Sommerferie 2007

15. juli

Sandefjord:

Vind 10-12, SV, sol og opphold

Det blåste kuling 10-12 m/s fra SV i dag, men vi hadde likevel bestemt oss for å starte ferieturen.  Alt var nå lastet ombord, og vi var klare for 3-4 uker på sjøen i vår nye båt.  Vi satte kursen ut Sandefjordsfjorden, med vinden rett i mot, men med den store motoren gikk det greit å holde 6-7 knop sørover.  Sjøen var krapp allerede langt inne i fjorden, og den tiltok lengre ut, og 5-6 timer over fjorden med stampesjø tiltalte oss ikke. Vi bestemte oss derfor for å snu, og tilbringe natten i Thorøya.  Men siden vi var på tur, tok vi bilen til Larvik for å gå på restaurant.  Kaffe og dessert i båten.

hamburgsund

Båtlivet sommeren 2006, her i Hamburgsund

16. juli:

Sandefjord- Otterøen, 60 nm

Vind 2-4 m/s, SV, sol

Rolig tur over fjorden, vinden hadde løyet nesten helt, og den krappe sjøen hadde også lagt seg, det var nå bare havdønninger tilbake, så det ble en behagelig motorseilas til Strømstad.  Jeg skulle hente noen varer fra Hjertmans på postkontoret i Strømstad, bl.a. solceller og zinksaver, derfor visitten her.  Masse folk her som vanlig, og etter en lunch gikk vi videre, mot Koster.  Gikk gjennom Ekenes-sundet på Sør-Koster for å se etter en kjenning, men fant han ikke, og havnen var også helt full, så vi gikk videre sørover.  Sola skinte, men vinden var nesten helt borte. Masse båt å se, i alle retninger.  Vi gikk innaskjærs, det var nesten køkjøring mange steder.  Vi gikk gjennom Havstensund, passerte Gule Humpen, mot Gräbbestad der havnen så stappfull ut, som vanlig på denne tiden.  Det samme ved Tanum Strand.  NØ på Otteröen er det en fin og rolig kile, med godt ankerfeste.  Her la vi oss til for natten, sammen med 5-6 andre båter.

17. juli:

Otteröen- Hamburgsund, 8 nm

Vind 5-8 m/s, SV, noe regn

Natta var rolig, men tidlig på morran ble vi vekket av et skrekkelig tordenvær.  Det lynte og smalt rundt oss på alle kanter, ganske skremmende.  Vi hørte etterpå at det var flere hundre lynnedslag i området denne dagen.  Da det lysnet litt, gikk vi ned Musefjorden, fulgte den indre leia, mot Hamburgsund.  Her la vi oss til ved siden av en Bavaria, og ville avvente været.  Det var til tider striregn.  Hørte også på værmeldinga at det skulle blåse opp i løpet av dagen og kvelden, til stiv kuling.  Vi bestemte oss derfor å bli liggende her utover dagen, for å se det an.  Her lå vi trygt, og hadde utsikt til all trafikken gjennom sundet.  Ut over dagen la flere og flere båter seg til i sundet, på begge sidene.  Hamburgsund har ikke så mye spennende å by på, men vi fikk spasert og strekt på bein og rygger.

hamburgsund

Bilder fra Hamburgöen

18. juli:

Hamburgsund

Vind 8-15 m/s, SV, sol

Det ble en liggedag til i Hamburgsund.  Vi tok kablefergen over sundet til Hamburgöen, og fulgte stier og veier der.  Et ganske flott sted.  Ut mot vest så vi hvor hvit sjøen gikk, og skjønte godt at de aller fleste valgte å bli i havna også denne dagen.  Bjørn fikk nå også anledning til å montere det nye solcellepanelet.  Jeg valgte å ha det løst i en grov kabel, slik at jeg kunne flytte det rundt etter sola.  Det er veldig stor forskjell på hvor mye strøm det lager, avhengig av vinkelen mot sola.  Rettet mot sola kunne jeg lese på amp-meteret at det leverte 2-3 amp til batteriet.  Ved å flytte panelet litt rundt, holdt jeg batteriene 100% ladet, med normalt forbruk i båten.

