29. juni - 20. juli

Mannskap: Bjørn og Petra

Totalt logget 393 nm

Tilbake til reisebeskrivelser

Dag 1: 29. juni, Stavanger- Jørpeland, 20 nm

Vind: S 3-5 m/s, sol, 15-18 gr

Petra kom med flyet fra Sandefjord, og jeg kom fra jobb med helikopter, og vi møttes på Sola.  Var litt spent på om Luna lå like bra som da jeg forlot henne en uke tidligere, der hun hadde ligget i den nye gjestehavna i Stavanger, rett ved siden av oljemuseet.  Jeg hadde ikke fått anledning til å betale inn havneavgift eller gjort avtale med havnevakta.  Men heldigvis var alt i sin skjønneste orden der.  Vi provianterte før kursen gikk innover fjorden mot Jørpeland.  Været var strålende, og vi tok oss god tid.  Gjestehavna i Jørpeland er ikke av de beste, men i dag var det godt med plass.  Vi hadde tenkt å gå en tur til Preikestolen dagen etter, og sjekket derfor bussavganger opp mot Preikestolhytta.  Mannskapet i nabobåtene skulle også samme vei.  God middag i båten.

jorepelandJørpeland gjestehavn

bjorn mot preikestolen

innover lysefjorden

preikestolen

paa toppen

rast

utsikt

Fra turen til Preikestolen

Dag 2: 30. juni, Jørpeland-Bru, 20 nm

Vind SV 5-6, sol, 15-18 gr

Bussen som kom fra Tau var nesten helt full av turister, mange japanere og tyskere, så det ble bare ståplass for alle oss som gikk på i Jørpeland.  Men turen opp til hytta er ikke så lang, men ganske svingete og bratt.  Vi tok straks på turen oppover lia mot Preikestolen, og snart var de fleste andre turistene langt bak oss.  Vi var glade vi hadde skikkelige fjellsko, noe som ikke var gjeldende for alle.  Merkelig å se mange søreuropere i "finsko" på vei opp de tildels bratte urene.  Kan ikke tenke meg at de ville nyte turen....  Vi tok to pauser på veien opp, og kunne nyte niste i deilig solskinn.  Utsikten fra toppen var verdt turen!  Petra har vært her oppe flere ganger tidligere, mens jeg kun har sett det mektige fjellplatået nedenfra, fra båt.  Turen ned var mere slitsom enn opp.  Etter et godt måltid i båten, seila vi igjen utover fjorden, mot Stavanger.  Den nye kartbrikken jeg hadde fått fra USA, og som skulle dekke området fra Danmark og helt opp til Trondheim, viste bare oversiktskart, og jeg fikk ikke noen detaljer.  Etter noen telefonsamtaler til leverandøren og forhandlere, fikk jeg en avtale med en forretning i Stavanger som var villig til å gjøre et bytte.  Jeg kontaktet en kollega i Stavanger og han skulle møte oss i gjestehanva i Stavanger og kjøre meg til forretningen.  Endre stod klar på kaia da vi fortøyde der.  Det pågikk en regatta i Stavanger denne helga, og gjestehavna var helt full, men vi la oss til likevel.  Forhandleren fant ikke noe feil på vår brikke, så det var bare å prøve den i plotteren (Raymarin 435)  igjen.  Normalt skal plotteren selv finne kart og eventuelt hente fram det aktuelle.  Dette klarte ikke plotteren med denne brikken, så det viste seg at jeg måtte gjøre dette manuelt.  Så virket plutselig kartplotteren perfekt igjen!  Takk ihvertfall til Endre Eide som hjalp meg!

