Sommerferie 2008

Totalt 335 nm

TILBAKE TIL REISER

12. juli, Sandefjord

Overnatting i båten fra lørdag til søndag.  Skiftende skydekke

13. juli, Sandefjord-Otterön, 48 nm

Etter fylling av diesel på Framnæs måtte vi bruke motor ut fjorden, da det blåste SV 8-14 m/s.  Skiftende skydekke, litt regn, sjø 1-3 m.  Vi gjorde god fart sørøstover, hele tiden lå vi mellom 7 og 10 knop, met ett rev og noe innrullet genoa.  Veldig lite båt ute på fjorden nå, mange blir sikkert skremt av sterk vind og rufsete sjø, men med vår kurs gjør det ingen ting, og vi får en kjempefoltt tur over fjorden.  Gikk sør for Ramskjär og inn mot Väcker, og derfra leia til Grebbestad.  Ankret opp i bukta sør øst på Otterön.  Rolig kveld.

14. juli, Otterön- Hunnebostrand, 16 nm

Vind SV 8-10 m/s, skiftende skydekke, noe sol.  Hadde en rolig natt her.  For motor sørover.  Veldig mye båt her i leia.  Ankret opp i Danemark, og fikk godt feste for ankeret, noe som ikke alle andre greide.  Vinden økte på etter hvert, og skyene trakk seg sammen, så kl 15 gikk vi videre til Hunnebostrand.  Gjestehavna var helt full av unge regattamennesker, og her var det full fest, det var "Seilerväckan" som hadde slått leir her .  Vi fikk plass utenfor bølgebryteren i søndre havn, og med gode og mange fendere lå vi greit.   Det blåste fortsatt ganske mye,og roet seg heller ikke utover kvelden.  Vi gikk en lang tur i byen og så på festungdommen, kjøpte med oss pizza og så på film i båten.

hunnebostrand          hunnebostrand

15. juli, Hunnebostrand- Fjällbacka, 16 nm

Vind SV 8-14 m/s, sjø 2-3 m.  Natta var preget av mye og høy musikk, full fest der i byen ja.  Etter litt handling gikk vi for motor ut i havet igjen.  For bare genoa gjorde vi 6-8 knop.  Gikk inn nord for Hornö og vest for Hamburgö, og seilet helt inn til Fjällbacka.  Havna her var full, og vel så det, Seilerväckan hadde forflyttet seg hit!  Fikk til slutt lagt oss på utsiden av 3 andre båter.  Vinden bare økte på utover kvelden og natta, og var helt oppe i 17 m/s!  Sjøredningstjenesten måtte ordne opp med mange båter som var til fare for seg selv eller andre, og noen måtte også flytte seg til andre siden av bukten.  Vi fikk lite søvn pga av vinden og støyen.

16. juli, Fjällbacka - Havstensund, 13 nm

Vind SV, 8-15 m/s, skiftende skydekke, noe sol.  Vi sov dårlig om natta, og gikk derfor tidlig ut og la oss for ankers på andre siden av bukten, hvor vi spiste frokost.  Vi hadde nå fått telefon fra Tornes om at far var svært dårlig, og at vi måtte komme oppover dit.  Derfor gikk vi ikke videre sørover som planlagt.  Vi seilet nesten hele veien til Havstensund, og etter urolig sjø over Gule Humpen, kom vi inn i rolig farvann igjen.  Ankret opp i den idylliske bukta øst på Trossö.  Her ligger det alltid mange båter på svai.  Endelig kunne vi nyte deilig sol og slappe av.

fin seilas       seil for jesus

17. juli, Havstensund - Alvekilen, 5 nm.

Vind SV 5-8 m/s, fin sol.  Rolig natt.  Fikk besøk av Geir i "Blue Jean", Bavaria 36, før frokost.  Gikk til Havstensund og handlet litt, det var ikke mye utvalg i butikken der.  For motor inn Sannäsfjorden til bukta som heter Alvekilen.  Her har vi ligget tidligere også, et veldig idyllisk og rolig sted, godt skjermet for alle vinder. Vi rodde med jolla til land og gikk en lang tur i den fine naturen der.

nattstemning

18. juli, Alvekilen- Sandefjord, 40 nm

Vinden var nå gunstig for å komme hjemover, SV 6-11 m/s.  Vi fulgte leia nordover, og gikk ut i Oslofjorden sør for Koster og Ursholmen.  Veldig god fart, 6-9 knop, og endel gammel sjø.  En stor en tok med seg flagget og stanga vår!  Men ellrs var dagen fin med endel sol.

Etter at vi kom hjem begynte vi kjøreturen nordover til Molde med bilen, til sykebesøk på intensiven for min far.  Han var meget svak, og legene sa det ikke var lett å si hvor lange livet var der.

Vi valgte å reise hjemover igjen, og holde daglig kontakt med søsken.  Bilturen gikk langs vestlandet, og jeg fikk sett en del av Norge jeg aldri har sett før.  Nydelig natur, og mye imponerende å se.

Etter to dagers tur fikk vi den triste meldingen om at far var død.  Vi valgte å fortsette bilturen hjem til Sandefjord, og ta noen dager hjemme før vi reiste opp til begravelsen.

26. juli, Sandefjord - Tallakshavn, 8 nm

Vind SV 2-3 m/s. Sol og 25-28 grC. Vi forlot Thorøya kl 17, og for motor gikk vi til Tallakshavn, vår gode naturhavn øst for Østerøya.  Det var nå badetemperatur, temp.måleren i båten vist hele 26 grC,  og vi hadde en fin ettermiddag og kveld.  Ca 20 andre seilbåter hadde også lagt seg her for natta.  Rolig natt.

Petra lager mat

27. juli, Tallakshavn

Vind 1-3 m/s, sol hele dagen og 28 grC.  Mye bading og soling, prøvde å koble av fra tankene om begravelse.  Grøt til middag.

28. juli, Tallakshavn- Vestre Bolærne, 18 nm

Vind S 2-5 m/s, sol hele dagen, 25-29 degC.  Hadde oppdaget at det ene batteriet ikke tok imot lading, og konstaterte at en celle var helt "død", og at batteriet dermed tappet strøm fra det friske.  Koblet derfor fra det ødelagte batteriet.  Rodde til land og gikk på tur.  Gikk siden for motor mot Nøtterøy, og til sundet mellom Vestre og Midtre Bollærne.  Mye strøm her, og så at grunnen mot land kunne skape problemer for oss om vind/strøm snudde, og derfor la vi oss til bryggen på Vestre Bollærne.  Det ser ut som om dette er privat, men flytebryggene er til offentlig bruk.  Kafeen var åpen, men lite med besøkende kunder her.  Vi gikk en lang tur på øya.

marina bollærne    luna på bollærne

Gjestehavna på Midtre Bollærne

luna for anker      bADING

29. juli, Bollærne- Sandefjord, 20 nm

Vind S-SV 2-4 m/s, SOL og 28-30 grC!  Sjøen holdt nå ca 24 grC, og det var deilig å bade da vi ankret opp nord på Sandøy, utenfor Tjøme.  Veldig mye båt og folk her, og et yrende liv, og enda flere kom til etter hvert. Ble mye bading og soling før vi for motor gikk hjemover til Sandefjord.

Dagen etter tok vi toget til Åndalsnes, og deltok i begravelse.