Sotenkanalen

19. juli:

Hamburgsund- Orust, 47 nm

Vind 4-10 m/s, V-SV, varierende skydekke, opphold

Det var meldt lettere vinder i dag, og turen fortsatte sørover.  Først for motor, gjennom Sotenkanalen og forbi Smøgen og videre mot Lysekil. Her fikk vi vestavind og kunne endelig seile. Det var meget stor trafikk i dag, gjennom Sotenkanalen var det kødannelser, flere hundre båter gikk på rekke og rad, med kort avstand.  Her var det nødvendig med full konsentrasjon!   I de trange sundene nord for Smøgen måtte vi (og mange andre)  bråstoppe.  Noen svensker skulle absolutt kun bruke seil sørover, enda vinden nesten var fraværende, og med den møtende trafikken som var, kom vi andre ikke forbi.  Svenskene satt rolig i sin båt som gjorde maks 2 knop, og med største selvfølgelighet forventet at alle andre måtte stoppe opp, både sør- og nordgående.  Ikke alle oppdaget denne faren i tide, og måtte slå full bakk på det trangeste stedet.  Det var like før vi fikk en diger Malø i hekken vår. Dette må være misforstått sjømannskap fra de seilende svenskene, det handler om å ta hensyn og ta alle forholdsregler for å hindre at farefulle situasjoner skal oppstå!  Forbi Islandsberg gikk det friskt, og vi svinga ut av "køen", til babord, mot øst og inn Ellösefjorden mellom fastlandet og Orust.  Her var det lite med trafikk, og vi seila for slør i 4-7 knop gjennom trange sund og flott natur.  Dette er en lei å anbefale.  Vi så mange flotte naturhavner på begge sidene av fjorden.  I Havstensfjord, ved innløpet til Uddervalla begynte vi å se etter en havn for natten.  Vi fant en bøye (sikkert privat?) i en vik som heter Slussen, nordøst på Orust.  Her var det deilig og rolig, og vi slappa av og kosa oss.

Slussen                                                                                                        Falkenberg

20. juli:

Slussen- Göteborg, 54 nm

Vind 3-6 m/s, SV, varierende skydekke, stort sett opphold

Etter en god frokost satte vi kursen sørover igjen.  For motor den første delen, men i Hakefjorden var det fin vind for kryss.  Gode seilerforhold her, og mange båter krysset fram og tilbake i den fine vinden.  Vi svinget rundt Algøen, og gikk øst for Marstrand, og indre lei mot østsiden Björkö hvor vi håpet på å finne en naturhavn for natta. Men her viste det seg at dette var vanskelig, og siden det enda var bra vær, gikk vi mot Göteborg.  Mange båter i denne leia også, og vi fulgte kursen de fleste holdt, mot havnene sør og utenfor byen.  I Långedrag fant vi mange ledige plasser som var merket med grønt, et symbol på at denne er ledig.  Alle plassene her er tillegging mellom påler.  Prisen er kr 130,- pr natt, strøm inkl.  Trikken stopper like utenfor båthavnen, og tar ca 25-30 min til sentrum.  Et ganske greit sted å ligge om man ikke vil gå helt inn til Lille Bommen.  Etter en deilig dusj tok vi trikken til sentrum av Göteborg.  Været var blitt ganske bra også, og vi ruslet rundt der og kikket på det yrende folkelivet.  En deilig middag på kinarestaurant.

21. juli:

Göteborg

Lite vind, stort sett opphold.

Bytur igjen.  Dette var jo vår 1 års bryllupsdag, så vi kosa oss med både sein frokost og god lunch i byen.  Får også kjøpt oss kysthåndbøker fra Koster til Øland.

