Seiling høsten 2010i Tyrkia, NY BÅT!

Bodrum -Cökertme- Castle Island- Sögut- English Harbour- Seven Islands- Bodrum

Petra og Bjørn

Totalt 124 nm

Tilbake til reisebeskrivelser

26. oktober

Vi skulle denne gangen til Middelhavet for å ta over vår nye båt, Sea Spell, en Bavaria 43 Cruiser fra 2009, som har base i Bodrum

Toget til Gardermoen, og litt venting på Turkish Airlines.  Flyet gikk til Istanbul, og var nesten i rute, iallefall hadde vi nok tid til å gå fra den internasjonale til den innenlandske terminalen.  Etter landing på Bodrum flyplass, ble vi geleidet inn i busser fra flyet, men kom til feil terminal, sammen med en god del andre også.  For bagasjen ble satt av på den internasjonale termionalen der, mens vi tok feil buss til den nasjonale... ok, en ny buss kjørte oss til riktig sted, og koffertene ble hentet.  30-40 min seinere var vi på Bodrum busstasjon, og tok taxi videre til marinaen.  Det var litt usikkert hvor båten lå, men med hjelp av vakter der fant vi endelig Sea Spell.  Vi kunne ikke finne navnet da dekslet som er over flåten var borte.

Båten så i veldig god stand ut, og det fikk vi også bekreftet dagen etter i dagslyset.  Alt var lagt fram for oss, og etter utpakking kom vi til køys.  Vinden bråket en del, og vi merket faktisk litt bevegelse i båten.

Sea Spell i Tyrkia   Sea Spell

27. oktober  Bodrum

Vi hadde regn en del av natta, og litt urolig pga vinden, men fikk likevel en god natts søvn.  I 9-tiden kom agenten og lurte på om vi ville sjekke inn.  Jeg gikk selv gjennom båten og sjekket utstyret.  Kontrakten ble underskrevet, og så var det å proviantere.  Det er et lite supermarked like ved marinaen, men ikke så veldig stort utvalg av varer.  Vi handlet inn det vi klarte å bære.  Værmeldinga sa at det fortsatt skulle blåse og regne litt, så vi valgte å sove enda en natt i Bodrum.  Vi gikk en lang tur i byen, spiste lunch og shoppet litt.  Ganske behagelig å gå her nå når sesongen stort sett er over.  Ingen overivrige selgere som var innpåslitne heller.  På kvelden spiste vi på en restaurant med fin utsikt over bukta.  Deilig og varmt, årstiden tatt i betrakting.

Bodrum   Bodrum marina

Borg Bodrum  parken i Bodrum

modellbåt Bodrum    Modellbåt Bodrum

Bodrum marina     Bodrum

28. oktober, Bodrum - Pabuc, 10 nm

kraftig vind og enda mere regn på natta, også litt torden tidlig på morran.  Plassen agenten (Puta) disponerer ligger helt ved innløpet til Bodrum Marina, og er ganske utsatt for vinder og strøm, noe vi merket godt.  Så strømmen gå som en elv forbi båten, her ville det bli store vanskeligheter å komme inn igjen dersom forholdene blir det samme!  Strømmen var ikke snill med oss, den surret mooringlina rundt propell, viste det seg.  Med en gang jeg skulle sette propellen i forover stoppet motoren opp med en gang.  Jeg sa fra til agenten, som til slutt bare måtte innse at jeg hadde rett.  Dykker måtte ned, men pga sterkt strøm fikk han ikke tatt vekk tauet som hadde skjært seg inn mellom propell og gods.  Vi ble tauet til et roligere sted, der dykkeren brukte 2 timer på å skjære alt vekk.  Vi ble presentert en regning på 400 Euro med en gang, men nektet på dette.  Selv da agenten reduserte den til 120 Euro ville vi ikke gå med på å betale for dette.  Etter kontakt med Kiriacoulis i Athen fikk vi bekreftet at dette skulle gå på forsikringen.  Endelig kunne vi komme oss ut av havna, og nå skinte sola litt, og det var bare herlig!

Vi gikk langs kysten sør for Bodrum, og la oss i en beskyttet bukt sammen med en del store tyrkiske gullits.  På vanlig maner hadde vi godt med kjetting ute, og strekte en lang line til land, og vi følte vi lå trygt her.  God middag og litt soling.

