Sommerferie 2009

Totalt ca 387 nm

Tilbake til reisebeskrivelser

23. juli, Sandefjord- Risør, 38 nm

Vekslende vind, 1-3 m/s, overskyet, noe duskregn.

Kastet loss 1530, og for motor og medstrøm sørover.  Ankret opp seint på kvelden i ”Pjolter Bay, sammen med 20 andre båter.  Stille og rolig kveld, flott ankringssted.

Lyngør   Lyngør

Forbi Lyngør

Brua over Tromøysundet       mot arenda

Her seiler vi under Tromøybrua og er på vei forbi Arendal

24. juli, Risør – Lillesand, 47 nm

Vind SV 5-12 m/s, vekslende vær, fra sol til styrtregn, 15-20 grC.

Avsted videre sørover etter frokost kl 0830.  Havdønning og motvind, men med strømmen med oss.  Inn i Lyngørfjorden og innaskjærs videre.  Gikk også på innsiden av Tromøya.  Ved utløpet fra Arendal møtte vi 100-vis av seiljoller.  Herfra fikk vi grovere sjø og enda mere motvind og grovere sjø, men vi fortsatte likevel sørover.  Ankret opp i Hestholdbuktene rett utenfor Lillesand.  Her er god le for alle vinder, og gode ankringsforhold, enten man ligger på svai eller fester seg til fjellet.  Ca 50 båter lå her om natta.  Mange lar sin barn rase rundt i bukta med joller i timesvis, til stor forargelse for mange andre.

hestholmbuktene   hestholmbuktene

Ankring i Hestholmbuktene

25. juli, Lillesand- Blindleia, 8 nm

Vind V-NV, 6-12 m/s.  For det meste sol og fint vær, 18-24 grC.

Etter morgenbad og frokost gikk vi videre inn i Blindleia.  Hørte værmeldingene som sa at det skulle bli mye vind framover, og fra feil retning, så derfor tok vi en avstikker fra leia og inn en av fjordene der.  Her er utrolig mange flotte plasser å legge seg, både inntil fjellet og på svai.  Så langt inne merker en nesten ikke til vinden, og sjøen er helt flat.  Tror man kan tilbringe uker her inne uten å ligge på samme sted hver natt.  Vi gikk helt inn til Lusekilen og ankret opp på 13 m med akterfortøyning til land.  Mye bading og soling.  Godt med ankerfeste her.

innløpet til Blindleia fra nord   blindleia

oppankret    Lusekilen

Flotte områder i Blindleia

lusekilen   luna ankret i  lusekilen

Fra Lusekilen i Blindleia

blindleia  blindleia

26. juli, Blindleia – Kristiansand, 18 nm

Vind NV 3-5 m/s, sol, 20-25 grC.

Noe vind om natta, men vi lå trygt her.  Etter morgenbad i 18 gr dro vi videre i Blindleia.  Her traff vi mange båter, begge veiene.  Vi fikk fortøyd ved den ytterste flytebrygga med akterfortøyning i bøye som ligger ca 50 fra kaia.  Det står ofte sjø inn her, og det er slettes ikke så komfortabelt å ligge ved flytebrygga.  Sikkert litt bedre helt innerst, men ganske trangt.  Vi tok bussen til dyreparken og var der til stengetid.

dyreparken  løver

sjiraff  kardemommeby

ulv Bilder fra dyreparken i Kristiansand

27. juli, Kr-Sand – Skjærnø, 21 nm

Vind SV 6-10 m/s, litt regn innimellom, temp 15-17 grC.

Urolig natt pga sjøen rett inn, og båten jaget hele tiden i fortøyningene.  Etter litt handling i byen gikk vi videre sørover mot Mandal.  Ankret opp i en bukt NØ på Skjærnø.  Stille og beskyttet.

stjernø  stjernø

regn  striregn

28. juli, Skjærnø – Farsund, 28 nm

Vind VSV, 4-6 m/s, for det meste opphold og sol, 18-24 grC.

