Teambuilding i Hellas i oktober Kalamaki-Poros-Hydra-Aegina-Kalamaki
Mannskap: Bjørn, Jan og Hans Erik Totalt: 125 nm

Kalamaki- Poros, 32 nm

Etter at familien dro hjem fikk jeg besøk av to av mine kollegaer, Jan Vaka og Hans Erik Lie.  De jobber begge to på plattformen Ringhorne i Nordsjøen.  Det var såpas seint på dagen til at vi valgte å vente til dagen etter før vi gikk ut.  Middag ble inntatt i en restaurant på stranda like i nærheten.  Ikke den store opplevelsen, tror nok mine kollegaer ble skuffet over det de trodde var en saftig biff!

hans erik jan vaka

Hans Erik                                                                                                            Jan Vaka

Dagen etter gikk Jan og Hans til supermarkedet for å supplere proviant.  Vi gikk ut fra havna i 11-tiden, helt blikk stille, og med deilig sol.  Kursen ble satt til østsiden av Aegina, til Aegina Marina, hvor vi ankret opp på 8 meters dybde og tok et forfriskende bad, og med en liten lunch etterpå.  Det er en del fjellformasjoner på bunnen her som man må passe på at ikke ankerkjettingen surrer seg rundt.

poros

For motor gik vi videre til Poros by. Rett utenfor byen hadde det brent i løpet av de siste dagene, og vi kunne kjenne lukten av svidde trær, og vi så også at mye av dalsiden var helt svart.  La oss til ved bykaien, ved siden av noen russere.  God med plass i dag, men utover kvelden fyltes havna opp.  Jeg måtte vise mannskapet rundt i byen, og vi skulle finne et spisested.  Festet til autopiloten hadde knekt tidligere i ferien, og jeg hadde fått et nytt feste ved basen, men måtte selv sette det på plass.  Verktøyet i båten strekte ikke til, men jeg fikk låne noe verktøy av en svenske som drev båtbutikk rett ved havna.  Med god hjelp fra Jan og Hans Erik (mekanikere begge to), gikk det lett.

Poros- Hydra, 13 nm

Stille natt. Etter frokost og litt handling gikk vi gjennom det trange sundet mellom fastlandet og Poros.  Fikk litt vind da vi nærmet oss hydra. En god del båter ute i dag, og mange bare krysset fram og tilbake på fjorden.  Vi gikk til en liten bukt øst for Hydra by, der vi kastet anker og badet og spiste lunch før vi gikk til Hydra.  Selv om det var tidlig ettermiddag begynte det å fylles godt opp i den trange havna.  Vi fikk bakket oss inn mellom en tysker og en norsk båt med pensjonister.  De hadde båten sin, en HR 35, fast i Middelhavet, med base i Preveza.  Det var 10 andelseiere i den, og de delte ferien mellom seg.  Nå skulle du ha noen uker med seiling før de gikk i opplag igjen.  Veldig ofte blir det "kjettingspagetti" i denne havna, men vi passet godt på at vårt anker og kjetting ikke krysset noen andre.  Nå var det å håpe på at ingen andre trengte seg inn, og at de som skulle ligge på andre siden av havna ikke slapp sitt anker så tidlig at det ble liggende over vårt.

hydra

Vi ruslet rundt i havna og betraktet andre båter og så hvordan mange slet med å få lagt inntil med hekken først. Her er nesten ingen motorkjøretøy, kun esler og hester blir brukt.  Det var deilig å sitte ved promenaden og ta en øl og nyte sola og ferien.  Havna ble etter hvert ganske full.   Båter over 55 fot har vanskeligheter med å komme inn her, og må derfor legge seg på utsiden av moloen, og det ble noen av de også i løpet av kvelden.  Det er et stort utvalg av restauranter i byen, og til slutt fikk vi valgt et sted hvor vi spiste en god middag.