Etter en lunch seila vi utover fjorden igjen, mot Bru, en øy utenfor Stavanger.  Der bor Helge og Sally, helt ved sjøen, med egen brygge.  Vi var invitert til å ligge ved siden av deres båt.  Helge og Sally har også en båt i charter gjennom Salty Seas, en 46 fot Bavaria som ligger på Kos.   De skulle også opp mot Molde, til jazz og vårt bryllup, og vi hadde planlagt å holde litt følge oppover.

hos helge

skoyte

Fra Bru der Helge og Sally bor.  Helges båt  midt I bildet                                                        Colin Archer-skøyte på vei ut fra Stavanger

fisking

hvil pa bakken

Dag 3: 1. juli, Bru- Skudeneshavn, 17 nm

Vind 5-6, SV, 18-20 gr

Stille og rolig natt.  Vi startet turen kl 10, ville ta oss god tid over fjorden mot sørenden av Karmøy, mot Skudeneshavn, der det denne helga var skudefestivalen.  Sjøen lå helt speilblank mellom øyene utenfor Stavanger.  Vi gikk i sundet mellom Mosterøy og Rennesøy.  La oss inntil land og skulle prøve fiskestangene.  Det ble bitt, 3 fine torsker lå sløyd i pøsa før vi gikk videre.  Måtte proviantere litt også før vi ankom Skudeneshavn, og i Vikevåg er det en bra kai.  Helge og Sally passerte oss på vei over Boknafjorden.  De hadde lovet å finne en kaiplass der, litt utenfor sentrum.  Vindretningen var ikke så gunstig for kryssing av fjorden, så vi motorseilet en del.  Innløpet til Skudeneshavn er smalt, men godt merket, og kjempeflott.  Ikke rart denne "byen" ble valgt til årets sommerby i 2005!  Helge hadde fått lov til å fortøye inntil ei ferge, og vi la oss så på utsiden av han igjen.  Det var ikke helt enkelt å komme på land, men det greide vi fint.  Den lille byen var full av folk, mye marked og uteboder og musikk.  Gamle skuter lå fortøyd tett i tett innerst i havna.  Morsomt for en båtentusiast å gå her og kikke.  Vi traff selvfølgelig Helge og Sally med deres barn.  Vi avtalte å spise sammen litt seinere, men med barn er det ikke så lett alltid, for når de blir sultne kan man jo ikke vente til de voksne er klar.  Derfor ble det middag separat.  Men vi treffer dem jo seinere på turen også, tenkte vi.

skudenes havn

skudehavn

festival

Fra Skudefestivalen

gallionsfigur

karmoybruen

Karmøybruen

Dag 4: 2. juli, Skudeneshavn- Rosendal, 59 nm

Vind 5-6 SV,  12-20 gr

Vi sov godt denne natta, tross alt som foregikk i byen, men vi lå jo et stykke ut fra sentrum.  Opp tidlig og spiste frokost.  Det var helt stille på sjøen da vi gikk ut sundet og la kursen nordover mot Karmsundet. Solen kom også fram etter hvert, og vi kunne nyte den flotte naturen.   Vi passerte Avaldsnes med den gamle steinkirken fra 1200-tallet, og videre inn Salhusstraumen og under brua.  Det kunne vært morsomt å gå inn til Haugesund også, for en lunch, men siden brua har et høydespenn på bare 13,5 m iflg kartet, valgte vi å gå vestenfor Hasseløy, og gjennom det trange sundet der.  Nå var vi klar for Sletta, men fikk her bare helt maksvær!  Etter en god lunch ville vi prøve vår nye gennaker for første gang. En vind på 4-5 m/s burde være passende for oss første gangen, tenkte vi.  Det var en herlig følelse da vinden fylte den rød, hvite og blå store duken, og farten gikk opp til 8 knop!  Dette er det gode livet, med vinden inn på babord låring og gennakeren oppe!  Bloksen passerte vi på innsiden, og tankene gikk tilbake til høstnatten i 1999 da Sleipner gikk ned her, og 16 mennesker omkom.

solnedgang

alvheim

Sola går ned i vest                                                                                                   Produksjonsskipet ALVHEIM

Vi fulgte Bømlafjorden innover og videre inn Husnesfjorden.  Nå så vi de høye fjellene rage høyt i øst, og fikk endatil øye på litt av en bre.  Her er mektig natur, og mange flotte fjellformasjoner, men også idylliske perler som f.eks Herøysund.  Vi fortsatte inn mellom Skorpo og fastlandet, i Storsundet.  Dagene er lange nå, og vi prøvde fiskelykken langs det bratte fjellet, uten at det ble middagsmat av den grunn.  Vi hadde forventet at Rosendal var sjarmerende og idyllisk, men det var det ihvertfall ikke fra sjøen.  Havna og kaiene var heller dårlige, men da vi nesten var den eneste båten der fikk vi plass langs en trebrygge.  Havnebassenget var skjemmet av dieselutslipp og vond lukt, men det valgte vi å overse.  Vi fikk strekt beina etter en lang dag på båten, og gikk også ned til hotellet som ligger ved sjøen.  Her var en flytebrygge utlagt, fortrinnsvis for gjester til hotellet.  Rosendal Gjestegård er et imponerende bygg, men vi fant ikke noe spenennde på menyen der, så det ble middag i båten igjen.

