Tyrkia sommer 2012

Bjørn,Petra, Ria og Henry

Totalt ca 170 nm

TILBAKE TIL REISER

Dag 1, Göcek. 29. juli

Ankom ca kl 09 med leiebil fra Alanya, etter ca 440 km. Vi hadde en flott tur langs kysten og over fjellet.  Stort sett fine veier å kjøre på, og vi fant lett fram.  Ved ankomst til Göcek fant vi båten helt klargjort og fin, stort sett alt var på plass.  Den så ganske fin ut, så vi har inntryk av at den blir tatt bedre vare på her enn i Hellas.  Etter å ha stuet vekk alt av varer vi hadde med oss  fra Alanya, hentet vi Ria og Henry på Dalaman flyplass, en kjøretur på ca 25 minutter. Tilbake i båten tok vi lunch på en restaurant i havna, og fikk levert leiebilen.  Göcek er en kjempeflott liten by,med 3 marinaer.  Alt ser så velholdt og bra ut.  Vi bestemmer oss for å bli første natta i marina, og spise på restuarant om kvelden.  Varmen  og sola er intens, opp mot 40 grader.Så det ble ikke så lett å få sove.

Gocek marina

Dag 2: Göcek - Deep Bay, 30. juli, 7 nm

Ut kl 12 etter utsjekk og litt fornyelse av utstyr på båten.  Vi gikk for motor til nærmeste lille øy for en god lunch og mye bading.  Utrolig flotte omgivelser, og mye båt over alt.  Litt for mye drivgods i sjøen så nære byen.  Seilte så videre i kryss i fjorden, herlig seiling.  La oss til slutt på en bøye i Deep Bay.  Her er det nesten for dypt til å ankre opp, men myndighetene har lagt ut mange grartis bøyer her, så det er ganske ordnede forhold.  Utrolig flotte omgvelser, med høye fjell og grønt over alt.  Det blir mye bading hele tiden, sjøen holder nå 28 grC!

Dag 3;  Deep Bay - Redstart Bay, 31. juli,12 nm

Vindstille og rolig om natta, men veldig varmt, nesten ikke under 30 grader! Vinden kommer ca kl 12, først fra sør, så SV, i 4-5 m/s.  Vi krysser ut fjorden i fin vind, i den store Fethyie-bukten sammen med mange andre båter.  Legger oss til for anker med lange liner til land akter.  Mye snorkling og bading.  Flott bukt her, godt beskyttet og fine omgivelser.  Det eneste som var virkelig irriterende var all den forbanna vepsen som besøkte oss hele tiden.  Til tider nesten ikke til å sitte ute!  Men når mørket kommer blir den heldigvis borte.  Rolig natt i fint måneskinn.

Dag 4: Redstart Bay - Ekinick, 1. aug, 24 nm

Forlot bukten litt tidlig pga plagen med mye veps.  Fin seiling videre.  Deilig og varmt, lite vind, men har god tid.  Bading etter båten også.

Dag 5: Ekinick - Marmaris, 2. aug, 27 nm

Nok en kjempeflott seilas, hvor vinden startet rolig, men økte på etter hvert.  Når vi nærmet oss Marmaris kom det utrolig mye mørke skyer og lyn og torden braket løs, med til dels kraftig regn.  Vi lå littpå været før vi sakte gikk inn til Marmaris by marina.  Ble møtt av en jolle som viste oss plass inne i marinaen.  Fikk hjelp til fortøyning og ble møtt av bare vennlige personell.  Betalte 60 Euro for oppholdet.  Vi ruslet i byen, og det var mye å se her.  Deilig middag på restuarant på kvelden.  Masse disko i byen, men ble ikke nevneverdig forstyrret i marinaen.  Fortsatt veldig veldig varmt.

Marmaris Marina

Dag 6: Marmaris - Tatil Sitesa, 3. aug, 19 nm

For motor og seil ut fra Marmaris, og mot en ny flott bukt.  Ankret opp på 10 m, også noen andre båter ankret opp her.  Inne på land lå et stror hotellkompleks ( Hotel Green Platein) med masse folk og musikk.  Vi svømte og rodde på land og benyttet oss av badebasseng og sklier.  Omgivelsene her er også utrolig flotte, med høye fjell som omkranset bukten.  Det skapte en del fallvinder som vi merket godt, men ankeret holdt bra.