22. juli:

Göteborg- Falkenberg, 61 nm

Vind: SØ-NØ, 3-8 m/s, varierende vær, striregn siste del

Det ble meldt om lite vind fra NØ, så vi forventet det skulle bli fin seiling sørover langs kysten.  Men vi måtte bruke motoren i tillegg for å holde en tilfredsstillende fart.  Ut fra Långedrag gikk leia mellom øyer og holmer, men etter at vi passerte Tislarna og holdt oss i den vestre leia var det slutt på dette.  Leia går her ca 5 nm ut fra kysten, som nå har blitt mye flatere.  På ettermiddagen begynner det å regne tett, og vi velger Falkenberg som nattehavn.  I striregnet finner vi en motorseiler å legge oss inntil i den lille gjestehavna.  Tvers av gjestehavna ligger det et skipsverft med flytedokk og verksted, ikke så idyllisk utsikt akkurat.   Det blir hjemmelaget pizza i båten. Vi må fyre opp varmeapparatet også for å få tørket noe klær.

falkenberg

Falkenberg beach

23. juli:

Falkenberg.

Tett regn, seinere opphold og fint.

Mye regn om natta, og meldingene er det samme utover dagen og kvelden.  Vi finner veien til byen i regnværet, og håper å finne et stort kjøpesenter å kikke rundt i.  Men byen er ganske kjedelig, uten de store attraksjonene i sentrum.  For å handle mat må vi litt på utsiden av byen.  Været klarner opp, og etter lunch går vi stien mot stranden.  En kjempeflott og lang sandstrand åpenbarer seg, med tilhørende hoteller og pensjonater.  Rett bak stranden ligger en hytteby og c-plass.  Må være et kjempeflott sted å være når sommeren er slik den skal være, men sikkert også forferdelig nå med det været som har rådet her i flere uker, med sølete veier og våte leirplasser.

Vi står nå overfor valget om å følge vår opprinnelige plan og seile til København og videre rundt sørspissen av Sverige og opp Østersjøen, eller velge en alternativ rute.  Vi ser at vi har hatt en ekstranatt på et sted omtrent annenhver dag, og at vi allerede har brukt 9 dager hit.  Fortsetter været slik som nå, vil vi ikke rekke over så mye som tenkt, og må returnere tidligere enn planlagt.  Vi hadde veldig lyst til å dra til København, men værutsiktene er heller ikke de mest gunstige for den kommende uken.  Vi bestemmer oss derfor å seile til Anholt, og derfra videre nordover til Læsø og Skagen før vi krysser over til Orust igjen.

24. juli:

Falkenberg- Anholt, 40 nm

Vind 3-7 m/s, SØ, pent vær, seinere tiltykning og regn

Starter i flott vær, med motorseiling.  Håper å kunne stoppe motor, men farten synker for mye.  Uvant grunt her for oss, nesten ikke over 20 m dybde på hele veien, og rett nord for Anholt er dybden mellom 4 og 10 m bare.  Vi stopper for å fiske også, men da kommer regnet, og vi setter kursen rett mot innløpet til Anholt havn.  Vi ser masteskogen på lang avstand, og lurer på om det er plass for oss.  Ser at det siger inn båter fra omtrent alle kanter også.  Vi blir vinket inn av en tysker, ved siden av hans gamle treskuter, rett ved innløpet.  Med ankeret ute forut får vi bakket oss inn ved hans side.  Her får vi en god plass.  Etter hvert fylles havnen mere og mere opp, det er utrolig hvordan det alltids er plass til en båt til.  Seilbåtene dominerer nesten totalt her, og flertallet er tyskere.  Mellom regnbygene får vi tatt en tur i havna og kikket på båtene og folkelivet.  Sikkert utrolig livlig her på normale sommerdager, men nå står de fleste utesitteplassene tomme.  Litt opp fra havna får vi virkelig se hvor mange båter det er her, og stadig kommer nye inn.  Vi trodde ingen kunne komme ved siden av oss, men en stor skute fikk bakket seg delvis inn mellom vår båt og noen andre. De sperret oss for å gå ut, men vi hadde likevel ingen planer om å gå dagen etterpå, pg a værmeldingene.

anholt

Bilder fra Anholt

25. juli:

