Seiling sommer 2010

Bjørn og Petra

Totalt 242 nm

TILBAKE TIL REISER

Etter litt utleie av båten, og vår tur til Hellas var det vår tur med seiling med LUNA en uke igjen.

12. juli, Sandefjord -Risøysund, 24 nm

Vind SV 4-6 m/s, sol, seinere skyet og regn, 19-22 grC

Etter handling og lunch i båten gikk vi for motor ut fjorden.  Fikk litt motorseiling, men ugunstig retning.  For motor over Rakkebåene og inn Langesundsfjorden.  Vi gikk nord om Siktesøya og gjennom det smale Risøysundet.  Her ankret vi opp sør for Fiskarholmen.  Etter hvert ble det grått og mye regn.  Mange båter ute i dag.

risøysund  skipperen styrer

13. juli, Risøysund - Gumøy, 13 nm

Vind SV 9 m/s.

Rolig natt, men blåser opp på morran.  Frokost og god lunch i båten før vi går for motor gjennom Langesund, over fjorden mot Kreppa og gjennom den.  Vi ankret opp i en lun bukt sør på Gumøy, på 12 m.  Det er litt bebyggelse rundt bukta, men veldig rolig.

kragerø  Kragerø

Kregareø  Kragerø

Kragerø  Bilder fra kragerø

14. juli, Gumøy - Berg, 8 nm

Vind SV 4-5 m/s, delvis sol, men også skyer.

Vi gikk inn til Kragerø etter lunch.  Veldig travel havn med mye båter.  Vi la oss longside flytebryggene vest for holmen.  Ruslet inn til byen og spiste pizza på torvet.  Siden for motor inn Bærøyfjorden, og så vestover inn Hellefjorden.  Det er en flott fjord og veldig godt beskyttet mot sjø og vind, men det er veldig få båter som går inn her.  Vi gikk helt inn i bunnen av fjorden, helt til Berg Museum,og la oss inntil fjellveggen rett ved museumskaia.  Her er det brådypt hele veien.  Flott kveld hvor vi også prøvde å fiske ørret som spratt rundt oss, men uten hell.

Ved Berg

Bilder fra Berg Museum utenfor Kragerø

15. juli, Berg - Arøy, 8 nm

Vind S 4-5 m/s, noe regn, en del sol.

Rolig natt. Vi gikk en lang tur, først opp til museumet, så en kultursti gjennom skogen.  Det var blitt sol, og vi badet litt fra båten også.  Her inne var det nesten ingen brennmaneter å se.  Ut på kvelden gikk vi ut fjorden og gjennom Kreppa igjen, og fant en lun bukt NV på Arøy.  Etter hvert skyet det til og vi  fikk mye regn.

Petra styrer

16. juli, Arøy - Viksfjorden, 22 nm

Vind 6-10 m/s, for det meste sol og varmt.

Fikk mye regn om natta, men opphold til frokost.  Fikk en flott seilas hele veien østover igjen, over Rakke og inn Viksfjorden hvor det var helt stille.  Over Rakke brøt det skikkelig i den grove sjøen som var, men vi holdt god fart, opp mot 9,5 kn!  Mange båter ute i dag.  Vi ankret opp ved Vikerøya.

17. juli, Viksfjord - Sandefjord, 11 nm

Vind S 4-5 m/s, fin sol etter hvert, 20-23 grC.

Veldig rolig natt.  Etter lunch heiste vi ankeret og satte kursen hjemover igjen.  Satte seil ved Eftang og seilte indre lei.  Flott seilas helt hjem.  Masse båter i hele fjorden.  Forsøkte fiskelykken utenfor Ula, men ingen hell med den.

13. august, Sandefjord - Tallakshavn, 8 nm

Vind S 8-10 m/s, skyet, etter hvert sol på kvelden, 16-20 grC

Bjørn tok båten alene til Tallakshavn og hentet Petra som kom fra jobben.  Stille og rolig kveld, og etter hvert også varmt og fint.

14. august, Tallakshavn -Søndre Langön, 22 nm

Vind S 3-5 m/s, sol hele dagen 23 grC.