Bjørn i cockpit   Petra

29. oktober, Pabuc - Cökertme, 12 nm

Vinden fra nord tok seg opp om natta, og enda mere tidlig på morran.  Var ute og sjekket ankeret og det lå bra, men med stort press på kjettingen.  Rett før det ble lyst ble vi vekket av en del rop og prat ute, og Bjørn var ute for å sjekke hva som skjedde.  Det viste seg at en Bavaria 42 hadde måttet slippe sitt anker og all kjettingen da en annen hadde drevet inn på dem, og fått kjettingen i propellen.  Folka var ute i jolle for å ordne opp.  B 42 som hadde msitet ankeret lå nå helt inne ved land, og lå an på vårt landtau!  Det så kritisk ut, og jeg vurderte å slippe akterfortøyningen slik at de kunne gå ut, men kommunikasjonen var vanskelig pga vind og at de snakket lite engelsk.  Det var såpass mye vind at jeg ikke tok sjansen på å bli blåst vekk om jeg gikk i dingyen for å hjelpe de.  Folkene på B42 prøvde å påkalle oppmerksomheten med å bruke hornet, og også prøvde med nødbluss.  Da vinden roet seg såpass at jeg våget å ro bort til båten, fikk jeg høre at de var veldig bekymret for mannen som hadde brukt jolla for å ordne med kjetting og anker.  De fikk ikke kontakt med han mere, og frytet at noe veldig alvorlig hadde skjedd.  Jeg rodde de 50 meterene bort til jolla der han hadde festet seg til blåsa som de hadde festet til ankerkjettingen.  Jeg fikk ikke kontakt med mannen, og så med en gang  at han var død, han var helt kald!  Jeg rodde raskt tilbake til deres båt og fikk med meg hans kone i jolla mi.  Hun måtte også bare konstatere at mannen hadde dødd, antageligvis av hjerteinfarkt, kun 63 år gammel. Jeg rodde tilbake til B42 for å prøve å hjelpe de ut fra steinene på land.  De hadde ikke brukt VHF for å kalle på hjelp fra coastguard, så jeg overtok radioen og fikk kontakt etter mye mas.  Mens jeg holdt på med dette kom også en jolle fra en av de tyrkiske gullits for å hjelpe til.  Først etter en time kom kystvakten, og de overtok båten og slepte den ut fra land og ankret opp i le av land.

Vi ble temmelig satt ut av denne hendelsen, og så hvor lite som skal til, og hvor hjelpesløs man kan bli dersom man bare er to personer ombord.  Vi hadde mange tanker om dette resten av turen også.

Etter at coastguard'en hadde ankret opp båten og tatt med seg de 3 andre av mannskapet til Bodrum, heiste vi anker og seilet videre østover.  Det var nå fin vind og vi fikk god fart.  Båten var kjempefin å styre, og balansen var bra.  Etter hvert økte vinden på, og vi måtte rulle inn en del på både genoa og storseil.  Gikk inn i en stor buks som ligger i le av den sterke nordavinden, der det var 3 resaturanter med hver sin "jetty".  Alle ville ha nye gjester, og var veldig behjelpelig med mooringlinene og fortøyning.  Her lå vi veldig trygt, selv om kastevindene fra fjellene gjorde det litt surt ute i båten.  Men gikk vi på land kjente vi den deilige varmen.  Stedet, Cökertme, er en kjent plass på denne kysten, selv om samfunnet der bare bestod av 3-4 restauranter og noen andre hus.  Det forventes at de som fortøyer skal spise på restauranten der, og det gjorde vi også. Ganske OK mat.  Vann, strøm (og internett for de som har det) er gratis.  Vinden holdt seg oppe gjennom kvelden, men roet seg etter hvert.  Rolig natt.

Sea Spell  i Cökertme

Petra til rors  Bukt i Tyrkia

30. oktober, Cökertme - Camli Limani, 25 nm

Vi prøvde å handle litt før vi gikk ut.  Det er vanlig at restaurantene har et lite "minimarked" med brød og melk og frukt.  Fikk kjøpt 2 brød og litt melk.  Vinden i dag var 4-10 knop, fra Ø, dreiende N.  Motorseiling langs kysten.  Høye fjell og lite bebyggelse.  Stoppet og tok lunch rett ved Ören (kraftverket), men syntes det var for lite le her, så vi gikk videre innover fjorden, til Camli Limani, nesten helt innerst i fjorden, og ankret opp på 10 m.  Her er det et elveutløp, og som et lite delta, så vannet var ikke så klart.  Vinden stilnet etter hvert, og vi fikk en rolig kveld, bortsett fra festmusikk på land med trommer og folkedans.