Stille og rolig natt i lun bukt.  Våknet til striregn, men etter frokost ble det fint.  Vi fikk litt sjø og havdønninger da vi rundet Lindesnes.  Vinden var hele tiden mot oss, så motoren sørget for framdriften.  Nesten inne ved Farsund ankret vi opp inne i en bukt for soling og lunch.  La til ved flytebryggene i Farsund, den de minste fiskebåtene bruker.  Etter spasertur i byen var det godt fiskegryte i båten.  På kvelden fikk vi besøk av min kollega Jan Inge og hans kone.

i sydvest  farsund havn

gjestehavn  gfrasund

29. juli, Farsund.

Regn og regnbyger, 16 grC.

Det stemte det vi hadde lest: det blir delt ut gratis avis og rundstykker hver morgen av ”vekterdama”.  Og i tillegg er det gratis å ligge her.  En havn å anbefale for alle som går langs sørlandskysten.  Jan Inge tok oss med på biltur til Lista fyr og omegn, og viste oss også den nedlagte store flyplassen der.  Han hadde kjøpt inn krabber og kokt, så de koste vi oss med helt nede ved havet, i en beskyttet bukt.  Fantastisk flott kveld.

prøven

Lista fyr   hus i Farsund

30. juli, Farsund

Regn og regnbyger.  Vinden øker på, og det er meldt sterk kuling til liten storm.  Ingen båter går ut, men flere kommer inn i denne godt beskyttede havna.  Også denne ettermiddagen tar Jan Inge og kona oss med på tur i distriktet i guidet tur.  Vi får den meldte stormen med kraftige regnbyger, og det varer hele natta.  Det er denne natta ”Full City” driver på grunn ved Langesund, og en cargobåt går ned i Kosterfjorden, så det er godt å ligge i en bra havn!

strand lista  krabbelag

venner     ved lista fyr

krabber  vekter

Vekteren som deler ut ferske rundstykker og aviser

31. juli, Farsund

Regn og regnbyger, men vinden har løyet litt.  Mange venter på vær til å gå enten vest eller øst nå.  Vi treffer også Jan Isaksen og kona på ”SY Jenny” som skal på jordomseiling.  Jan var plattformsjef på Odin-plattformen som jeg jobbet på fram til 1994.  Les om hans prosjekt og båt her

Jenny  luna

1.august, Farsund – Blindleia, 60 nm

Vind SØ, 1-3 m/s, for det meste pent vær.

Rolig natt.  For motor nordover igjen, og vi gikk innaskjærs der det var mulig.    Før vi ankret opp for kvelden la vi oss for å drive og fiske rett nord for Ny Hellesund.  Det ble dårlig med middagsmat, kun en bergylte fikk vi dratt opp.  Vi ankret opp Vallesverdfjorden, like ved Epleholmane.

blindleia  skjærnø

2. august, Blindleia – Hestholmbukta, 8 nm

Vind Ø-SØ, 4- 10 m/s, en god del regn, 14-18 grC.

Stort sett stille og rolig hele natta, med god søvn.  Stekte boller til frokost. Petra fikk nå telefon fra sin søster i Nederland at deres far hadde gått bort, så vi måtte gjøre om på våre planer om å seile til Danmark.  Nå måtte vi gå raskeste vei hjemover for å planlegge tur til Nederland og begravelse.  Gikk inn til Lillesand for å bunkre diesel.  Det blåser opp fra Ø, 8-12 m/s, men vi prøvde likevel å gå ut i havet, men måtte snu og gikk inn i Hestholbukta og ankret opp.  Her lå kun 2 båter nå, de fleste var nok blitt skremt inn til land av været.  Men det er godt med ankerfeste her, og utpå kvelden stilnet vinden også, så vi fikk en fin natt her.

3. august, Lillesand – Tverdalsøya, 35 nm

Vind NØ, 3-5 m/s, skyet, for det meste opphold, 14-17 grC.

