Seiltur sommeren 2007

kveldsseiling

fyr ved vrengen

på bolærne

Vi hadde i lang tid snakket om at vi skulle ta en guttetur med båten, men først i år fikk vi det til.  Lars og Terje, som henholdsvis er barndomskamerat og fetter av meg, kom med toget fra Oslo, og jeg hentet de på jernbanestasjonen i Sandefjord.  Vi dro rett til båten, det var ikke noe tid å miste, for her skulle vi ut på sjøen!  Proviantering hadde jeg gjort på forhånd.

himmel

terje styrer

bjørn og terje

lars

Vi la ut fra Sandefjord i helt vindstille og deilig vær, kl 1930.  Målet var Bolærne i Nøtterøyskjærgården.  Vi ankom kl 22, det begynte å bli mørkt.  Etter en deilig gryterett fra båtens bysse, ville vi se oss rundt på øya.  Kaianlegget med dusj og toalett var flott, og kaserner og idrettshall var godt holdt.  Øya har også en del veier og stier som er asfaltert, og flere flotte utkikksposter.  Vi fikk med oss ganske mye før det ble for mørkt.  Denne uka var det en del insektsforskere som bodde på øya,og de fanget insekter med lys og nett, for så å studere de nærmere i mikroskopet.

vrengenbrua

bolærne

solnedgang på bolærne

Lørdags morgen, etter en solid frokost, gikk vi ut i Oslofjorden.  Ut Rauerrenna og forbi Hollenderbåen.  Vinden frisket til, og det blåste etter hvert 10 m/s fra nordøst, en glimrende vind for oss som hadde Koster og Strømstad som mål.  Det gikk fort utover fjorden.  Da vi nærmet oss Koster hadde vi avstemning om hvor vi skulle legge oss for natta.  Terje hadde lyst på røkt sild i Strømstad, og det ble det også.  Et godt ettermiddagsmåltid der.

lars i salongen         i strømstad

Etter en rusletur i byen var det diskusjonsforum i båten, nesten som i "gamle dager".  Mange ideer og tanker har blitt luftet og diskutert av oss opp gjennom tidene.  Siden det begynte å regne litt også, ble "forumet" forlenget.  Men på kvelden måtte vi bare strekke på beina igjen, og se på folkelivet i byen.  En god del folk på restaurantene, dominert av nordmenn.

Søndag ble det egg og bacon til frokost.  Natta hadde vært stille, og vi hadde sovet godt.  Vinden var fortsatt nordøst 10-12 m/s, noe som ville gi gode seileforhold tilbake til Sandefjord.  Vi var ikke langt ute fra havna før alle seil ble heist.  Sjøen var litt grovere enn dagen før, og kom inn litt aktenfor tvers.  Farta over grunnen var mellom 7 og 9 knop, så turen til Sandefjord gikk unna på rekordtid.  Vi brukte ca 4 1/2 time på strekningen, ikke verst!

terje      Bjørn    lars

Terje og Lars var kjempefornøyd med turen,og hadde hatt en flott seilopplevelse.  For Terje var det første gangen i en seilbåt, mens Lars hadde vært med meg en dag på vår forrige båt.