byssa  Ny båt

31. oktober, Camli Limani – Castle Islan, 2,5 nm

Morrabad før frokost, varmt i sjøen, men enda ikke varmt i lufta så tidlig.  Sola skinner, men den har ikke fått varmet opp lufta enda.  Natta hadde vært rolig, etter at trommemusikken sluttet på land.  Vi har besøk av masse bier og veps, og det er jo ikke akkurat det Bjørn setter mest pris på, men det går bra likevel, ingen stikk.  Vi går for motor den korte distansen til Castle Island, og ankret opp på 6 m i bukta nord for kaia.  Her er vi også den eneste båten som ligger.  Turiststrømmen til den lille øya har enda ikke begynt for dagen.  Vi rodde på land, betalte 2 TL hver for å besøke området.  Vi gikk de fleste stiene på øya, og så rester etter borg og kirker, samt besøkte den berømte stranda Cleopatra Beach.  Dette er  en flott, men veldig liten strand, hvor det er forbudt å gå på sanden!  Man får heller ikke ta med seg noe herfra.  Vi badet litt i det klare vannet, og la oss på en solstol.  Det viste seg at det var siste dagen de hadde åpent, og nesten ingen turistbåter kom hit i dag.  På normale dager kan det være opp til 2-3000 turister her hver dag!  Vi valgte å ligge her om natta også, helt stille og rolig.

I Castle Island  Castle island

Cleopatra Beach Cleopatra beach

ruiner Casle Island Amfi

1.november,Castle Island – Sögut, 4 nm

Rolig natt som eneste båt her. Også i dag tok vi et bad før frokost, oppfriskende. Vinden var N, ca 5 knop. Etter frokost gikk vi for motor sør langs kysten, veldig flott natur her, mye grønt, og varierende.  Vi gikk inn til Sögut hvor det er flere muligheter for å legge til en ”jetty”.  Flere overvintrer her, både i båten, og også noen som lar den ligge igjen mens eierene er hjemme.  Vi traff 3 båter hvor de skulle overvintre i, fra New Zealand, Australia og Tyskland.  Her ligger man trygt og godt, og prisen er bare 700 Euro for 6 mnd, da er strøm, vann og internett inkludert.  Vi lå bare en natt, og det kostet 30 TL. Herfra er det også buss direkte til Marmaris, og det arrangeres også tur til og fra den nærmeste flyplassen.  Stedet er bitte lite, kun noen små restauranter og sommerhus, men noen innfødte bor også her fast..  Turen til Marmaris tok ca 40 minutter. Fra bussoppet tok vi en taxi til marinaen rett sør for Marmaris, for å besøke et norsk par på sin seilbåt Hydra.  Les her om deres turer.  Turen var en god del lengre enn vi tenkte, og kostet også 40 TL.  Vi hadde ikke gitt beskjed på forhånd, så de hadde det litt travelt med sine gjøremål før de skulle reise hjem til Norge.  Marinaen var diger, og vi  måtte ha kart for å finne fram her.  Fra marinaen går det buss hver time tilbake til byen.  Vi ruslet rundt i byen, en ganske travel og godt befolket by.  Mye shoppingmuligheter, men vi måtte ta bussen tilbake til avtalt tid.  Det ble en stille kveld i båten.

Sögut  Sögut

Marina   Gullit

Marmaris  Marmaris

Marmaris   På land

2. november, Sögut – English Harbour, 5, 5 nm

Etter frokost tok vi en liten tur i området.  For motor ut bukta og langs kysten, inn i Degirman Bay.  Vi ankret opp i en fin bukt for lunch, bading og soling.  Lite båt å se på denne tiden, kun en annen båt i dag.  Videre til English Harbour, en utrolig godt beskyttet liten bukt, ingen vind kommer inn her.  Bunnen er 6-8 m, men skråner fort opp inntil land.  Bukta er omgitt av nåletrær og små fjell.  Navnet har den visstnok fått av at under krigen lå det en britisk krysser her, godt gjemt for fienden.  Vi ankret opp og strekte line til land.  Eneste båt som lå her.  I sesongen er det nok fullt opp med båter her.  Stille og rolig kveld, helt beksvart natt, men masse stjerner å se.  Kvelden er kjøligere nå, ned mot 13 grader, og tidlig mørkt etter at klokka er stilt tilbake en time

English Harbour   English Harbour

3. november, English Harbour – Okluk Koyu, 1 nm

Rolig natt, og masse bading og soling i dag. Vi rodde også rundt i bukta og så på forholdene.  Ut på ettermiddagen gikk vi inn mot restauranthavna i Okluk Koyu.  Også her lå det en del båter i opplag for vinteren, sikkert også en bra havn å ligge i.  Vi ble geleidet inn og hjulpet med mooringlinen av restauranteieren .  Her traff vi igjen et tyswk ektepar som vi så tidligere på turen også.  På restauranten hadde de allerede tidlig på bor for 2 par, så her var det ikke muligheter for å lure seg unna.  Men før maten gikk vi en tur i området.  Ikke noe spesielt spennende og fint her, og med mye søppel som lå i åpne innhegninger, til sikkert stor glede for rottene!  Maten på restauranten var ikke noe å skryte av, heller nesten uspiselig, og prisen var i den motsatte enden av skalaen, så her var det slettes ikke noe billig å ligge!