Hydra- Aegina, 27 nm

Frokost i båten etter en stille natt.  Lite vind i dag også, men vi motorseiler nordover mot Poros igjen.  Men legger nå kursen øst for øya.  Sola skinner og vi bytter på å styre.  Går vest for Aegina, og styrer inn mot den sørligste havna der, Perdika. Her har jeg aldri ligget, så jeg var nysgjerrig på hvordan det så ut.  Kunne konstatere at havna var veldig liten og trang, og her var det liten plass til besøkende båter.  Seilet så over sundet til Nissos Moni, hvor fiskebåter pleier å ligge og dra inn nota.  Her er en fin bukt for ankring og bading.  Det var allerede ca 8-10 båter her, og faktisk ble vi 5 norske til sammen!  Det blåste en del, men var likevel varmt, og ankeret hadde tilstrekkelig feste for en lunchtid.  Etterpå kunne vi seile nordover langs Aegina,  mot "hovedstaden" på øya.  Her måtte vi seile over grunnmark for det meste, og dybden var helt ned under 3 meter.  Aegina havn er travel, med både ferger, hydrofoiler og katamaraner, i tillegg til alle turistene.  Men vi var ganske tidlig ute og fikk en grei plass.  I motsetning til 2004 fikk jeg ankeret til å sitte bra på første forsøk! (SE HER).

jan og hans erik

Rett etter at vi hadde fortøyd fikk vi en skikkelig regnbyge som varte i ca 30 minutter, den første på turen.  Også her fylte det seg opp med båter etter hvert.  Vi fikk to norske båter, fylt med bergensere ved siden av oss.  det var en gjeng på ca 20 mennesker, fordelt på to store båter.  Vi ruslet rundt i gatene for å se på byen.  Det var ikke så mye spennende her, men byen var en del større enn det kunne se ut fra havna.  En ok midag på kvelden igjen, og noe godt å drikke langs promenaden.

aegina oryx i aegina

Aegina- Kalamaki, 35 nm

I dag begynte det å blåse ganske tidlig, og det passet jo fint for våre planer.  Vi skulle se på skipsverft og oljeterminaler i dag, og ta en rute som mest sansynlig ikke mange velger.  Rett utenfor havneinnløpet satte vi en kurs  rett mot Ak Kanakia på den store øya Nissos Salamis som ligger helt inne ved fastlandet i Elevsinosbukten  Det gikk fort unna, og mannskapet fikk endelig et bevis på at det faktsik gikk an å seile med vinden inn skrått forfra!  Plutselig dukket det opp noen delfinpar som fulgte oss ei lita stund.  Alltid hyggelig å få besøk av disse fasinerende dyra!  Vi passerte nå Nissos Revythoysa der det ligger en oljeterminal.  Vi gikk inn mellom de små øyene der, hadde kjempefin vind hele tiden, med fart fra 5-9 knop.  Her var veldig beskyttet farvann, noe trangt enkelte steder,  og samtidig godt med vind.  Spennende å besøke nye steder også, og dette er et område med stort sett bare skipsindustri og oljeindustri, terminaler, dokker, raffineri.  Det var både nymalte skip, og også en del vrak å se, båter som sikkert aldri mere kommer på sjøen.  Ved nordøstenden av Salamis gikk vi gjennom sundet som fører mot Pireus og andre store havner.  Her ligger også den greske marinens hovedbase.  Vi traff bare en fritidsbåt her, men mange store og små fraktefartøy.  Vi hadde god tid og fulgte kysten på babord side helt fram til Kalamaki.

Oljeterminal                                                                                                        Perdika

Havna var ganske full, men vi fikk trengt oss inn mellom noen båter.  På kvelden dro vi inn for å se på severdigheter i Athen.  Masse folk i den gamle bydelen, og hundrevis av restauranter å velge i.

De følgende dagene seilet vi ut med Kalamaki som base.  Vi hadde god tid, og la ingen mål for dagene.  Det var bare herlig å nyte varmen de dagene som var igjen.  Jan reiste hjem, og Hans Erik og jeg var ute på fjorden resten av tiden, fram til han også måtte mønstre av.  Jeg hadde en dag alene der, uten seiling.  Bare  lå litt på stranden, leste en bok i cockpiten og nøt varme og sol.