baroniet

hagen pa baroniet

rosendal hagen

elv i rosendal

Bilder fra baroniet I Rosendal

Dag 5: 3. juli, Rosendal- Lysøen, 30 nm

Vind 3-5 NV, 13-18 gr

Stille og rolig natt.  Målet i dag var Baroniet.  Vi hadde fått vite i går at dette åpnet for omvisning kl 10, og vi var der i god tid før det. Det er ikke mange km fra kaia til slottet, en grei sapssertur.  Desverre var mange av rosene og andre blomster allerede avblomstret, så vi fikk ikke sett den prakten det ellers ville vært.  Men hele Baroniet imponerte oss, utrolig flott beliggenhet og mektige fjell rundt omkring.  Spennende å følge med omvisningen også, og høre om stedets historie.  Vi valgte en sti gjennom parken på vei tilbake, og besøkte også steinparken rett i nærheten.  Etter lunch fylte vi vann og satte kursen ut fjorden igjen.  Vi gikk gjennom Lukksundet, mellom Tysnes og fastlandet.  Et smalt sund med sterk strøm, og imponerende dypt så tett inntil land.  Ut Bjørnafjorden hadde vi ugunstig vind mot oss igjen, så det ble motorseiling.  Etter hvert skyet det til, og  det ble litt kjøligere.  Vi gikk inn i det trange sundet på Strøno, og fant en bøye vi tenkte vi kunne ligge i over natta.  Ikke lenge etter at vi har fortøyd roper et kvinnemenneske at dette var privat eiendom og at vi måtte komme oss vekk!  Vi var vel ikke fine nok i disse strøkene?  Selv om vi hadde innstilt oss på å ta kvelden her i den fine bukta, gikk vi derfor videre.  Nå var vinden helt borte, så vi motret mot Lysøen, og til Ole Bulls hus.  Vi var blitt anbefalt en herlig lagune av seilere vi traff i Rosendal, og angret ikke på at vi gikk inn hit!  Innløpet er utrolig smalt, og på innsiden åpner en blikkstille lagune seg, omgitt av trær på alle sider.  Det er ikke så dypt her, men vi fikk ankeret ut og fortøyd i en stor furu.  Nå duskregnet det, men vi ville se på øya, og fikk en kjempefin tur på alle de smale stiene der.  Ole Bullhuset var virkelig imponerende og spenennde å se på.  Desverre var det stengt nå på kvelden.

lysoen

ole bullshus1

inngang ole bullshus

ole bullshus 2

Besøk på huset til Ole Bull på Lysøen utenfor Bergen

Dag 6: 4. juli, Lysøen- Bergen, 20 nm

Vind 2-3, NV, 12-20 gr

Idyllen varte hele natta, og vi sov godt der.  Vi dro avgårde kl 12.  Det var lite vind i dag også, så motoren gjorde det meste av framdriften.  Etter hvert skinte sola igjen, og vi kunne nyte å være på sjøen.  Rett etter at vi passerte under den store Sotrabrua fikk vi tatt en forfriskende dusj i cockpiten.  Nå var vi klare for Bergen!  Et flott syn å svinge inn byfjorden og se byen oppover fjellsiden, og mange cruisebåter som lå ved kaiene.  Bergen er virkelig en flott by!  Vi fikk plass på utsiden av en tysk seilbåt, rett nedenfor bryggene.  Vi måtte også selvfølgelig se oss rundt om i byen, og besøkte både bryggene og fisketorget.  Jeg tok kontakt med Bjarne Pedersen på telefon, kjent fra SY Tomba, og fikk besøk av han og datteren i båten.  Det ble mye seilprat, og  Bjarne kunne fortelle mye fra deres reise til Karibia, se her.