Anholt

SV kuling, noe regn

Værmeldingene sa at vi burde være her en dag til, og det gjorde vi også, som de aller fleste.  Det blåste skikkelig utenfor moloene, og sjøen gikk hvit.  Noen gikk likevel ut og fikk seg en frisk seilas.  Etter hvert kom sola, og i le var det ganske behagelig.  Vi gikk langs nordsiden og veien til Anholt by, ca 4 km. Fin natur her, og med lange flotte strender hvor kiting var den mest utbredte sporten nå.  En koselig liten landsby også, med idylliske hus og hager.  Vi fikk oss en flott spasertur. Havna var nå enda mere fylt opp, helt utrolig hvordan man finner seg en plass her.  Med ankertau i alle retninger lurer jeg på hvordan det går om vinden snur til motsatt retning, eller hvordan de forskjellige båtene skal kunne få løs sine anker?  Værmeldinga sier nå at det skal blåse 9-13 m/s om natta fra SV, dreiende til VSV utover dagen.  Vi har fått nok av overfylte havner i Danmark, og etter som vi hører er Læsø og Skagen akkurat det samme nå, så derfor bestemmer vi oss for å gå til svenskekysten igjen!  Ut over ettermiddagen begynner båtene som kommer inn, å legge seg med baugen inn mellom de som ligger med bauganker ute og hekken inntil land.  Dette begynner å ligne på tilstander vi har sett i de travleste og største marinaene i Hellas, men her blåser det i tillegg kuling!

Bilder fra Anholt

26. juli

Anholt- Öckerö, 67 nm

Vind S-SV 7-11 m/s, delvis sol

Vinden har dreid noe i løpet av natta, litt mere vest nå, og gode seileforhold til Sverige.  Opp kl 07, og etter frokost måtte vi vekke mannskapet på båten som hadde lagt seg med baugen mot vår baug, for å komme ut forbi denne.  Sjøen var ikke så ille som først trodd, og vinden ca 7-9 m/s fra SV.  Vi fikk etter hvert full seilføring, og kunne sløre avsted i 7-9 knop!  Sola skinte også etter hvert, og det ble stort sett en flott seilas.  Vi hadde sett oss ut noen havner sør for skjærgården i Göteborg, men holdt åpent alternativet for å gå enda lengre om været var bra.  Sjøen ble etter hvert litt grovere, men siden den kom inn på babord låring gikk det unna i god fart.  Jeg la etter hvert inn Trubaduren som waypoint, men måtte pga vinden jibbe noen ganger for å nå dit. Siste strekket ble langt, og kryssingen av innløpet til Göteborg ble vel hardt.  Vi hadde fått tips om at havnen på Öckerö var bra, og det var godt med plass der.  Det ble en fin, men slitsom dag. Vi hadde seilet 67 mil på under 10 timer.  Etter en kort tur på land for å finne en butikk.  God mat i båten, og med film som avslutning.

27. juli

Öckerö

Vind 8-11 m/s, overskyet, sol og regn

Vi ville se an været før vi gikk videre nordover.  Vi gadd ikke å gå i regnvær mere, og med det variable været som var i dag, valgte vi etter hvert å bli liggende her.  Etter en lang spasertur fant vi også en ICA-butikk. Måtte også fyre i varmeren i dag. Mye regn holder oss inne. Det blir grøt i dag til middag nam nam.  På kvelden blåste det opp igjen.