Rolig natt.  Vi spiste frokost og gikk ut kl 0930.  Sjøen var rolig nå, men vi måtte fortsatt bruke motoren.  Vi gikk inn til Grimstad hvor vi fikk lagt oss utenpå en svensk Malø.  Handlet litt i byen og ventet på at det skulle bli opphold før vi gikk videre, og på utsiden av Tromøya denne gangen.  Vi fikk fint vær etter hvert,og sjøen var rolig også.  Ankret opp på 3,5 m ved Staubø, Store Havneholmen, og her inne i den lille bukta var det blikk stille.  Vi hadde snakket med noen som mente at det var oljesøl helt her nede, fra havaristen ved Langesund, men vi har enda ikke sett noe til dette.

lusekilen

4. august, Tverdalsøya – Sandefjord, 64 nm

Vind SØ, 3-5 m/s, for det meste pent vær.  For det meste måtte vi gå for motor, men prøvde også med gennaker og storseil.  Framdriften var dårlig da vi nå godt merket motstrømmen, opptil 2,7 kn!

Her tar vi en pause fra seilinga og tar ferga fra Larvik til Hirtshals og kjører over 1000 km til Nederland og i begravelse, og samme vei tilbake.

nederlandsk båt

Nederlandsk seilbåt

12. august, Sandefjord – Tallakshavn, 8 nm

Vind SV 5-6 m/s, litt sol, 18 grC

Vi hadde fått tekstmelding fra våre venner som er på vei hjem fra Hellas til Sandefjord i sin Bavaria 38, ”Windrose”, at de var på hjemtraktene nå, og de ville vi treffe.  Les om deres tur her.  Vi møtte en oppflagget båt med sjørøvere ombord rett ved Tønsberg Tønne!  Hei og hå!! Vi fant en ledig bøye i Tallakshavn for natta, og lå stille og fint.  Etter hvert blåste det opp fra nord, og med mørke truende tordenskyer i sør.  Himmelen ble opplyst mange ganger om natta.

13. august, Tallakshavn – Fredagshølet, 22 nm

Vind NNØ, 6-10 m/s, for det meste opphold og en del sol på ettermiddag, 15-20 grC

Med den friske brisen fra morran fikk vi fin seilervind over fjorden og inn til Fredgashølet.  Nå lå bare 6-7 båter her, og vi ankret opp på 6 m.  Vi tok jolla på land og gikk en tur på den kupperte øya.  Fikk også  sola oss litt i cockpiten.

sol i tallakshavn

14. august, Fredagshølet – Søndre Långön (Strømstad), 18 nm

Vind N, 3-5 m/s, sol hele dagen, 18-23 grC.

Stille og rolig natt.  Etter morgenbadet var det frokost med nystekte rundstykker. For seil sørover mot Sverige, men etter hvert løyet vinden så vi måtte bruke motoren.  Ankret opp i en bukt øst på Søndre Långön hvor vi en gang tidligere også har ligget.  Etter hvert kom to andre norske båter også og ankret opp her.  Vi tok jolla inn til land og gikk rundt hele øya.  Flott utsikt fra det høyeste punktet.  Her er en privat feriekoloni, men det virket som det var fritt fram å gå her.  Soling i båten.

15. august, Sverige – Sandefjord, 32 nm

Vind SSØ, 6-12 m/s, mye regn, en del sjø.

Vi fikk  god seilervind hele turen over fjorden, og gjorde god fart, så turen tok bare 5 timer.

Etter 2 uker på Jotun, reiste vi til Kos for å seile der i 2 uker, LES HER

26. september,  Sandefjordsfjorden, 12 nm

Vind VSV, 6-9 m/s, for det meste sol og pent vær, 18 grC.

Fin seiltur ut til Bonden og tilbake.  God fart gjennom sjøen.

Dette ble vår siste tur denne sesongen, desverre.

I november fylte jeg tanken full med diesel og gikk til vinterplassen i boblehavna på Thorøya.