikke hadde sovet så lenge.  Flott tur med fine gutter!

Fra Nord Koster

15. spetember, Sandefjord - Skutebukta, 14 nm

Vind VSV 9-12 m/s.  Fin motorseilas inn til "Daisy Bay", så ut til Skutebukta igjen hvor vi ankret opp.  Sola oss og slappa av i cockpit.  Noen få andre båter her.

16. september, Skutebukta - Sandefjord, 10 nm

Vind SSV 9-15 m/s, overskyet.  Rolig natt.  Etter sein frokost gikk vi i stampesjø utover, til vi kunne endre kursen og sette seil, og fikk en flott seilas hjemover, med mye rev i seila.  Dette så ut til å bli den siste turen i år, desverre.  Nå begynte planlegginga for opplag i sjøen, med tilhørende konservering av motor og ferskvann etc.