28. juli

Õckerô- Almö, 25 nm

Vind SV, 6-12 m/s, delvis skyet, litt sol

Før avgang bunkret vi diesel.  Straks vi var ute i sundet dro vi ut genoaen, og den stod helt ute hele veien nordover.  Flott slørevind, og farten var nesten hele tiden over 6 knop.  Vi hadde både vind og sol bakfra, og det varmet godt.  Mange båter begge veier i denne leia til/fra Marstrand.  Man er stort sett også  godt skjermet for stor sjø.  Vi hadde kurs for Marstrand, men ombestemte oss og ldreide østover.  Vi bestemte oss for å gå rundt Tjörn og Orust igjen.  Tanken på rolig sjø og mye mindre båter fristet oss. Så derfor seila vi igjen under broa mellom Instöen og faslandet.  Straks vi kom rundt odden på LIlla Brorn fikk vi igjen merke hvor hardt det blåste, men med noe innrullet genoa fikk vi en skarp kryss over Älgöfjorden mot Algö, og  så videre inn Hakefjorden, der sjøen var helt rolig igjen.  Mot vest så vi de aller fleste båtene slite med sjø og hard vind.  Rett etter broen over til Tjörn, mot vest ligger en fin båthavn, Almö.  Godt med plass, og godt beskyttet.

Uddervalla

29. juli

Almö- Slussen, 16 nm

Vind V-SV, 6-12 m/s, delvis skyet, sol

Det blåste en god del på natta, men vi lå trygt og godt ved bryggen der.  Etter en sein frokost hadde vi en fin seiltur nordover.  Bra fart, passende vind, og nesten flatt fjord.  Det er lite båter her i forhold til "E-6" ute ved kysten, men det er helt greit for oss.  Flott natur og lett å seile.  Vi tok en luchpause i en liten bukt før vi fortsatte mot Slussen.  Gjestgiveriet i Slussen har ofte konserter, og en del båter legger seg ved bryggeanlegget.  Vi la oss i den samme bøyen vi brukte for 10 dager siden, og kunne høre musikken fra land.  Utpå kvelden kom en mann og sa vi lå ved hans bøye, og at den var beregnet for bare småbåter, og ikke ville holde oss.  Vi beklaget så mye, og la ut vårt eget anker på 10 meters dybde, i god holdebunn.

30. juli

Slussen- Hjältön, 22 nm

Vind V-SV, 3-6  m/s, stort sett pent vær

Natta var stille.  Litt mindre vind i dag, og vi gikk for motor videre innover fjorden, under den imponerende Uddervallabroen.  Et flott byggverk.  Det måtte ha vært trangt innover her da verdens bredeste skip, Nanny på 499 000 DWT, gikk ut fra Uddervallaverftet i 1978.  Kanalen opp til byen er trang, og vannet er ganske skittent og lite innbydende. Gjestehavnen er liten og heller dårlig organisert, men det var ikke mange båter som lå der, så det gikk greit å ligge alongside ved siden av en leiebåt med Nederlendere.  Kort vei fra havna til shopping i byen.  Her ble det god lunch.  Vi ønsket ikke å ligge her i natt, så etter proviantering og shopping på bl.a. Clas Ohlson, gikk vi ut kanalen igjen.  Behagelig motorseiling vestover, under broa i Nötesund og Vindöen, og videre ut Kalvöfjorden og Borgilefjorden.  Vi ville legge oss til på Hjältön, i en nydelig ankringsbukt vi så sist vi passerte her.  En del båter lå oppankret her, men det var ikke problemer å finne ankringsplass, og det er god holdebunn her.  Noen seilbåter ligger med baugen nesten helt inne ved sandstranden, fortøyd i furuene på land.  Vi så seinere at det var brådypt der inne.  Stadig flere båter la seg i denne idylliske og godt skjermede bukta.  Vi fikk oss også en fin spassertur på land.

Fine dager på Hjältön

31. juli

Hjältön

Lite vind, stort sett sol og pent vær

Vi ville nyte dette stedet en ekstra dag, og slappet av på båten med å lese og spise.  Vi rodde også i dag til land og gikk tur på øya.  En rolig idyll dette!

