Seiltur sommeren 2007

På tur til Sverige, 8. -10. juni

Mannskap: Ivar, Even, Ahte, Tord, Petra og Bjørn

Logg: 75 nm

Avgang fra Sandefjord kl 1530. Fin sørlig vind etter hvert, så overfarten til Koster gikk bra.  Sola skinte fra en blå himmel, og guttene koste seg på dekket.  Vi la oss til på Nord-Koster.  Etter en spasertur for de voksne, og bading for ungdommen, grillet vi på land. En fin dag.

Tord           athe

guttene på tur      gutter

Dagen etter gikk vi inn til Strømstad hvor alle fikk shoppe det de ønsket.  Det ble nok en god del snop og sjokolade.

grilling

Det ble ganske varmt i havna i Strømstad, sola skinte fra skyfri himmel, og vi ble ikke så lenge der.  I lett bris fra vest fikk vi vi rolig seilas til Hvalerøyene.  Vi fant en fin bukt på Søndre Sandøy hvor vi slapp ankeret og fikk badet og spist en god lunch.  Sola varmet godt, og alle kosa seg ombord.

petra     i strømstad

Ut på ettermiddagen gikk vi for sakte fart rundt øya, og fant en liten båthavn på sørsiden av øya, ved Nedregården.  Guttene badet og hadde det kjekt på land.  Vi voksne gikk en lang tur langs sjøen.  På kvelden ble det grilling på kaia, med masse deilig mat.  Nok en herlig kveld.

Petra og Bjørn fikk seg en lang spasertur, helt til campingplassen på nordenden, på mere eller mindre fine stier.  Det ble nesten mørkt før vi kom fram til båthavna igjen.

Søndag formiddag la vi kursen rett ut i Oslofjorden, i helt stille og varmt vær.  Etter etpar timers gange stoppet vi opp og badet.  Sjøvannstemperaturen viste over 22 grC der ute!  Etter litt mat kom brisen fra sør, og vi kunne seile resten av turen hjem.

fenderrace         ivar

Dette var den fineste helgen i hele juni, kanskje også for hele sommeren?