Rolig natt,og bading før frokost.  Satte seil rett utenfor havna og kurs mot Færder.  Satte gennaker og hadde fin vind og god fart hele veien over mot Strømstad.  Rolig sjø og en god del båter å se ute på fjorden.  Vi seila helt til innløpet av Strømstad, og gikk til en liten lun bukt på nordsiden av Søndre Langön hvor vi ankret opp..  Her var det blikk stille og rolig, og vi kunne sitte ute helt til midnatt.

Strømstad Strømstad havn

15. august, S. Langön -  Tanumskilen, 15 nm

N-lig vind 5-8 m/s, for det meste skyet og litt lummert.

Etter froksot gikk vi inn til Strømstad og handlet litt mat.  For motor ut til Kosterfjorden, og satte så seil med kurs sørover.  For seil inn Stridsfjorden, og nesten helt inn til Tanumskilen, en bortgjemt kile helt beskyttet for alle vinder. Et nytt sted for oss. Ankret opp på 6 m.

16. august, Tanumskilen - Koster, 20 nm

Vind NØ 5-10 m/s, for det meste skyet, ca 20 grC

Rolig natt,og bading før frokost.  Satte seil rett etter at vi kom ut av kilen, og med kurs mot Kosterfjorden.  Flott seilas i 5-8 kn nordover mot Strømstad.  Ingen sjø, og gode seilforhold, mange båter å se.  Fortøyde ved flytebrygga og handlet mat i byen.  Etterpå for motor til Kosterhavna, men fant den ikke trygg nok i nordavinden som var.  Gikk så inn Kostersundet, men snudde da vi så det var ankring forbudt der.  Ankret opp ved Vättnet på 5 m.  En god del vind står inn her nå, og vi er den eneste båten her.  Ankerfestet holder godt, håper vi.

17. august, Koster - Sandefjord, 26 nm

Vind NNØ 8-12 m/s, skyet, litt regn.

Urolig natt, men god søvn.  Av sted kl 10, og satte seil med ett rev og liten genoa.  En del sjø hadde bygd seg opp, men vi hadde den med oss stort sett.  God fart hele veien, 6- 8,5 kn.  På siste delen tok vi enda et rev på storseilet, men fortsatt god fart.  Fortøyde i hjemmehavna kl 1400.

20. august.  Sandefjord,

overnatting i båten.  Vind 8-10 m/s, regn ut over kvelden.

21. august, Sandefjord - Tønsberg, 20 nm

Vind 8-13 m/s, opphold, etter hvert litt sol på kvelden.

Rolig natt i havna, men mye regn.  Etter handlign og lunch gikk vi ut fjorden i litt motsjø, men fikk satt seil med 2 rev og fikk god fart i båten, 7 kn ut fjorden.  Flott lens videre innover Tønsbergfjorden.  Fortøyde ved gjestebrygga sammen med ganske mange andre båter.  Betalte for første gang i år havneavgift, kr 180,-.  Kinobesøk på kvelden.

Tønsberg Tønsberg

Broåpnong Tønsberg Bilder fra Tønsberg

22. august, Tønsberg - Fredagshølet, 19 nm

Vind 8-11 m/s, opphold og pent vær, over 20 grC.

Rolig natt stort sett, men en del støy fra utestedene.  Gikk ut kanalen ved broåpning kl 1205.  Mange båter var med i denne broåpningen i dag.  Satte seil ved Hvalø og ut Huikjæla og over fjorden i god fart og flott seilas.  Ankret opp i Fredagshølet som eneste båt.  Det blåste fortsatt over 10 m/s inn her, og vi måtte legge om ankeret en gang for å komme litt lengre ut fra land.  Det blåste godt hele tiden,  men her er det veldig godt feste for ankeret, og vi har lagt ut 30 meter med kjetting også.  God mat og film.

23. august, Fredagshølet - Sandefjord, 26 nm

Vind SV 6-8 m/s, opphold og pent vær.  Etter frokost og lunch gikk vi for motor ut av bukta.  Satte seil sør av Søstrene og hadde flott seilas helt fram, gjennomsnitt 6 kn.  Noe sjø, men det gikk bra.  Begge fikk anledning til å hvile og sole seg, mens den andre styrte båten.