bergen sentrum

bergen sentrum1

bryggene i bergen

fisketorvet

Petra og jeg ble invitert til min kollega Svein fra Balder, og han  kom og hentet oss på kaia med bilen.  Det ble grilling og øl og vin hos Svein og Veronica den kvelden.  Vi ble tilogmed kjørt tilbake til båten på kvelden.  Det var en fin sommerkveld, og vi tok oss etterpå en rusletur rundt om i byen. Yrende folkeliv.  På kvelden var det VM- fotball, og stor stemning.

paraplyrep

fra floien

petra i bergen

utsikt

ned fra floien Bilder fra Bergen

Dag 7: 5. juli, Bergen- Færøy, 55 nm

Vind 0-2, SV 15-22 gr

Opp tidlig og banen opp til Fløyen.  Med det flotte været var det en kjempefin utsikt derfra.  Nedturen gjorde vi til beins, god trim før en lang seiltur.  Etter lunch gikk vi ut fra kaia.  Vi la kursen nordover og mot Salhusfjorden, og inn Kvernafjorden.  Det er mange veier å velge fra Bergen og nordover, men da vi har så lite vind og uansett må bruke motor velger vi en tur innimellom øyer og smale fjorder.  Videre ut Mangersfjorden og Hjeltafjorden.  Nå var det helt blikkstille, og sola varmet godt.  Rett før Fedje stopper vi helt opp og kaster oss ut i sjøen, det er 20 gr i vannet!  Mens vi driver, spiser vi også en god lunch.  Vi krysser Sognesjøen og går inn i øyriket Ytre Sula, gjennom Steinsundet og videre nord.  Fjellformasjonene her er fantastiske.  Vi kunne tenkt oss til Hardbakke, men ser at brua er bare 15 høy, og det er litt for lavt for oss.  Derfor går vi lengre nord, og får en nydelig solnedgang i vest.  Vi har fått tips om Vasdal på Færøy hvor det er en liten kai og gjestegård med eget bakeri!  Her ligger allerede en del båter, men vi får plass utenpå en annen.  Vi tar selvfølgelig oss en tur rundt om på øya, på de få veiene som er der.  Idyllisk sted, med god le for vinden.

bading ved fedje

pe seiler

spridde seil  den norske hesten

For lens på vei nordover                                                                          Alden, "den norske hesten"

pe styrer    stille fjord

Dag8: 6. juli, Færøy- Florø, 30 nm

Vind 3-6, SV, 15-20 gr

Vi hadde merket litt vind i løpet av natta, men lå trygt inne i den beskyttede bukta. Kl 10 kastet vi loss, og gikk ut mellom sunda og ut i Buefjorden, og setter kurs mot Geita, og siden øst for det kjente landemerket, Alden, eller "Den norske hesten" som den også kalles.  Videre nord forbi Blåna og over Stavfjorden mot Askrova.  På østsiden er det en stor bukt som gir god beskyttelse for vind fra sør og vest.  Her inntok vi en deilig lunch.  På veien hit har vi brukt gennakeren nesten hele tiden, og har holdt god fart og vi tok raskt igjen en engelskmann som gikk ut fra Færøy en time før oss.  Skikkelig flott å seile med gennaker!  Etter lunchen gikk turen til Florø.  Det er mange sjømerker i innseilinga her,  men det går greit.  Gjestehavna er stor og ny, med mange gode plasser å velge på.  Det begynner å regne da vi er fortøyd.  Men vi får oss likevel en tur inn i byen, og får handlet litt fersk mat.  Byen er stort sett bare en gate.  På turistinformasjonen får vi brosjyrer om området, bl.a. en om Stadt.  Når Petra leser den ser jeg angsten i hennes øyner!  Brosjyren beskriver Stadt som et "helvete" med bare storm og forlis, og et livsfarlig havstykke!  Det er nesten som hun vil ta bussen til vårt mål.  Jeg prøver å berolige henne i løpet av kvelden, og vi sovner ihvertfall godt.