1. august

Hjältön- Åbyfjorden, 31 nm

Vind V-SV, 5-12 m/s, overskyet

Vi ble anbefalt av et norsk par til å gå gjennom Malö strømmar.  På kartet ser det nesten umulig ut, og i virkeligheten er det også steder det er ganske smalt, men likevel greit å gå her, ihvertfall med så lite trafikk som vi opplevde i dag.  I sjøkartet finnes det et utsnitt av srømmene i stor målestokk, og leia er bra merket.  Kun en gang måtte vi stoppe opp og vente på motgående trafikk.  Meget flott natur og mange idylliske steder her, men i dag var det grått og kjølig, så vi gjorde ingen stopp.  Dumt at broa i Håleströmmen er akkurat for lav til at vi kan gå under der. Men de trange løpene sørover fra Bassholmen er også spennende å gå.  I utløpet av Ellösfjorden, da vi så mot Gullholmen, fikk vi vinden rett mot igjen, og møtte nok en gang på "E6", med hundrevis av båter på vei både sør og nord.  Med genoean helt ute sløret vi i god fart nordover, her var mye trafikk å passe på.  Vinden var frisk, men sjøen rolig pga av øyene utenfor.  Vi fikk kaiplass i Lysekil, utenpå piren.  Her var regatta, og havna var omtrent helt full.  Vi skulle bare handle litt mat og drikke og fylle vann her, så etter en god lunch i båten gikk vi videre nordover igjen. I det trange sundet utenfor Lysekil opplevde vi igjen hvilke farlige forhold manglende sjømannskap fra førere av digre motorcruisere kan lage.  Arrogante sitter de på sin flybridge og ignorerer fullstendig sjøveisreglene når det gjelder aktsomhet og forsøk på å unngå farlige forhold.  Deres hekkbølger, sammen med de rådende forhold,  kunne fått fatale følger for mindre båter og mannskap!

Malö Strömmar

Vi ville gjerne inn i en svensk fjord, men seilet forbi Brofjorden og inn Åbyfjorden.  Her fikk vi vinden aktenfra igjen, og lenset nesten helt innerst  i fjorden.  Traff bare en tysk båt her.  Det er ingen store havner her, men i en del bukter kan man legge seg, da bunnen er av leire og har gode ankringsforhold.  Vi gikk for motor nesten helt til utløpet igjen, i bukten mot vest, og ankret opp på 6 meters dybde.  Etter hvert kom også en god del andre båter og la seg her.

2. august

Åbyfjorden- Danemark, 17 nm

Vind V-SV, 5-10 m/s, delvis sol, litt skyet

Det regnet litt om natta, men lysnet opp utover formiddagen.   Vi hadde gått tom for gass i går kveld, og måtte derfor skaffe en ny beholder.  Vi gikk derfor innom Smögen for å forsøke å få byttet gassfglaske.  Mye båt lå her, men vi fikk plass ved piren på sørsiden av sundet.  I den store utstyrsbutikken der hadde de ikke flasker med norske koblinger, og anbefalte oss å prøve i Kungshavn, på fastlande.  Men før vi gikk fra Smögen fikk Bjørn kjøpt seg carvinski!!  Kjekt å ha til vinteren!  Jernvarehandlen i Kungshavn hadde heller ikke flasker med Statoilkoblinger, de hadde sluttet å sette de på 2,5 kg-flaskene.  Måtte istedenfor kjøpe en helt ny flaske som passet til den andre regulatoren jeg hadde. Kostet over 1000 kr!

Vi ville ikke gå Sotenkanalen denne gangen, altfor mye båt og kø der.  Gikk derfor ut i havet vest for Smögen, og fikk en flott seilas nordover.  Det var litt havdønninger, men de kom inn aktenfor tvers, og var ikke ubehagelige.  Seilet med god fart hele veien fram.  Vi gikk inn mellom øyene rett sør for Danemark, tok ned seila og ankret opp på 3 meter i Danemark.  Vinden tok litt her også, men vi hadde godt ankerfeste.  Det var flere båter som prøvde å ankre, men ga opp pga de dregget.  Jeg tror de ikke brukte den riktige teknikken, la ut bare noen få meter kjetting/tau og prøvde å få det til å sitte.  Syns generelt at mange bruker altfor lite kjetting ute ved oppankring.  Ankeret får ikke den riktige vinkelen og ikke anledning til å grave seg ned på den måten.