Dag 7: Tatil Sitesa - Kurmacik, 4. aug, 14 nm

Frokost og lunch før vi heiste opp ankeret.  Det ble kryss nedoverlangs kysten, men vi har god tid, så det gikk bra.  Etter hvert måtte vi reve, da vinden kom opp i over 11 m/s.  Ser ut som det trengs tidlig reving på Bavaria 43.  Etter hvert seila vi inn mot kysten, men brukte motor den siste biten, og stevnet inn den trange åpningen i Kurnatcik Bay.  Vi ble vinket på av "Kaptein Nemo" som hjalp til med å fortøye med akterline også.  Han ville selvfølgelig at vi skulle spise på hans restaurant som ligger innerst i bukten, selv om det ikke er noe tvang.  Flere andre ror rundt her for å selge litt mat og souvenirer.  De er høflige, men blir litt slitsomt når de samme kommer om og om igjen.  Dette er  også en fantastisk flott bukt, og ut på ettermiddagen kom de sorte og grå geitene springene ned fra det høye fjellet og gjorde noen spektaktulære hopp før de alle endte nede på stranda.  Fallvinden tok etter hve

rt ganske bra her, men vi lå trygt.

Dag 8: Kurmacik - Simi, Ormos Panormitis, 5. aug,13 nm

En del vind hele natta.  Vi gikk ut etter frokost.  Fikk litt seilevind tilå begynne med, men måtte starte motoren de siste milene.  Ankret opp på 4 m i Ormos Panormitis.  Ved piren lå det både en stor passasjerbåt og en stor godsbåt lå også her.  Disse roter opp mye sand i bukta som aldri får helt klart vann.  Her ser man ikke dypt ned i sjøen som alle andre steder, så det var ikke vits i å dykke ned og se til ankeret her.  Men sjøen holder fortsatt 29 grader.  Vi kjørte med jolla tilland og besøkte klosteret og gikk i kirken der.  Byggene er bosatt av nonner og abbeder, og alt ser veldig fint ut.  I dag var det besøk fra byen, og masse folk var i kirken for å se.  Tydligvis et populært sted å besøke for de gresk ortodokse.  Det ser ut til at de også jobber med å få til en stor, ny kai her, antageligvis for båtturiseter.  Kanskje økonomien holder så de blir ferdig en gang? Vi skulle kjøpe det berømte brødet fra klosteret, men selv om det lå et 50-talls brød på disken, var alt til kirken, så vi måtte gå tomhendt tilbake.  Laget god middag i båten.  Utover kvelden begynner vinden å øke på, opp til 10-12 m/s, med sterke kast.  Vi valgte å sitte ankervakt til kl 0200.  Ble lite søvn,men ankeret holdt godt.

Dag 9: Simi - Knidos, 6. aug, 34 nm

Vinden roet seg utover morgenen, og når vi gikk ut hadde vi fin vind for seiling.  Vi valgte å seile vest for Simi, og hadde gode forhold hele veien, og vi fikk en herlig seilas.  Tanken var å gå til Dacta,men vinden var ugunstig, så vi fant en liten bukt som heter Ova Bükü.  Her var det veldig trangt og med mange båter som presset seg inn på hverandre,og vi følte oss ikke helt komfortabel, selv om det var svært pent rundt bukta, med krystallkalrt vann.  Vi ankra opp litt lengre øst i bukta, noe som ikke er å anbefale, da det her ligger mye store steiner og klipper som ankeret lett kan sette seg fast i.  Etter en god lunch heiste vi opp ankeret uten problem, og seila videre.  Vinden øker på utover dagen, til VNV, 10-12 m/s.  Vi tok noen slag videre,men gikk de siste 3 milene inn mot Knidos for motor, i stampesjø.  Innenfor odden var det roligere forhold.  Her var det mange båter som lå, de fleste fortøyd til kaia. Vi ble vinka motkaia også, og de fant en plass som var akkurat 43 fot som vi fikk lagt oss elegant inn i, alongside for en gangs skyld, slik alle de andre lå også. Vi betalte 40 TL for ei natt, strøm inkl, så det er ikke sådyrt. Middag pårestauranten var imidlertid ganske dyrt,så det ble bare en forrett for oss.  Knidos er en gammel bosetting med mange antikke ruiner, og med mulighet for å komme inn og se. Flott sted.  Det blåste en del på natta, men ganske rolig å ligge her. Fikk fylt opp med vann også, inkl i prisen.