fjell

fjell2

stopp for lunch

mot fjorden

Bilder fra turen mellom Florø og Måløy

Dag 9: 7. juli, Florø- Måløy, 30 nm

Vind 5-15, SV, 10-15 gr

Vi våknet til lett regn, med lite vind, og satte så kursen mot Årebrotfjorden, på innsiden av Nærøy og ut i Frøysjøen.  Vi hadde nå vinden på babord låring og vi heiste igjen gennakeren, og gjorde lett 8-9 knop nordover.  Her er høye fjell helt ned til sjøen, og slikt kan skape uberegnelige vinder som kan være veldig sterke!  Det fikk vi fort erfare.  Gennakeren begynte å "jage" litt fra side til side, og roret måtte brukes veldig aktivt for å holde gennakeren i posisjon.  Petra lurte på om vi ikke burde ta den ned, hun syntes det var blitt så vanskelig å styre nå.  Jeg drøyde litt, men etter noen minutter var jeg enig, og gikk på fordekket for å dra strømpen ned.  Plutselig tok en vindkule fra skarp styrbord tak i seilet og vrengte det rundt masten, akkurat før jeg fikk dratt ned.  Petra kjempet med roret, og jeg med strømpen.  Hun fikk startet motoren raskt, men klarte ikke å hindre at den tynne duken la seg rundt salingshornet.  Jeg dro alt jeg kunne, men måtte også samtidig kjempe for å holde meg fast da båten la seg skikkelig over mot le.  Det begynte med en liten rift, som plutselig ble til mange meter, før Petra fikk snudd båten tilstrekkelig til at jeg fikk dratt ned strømpen og berget resten.  Seil og pose ble raskt stuet inn i forpiggen, uten at vi sa et ord.  Vi fortsatte for motor en stund, med begge i dype tanker.  Petra hadde vært livredd for meg, og jeg var fortvilet over det nye seilet.  Senere fikk vi høre av en annen seiler som kom bak oss at det hadde blåst over 15 ms!  Etter hvert kom motet litt tilbake, og var begge glade for at ingen ble skadet, og dro så ut storseilet igjen for å sløre videre på bare det.  Vi hadde som mål å gå inn til Rugsund, rett nordøst for Hornelden, Nordeuropas høyeste sjøklippe med 859 m.  Da vi gikk inn mot sundet så vi at det var kommet en bro der som ikke var på noen av våre kart, enda kartbrikken fra Navionics var fra 2006!  Vi kom såpass nære at jeg kunne lese max seilingshøyde på 15 m, så det ble bare med ønsket.  Vi fortsatte derfor vestover gjennom Skatestraumen, et smalt og grundt sund med med ganske sterk strøm.  Nå var vinden rett imot, og det gikk for motor.  Vi traff utgående strøm og gjorde god fart vestover.  Ut på ettermiddagen kom duskregnet igjen, og det ble litt kjøligere.  I Måløy luktet det fisk, og fiskeslo og fett fløyt rundt gjestebryggene, men her var gode plasser.  En del andre båter lå også her.  Vi fikk strekke på beina igjen, og gikk gjennom alle gatene i "byen".  Petra hadde igjen skremselsbrosjyren for Stadt i hodet, og vi begynte å samle inn nøyaktig informasjon om vær og vind for morgendagen.  Derfor kjøpte vi oss tilgang på bredbåndet.  Jeg prøve å berolige Petra med at det ble bare godvær, bare vi gikk tidlig ut.  Dette ble også bekreftet av en skipperen på "Hilde" av Oslo, en Bavaria 42, som skulle samme veien dagen etter.  Vi avtalte å starte kl 06.

maaloy

maaloy2

maaloy3

hilde

Måløy                                                                                                                             SY Hilde fra Oslo ut fra Måløy mot Stadt