3. august

Danemark- Alvevikkilen,  22 nm

Vind S-SV, 5-10 m/s, delvis skyet, sol

Tok jollen på land for å gå en tur.  Danemark har jo noen flotte strender, og mange gamle steinbrudd.  Men det er ganske uframkommelig langs sjøen.  Vi gikk ut vest i havet igjen nord for Hornö, og hadde nok en flott slørseilas nordover.  Sjøen hadde roet seg ganske mye, og vinden var passende til å gi en fart på 6-8 knop.  Vi gikk inn i leia igjen nord for Hamburgsund og fulgte den øst for Musön, forbi Tanumstrand og Gräbbestad, og opp til Gule Humpen, og inn sundet til Havstensund.  I ankringsbukten rett nord for Havstensund lå mange norske båter.  Her er flott natur og god naturhavn, med plass til mange båter.  Vi dreide derimot styrbord etter Havsten, og inn en trang fjord, og ca 1 1/2 nm mil inn fjorden ligger Alvevikkilen.  Det er flere idylliske naturhavner på veien.  I Alvevikkilen er man godt beskyttet for alle vinder.  Kilen er omringet av skog og sletter helt ned til sjøen.  Vi tok jolla inn til land, og fikk oss en lang spasertur i området.  I det fjerne hørte vi musikken fra Havstensund, rett mot vest.

4. august

Alvevikkilen- Nyckelbykilen, 12 nm

Vind S-SV, 6-10 m/s, overskyet, etter hvert sol

Veldig rolig natt.  Fin vind etter at vi kom ut i fjorden ved Havsten igjen, og seilasen gikk mot Kosterfjorden.  Her var det som vanlig mange båter i begge retninger.  Det blåste friskt i fjorden, og vi gjorde 8 knop nordover.  Vi skulle inn i et trangt sund tvers av Ekenäs, ved Burholmen.  Det var ikke så lett å se sundet fra Kosterfjorden, men vi fant riktig øy å gå inn ved.  Dreide så rett sørover og gikk inn til Nyckelbykilen.  Her lå mange skjellfarmer. Vi droppet ankeret på 8 m, nesten innerst i kilen, sammen med noen få andre båter.  Stedet var ikke så fint som guideboken beskrev, men vi lå trygt her. Tok jollen inn til land og fikk også i dag en lang spasertur.

Fra Svinesund

5. august

Nyckelbykilen- Sponvika,  16 nm

Vind S-SV, 4-8 m/s, delvis skyet, etter hvert sol

For motor og seil til Strømstad.  Spasertur i friområdet, og handling.  Seilet så ut fra byen og mot Norge og Singlefjorden.  Behagelig og rolig seilas helt fram til Sponvika.  Her er en liten, men godt beskyttet havn.  Noen bøyer ligger her, men vi brukte vårt eget anker, helt til en hyggelig mann fotalte vi kunne bruke en av bøyene der.  Vi rodde i land og gikk en lang tur i området.  Vi så de gamle forsvarsverkene som lå mot innseilinga til Svinesund. Flott turområde.

6. august

Sponvika- Halden, 23 nm

Vind S, 1-4 m/s, sol og varmt vær

Vi gikk inn mot Svinesund, under både den nye og den gamle broa.  Har mange ganger tenkt på hvordan det ville være å gå under broene en gang, de gangene vi har kjørt over de.  Flott natur her, med hytter på begge sidene.  Fjellveggene på hver side av markert med kongemerkene.  Rett under den gamle broa er det sterk strøm når tidevannet går ut eller inn.  I Iddefjorden holdt vi oss på svensk side og fant en liten og flott bukt vi spiste lunch i, badet litt og slappet av.  Vi gikk videre inn i fjorden, og ankret også opp i Ystehedkilen på norsk side.  Gikk så inn til Halden, der vi hadde avtalt å treffe våre venner, Per og Torill, fra Skjeberg.  Det var god plass i Halden gjestehavn, ikke mange båter tar veien inn hit, men flere burde det.  Vi tok med oss vennene våre til bukta vi fant på svensk side, og serverte en deilig 3-retters middag.  På kvelden gikk vi tilbake til Halden igjen, og overnattet der.

