Sandefjord- Stavanger

Mannskap: Bjørn og Hans Øvrum

Totalt 297 nm

Tilbake til reiseskildringer

Dag 1: 11. juni

Sandefjord- Kragerø, 40 nm

Avgang: 0930

Jeg seilet ut Sandefjordsfjorden alene, med kurs for Langesund, hvor Hans Øvrum skulle mønstre på.  Hans er en tidligere kollega av meg fra Slagenraffineriet.  Han jobber nå i Statoil, på Gullfaks A. Hans har en Comfortina 32 som han seiler både regatta og turseiling i. Jeg hadde vind fra S-SV, ca 5-10 m/s og hadde derfor god fart mot Telemark.  Turen tok ikke mange timene, og Hans ventet som avtalt på brygga i Langesund.  Vi har nå mest motvind,og velger derfor å gå innaskjærs sørover.  Solgangsbrisen merkes godt, synd vi ikke kan utnytte den denne veien. Men inne I Kragerøs skjærgård er det rolige forhold, og vi går gjennom Kreppa, og rett mot byen.  Gjestehavna er omtrent tom så tidlig på sommeren.  Vi har middag på Lanternen, og setter sikkert verdensrekord I venting på maten!

i kragerø              ut fra kragerø

Ved gjestehavna I Kragerø                                              Ut Kragerøfjorden

ut fra kragerø

Tidlig på morran ut fra kragerø

DAG 2: 12. juni

Kragerø-Kristiansand, 79 nm

Avgang kl 0530.

Vind 3-5 m/s fra S, sol

Vi startet tidlig I dag fordi vi hadde tenkt å komme oss lengst mulig nedover sørlandet.  Fjorden lå der helt speilblank, så noe seiling ble det ikke I dag heller desverre  I går merket jeg at motoren sakket av uten at jeg jgorde noe,og uten at det tilsynelatende skulle være noe grunn til det.  Jeg hadde skiftet begge dieselfiltrene to dager tidligere, så det var utenkelig at de hadde gått tett!  Denne unormale oppførselen bare kom oftere, og hans og jeg begynte å resonere oss fram til hva dette kunne være.  Det kunne bare være to ting:  Enten tett filter eller luft I systemet!  Men ved tett filter vil ikke turtallet ta seg så fort opp igjen, så vi endte opp med luft I systemet.  Ingen lekkasjer var synlig eller merkbar, men vi ville ikke fortsette nedover kysten  på denne  måten, så vi gikk inn til Lyngør og la  oss ved landhandleren.  Det var godt med plass I sundet denne tidlige junidagen, og vi tok derfor en god frokost I cockpiten før jeg gikk I gang med å undersøke filterene.  Siden det var mest sannsynlig at det var forfilteret som var skyld I problemene åpnet jeg dette først.  Byttet igjen alle o-ringene, og gummipakningen, og satte det omsorgsfullt på plass.  Motoren startet lett, og vi gikk videre sørover, men nå innaskjærs, siden det likevel ikke var vind I riktig retning.  Motoren oppførte seg eksemplarisk hele turen etter dette!

Vi følger leia hele veien innaskjærs, innom Tromøya og til Arendal hvor det er på tide med en lunch.  Litt shopping må til også, for Hans trenger nye solbriller.  I Lillesand har Hans en kollega som har kjøpt seg "ny" båt, for å etter hvert bo I den.  Han får kontakt med kollegaen, go vi blir invitert til å se på båten.  Det er en eldre skøyte, MS Grytafjord, tidligere fra Oslo, delvis ombygd til bobåt.  Etter omvisningen gikk turen gjennom Blindleia.  Så tidlig på sommeren er det nesten ikke en båt å se, selv om været er kjempefint.  Vi har steikende sol fra nesten klar himmel, mangler bare vind I seila.  Vi ser at vi rekker Kristiansand før det blir mørkt, og kl 2130 fortøyer vi I gjestehavna.  Etter en tur rundt I byen, og et lite måltid, går slitne seilere til køys.

grytafjord

bysse i grytafjord

salongen

Grytafjord I Lillesand

Dag 3, 13. juni

Kristiansand- Egersund, 89 nm

Avgang 0630

Vind 3-8 m/s V-SV.  Sol

Jeg varta opp med nystekte croissants etter avgang fra Kristiansand.  Vi så at det heller ikke I dag var noen gode forhold for å seile sørvestover, og vi valgte derfor å gå mest mulig innaskjærs så langt det gikk.  Leia mellom Kristiansand og Mandal snor seg mellom utallige holmer og skjær, virkelig vakker natur.  Her var nesten like flott som I Blindleia.  Vi hadde et lite uhell her.  Autopiloten fikk plutselig beskjed fra flux-gatekompasset om å tørne 90 gr til styrbord, og det var rett I nærheten av en holme.  Hans reagerte (for??) raskt, og måtte bruke makt for å rette opp båten.  det resulterte I at kransen til autopiloten (Raymarine st 4000+) delte seg, og alle kulene rullet rundt på dørken.  Vi fikk reddet de aller fleste, men det var umulig å reparere autopiloten der og da!  Vi gjorde et forsøkpå reparasjon da vi la oss til kais I Mandal for å bunkre og handle, men ville ikke bruke for lang tid på det, og vi valgte derfor å la den ligge til en annen gang

ny hellesund

ny hellesund 2

Bjørn

Ny Hellesund                                                                     Ny Hellesund                                                                    Skipperen