over stadt

stadt

Over Stadt

bjorn over stadt

i havn

Kvamsøy

Dag 10: 8. juli, Måløy- Kvamsøy, 28 nm

Vind 2-4, SØ, 10-15 gr

Vekkerklokka våknet oss som den skulle.  Vi spiste og kokte kaffe, og laget niste for resten av dagen, og var klar lenge før det andre paret stod opp.  Kl 0645 var vi på vei ut fjorden.  Det var helt stille, og vi merket bare litt havdønning da vi kom ut i Sildagapet.  Dette så lovende ut, og vi hadde også en god følelse ved å gå sammen med "Hilde".  Jeg hadde Gamla som første waypunkt, og passerte denne på innsiden.  Så var neste passeringspunkt vest for Bukketjuvane, før vi svinget mere østover igjen.  Vinden var svak, men vi hadde storseilet oppe for støtte.  "Hilde"  fortsatte på en mere nordlig kurs, mens vi så oss ut Kvamsøy som havneplass.  Det var enda tidlig på dagen og vi hadde god tid.  Stoppet opp og lot oss drive med fiskesnørene ute.  Det ble noen napp, men ikke nok til en fiskemiddag.  På sørøstsiden av Kvamsøy er det en stor havn som heter Bringsinghaug.  Her er det utlagt en flytebrygge for gjesteseilere som kommer fra, eller skal over Stadt.  Vi la oss her for natta, og fikk hvilt ut med en bok i cockpiten.  Etter at regnet hadde stoppet opp ville vi se oss rundt om på øya.  Godt å strekke på beina igjen.

Dag 11: 9. juli, Kvamsøy- Ulsteinvik, 28 nm

Vind 2-6, SV, 10-12 gr

Vi sov lenge i dag, deilig å hvile ut.  Etter en god frokost gikk vi inn Rovdefjorden og rundt Gurskøya.  Det blåste gustig retning ut fra Kvamsøya, men innimellom de høye fjellene her skifter retningen hele tiden, og vi måtte stadig slå. Mye flott natur å se, også med snø på toppen av Sunnmørsalpene.  Vi fulgte landet i vest, langs Gurskøya, og inn Måløysundet og inn i Leikangbukta.  Her prøvde vi igjen fiskelykken.  Havneboka til Redningsselskapet beskrev en lun havn nær Kjellsundet, men da vi kom nærmere fant vi ut at det ikek passet så godt for seilbåter.  Vi gikk derfor gjennom det smale Dragsundet hvor det også var merket av en havn, men heller ikke den var passende for oss.  Vi fortsatte gjennom noen smale sund, rundet Ertevåg og siden Dimnaneset, og så rett inn til Ulsteinvik.  Vi valgte marinaen lengst inn.  Her var store flotte flytebrygger, og vi lå godt beskyttet.  Etter at middagen var ferdiglaget var det plutselig slutt på gassen!  Men vi var heldige, for rett ved marinaen lå det en Tess-forhandler med gassutsalg!  På kvelden var det selvfølgelig tid for en fottur igjen

i aalesund

sunnmore

Ålesund gjestehavn

Dag 12: 10. juli, Ulsteinvik- Ålesund, 18 nm

Vind 10-15, SSV, 12-18 gr

På natta blåste det opp en del, og vi merket både sjø og vind.  Før vi gikk ut byttet jeg gassflaske, samt at vi provianterte fra Lidl.  I tillegg hadde båtutstyrsforretningen ved kaia opphørssalg, og slike sjanser kan man jo ikke la gå fra seg.  Det ble både det ene og det andre, til en billig penge!  Vi fulgte Hareidlandet rundt, og vinden ga oss god fart innover Breisundet og Heissafjorden.  Vi valgte å benytte oss av den fine vinden, og sløret av gårde i 7-8 knop østover.  Vi ville anløpe Ålesund via Aspevågen, og regnet med at vi ville få le fra vinden bare vi rundet Slinningsodden og var inne i vågen, men der blåste det like sterkt, så det ble motorgåing i motvind de knappe 1,5 milene inn til Steinvågen.  Nord om Aspøya kunne vi sette seil igjen, og kom raskt til Skansen og på innsiden av moloen i Ålesund sentrum.  Nye flytebrygger var under bygging, men var enda ikke klare for bruk, så det ble en plass helt inne i Brusundet.  Flotte omgivelser for en gjestehavn, men ikke plass til så mange båter. Vi fikk plass helt innerst ved brygga.  Her ligger man midt i byen, og de flotte jugendbygningene omgir hele havna.  Selvfølgelig ble det en lang spassertur i denne flotte byen også.  På hurtigrutekaia fikk vi undersøkt om Hurtigruta fortsatt hadde turene inn til Geiranger før den fortsatte nordover igjen.  Vi hadde veldig lyst til å se Geirangerfjorden, men ville ikke bruke egen båt inn den lange Storfjorden.  Møtte vi opp dagen etter kl 09 kunne vi likevel få bli med helt inn til Geiranger.  I løpet av kvelden kom det flere båter og la seg utenpå oss, bl.a. en franskeid Ovni 36.  Siden jeg kunne noen få ord på fransk og tok godt imot de, ble jeg invitert ombord.  De fikk noen kystkart av oss, og tips om havner og severdigheter sørover langs norskekysten.  Mye folkeliv i sentrum, og stadig tråkk over båten om natta, men slik må man bare regne med hvis man skal ligge i en by.