Per og Torill

7. august

Halden- Kirkøy, 12 nm

Vind S-SV, 1-3 m/s, sol og pent vær

Fin tur for motor ut fjorden mot Svinesund.  Nå fikk vi virkelig sett hvor sterk strømmen er under broa.  Ved Sponvika stoppet vi for å fiske, uten hell.   Ankret opp i bukta på svensk side og tok lunch.  Gikk så rett vestover mot Kjerkøya på Hvaler. Vi stoppet også her for å prøve fiskelykken, og det ble en fangst på fler torsker. Her er mange bukter å ligge i, de fleste best egnet til å ligge med hekkanker ute.  Vi gikk inn forbi Røsholmen og Saltholmen, og ankret opp på 4 meter.  Rodde på land og la oss på fjellet og solet oss.  Flere båter kom også til samme sted.  Stille og rolig plass.

Strømmen slik den kan være I Svinesund

8. august

Kirkøy- Sandefjord, 32 nm

Vind N-Ø, 1-4 m/s, sol, men seinere overskyet

Vi gikk rundt Kirkøy, nord og så på vestsiden, ned gjennom Renna, og inn til Storesand hvor vi ankret opp og spiste lunch.  Nå vurderte vi om vi skulle fortsette ferien i Østfold, eller om vi skulle over til Vestfold.  Vi hadde enda noen dager igjen av ferien, men fant ut at vi like godt kunne benytte den på vestsiden av fjorden.  Det ble motorgange over fjorden, rolig sjø og nesten vindstille.  Vi la oss til på Thorøya, på vår egen plass, og dro hjem for å vaske tøy og lese post og e-mail.

Fiskelykke

10. august

Sandefjord- Håøya, Telemark, 23 nm

Vind SØ, 3-7 m/s, delvis skyet, sol, regn på kvelden

Flott seilas ut forbi Svenner, over Rakkebåene og inn fjorden mot Håøya.  Vi hadde avtalt med noen vennepar å treffes i Jordsbukta, eller Paradisbukta som de lokale kaller den.   Utrolig flott og spennende naturhavn dette, med steile fjellvegger rundt hele havna.  Mange båter kom til her etter hvert.  Roar (som var med å hentet vår nye båt) med sin Bavaria 38, kom også etter hvert.  Koselig samvær utover natta.

11. august

Håøya- Helgeroa, 3 nm

Vind NØ, 1-2 m/s

En del regn på natta.  Da våre venner hadde mindre barn med seg, ville de til et sted der de kunne leke på land.  Vi gikk derfor til Helgeroa og fikk plasser ved siden av hverandre.  Lang tur i området. Festlig samvær i vår båt.  Vi er glade over å ha en så stor salong vi kan sitte godt i, 6 personer var ingen problem.

Fra Telemark

12. august

Helgeroa- Sandefjord, 20 nm

Vind N, 1-2 m/s, tåke og yr, litt sol utpå dagen

Vi ville hjem før det ble for seint, så vi la av gårde i tåka.  Sikten var ikke så bra, men vi fant det helt forsvarlig å gå.  Akkurat da vi gikk ut fra havn klikket kartplotteren.  Men jeg har en bærbar i reserve, og det var ikke noe problem å finne hverken Tvistein eller stakene nord for denne.  Ved passering av Rakkebåene forsvant etter hvert tåken også, og vi fikk varme igjen.  Middag hjemme.

Oppsummering:

Svært vekslende vær, mye regn og sterk vind til å begynne med, og planene om å gå til København og Bornholm måtte vi skrinlegge da vi ble liggende for mye i havn, pga været.  Etter returen fra Anholt fikk vi seilet mye, og var derfor stort sett fornøyd med sommerens vinder.  Båten har fungert utmerket, bortsett fra døren inn til toalettet som satte seg bom fast.  Vi er glade for at vi valgte 3-lugars versjonen, har hatt mye plass til rådighet. Den store salongen er vi veldig fornøyd med, og ble brukt nesten hver eneste kveld.  Syns båten seiler bra, opplever ikke så mange ganger at vi blir fraseilt.