Andeliv    Gullit

Seiling  Seiling

4. november, Okluk – Yedi Adelari, 12, 5 nm

Vi trengte mere proviant, så vi måtte vente til ”minimarket” åpnet.  De hadde ferske brød, litt drikke, men ikke stort annet.  Dårlig utvalg på denne tiden, så det lureste hadde vært å kjøpt inn nok da vi var i Bodrum.  Det var helt vndstille i dag også, og flott sol og varmt, ca 20 grader.  Vi fulgte kysten sør-vestover, mye flott natur her også.  Vi tok sikte på å gå til et sted som populært blir kalt ”de 7 øyer”.  Her var det mange bukter å velge på, som gir god beskyttelse for vinder.  Vi ankret opp på 10 m med line til land, i East Creek.  Vi hadde fått en værmelding om at det skulle blåse opp litt, men det ble ikek noe særlig av det, vi lå iallefall veldig trygt på vår plass.  Deilig bading og soling igjen, men da sola går ned ved 17-tiden blir det fort kjølig og mørkt.  God middag og film i båten.

Morgentåke  Svaner

5. november, Yedi Adelari – Amazon Creek, 8 nm

Rolig natt, helt vindstille, fin stjernehimmel.  Opp kl 0830 og forfriskende morrabad, med sjøvannstemt på 23 grader.   For motor langs kysten, og ankret opp i Amazon Creek, også helt alene.  Her munner en liten elv ut, og det er idylliske steder og strand rundt bukta, sikkert veldig folksomt i sesongen.  Om kvelden kom en båt uten lys inn mot oss. De lyste langs land, antageligvis fisket etter blekksprut, men litt skummelt.

Petra til rors  I en fin bukt

Sea Spell   Bjørn til rors

6. november, Amazon Creek – Karada, 32 nm

Opp kl 0630, for vi hadde en lang tur foran oss idag.  Det var tett morgentåke, og dis over vannet, trolsk stemning i den trange bukta.  Men sola tørket snart opp tåken, og det ble veldig flott etter hvert.  Vi måtte bruke motor hele veien fram til øya som ligger i innløpet til Bodrum.  Nesten ingen båter å se, bare noen fiskere, men da vi nærmet oss Bodrum var det mange flere seilere.  Vi ankret opp rett utenfor ”hot springs”, et sted som skal ha kilder med legende effekt og gi god hud.  Vi rodde til land og kikket på kilden som var demmet inne som et svømmebasseng, men prøvde det ikke. Lesing og bading.  Bak fjellet forsvant sola kl 15.

Cruisebåt

utenfor Bodrum  Seiling

7. november, Karada – Bodrum, 12 nm

Rolig natt.  Etter morgenbad og frokost lå vi litt og sola oss.  Det kom litt vind etter hvert, så vi dro ut alle seil og krysset fram og tilbake i bukta utenfor Bodrum.  Det var for  å prøve litt båten.  Ikke mye vind, men vi hadde godt tid før vi skulle komme til havna.  Deilig dag på sjøen, nå med mange båter som seilte, det var jo søndag.  Ut på ettermiddagen seilte vi mot innløpet av marinaen, kalte på havnekontoret og fikk tillateslse til å gå til fuel-brygga.  Siden la vi oss til ved brygga til Pupa.  Vi sjekket ut, og tok en tur til byen.  Spiste på restaurant og koste oss i varmen.

Fiskemarked  Fiskemarked Bodrum

Bodrum    Moske

restaurant Bodrum  Shopping i Bodrum

Solnedgang

8. november, Bodrum- Hjem

Vi skulle ha fly tidlig på morran, og tok taxi til flyplassen, 65 TL.  Flyet var i rute, og samme vei hjemover, via Istanbul til Gardermoen.  Videre med toget hjem.

Konklusjon: En veldig stille og rolig tid å reise på, nesten ikke charterturister eller lokale ute på tur i begynnelsen av oktober.  Vi var heldige med været, hadde sol og varmt hver dag, men uka før hadde det vært unormalt mye regn og sterke vinder.  Stille vær gjorde at det ble lite seiling, men desto varmere. Mat er ikke lett å få tak i i dette området, ikke som på de Greske øyene.  Burde ha kjøpt innmere mat i Bodrum.  Grei ordning med at restaurantene har en liten brygge og hjelper til med mooringliner, men maten er svært variabel, og vår erfaring er at det er dyrt setti forhold til hva man får igjen.  Veldig hyggelig folk å treffe, og hjelpsomheten og gjestfriheten står ikke tilbake for det grekerne viser.

Hendelsen med en død mann i jolla satte preg på resten av turen.