inn til geiranger

geiranger

geiranger2

hurtigruta

Geiranger                                                                                                       Akterdekket på "Nordlys"

Dag 13: 11. juli, Ålesund

Vi møtte opp i god tid på hurtigrutekaia, entret M/S Nordlys, kjøpte dagsbilletter t/r Ålesund-Geiranger, kr 800,- for 2 stk.  Siden vi var så tidlig ute fikk vi den beste plassen øverst på panoramadekket, med gode stoler i fartsretningen.  "Nordlys" gjør  18 knop innover  fjordene som blir smalere og smalere, med fjellsider som blir brattere og brattere.  Rundt oss er turister fra flere verdensdeler som også lar seg imponere over den utrolige naturen innover Storfjorden.  Siden det har vært lite regn de sistge ukene er fossefallene som "De 7 søstre"  og "Brudesløret" nesten bare småbekker, og ikke direkte imponerende.  Innerst i Geirangerfjorden ligger allerede flere cruise-skip som setter i land turister for sightsing og videre tur med buss til Molde eller Trondheim.  Den turen skal også noen få fra M/S Nordlys være med på.  Vi hadde det fineste været innover fjorden, på tilbaketuren ble det litt grått og småregn.

Tilbake i Ålesund hadde vi fått ytterligere 4 båter utenpå oss, det var tydelig at båtmessen var nært forestående. Vi hadde en god middag i båten før vi ruslet rundt i byen.  På kvelden ga vi beskjed til våre "nabobåter" at vi skulle avsted tidlig dagen etter.

cruisebaat

geiranger3

dyp fjord

stor cruiser

Inn mot Geiranger                                                                                                Costa Magica

Dag 14: 12. juli, Ålesund- Midsund, 19 nm

Vind 10-15 SV, 12-16 gr

Kl 1030 forlot vi Ålesund, men da  med en lang skramme i gelcoaten.  Nabobåtene var hjelpsomme og gikk ut, men vinden presset vår båt mot hekkankeret til  noen motorbåter da jeg skulle svinge ut!  Ankere på hekken som stikker ut fra badeplattformene skulle vært forbudt!  På utsiden av moloen  satte vi kursen mot Valderøya og Vigra.  Vinden ga oss herlig seileforhold, mellom 6 og 9 knop NØ mot Lepsøyrevet, grunnen som strekker over hele leia mellom fastlandet og Lepsøya.  Her viser kartet bare 6,5 m i leia, men siden hurtigruten også går denne leia, bør det gå bra for oss også, og selvfølgelig gjør det det!  Vi slører avgårde i god fart,  men man blir veldig obs når ekkoloddet stadig viser mindre og mindre. Ut for Hildre dreide vi mere mot øst, og inn Midfjorden.  Jeg var nå i "kjent" farvann fra gutte- og ungdomsårene, og kunne se mange av de kjente landemerkene i Romsdalen.  Vi kunne seilet mange mil med denne vinden, men ville nyte noen dager for oss selv enda, så vi gikk inn Midsundet, under broa og inn til Midsund gjestehavn.  Her lå det allerede to Bavariaer på gjesteplassene, en 38 og en helt ny 37-foter.  Selvfølgelig gjorde de plass til oss også, hjelpsomme mennesker tok imot fortøyningene.  Koselig prat med to par fra Kristiansund, i hver sin båt.  Det ene paret var på vei hjem med nyinnkjøpt båt fra Oslo.  Midsund har ikke så mye spenennde å by på, men vi fikk igjen strekt på beina med en lang tur langs fjellet som tårner over bygden.  Den høyeste toppen er Trollhesten på 621 m.  Middag og spill og TV i salongen på kvelden.