Dag 10, Knidos - Bodrum, 7. aug, 24 nm

Tok morgenbad i friskt og kalrt vann.  Til frokost ble det nyinnkjøpt ferskt brød.  Vinden var i dag NNV 8-10 m/s, og noe sjø.  Etter at vi hadde passert odden for motor fortsatte vi i stampesjø mot Kos.  Det ble en del seiling i god fart, men etter en stund valgte mannskapet å ta ned seila og fortsette i motvind i 3,5 kn.  Vi ankom bukta utenfor Bodrum, og ankra opp samen med mange andre båter.  God ankringsplass her, men helt åpen utover.  Det ble mye bading i det klare vannet, men en god del "kjøligere" enn tidligere, bare 24 grader.  Ved solnedgang tok vi jolla til lands for å shoppe og gå en tur i den travle byen. Her er det full fart med mye folk, og høy stemning. Først ved midnatt kjørte vi ut til båten igjen, og da hadde disco-musikken starta for fullt.  Utrolig høy musikk hele natta, ikke stopp før kl 06 neste morgen!  Svært forstyrrede for folk i båtene, men sikkert nødvendig for festglade mennesker på land??  Lysshowet med laser var imponerende.

Dag 11.  Bodrum, 8. aug

Vind på 10-13m/s utover hele dagen, men det ble en del bading og avslapping i båten.  Varmen var intens.  Ria og Henri tok jolla til byen for å sjekke buss videre til Dalaman flyplass.  Litt mindre vind utover dagen, og etter en god middag i båten tok vi jolla nok en gang inn til byen.  Litt shopping og drikke. Hver dag er det full fest i byen, og mye folk.  Samme tunge disco denne natta også, veldig forstyrrende, og slitsomt å ikke få sove, selv med ørepropper.

Dag 12, Bodrum- Ada Bogazi (Paradis Bay), 9. aug,14 nm

Ria og Henry dro tidlig på land og kjøpte billetter, og hadde med seg litt mat til resten av turen.  Bader og soler oss utover dagen, men heiser opp anker kl 1500 og seiler utover fjorden.  Flott seilas.  Vi ankrer opp i Ada Bogazi, en svært populær  bukt utenfor Bodrum, med klart vann. Slipper anker på 8 m og tar en lang line inn til  land for å ha akterfortøyning, slik den vanlige tilleggstmetoden er her.  Mange day-trip båter kommer og går hele dagen.  Her blir det en rolig kveld og vinden stilner nesten helt også.

Dag 13, Ada Bogazi - Bodrum, 10. aug, 10 nm

Veldig varm natt igjen, og musikken fra Bodrum kunne også høres godt helt ut her.  Ellers var vinden stille og rolig.  Bading og snorkling utover dagen, og tok også jolletur rundt i bukta  for å se på andre båter.  Mye båt her, men ikke problem med plass. Utover dagen heiste vi anker og for motor og seil inn til Bodrum Marina, hvor vi fylte diesel og ble anvist plass ganske langt inne i marinaen.  Representant fra Pupa kom og sjekka båten, alt OK.  Litt rusling i byen, og på kvelden spiste vi på god restaurant.  Det ble pakking for alle skulle dra ganske tidlig dagen etterpå, Ria og Henry til Dalaman, en busstur på 3 timer, mens vi skulle ta bussen 30 min til Bodrum flyplass, for å ta flyet til Istanbull, og såvidere til Riga og så Oslo.