Turen ut til Lindesnes gikk bra, og vi håpet sønnavinden kunne gi oss godt driv når vi kunne dreie mere vest ved passering av "Sydkapp", men det ble desverre ikke helt tilfelle.  Det virker som vinden her dreier vestover også, men vi dro ihvertfall ut hele storseilet, og prøvde å gå så høyt som mulig.  Turen forbi Lista og videre vestover ble lang og ganske trøttende.  Vinden og strømmen presset oss stadig nærmere land også.  Sjøen hadde tatt seg opp og vi stanget stadig I mere og mere motsjø.  Målet var Egersund, og da vi nærmet oss Søragapet kom vi I le både for vind og sjø.  Med Brasil I fotball-VM på TV gikk vi inn til gjestehavna I Egersund.  En meget hjelpsom havnevakt viste oss plass, og der var det både strøm og vann å få.. Dusjanlegget var rett på kaia.  Fin havn her for kr 120,- pr døgn!  Vi ble fortalt at neste dag var det meldt stiv kuling fra nordvest, altså rett imot over Jærens Rev, så flere båter som var på vei mot Stavanger hadde allerede bestemt seg for å ta en ekstra dag iI Egersund.  Det ble vår beslutning også.

lindesnes hans seiler hans lindesnes

Bilder av Hans og Lindesnes fyr.

Dag 4, 14. juni

Egersund

Vind 10-15 m/s NV

Vi fikk bekreftet at det var en riktig beslutning å ligge en ekstra dag her.  Etter en tur rundt om I denne lille koselige byen var det tid for en "liten lun" luchrett. I løpet av dagen fikk vi også satt sammen igjen autopiloten, det var bare to kuler som manglet nå.  den så ut til å fungere, men kunne konstatere at dette ikke var noe spesielt solid konstruksjon.  Kvelden før traff vi noen kjente fra offshorebransjen, og ble invitert på seilertreff på kroa.  Det ville vi gjerne være med på.  Seilerforeningen hadde hatt en regatta, og denne ble nå omhyggelig diskutert blandt deltagerene.  Mange historier kom fram, hyggelige folk!

rep av autopilot

luna

Hans fikser autopilot                                                                                             Egersund gjestehavn

Dag 5: 15. juni

Egersund- Stavanger, 59 nm

Vind 5-8m m/s NV.  Avgang kl 0830

Etter en bra frokost, kastet vi loss og gikk fra Egersun.  Ut Nordagapet og ut mot Jærens Rev.  Det var bare havdønninger igjen nå, og sola begynte å varme tidlig på formiddagen.  Vinden var heller ikke I dag I vår favør, så bare forseilet var oppe.  Vi satte kursen mot vestbøya på Revet, men da vi nærmet oss denne fant skipperen ut at vi kunne gå inn mot land og korte ned på distansen med 2 nm.  I det stille været var det ikke noen problemer å gå over grunnene der, men klart at dette ikke ville vært tilrådelig ved mere sjø.

hos helge

innseiling til stavanger

Ved brygga hos Helge                                                                                             Mot Stavanger

Det var spennende å seile oppover kysten her, kysten som jeg har sett så mange ganger fra helikopteret!  Vi passerte utenfor Solastranda, og gikk deretter inn til Tananger hvor det var avmerket bunkringsstasjon I losboka.  Det viste seg at bunkringsanlegget var nedlagt, men hotellet hadde pumper.  Solen stekte, og vi satte kursen mot Stavanger.  Fant ledig plass I Vågen, og det var tid for en middag I byen, målet var nådd!!

luna tananger

LUNA I Tananger

Vågen er jo stort sett et urolig sted å ligge, og siden jeg også skulle ut I Nordsjøen på jobb dagen etter, fikk jeg låne bryggeplass hos min kollega på Jotun, Helge Vestad.  Han har en flott eiendom på Bru, ei landfast øy rett på utsiden av Stavanger.  Vi fant fram til han kai, og fikk fortøyd I brygga.  Seinere på kvelden ble vi begge bedt på middag hos Helge og Sally.

Morgenen etter skulle jeg ut på jobb, og Hans hadde billett hjem, så vi tok taxi til Sola

Oppsummering:  Lite vind, og det som var var rett imot, gikk derfor med motor hele tiden, forbruk ca 110 l.  Vi hadde stort sett sol hver dag. Båten fungerte utmerket, sett bort fra det med luft I dieselfilteret jeg fiksa første dagen.  Vi traff lite med båt, og ingen problemer med gjesteplasser. Turen var ikke så lang som jeg trodde, det gikk lett, selv om vi hadde lange dager, opp til 16 timer, men det er nødvendig om man skal kunne gjøre turen på 3 dager.