more &r

pe slapper av i salongen

Dag 15: 13. juli, Midsund- Fræna, 19 nm

Vind 15-25 SV, 12-14 gr

Vi merket godt vinden som kom om natta, men inne i bukta der lå vi godt.  Vi hørte på værvarselet at det skulle blåse opp fra SV og opp mot stiv til sterk kuling, men skipperen mente det var en gunstig retning.  Mor og far var også mere og mere utolmodige for at vi skulle komme, og hadde nesten daglig den siste tiden spurd om hvor vi var, og når vi kom.  Inne i Bjørnaremsbukta er det godt beskyttet for sjø og SV, men da vi kom ut i Midsundet i vest fikk vi sjøen og vinden rett imot.  Vi måtte gå et stykke ut for å komme på utsiden av grunnene utenfor Magerøya før vi kunne legge kursen østover, og da få vinden inn på styrbord låring.  Sjøen bygde seg opp mot 3-4 m, og Petra ble veldig betenkt, og ville helt snu.  Jeg hadde muligheten til å gå i le for å vente på mindre vind i Rakvågen, men følte jeg hadde full kontroll over båten og fortsatte.  Båten surfet i 8-9 knop med sjøen inn aktenfra.  Det var en spennende og herlig seilas, men hadde vi begge visst hva slags forhold som ventet oss, hadde vi nok ligget i havn eller tatt den litt lengre ruten på sørsiden av Otterøya.  Inn Grunnefjorden mot Gossen smalner fjorden betraktelig, og ender i et forholdsvis smalt sund, Kjerringsundet.  Det gikk fort unna, og Petra ble ved bedre mot etter hvert som sjøen ble mindre jo lengre vi kom inn i fjorden.  Ved Aukratangen dreide vi babord og seilet langs land for å finne mere le og kunne hvile oss.  Vi gikk helt inn til Nærbø, etter å ha passert like ved to store rørleggingsfartøy som la kabel til Ormen Lange.  Her er både småbåthavn og kai for Aukra Bruk, men vi fant ikke et pasende sted å legge inntil.  Nå så vi målet vårt rett NØ, ca 3,5 nm.  Vi tok kontakt med far for å høre om det var forhold til å gå inn i småbåthavna på Tornes, men det kunne vi ikke, sa han!  Det både blåste og sjøet for mye.  Vi seilet derfor mot Havneset og inn Frænafjorden, men istedenfor å gå til Tornesbukta gikk vi inn til Vågøya, der kirken  ligger.  Vi fortøyde ved siden av en liten sjark her, og lå godt i le for vinden, men hørte den ula i riggen.  Nå var det bare å vente på roligere vind, og vi slappet av med en bok hver.  Merkelig følelse å sitte her bare knappe en mil fra mitt barndomshjem, i egen båt, og se over mot Tornes og Skalten.  Far ringte flere ganger og ga melding om vinden, og mor var klar med maten.  Etter etpar timer heiste vi seila igjen og krysset fjorden mot småbåthavna.  Far og mor var på plass og vinket oss inn til plassen jeg hadde fått lånt av min bror.  Etter litt rydding var det middag og kaffe og masse kaker hos mor og far.  Gledelig gjensyn.  Endelig hadde vi kommet fram, syns de gamle, og vi var stolte over turen vår.  390 nm var tilbakelagt uten store uhell, bortsett fra en revnet gennaker.

tornes

I havn på Tornes

Oppsummering:   En herlig tur langs en av de flotteste kystene som finnes!   Været hadde vist seg fra den beste siden, mye sol og litt mindre vind.  Vi burde tatt oss bedre tid langs ksyten, og sett flere steder, men er helt sikre på at vi skal ta turen igjen  ved en annen anledning, Vestlandet har utrolig mye fint å by på, og ingen steder har vært overfylt med båt eller folk.  De "harde" strekningene som Sletta og Stadt passerte vi i kjempefint vær, og faktisk kan må gå innenskjær mesteparten av strekningen.  Båten fungerte uten problemer.  Forbruk av diesel ca 110 liter.

hel gennaker            gennaker rivet av

Hel gennaker                                                                      Halv gennaker